کد خبر: ۳۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
نماینده مقام معظم رهبری در فارس
فتح خرمشهر هویت ملی ملت ایران را رقم زد و نشان داد که ترکیب ایمان، استقامت، ایثار و خلاقیت معجزه می آفریند و کاری که هیچ وقت دشمنان باور نمی کردند که انجام شود انجام گرفت.
به گزارش پیام زینب(س) به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس، نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد .
خطبــــه اول :
قال الله تبارک و تعالی فی کتابک: رَبَّنا وَابعَث فيهِم رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَيُزَكّيهِم إِنَّكَ أَنتَ العَزيزُ الحَكيمُ
خودم و شما نمازگزاران ، برادران و خواهران محترم را به تقوای الهی، سفارش می کنم. مولا امیرالمومنین علی(ع) در وصف با تقوایان اینچنین بیان می دارد که: آنان به کارهای خود هیچگاه راضی نیستند و اعمال خیر خود را هر چند فراوان باشد کم می بینند و همواره در نقد خود حرکت می کنند و در مسیر شناخت عیوب خود گام بر می دارند.
قرآن مجید درباره این انسانها می فرماید آنانیکه کار خود را انجام میدهند اما همواره نگرانند و هیچ گاه احساس اینکه خدای متعال سند نجات به آنان داده و کارهای آنها باعث نجاتشان می شود را ندارند. آنها کار خیر انجام می دهند اما وحشتشان از این است که آنچه انجام می دهند مورد قبول واقع نشود و همیشه نگرانند که آیا کار خیرشان مورد قبول است یا نه.
بحث خطبه های اول هفته های گذشته پیرامون ازدواج بود ولی امروز در ارتباط با بعثت پیامبر به مناسبت قرار گرفتن در آستانه 27 رجب نکاتی را از آیه شریفه 129 سوره البقره اشاره می کنم.
قرآن مجید ابراهیم را به عنوان پدر موحدان عالم معرفی می کند و او را به عنوان کسی که سنگ بنای توحید را گذاشت معرفی می نماید. ابراهیم خلیل با توجه به اینکه نظام جامعه اسلامی را پی ریزی نموده طبعا برای آینده جامعه اسلامی مجموعه از زیرساختها را فراهم نموده تا جامعه به برکت این مجموعه بتواند مسیر رسیدن به خدا را طی کند و دنبال نماید. او به اتفاق فرزندش اسماعیل خانه خدا را برپا نمود و آن را به عنوان پایگاه اتحاد مسلمانان ایجاد کردند اما پایگاه به تنهایی پاسخگوی نیاز امت اسلامی نیست. پایگاه به تنهایی خشت و سنگ و آجر گچ است. آن هنگامی اعتبار پیدا می کند که رهبری فرزانه و پیشوایی جامع از این پایگاه به عنوان مرکز نشر توحید استفاده نماید.
ابراهیم بعد از ساخته کعبه از خدای متعال درخواست کرد و فرمود خدایا در میان این مردم پیامبری را مبعوث به رسالت نما که 4 عمل را انجام دهد:1- آیات تو را برای مردم بخواند 2- کتاب را به مردم بیاموزد 3- حمکت را به مردم یاد بدهد 4- مردم را از آلودگی ها دور سازد.
این دعای ابراهیم بود یعنی مجموعه ای که برای نظام مندی جامعه اسلامی لازم بود ابراهیم انجام داد. هم پایگاه ساخت و هم در کنار آن رهبر را برای مردم استدعا کرد. ابراهیم خلیل این دعا را دارد و خدای متعال در 3 آیه در قران مجید این دعا را پاسخ می دهد که یک آیه آن در سوره جمعه آیه دوم است: و هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه. خدای متعال اعلام می کند دعای ابراهیم را اجابت نمودیم و در میان مردم مکه فردی از جنس خودشان به عنوان پیامبر مبعوث نمودیم که آن چهار وظیفه را انجام دهد.
نکته ای که در این اجابت دعوت آمده این است که دعای ابراهیم این بود که آیات تو را بخواند و کتاب و حکمت را یاد بدهد و آنها را پاک و آراسته سازد. جوابی که خدای متعال می دهد یزکیهم را بر یعلمهم مقدم قرار می دهد و متذکر می شود که تزکیه مهم تر از تعلیم است تا دل پاک علم را فرا بگیرد.
به مناسبت 14 خرداد یک جمله از امام اشاره می کنم: امام در همین رابطه می فرمایند نفوس باید از همه آلودگی ها تزکیه شود. انسان خودش را از آلودگی ها پاک کند که بزرگترین آلودگی هواهای نفسانی است.
مادامی که انسان در حجاب خود است نمی تواند این قرآن را که نور است درک کند. کسانی که بخواهند قرآن را بفهمند و طوری باشد که هر چه قرائت کنند به مبدا نور نزدیک شوند، نمی شود الا اینکه حجابها برداشته شود.
خدای متعال به ابراهیم می گوید یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه. انبیا آمدند تا مردم را پیراسته از بدیها نمایند و آراسته به خوبی ها تا کتاب و حکمت در وجودشان اثرگذار باشد.
خطبــــه دوم :
امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند :
ابتدائا فرا رسیدن مبعث پیامبر نور و رحمت را خدمت شما برادران و خواهران محترم تبریک عرض می کنیم که 27 رجب مبارک ترین روز در تاریخ بشر است که بیشترین و بالاترین نعمت الهی در این روز به مردم ارزانی داشته شد.
پیامبر خدا در حرکت اجتماعی اش مامور به برپایی عدالت و قسط بود و در حرکت فردی اش به تهذیب و تزکیه افراد جامعه. این روز بزرگ را تبریک می گویم و توفیقتان را از خدای بزرگ مسئلت مینمایم.
روز یکشنبه شهادت حضرت موسی بن جعفر است که در سال 183 قمری اتفاق افتاد. این شهادت را عرض تسلیت و تعزیت دارم و امیدوارم مردم علاقه مند به اهل بیت در مرکز استان فارس، شهر مقدس شیراز حرم سوم اهل بیت در شهادت امام موسی بن جعفر عرض ادب شایسته و مناسب داشته باشند و خدمت فرزندان بلا فصلش حضرت احمد بن موسی، حضرت سید میر محمد بن موسی ، حضرت سید علاءالدین حسین و حضرت علی بن حمزه بن موسی و دگر امامزادگان این شهر عرض تسلیت و ادب مناسب را داشته باشند.
حدیثی را از حضرتش عنوان می کنم: فرمودند جامعه اگر به سمت و سوی گناهان ناشناخته برود و گناهانی که سابقه نداشته در جامعه توسعه یابد خدا هم بلاهای نشناخته ای بر آنان مسلط می سازد. امیدواریم بتوانیم در مقابل گناهان نوظهور مقاومت کنیم تا از بلا های نو در امان باشیم.
سوم خرداد ماه ، روز فتح خرمشهر است. فتح خرمشهر یک حرکت غیر عادی و الهی بود. امام راحل فتح خرمشهر را مافوق طبیعت معرفی کرد و رهبر معظم انقلاب فرمودند واقعه خرمشهر که از دور یک حادثه افتخارآمیز است از نزدیک شبیه یک معجزه بزرگ الهی است.
فتح خرمشهر هویت ملی ملت ایران را رقم زد و نشان داد که ترکیب ایمان، استقامت، ایثار و خلاقیت معجزه می آفریند و کاری که هیچ وقت دشمنان باور نمی کردند که انجام شود انجام گرفت.
امیدوارم از فتح خرمشهر درس بگیریم. ملتی که توانست همه امکانات دشمن را بشکند و به پیروزی برسد می توانند موانع دیگر سر راه را به مدد ایمان به خدا، وحدت کلمه، ایستادگی و خلاقیت و ابتکار از سر راه خود بردارد.
هفته ای که گذشت دور اخیر مذاکرات هسته ای به پایان رسید و به نتیجه ملموسی دست نیافتند. از قبل معلوم بود که آمریکا و متحدانش که منافع خود را با منافع رژیم صهیونیستی گره زده اند، به این زودی تسلیم حق و حقیقت نخواهند شد و لابی های صهیونیسم اجازه نمی دهند که آمریکا و متحدانش پای میز مذاکره در مقابل حقیقت تسلیم شوند و زیاده خواهی را کنار بگذارند و شاهد هستیم که بعضی از کشور ها زیاده خواهی هایی را که در توافق اولیه مطرح نبود دارند مطرح می کنند و از مسائل هسته ای به سلاح های دفاعی و حقوق بشر و سایر مسائل هم دست اندازی می کنند.
خب بحمدلله مذاکره کنندگان ما مقابل زیاده خواهی های آنان ایستادند و با قاطعیت جلوی آنها ایستادند و قرارداد ننگینی امضا نشد. گرچه اگر همه دست به دست هم دهند و بخواهند قرارداد ننگینی به ما تحمیل کنند، مجلس شورای اسلامی و رهبر معظم انقلاب و در کنار آنها ملت رشید ایران اجازه عملیاتی شدن قراردادهای ننگین را نخواهند داد.
رهبر معظم انقلاب در سی ام اردیبهشت کلیات طرح جمعیت را به مسئولین قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ نمودند.
مسئله جمعیت یکی از مولفه های قدرت است که باید مورد توجه جامعه ما باشد. نرخ باروری زنان در سال 1355 ، 6.8 درصد و در سال 1365، 6.3 درصد بود و در سال 1375 با یک افت شدید به 2.53 درصد رسید و متاسفانه در سال 1385 به 1.8 درصد رسیده است و این زنگ خطری است برای آینده جامعه.
در کنار این مسئله مرگ و میر هم باید مد نظر باشد. در سال 1355 یازده و نیم درصد بوده است و سال 1385، شش و نیم درصد. امید به زندگی در سال 55 پنجاه و چهار سال بوده و در سال 1385 هفتاد و یک سال بوده است.
با توجه به این نکات رهبر معظم انقلاب با مشورت کارشناسان و مجمع تشخیص مصلحت مسئله جمعیت را به عنوان یک خطر احساس کرده اند که اگر امروز جواب گفته نشود فردا که جمعیت ما پیرتر شد پاسخ دادن مشکل تر است.
رهبر معظم انقلاب در این مسئله همه جوانب امر را مد نظر قرار دادند و با توجه به همه جوانب کار این دستورالعمل صادر شده و امیدواریم نخبگان جامعه و همه مردم اقدام لازم و شایسته را داشته باشند.
5 خرداد روز نسیم مهر و حمایت از خانواده زندانیان اعلام شده است. عمده خانواده زندانیان از نظر شرایط مالی در وضعیت مطلوبی نیستند و امیدواریم خیرین رسیدگی به خانواده زندانیان را مدنظر قرار دهند.
در آستانه فصل تابستان هستیم و اگر مصرف بهینه در آب و برق رعایت نشود مشکلاتی برای آحاد جامعه به دنبال دارد و اگر می خواهیم همه از مواهب الهی برخوردار باشند باید رعایت حدود لازم را داشته باشیم.

انتها
نام:
ایمیل:
* نظر: