جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۲۹:۰۶
کد خبر: ۳۲۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
حوادث عراق تقابل شیعه و سنی نیست جنگ انسانیت و بربریت است سوء استفاده داعش از حساب‌های توییتری جام جهانی مذاکرات هسته ای و امکان حصول یک توافق تاریخی اعتیاد؛ ضربه ای مهلک بر پیکر نهاد خانواده قربانیان تحریم غرب برخورد با تروریستها و حامیانشان در صورت تجاوز به ایران

حوادث عراق تقابل شیعه و سنی نیست جنگ انسانیت و بربریت است

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های معظم شهیدان هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهیدان و جانبازان شهر تهران، با تأکید بر نیاز جامعه و کشور به درک و پیگیری پیام شهیدان، ادامه وفاداری ملت به راه نورانی و پرطراوت شهیدان را زمینه‌ساز استمرار شکست توطئه‌های سلطه‌گران خواندند و با اشاره به حوادث منطقه از جمله عراق افزودند: آنچه در عراق می‌گذرد، جنگ «تروریسم و دلبستگان به غرب» با «مخالفان تروریسم و طرفداران استقلال ملت‌ها» است.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی

 رهبر انقلاب اسلامی، در آغاز سخنانشان با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، این ماه عظیم را ماه «توجه مخلصانه، باصفا و با شور و حال» به درگاه پروردگار کریم خواندند و آحاد مردم را به مغتنم شمردن این ماه و طلب توفیق و رحمت و مغفرت الهی توصیه کردند.ایشان، ۷ تیر ۱۳۶۰ را روزی تاریخی و فراموش‌نشدنی برشمردند و خاطرنشان کردند: شهیدان نیازی به ما ندارند بلکه ما محتاج شنیدن پیام آنها، شناخت اهدافشان و پیگیری راه سعادت‌بخش آنان هستیم.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با استناد به آیات قرآن مجید، دوری از خوف و حزن و اندوه را پیام بشارت‌بخش شهیدان برای جامعه اسلامی خواندند و افزودند: باید با درک این پیام، راه نورانی تحقق اهداف انقلاب را با شور و طراوت بیشتر ادامه دهیم.

ایشان بa تجلیل از «همراهی و صبر و سرافرازی» خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان، حادثه هفتم تیر و به شهادت رسیدن ده‌ها نفر از اصحاب امام و انقلاب و در رأس آنان یک شخصیت بزرگ فکری، علمی، سیاسی یعنی آیت‌الله بهشتی را، پدیده‌ای برای مطالعه و سنجش رفتار ملت ایران و دشمنان این ملت خواندند.

رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: مطالعه و تأمل در جنایت عظیم هفتم تیر نشان می‌دهد دستگاه ظلم جهانی که در مقابل «منطق جمهوری اسلامی و تفکر و فرهنگ ملت ایران»، احساس ضعف و شکست می‌کرد علاوه بر عوامل این جنایت وحشیانه، عوامل ترور حدود ۱۷ هزار نفر از مسئولان و مردم این سرزمین را نیز مورد حمایت قرار داد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، هفتم تیر را عرصه رسوایی کامل مدعیان حقوق بشر خواندند و افزودند: مسببان آن جنایت و عوامل ترور هزاران ایرانی، از آن زمان در آغوش غربی‌ها قرار دارند و هم‌اکنون نیز در پارلمان‌ها و مراکز دولتی آمریکا و غرب مورد استقبال قرار می‌گیرند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: در حالی که مدعیان غربی طرفداری از حقوق بشر، عوامل ترورهای خونین ملت ایران را در آغوش می‌گیرند، جمهوری اسلامی ایران که خود قربانی تروریسم و نقض حقوق بشر است به اینگونه اقدامات متهم می‌شود و این واقعیات، ملاک خوبی است برای سنجش ادعاهای غربی‌ها.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین با اشاره به بمباران شیمیایی مردم سردشت در هشتم تیر ۱۳۶۶ به دست رژیم بعثی صدام افزودند: آمریکا و اروپا، با وجود بمباران‌های شیمیایی مردم سردشت و قبل از آن مردم حلبچه؛ سال‌ها رژیم بعث را مورد تأیید و حمایت قرار می‌دادند و تا وقتی امکان استفاده از صدام فراهم بود، هیچ اعتراضی به او نمی‌کردند، که این نیز ملاک دیگری برای روشن شدن حقیقت ادعاهای غربی‌هاست.

رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از ایستادگی ملت ایران در مقابل دشمنان افزودند: این ملت با پایداری و تحمل هزینه، منطق خود را در رویارویی با دشمنان پیروز کرده است به گونه‌ای که هر انسان منصفی، امروز، جمهوری اسلامی و ملت ایران را مظلوم اما «مقتدر، عزیز، مستقل و رو به پیشرفت» می‌داند که این راه به فضل الهی و به برکت وفاداری مردم به راه شهیدان، با شتاب و قدرت بیشتر ادامه خواهد یافت.

ایشان، ناکامی‌های سه دهه اخیر دشمنان را باعث متراکم شدن کینه آنان نسبت به ملت ایران خواندند و افزودند: مستکبران جهان که از امام و انقلاب و ملت ایران متنفرند دست از حیله‌ها و توطئه‌های خود برنمی‌دارند به همین علت ملت و مسئولان باید کاملاً هوشیار و مراقب باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حوادث منطقه تأکید کردند: دشمنان اسلام امروز بر روی ایجاد جنگ‌های داخلی میان ملت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا مردم را با عناوین قومی و مذهبی به جان یکدیگر بیندازند.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، تبلیغات مستکبران را درباره حوادث عراق و برخی کشورها، نشان‌دهنده امید بستن آنها به ایجاد جنگ شیعه و سنی خواندند و افزودند: در عراق، دنباله‌ها و تفاله‌های رژیم صدام به همراه عده‌ای انسان‌های «غافل، جاهل و دور از فهم و معنویت»، دست به جنایت می‌زنند و دشمنان این حوادث را جنگ شیعه و سنی می‌نامند اما این فقط یک آرزوست.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، افزودند: آنها به دروغ حوادث عراق را جنگ شیعه و سنی می‌نامند اما این جنگ، جنگ تروریسم با مخالفان تروریسم، جنگ دلبستگان به اهداف آمریکا و غرب با طرفداران استقلال ملت‌ها و جنگ انسانیت با بربریت و وحشیگری است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای تکرار حوادث عراق در برخی کشورهای دیگر تأکید کردند: ملت‌ها باید هوشیارانه این تحرکات را زیر نظر داشته باشند و بدانند دشمن برای از بین بردن استقلال و عزت مسلمانان، از هیچ کاری ابا ندارد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رها شدن از «دغدغه بیداری اسلامی و نهضت دنیای اسلام» را علت اصلی تلاش جبهه استکبار برای به راه‌اندازی جنگ شیعه و سنی خواندند و در تبیین راه‌های مقابله اساسی با دشمنان، مردم‌سالاری اسلامی را نسخه‌ای شفابخش و بی‌بدیل برشمردند.

ایشان افزودند: ملت عزیز و شجاع ایران، به فضل الهی، تاکنون دشمن را با «وحدت و هوشیاری و بصیرت»، ناکام گذاشته و بدون تردید از این پس نیز، همه حملات و توطئه‌های استکبار را بی‌نتیجه خواهد گذاشت و جبهه سلطه‌گران در نهایت در مقابله با بیداری اسلامی، قطعاً شکست خواهد خورد.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پایان سخنانشان، آحاد مردم به ویژه مسئولان، نخبگان، هنرمندان، نویسندگان، دانشمندان و دانشجویان را به حفظ میراث گرانقدر شهیدان سرافراز انقلاب اسلامی و ادای وظیفه در مقابل عظمت آنان توصیه کردند.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرهنگ «ایثار و جهاد و شهادت» را اساسی‌ترین رکن تحقق و تثبیت انقلاب اسلامی خواند و با اشاره به اولویت جهت‌گیری فرهنگی در برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: «تشکیل دبیرخانه شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، «ارتقای توانمندی‌های ایثارگران و قدردانی از آنها در قالب طرح سپاس» و «افزایش تعامل و همکاری با دستگاه‌های اجرایی کشور» از جمله مهمترین برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

کیهان


سوء استفاده داعش از حساب‌های توییتری جام جهانی

گروه داعش برای انتشار دیدگاه‌ها، اخبار و فراخوان نیرو از عناوین توییتری گمراه‌کننده همچون #Brazil2014 و #WC2014 استفاده می‌کند و حساب‌های توییتری #MUFC, #WHUFC, #LFC and #THFC, بر خلاف عناوین آنها مربوط به منچستر یونایتد، وستهام، لستر سیتی یا تاتنهام نیست، بلکه مخصوص داعش است.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

 گروه تروریستی داعش برای افزایش تبلیغات رسانه‌ای و فراخوان نیرو، از حساب‌های کاربری توییتری با عناوین مرتبط با جام جهانی فوتبال، استفاده می‌کند.گروه داعش برای انتشار دیدگاه‌ها، اخبار و فراخوان نیرو از عناوین توییتری گمراه‌کننده همچون #Brazil2014 و #WC2014 استفاده می‌کند که خواننده ابتدا به گمان این که در این حساب‌های توییتری اخبار مرتبط با جام جهانی درج شده به آنها مراجعه می‌کند، اما محتوای آنها مربوط به داعش است.

در این حساب‌های توییتری به جای اخبار و مطالب مرتبط با جام جهانی، فیلمی از اعضای انگلیسی و استرالیایی داعش قرار داده شده که از مسلمانان ساکن غرب می‌خواهند به آنها بپیوندند و به اصطلاح در مبارزات جهادی آنها شرکت کنند.

داعش علاوه بر جعل حساب‌های کاربری مرتبط با جام جهانی، از عناوین برخی تیم‌های فوتبال مشهور لیگ برتر انگلستان هم سوءاستفاده می‌کند. به عنوان مثال، حساب‌های توییتری #MUFC, #WHUFC, #LFC and #THFC, بر خلاف عناوین آنها مربوط به منچستر یونایتد، وستهام، لستر سیتی یا تاتنهام نیست، بلکه مخصوص داعش است.

جعل حساب‌های توییتری فقط بخشی از سوءاستفاده داعش از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی برای جلب حمایت تروریست‌ها از سراسر جهان و گسترش تفکرات افراطی خویش است.در حالی که شکبه‌های اجتماعی برخی از حساب‌های کاربری داعش را به علت محتوای خشونت‌آمیز آنها مسدود کرده‌اند،‌اما این گروه فورا حساب‌های کاربری جدیدی جایگزین می‌کند.

مشرق

مذاکرات هسته ای و امکان حصول یک توافق تاریخی

دور ششم مذاکرات تدوین سند نهایی توافق هسته ای هفته جاری در وین اغاز می شود و با حرکت های اعتمادسازی که دولت ایران و تیم مذاکره کننده هسته ای از خود نشان داده، این بار نوبت غرب است حسن نیت خود را نشان دهد و دست از زیاده خواهی و طرح درخواست های غیرمنطقی بر دارد.

مذاکرات هسته ای

مذاکرات هسته ای

مذاکرات ایران با گروه۱+۵ از آغاز فعالیت دولت یازدهم درکمتر از یک سال، در۱۶دور و درسطوح مختلف در راستای سیاست تعامل سازنده وحفظ حقوق مردم ایران صورت گرفته و دستاورد مهم آن این بوده است که طرف های مذاکره فعالیت صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناختند.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سومین دور مذاکرات در ژنو که به برنامه اقدام مشترک منجر شد، گفت: ˈچهار روز مذاکرات فشرده داشتیم و امروز به توافق رسیدیم که به جلو حرکت کنیم و این دستاورد دیپلماتیک بسیار بزرگی است.ˈباراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در واکنش به توافقنامه ژنو آن را دستاورد بزرگی دانست و گفت : ˈامروز که دیپلماسی راه جدیدی را به دنیایی باز کرده -امن تر است- آینده ای که در آن می توانیم تایید کنیم برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.ˈ

توافق ژنو پس از ۱۰ سال کشمکش، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را نیز وادار به واکنش کرد.اویگدور لیبرمن گفت :ˈتوافق اخیر ایران با گروه ۱+۵ بزرگترین پیروزی دیپلماتیکی است که ایران در سال های اخیر به آن دست یافته است.ˈ

خاویر سولانا مذاکره کننده سابق برنامه هسته ای ایران نیز پس از توافق ژنو اذعان کرد که جهت گیری های پیشین طرف های غربی در قبال ایران با اعمال تحریم ها درست نبوده و شیوه های اتخاذ شده فعالیت هسته ای ایران را متوقف نکرده است.وی افزود:ˈاگر ما سال ها پیش همین توافق را با ایران می کردیم و به سیاست تحریم روی نمی آوردیم، حالا شرایط، این گونه نبود. تحریم ها موجب شد از نظر اقتصادی مردم ایران رنج ببرند، اما باعث توقف برنامه هسته ای آن نشد.ˈ

 سولانا توافق ژنو را باور نکردنی دانست و افزود : ˈ این یک توافق برای اعتماد سازی و بسیار مهم و ارزشمند است و باید آن را پاس داشت.ˈوی تصریح کرد : ˈدر زمان حاضر ما در شرایط ایده آل قرار داریم؛ با این حال، برخی نظیرعربستان و اسرائیل می گویند چرا برنامه هسته ای ایران متوقف شده است نه منحل، و به همین دلیل، اعتراض دارند. عربستان نگران بمب اتمی ایران نیست چون پاکستان به سعودی ها بمب اتم می دهد، بلکه نگرانی سعودی ها، افزایش قدرت و وزن ایران در سطح منطقه است.ˈ

نخستین نشست گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران ۲۹ تیرماه سال ۱۳۸۷ در شهر ژنو سوئیس برگزار شد و کشورهای فرانسه ، انگلیس، آمریکا، آلمان، چین و روسیه طرحˈفریز مقابل فریزˈ یا همان ˈتعلیق برابر تعلیقˈکه در واقع به معنای تعلیق توسعه تاسیسات هسته ای ایران بود را مطرح کردند که از سوی ایران پذیرفته نشد. اکنون در آستانه ششمین سالروز آغاز این مذاکرات هستیم و دستاورد مهم حدود ۲۵ دور مذاکرات این گروه با ایران شناختن حق مسلم فعالیت هسته ای ایران است.

مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ مانند بسیاری گفت و گوهای بین المللی و مهم که هدف کسب نتیجه برد- برد برای طرفین است، شبیه منحنی های سینوسی در ریاضیات، افت و خیز زیادی داشته است.اصول کلی سیاست ها و فعالیت هسته ای ایران در چارچوب فرامین رهبر معظم انقلاب شکل گرفته و در تمامی دولت های گذشته یکسان بوده ، اما نحوه مذاکره و شیوه پیشبرد این گفت و گوها متفاوت بوده که در مقاطعی مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است.

اتهامات واهی آمریکا و آغاز کشمکش ها

کشمکش بر سر برنامه هسته ای ایران از آن زمان آغاز شد و ادامه دارد که آمریکا در دسامبر۲۰۰۲میلادی(آذر۱۳۸۱) تصاویر ماهواره ای از تاسیسات اتمی در نطنز و اراک منتشر و با اظهارات واهی و راه انداختن تبلیغات منفی و روانی علیه ایران کشور را به تلاش برای تولید تسلیحات اتمی متهم کرد.

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در دولت هشتم با مسوولیت دکتر حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی باانجام حرکت های اعتمادساز مانند امضای پروتکل الحاقی و برخی اقدام های داوطلبانه مانند توقف تولید قطعات سانتریفیوژ سعی کرد جامعه بین المللی و به ویژه آژانس بین المللی انرژی اتمی را متقاعد کند که جمهوری اسلامی ایران براساس باورها و دستورات دین و شریعت خود و فرامین رهبرمعظم انقلاب هیچگاه در اندیشه تولید سلاح هسته ای نبوده و نیست. اما فشار آمریکا و جامعه صهیونیست همواره بر روند مذاکرات طرف های اروپایی با ایران سایه افکنده بود و اجازه نمی داد این گفت وگوها پیشرفت خوبی داشته باشد.

دستاورد مذاکرات هسته ای دولت هشتم تواقفنامه پاریس بود که در بهمن ماه سال ۱۳۸۳ به امضای سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس با ایران رسید.توافقنامه پاریس سرفصلی تازه در پرونده هسته ای ایران گشود که تمامی گفت و گوهای بعدی با اروپا براساس و در چارچوب آن تداوم یافت.در این توافقنامه پس ازتاکید دوباره به تعهد ایران و اتحادیه اروپا به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) تصریح شد: ˈ به منظور اعتماد بیشتر، ایران به طور داوطلبانه تصمیم گرفته است که برنامه تعلیق خود را ادامه و توسعه دهد.ˈ

در بخش دیگری از این توافقنامه تاکید شد که سه کشور اتحادیه اروپا اذعان دارند که این تعلیق یک اقدام ˈاعتمادسازˈ است، نه یک الزام حقوقی و تا زمانی که مذاکرات برای یک توافق مورد قبول دو طرف در مورد ترتیبات دراز مدت پیش می رود، ادامه خواهد یافت.

 عملکرد دولت های نهم و دهم

دردولت های نهم و دهم(۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) با تغییر اعضای تیم مذاکره کننده ، شاهد نوسانات زیادی در مذاکرات ایران با غرب درخصوص مسایل هسته ای بودیم. دولت نهم به دلیل آنکه طرف اروپایی به تعهدات خود در توافقنامه پاریس عمل نکرده بود، تصمیم گرفت تعلیق داوطلبانه و غنی سازی را به پایان رساند. همین امر سبب شد روند ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکل گیرد.

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به تازگی در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست به توافقنامه پاریس اشاره کرد و نوشت : ˈتقریبا ده سال پیش و درست قبل از انتخاب رییس جمهوری سابق آقای محمود احمدی نژاد و در زمانی که آقای روحانی و من هدایت تیم مذاکرات هسته ای ایران را برعهده داشتیم، در پاریس طرحی را به همتایان غربی خود ارائه دادیم که شامل مجموعه ای از اقداماتی بود که توسط برخی دانشمندان مستقل و غیر ایرانی پیشنهاد شده بود و تضمین می کرد که برنامه هسته ای ایران تا ابد صلح آمیز خواهد ماند. با این حال و با اشاره و فشار دولت بوش، طرف های مقابل از ما خواستند تا از غنی سازی حداقل تا سال ٢٠١۵خودداری کنیم که این موضوع باعث شد عملا امکان حصول به توافق از بین برود.ˈ

ظریف همچنین نوشت:ˈ غرب با اشتباه گرفتن تعامل سازنده ما به عنوان نشانه ضعف و با انتخاب گزینه اعمال فشار و تحریم به منظور امتیازگیری عملا باعث تغییر موضع ایران شد؛ این تغییر موضع هم در نتیجه صندوق های انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٠۵ میلادی و هم در توسعه فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران نمایان شد.ˈ

طرف های مذاکره کننده ایران تحت فشار امریکا درسال ۱۳۸۵(۲۰۰۶) شورای امنیت سازمان ملل را تحت فشار قرار دادند تا قطعنامه های ۱۶۹۶و۱۷۳۷ را علیه ایران تصویب کند. قطعنامه ۱۶۹۶خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران بود و قطعنامه ۱۷۳۷ به عنوان نخستین سند بین المللی حقوقی فعالیت های هسته ای ایران را به عنوان تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه معرفی کرد.

در ادامه روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در دولت نهم، سه کشور امریکا، چین و روسیه نیز به جمع مذاکره کنندگان هسته ای ایران پیوستند. در طول فعالیت دولت دهم کشورهای دیگری مانند ترکیه و برزیل در این مذاکرات نقش آفرینی کردند. در دولت های نهم و دهم فواصل مذاکرات ایران با گروه۱+۵ طولانی بود و دیدگاه های طرفین همواره از هم دور می شد. نخستین نشست ایران با این گروه ۲۹ تیرماه ۱۳۸۷ در ژنو سوئیس بود و دو دور مذاکره دیگر در مهرماه ۱۳۸۸ و آذرماه ۱۳۸۹ در همین شهر برگزار شد. شهر استانبول ترکیه در بهمن ۱۳۸۹ و فروردین۱۳۹۱ میزبان مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ بود. درسال۱۳۹۱ که همزمان با اعمال اوج تحریم ها علیه ایران بود فواصل برگزاری نشست ها کمتر شد به طوری که بغداد در اوایل خردادماه ۱۳۹۱ این مذاکرات را میزبانی کرد و مسکو در پایان این ماه برگزار کننده این مذاکرات بود. اما به فاصله ۹ماه دور جدید مذاکرات در اسفند ماه ۱۳۹۱ در آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد و در فروردین ماه ۱۳۹۲که ماه های پایانی فعالیت دولت دهم بود، بار دیگر آلماتی میزبان این مذاکرات شد.

در این دوران چندین قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل صادر و تحریم های سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شد. تحریم هایی که به طور عملی فروش نفت خام و انتقال درآمد حاصل از فروش نفت را به داخل کشور دشوار کرده بود. در طول فعالیت دولت های نهم و دهم تنها ۹دوره مذاکرات بین ایران و گروه ۱+ ۵ برگزار شد.

 عزم دولت یازدهم برای توافق

با روی کارآمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی که حل و فصل مذاکرات هسته ای در راستای تعامل سازنده و از بن بست خارج کردن کشور از رکود اقتصادی و برقراری تعاملات مثبت بین المللی از اهداف آن بود، روند مذاکرات با گروه۱+۵ با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران شتاب قابل قبولی گرفت و نخستین دیدارمهرماه ۱۳۹۲ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بین ظریف و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد. در مدت ۹ماه فعالیت دولت یازدهم تاکنون۱۶ دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ در رده های مختلف صورت گرفته است.

تاکنون پنج دور مذاکره بین طرفین برای تدوین سند نهایی توافق انجام شده است و در هفته جاری دور ششم این مذاکرات آغاز می شود. مقام های ارشد دو طرف مذاکرات را مفید و سازنده ارزیابی کردند گر چه معتقدند تا رسیدن به توافق نهایی راه بسیاری است و اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.طرفین در آذرماه سال ۱۳۹۲ به توافقی موسوم به توافق ژنو دست یافتند و مقرر کردند تا ۲۹تیرماه امسال، به توافق نهایی دست یابند.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به تازگی در آخرین نشستی که با رسانه های خبری داشت، با تاکید بر این که در صورت حسن نیت طرف مقابل در چند هفته ی آینده می توانیم به توافق برسیم، گفت:ˈ توافق نهایی با ۱+۵ از بزرگترین توافقات سیاسی نه تنها در سطح منطقه بلکه جهان است که دشمنان جدی دارد.ˈ

 رییس جمهوری افزود: ˈدر دو مساله اختلافی نداریم. اول اینکه ایران غنی سازی را ادامه خواهد داد که اصلا محل اختلاف بین دو طرف مذاکره کننده نیست و هیچ بحثی درباره آن وجود ندارد و کسی به ذهنش هم خطور نکند که غنی سازی در ایران متوقف شود که همه این را قبول دارند و دوم اینکه اگر توافقی انجام شود حتما تحریم ها باید برداشته شود و این مسئله هم مورد اتفاق نظر است کما اینکه در همین شش ماه در برخی بخش ها تحریم برداشته شد.ˈ

ظریف در بخش دیگری از مقاله اش در روزنامه واشنگتن پست در خصوص مذاکرات پیش روی ایران و۱+ ۵ نوشت:ˈ مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی به مرحله حساسی رسیده است. در حد معقولی اطمینان دارم که تا یک ماه آینده قادر خواهیم بود به راه حل جامعی در این رابطه برسیم؛ راه حلی که تضمین نماید برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند. تمام آنچه برای این منظور نیاز است، توجه هوشیارانه و جدی به واقعیت های موجود و همینطور تبعات انتخاب جایگزین های چنین راه حلی است. در گذشته، گرفتاری در دام برخی توهمات باعث از بین رفتن فرصت های به وجود آمده شده اند و نباید اجازه داد که بار دیگر چشم انداز واقعی امکان حصول به یک توافق تاریخی نابود شود.ˈ

 تعامل سازنده با آژانس بین المللی انرژی اتمی

دولت یازدهم در طول ۹ ماه فعالیت خود همکاری خوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است به طوری که یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس درخردادماه امسال ضمن اشاره به همکاری های بیشتر ایران در ماه های گذشته گفت: ˈهمکاری ایران با آژانس در ماه های گذشته که از جمله شامل فراهم آوردن دسترسی وسیع تر و ارایه ی اطلاعات از طرف این کشور بوده، به آژانس کمک کرده است تا درک بهتری از برنامه ی اتمی آن به دست بیاورد.ˈ

وی در گزارش دوره یی خود درباره ی برنامه ی هسته یی ایران به اقدام های اعتمادساز ایران اذعان داشت. آمانو ضمن اشاره به توافق چندی پیش ایران و آژانس درباره ی اجرایی شدن هفت اقدام عملی اعتمادساز دیگر تا سوم شهریور(۲۵اوت) آینده، تاکید کرد که ایران به تعهداتش براساس توافقنامه ی آذر سال گذشته با گروه ۱+۵، عمل کرده است؛ از جمله، چهار پنجمِ ذخیره ی اورانیوم غنی سازی شده ۲۰ درصد خود را خنثی کرده است و اکنون کمتر از ۴۰ کیلوگرم از این ذخیره را در اختیار دارد.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق کردند که ایران تا ۲۵ اوت ۲۰۱۴ (۳شهریور) اقدامات عملی زیر شامل تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده در خصوص مبادرت به انفجارات قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران. ارائه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مطالعات صورت گرفته و یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل سازی ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن ها در مواد فشرده. ارائه اطلاعات مورد توافق دو جانبه و انجام هماهنگی های لازم برای بازدید از یک مرکز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ. ارائه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و دسترسی مدیریت شده به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی. جمع بندی رهیافت پادمانی درمورد رآکتور IR-40 را بر اساسˈچارچوب همکاری هاˈ اجرایی کند.

در پی سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و گفت وگوهای انجام شده با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در۲۰ آبان ۱۳۹۲(۱۱نوامبر۲۰۱۳) بیانیه مشترکی صادر و قرار شد که ایران شش اقدام عملی شامل ارایه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده مورد توافق دو جانبه به معدن ˈگچینˈ بندرعباس ، ارایه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده مورد توافق دوجانبه به کارخانه تولید آب سنگین اراک، ارائه اطلاعات درمورد تمام رآکتورهای تحقیقاتی جدید، ارایه اطلاعات مربوط به شناسایی۱۶ سایت مد نظر جهت ساخت نیروگاه های هسته ای، شفاف سازی در مورد بیانیه ایران در رابطه با تاسیسات غنی سازی جدید و شفاف سازی بیشتر درمورد بیانیه ایران در ارتباط با غنی سازی لیزری را انجام دهد.

 ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در دو روز مذاکره در روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ نیز در خصوص ۷ اقدام عملی که توسط ایران تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ اجرا خواهد شد، توافق کردند. این موارد شامل ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد، ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان، تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR-40 (اراک)، اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رساندن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک)، ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد ، ارایه اطلاعات موادچشمه[source material] که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی سازی نرسیده است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران، ارایه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران درمورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی های ایمن) است.

مذاکرات وین ۵

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ در فاصله ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه امسال در وین انجام شد و طرفین در حال آماده سازی خود برای شروع دور جدید مذاکرات در هفته جاری در روز یازدهم تیرماه هستند.ظریف پس از پایان پنجمین دور مذاکرات در وین آن را ˈبسیار فشردهˈ خواند و گفت: ˈ درباره چارچوب کلی و نیز بخش اساسی مقدمه برنامه اقدام مشترک جامع، توافق اما در بسیاری موارد از نظر محتوا و نحوه نگارش اختلاف نظر وجود دارد.ˈ

ظریف با بیان اینکه نیاز است به جای تکرار مواضع به روش های حل موضوع برسیم، گفت : ˈ بر اساس سیاست هایمان و آن چه در برنامه اقدام مشترک در ژنو توافق کردیم راه حل هایی پیشنهاد شد که باید همزمان نگرانی های برخی کشورها رفع شود و ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را داشته باشد.ˈ

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:ˈ احساس من این است که طرف مقابل ما در مذاکرات هنوز آمادگی لازم برای ورود به میدان مذاکره براساس واقعیات را ندارد و البته این مقداری هم طبیعی است زیرا مذاکره کنندگان تصمیم گیری درموضوعات مهم همه چیز را به روزها، ساعت ها و حتی دقایق پایانی موکول می کنند.ˈ

دولت یازدهم در راستای سیاست تعامل سازنده و در آستانه تدوین راه حل جامع ضمن آنکه حسن نیت خود را با عمل به تعهداتش نشان داده است، از مواضع خود در حمایت از حقوق ملت ایران کوتاه نمی آید و این مساله را بارها رییس دستگاه دیپلماسی کشور و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده اعلام کرده اند. این در حالی است که به گفته ظریف طرف مقابل ایران تعهداتش را با تاخیر اجرا کرده است.

طرف مذاکره کننده برای دستیابی به توافق نهایی تا ۲۰جولای برابر با ۲۹ تیرماه جاری باید جدیتشان را در مواضع شان نشان دهند.ظریف درپایان پنجمین دور مذاکرات در وین ضمن اشاره به این که در مواضع طرف مذاکره کننده جدیتی نمی بیند، افزود:ˈمن فکر می کنم جامعه بین الملل به این نتیجه رسیده که ایران به دنبال حل مساله است و اگر به نتیجه نرسیم همه می دانند که به خاطر کوتاهی ایران نبوده است بلکه کوتاهی۱+۵ بوده است. فشار جز تاثیر سیاسی اثر دیگری نداشته و به لحاظ اقتصادی بر اقشار ضعیف اثر گذاشته که اهداف دیگری را تداعی می کند.ˈ

 وی تاکید کرد: ˈساختمان تحریم ها ترک جدی برداشته و با سیاست مدبرانه ایران امکان برقراری همان ساختار قبلی دیگر وجود ندارد و امیدواریم تحریم ها را از پایه منهدم کنیم و فشارها را کاهش دهیم و همان طور که رهبری گفتنند باید بدون امید به دیگران کارها را در اقتصاد ادامه دهیم. براساس توافق ژنو باید در برنامه اقدام مشترک جامع تمام تحریم ها برداشته شود چرا که در غیر این صورت موضوع حل و فصل نمی شود.ˈ

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد:ˈ تحریم ها به هیچ عنوان نتوانست اهداف تحریم کنندگان را محقق کند و فایده ای جز فشار بر مردم و اقشار آسیب پذیر نداشت که موجب شد تصویر منفی از کشورهای وضع کننده در ذهن مردم باقی بماند.ˈ

ظریف با تاکید بر اینکه همه می دانند بازگشت به وضعیت گذشته غیر قابل ممکن است، همانطوری که رییس جمهوری ایران گفتند، ساختمان تحریم ها ترک جدی برداشته و امکان برقراری شرایط قبلی دیگر وجود ندارد و ما نیز امیدواریم که در مذاکرات بتوانیم تحریم ها را به طور کامل و از پایه منهدم کنیم تا فشارها بر اقتصاد کشور از بین برود.ˈ

 وین۶

در آستانه مذاکرات هفته جاری در وین و امضای برنامه عمل جامع که دو هفته زمان برای رسیدن به توافق نهایی پیش بینی شده است، نگرانی های بسیاری وجود دارد.روزنامه نیویورک تایمز در نقل قولی از مارک فیزپاتریک از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک نوشت که توافق تا ۲۹ تیرماه حاصل نمی شود و از سوی دیگر به نظر نمی رسد ایران با محدودیت های لازم در برنامه های هسته ای که می تواند به توافق منجر شود، موافقت کند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، تندروها در مذاکرات هسته ای، یعنی فرانسه و آمریکا با حمایت انگلیس، به دنبال یک توافق سفت و سخت هستند که سطح غنی سازی در ایران را محدود می کند، تعداد سانتریفیوژها را کاهش می دهد و رژیم بازرسی های گسترده و دقیقی را روی برنامه های هسته ای ایران اعمال می کند.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در تازه ترین اظهار نظر خود که شبکه تلویزیونی الجزیره آن را بازتاب داد، گفت:ˈ من درباره این مذاکرات اظهارنظر نمی کنم. هدف ما همچنان دستیابی به راهی است تا به توافقی برسیم که بتوانیم درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان پیدا کنیم.ˈ

مارتین شفر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز جمعه گذشته به خبرنگار ایرنا دربرلین گفت: ˈنشست مدیران سیاسی کشورهای گروه ۱+۵ شب گذشته در بروکسل با حضور کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و در این نشست مذاکره کنندگان ارشد هسته ای با تبادل نظر و ایجاد هماهنگی، دیدگاه های خود را برای طرح در ششمین دور مذاکرات هسته ای با ایران در وین به هم نزدیک کردند.ˈ

وی بااشاره به این که این نشست با هدف آماده سازی برای حضور در آخرین و حساس ترین مرحله از مذاکرات هسته ای با ایران قبل از پایان مهلت تعیین شده در توافق موقت ژنو(۲۰ جولای) برگزار شد، بر محرمانه بودن جزییات نشست مدیران سیاسی۱+۵ در بروکسل تاکید کرد.

 شفر افزود: ˈکمتر از سه هفته دیگر به تاریخ ۲۰جولای (۲۹تیر) باقی نمانده و با توجه به فرصت محدودی که برای رسیدن به توافق جامع هسته ای دراختیار داریم، نشست شب گذشته در بروکسل فرصت خوبی بود تا نمایندگان کشورهای۱+۵ به حل و فصل موضوعات و بررسی آخرین مواضع و دیدگاه های خود پرداخته و برای حضور در مذاکرات رسمی هفته آینده در وین نظرات خود را بیشتر به هم نزدیک کنند.ˈسخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا دستیابی به توافق جامع هسته ای تا۲۰جولای را ممکن می داند، با بیان اینکه خانم اشتون به عنوان رییس گروه مذاکره کننده۱+۵ تاکنون نقش مهمی در پیشبرد گفت وگوها ایفا کرده و روند مذاکرات را به خوبی هدایت می کند، گفت: ˈبه رغم اینکه فرصت بسیار محدودی باقی مانده اما رسیدن به توافق امکان پذیر است.ˈ

شفر درعین حال یادآور شد:ˈ البته واقعیت این است که هنوز بین خواسته ها و ایده های دو طرف مذاکره اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد که باید در ادامه مذاکرات که در مرحله حساسی و مهمی هم قرار دارد، نسبت به رفع آن اقدام شود.ˈ

وی تاکید کرد:ˈفرصت چندانی باقی نمانده و رسیدن به توافق نهایی مستلزم این است که شاهد اقدامات و شفافیت بیشتری از سوی تهران در خصوص برخی مسائل فنی باشیم.ˈاین مقام آلمانی درپایان یادآور شد:ˈ در آخرین دور از مذاکرات هسته ای که طی روزهای ۱۶ تا ۲۰ ژوئن (۲۶ تا۳۰ خرداد) در وین برگزار شد، گفت وگوهای روشن و مشخصی در مورد موضوعات مختلف موردنظر طرفین انجام شد که امیدواریم در مرحله بعدی مذاکرات که قرار است از هفته آینده در وین از سر گرفته شود نیز این روند مثبت و سازنده ادامه داشته تا به نتیجه قطعی و نهایی مورد نظر برسیم.ˈ

ایرنا

اعتیاد؛ ضربه ای مهلک بر پیکر نهاد خانواده


نبود فعالیت‏های جایگزینی و فرهنگی مناسب برای جهت دادن به نیروی جوانان و در واقع سوق دادن آن‏ها به سمت فعالیت‏های مفید و سازنده، خصوصاً در اوقات فراغت آن ها، از دیگر کاستی‏های مهم کشور در زمینه‌ی گرایش جوانان به موادمخدر است.

آسیب اجتماعی اعتیاد

آسیب اجتماعی اعتیاد

  پدیده‌ی اعتیاد و گرایش به آن، پدیده‏ای چندبُعدی است که علاوه بر مسائل اجتماعی و فرهنگی، می‏تواند منجر به پیامدهای حساس سیاسی و امنیتی نیز گردد؛ چراکه وجود زمینه های تولید و گسترش موادمخدر در ایران و قاچاق آن که امروزه به یک تجارت زیرزمینی تبدیل شده و همچنین پیچیدگی شرایط اجتماعی و سیاسی مرتبط با این مسئله، نیازمند بررسی دقیق و همه جانبه است.

ایران به جهت ساختار جمعیتی، موقعیت ژئوپلیتیکی، فقدان استراتژی و طرح جامع ملی مبارزه با عرضه، کاهش تقاضا و درمان معتادان، به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در رابطه با مسئله‌ی موادمخدر است که البته همجواری با بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده‌ی موادمخدر در جهان (افغانستان)، آن ‏را تبدیل به معبر ترانزیتی موادمخدر کرده است و جوانان و نوجوانان ایرانی به‌طور بالقوه در معرض اعتیاد به موادمخدر قرار دارند؛ به‏طوری‌که اعتیاد در میان دانش آموزان و دانشجویان از مسائل روز و مورد توجه در جامعه است.

روند افزایشی تنوع و گرایش به موادمخدر، سیر نگران کننده و قابل تأملی را طی می‏کند و البته میزان خسارت‏های مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن هم مضاف شده و این مسئله را به یک تهدید ملی تبدیل کرده است. جوانان بسیاری برای کسب درآمد به تجارت موادمخدر می‏پردازند و باندهای بزرگ سوداگر مرگ، درآمدهای هنگفتی از این طریق کسب می‏کنند که بنا بر گزارش‏های ثبت‌شده، سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار سود تجارت موادمخدر در جهان است. (مظفر و دیگران، ۱۳۸۸: ۶)[۱]

این در حالی است که استعمارگران غربی نیز در راه گسترش هرچه بیشتر سیطره‌ی خود بر جهان، اقدام به ترویج و توسعه‌ی موادمخدر می‏کنند تا از یک طرف فرهنگ مادی اصالت سود و سودپرستی را از راه درآمدهای سرشار آن داخل کنند و از طرف دیگر، با از بین بردن توان، غیرت، همیت و پایمردی در میان دیگر ملل جهان،‌ منافع خود را در درازمدت تضمین کرده و شور، نشاط، تحرک، روحیه‌ی ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی را در آن‏ها خاموش سازند. از این رو، در دوران استعمار جدید، موادمخدر به عنوان حربه‌ای در دست استکبار جهانی قرار دارد تا به این وسیله، منفعت و حاکمیت ظالمانه‌ی خود را هرچه بیشتر دوام بخشد.

 در شرایط کنونی، به نظر می‏رسد نخبگان و نهادهای تصمیم گیرنده و برنامه ریز ما با نوعی ضعف شناخت، تدبیر استراتژیک و فقدان رویکردی همه‌جانبه نگر در رابطه با موادمخدر، مواجه هستند که اتخاذ تاکتیک‏های مناسب مقابله با این تهدید را دشوار می‏سازد. بنابراین برنامه هایی در امر مبارزه با آن موفق خواهد بود که با شناخت واقع گرایانه از این مسئله طرح و اجرا گردد.

ایران به‌جهت ساختار جمعیتی، موقعیت ژئوپلیتیکی، فقدان استراتژی و طرح جامع ملی مبارزه با عرضه، کاهش تقاضا و درمان معتادان، به عنوان یکی از آسیب‌ پذیرترین کشورهای جهان در رابطه با مسئله‌ی موادمخدر است که البته همجواری با بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده‌ی موادمخدر در جهان (افغانستان)، آن‏ را تبدیل به معبر ترانزیتی موادمخدر کرده است.

 عوامل مؤثر بر گرایش به موادمخدر

در مورد علل گرایش به مصرف موادمخدر و اعتیاد به آن ها، عوامل مختلفی بیان شده است، اما هیچ‌یک از این عوامل به‌تنهایی نمی‏توانند علت مصرف موادمخدر در یک فرد را تشریح کنند. در اغلب موارد، مجموعه‏ای از عوامل در ایجاد مشکل نقش دارند، لیکن در هر شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص و در هر فرد، برخی از عوامل نقش بارزتری را در این رابطه ایفا می‏کنند. مهم‏ترین این عوامل عبارت‌اند از:

 ۱٫ عوامل فردی

عوامل فردی متعددی بر گرایش به موادمخدر تأثیر دارند که در نمودار زیر، به برخی از آن‏ها اشاره گردیده است. تنها چند مورد تشریح می‎گردد:اعتقادات اخلاقی و باور دینی ضعیف: دین و ارزش های دینی از عوامل مهمی است که انسان را در برابر خطر انحرافات ایمن می‏کند.اگر هویت فرد، به‌طور تدریجی و صحیح شکل نگیرد، تعادل روانی وی مختل می‏شود. افراد دچار بحران هویت، که بیشترین شمار معتادان جوان را تشکیل می‏دهند، افرادی هستند که نه توان لذت بردن از زندگی را دارند و نه توان مواجهه با مشکلات و ناملایمات را در خود می بینند.

ابراز وجود منفی: چنانچه زمینه‌ی ابراز وجود به شیوه ای مناسب و مثبت برای جوان فراهم نشود، سعی خواهد کرد با اعمال ضدارزشی و انحرافی ابراز وجود کند.

بحران هویت: هویت، من یا خودی است که شامل عقاید، طرز تفکر و رفتارهای خاصی است که هر فرد به‌واسطه‌ی آن‏ها از دیگر افراد متمایز می‏شود. اگر هویت فرد، به‌طور تدریجی و صحیح شکل نگیرد، تعادل روانی وی مختل می‏شود. افراد دچار بحران هویت، که بیشترین شمار معتادان جوان را تشکیل می‏دهند، افرادی هستند که نه توان لذت بردن از زندگی را دارند و نه توان مواجهه با مشکلات و ناملایمات را در خود می بینند.

نارسایی‏ها و نقض شخصیتی، رهایی از برخی دردهای جسمی، انگیزه‌ی لذت‌جویی، کنجکاوی، تجربه و کسب یک «احساس‌ جدید»، تمایل و کشش به مصرف، احساس‌ پوچی و زیادی بودن در خانواده و اجتماع، احساس طردشدگی، احساس تنهایی و اندوه، عدم اطمینان به آینده، یأس و ناامیدی، بی‌ارادگی، احساس لذت جنسی کاذب، فشار روحی و ناراحتی‏های فکری، اضطراب‌ و افسردگی، سرخوردگی‏های روانی، تسکین و تخدیر سیستم عصبی برای رهایی از فشارها و… از دیگر عوامل فردی مؤثر بر گرایش به موادمخدر هستند.

 ۲٫ جنسیت

بررسی‏های انجام‌شده نشان می‏دهد که گرایش به مصرف موادمخدر در مردان بیشتر از زنان است. حدود ۹۳٫۱ درصد معتادان را مردان و ۶٫۹ درصد معتادان را زنان تشکیل مى دهند. وزارت بهداشت نیز در آمار خود در مورد زنان معتاد، از رقم یک زن معتاد به ازای هشت مرد معتاد گزارش می‏دهد. از سوی دیگر، به‌گفته‌ی مسئولان زندان‏های کشور، در حال حاضر پنجاه درصد زندانیان زن در رابطه با موادمخدر و اعتیاد در زندان هستند که به نقل از همین مسئولان، این آمار در سال‏های اخیر افزایش نیز داشته است.[۲]

روابط نامساعد جوانان با والدین خود، سبب نبود امور مشترک و داشتن دیدگاه های متفاوت درباره‌‌ی زندگی و عدم پذیرش نیازهای «جوان» توسط والدین می شود. در نتیجه، جوان را از خانواده دور و به گروه دوستان، بیشتر نزدیک می کند. نقش آشکار خانواده‌ی آشفته و ازهم‌گسیخته نیز در بروز مشکلات رفتاری نوجوانان و جوانان مشهود است.

 ۳٫ عوامل خانوادگی

شیوه ‌ی تربیتی والدین در دوره‌ی نوجوانی، بر اخلاق و رفتار فرزندان مؤثر است. گروهی از والدین در این دوره با فرزند خود مانند گروگان رفتار کرده و به او نهی می کنند. این امر سبب احساس حقارت و آزردگی نوجوان شده و باعث می گردد تا برای اثبات هویت خود، به کشیدن سیگار، نوشیدن مشروبات الکلی و یا مصرف موادمخدر روی آورد. چنین شیوه ای باعث می شود که نوجوانان فاقد اعتمادبه‌نفس، قادر به «نه گفتن» به دوستان و گروه هم‌سالان نباشند و در جهت هم‌نوایی با آن‏ها به اعمال انحرافی از جمله اعتیاد روی آورند.

این واقعیت شناخته‌شده ای است که در این دوره، بر میزان بزهکاری ها، از جمله اعتیاد به موادمخدر، افزوده می‌گردد. روابط نامساعد جوانان با والدین خود سبب نبود امور مشترک و داشتن دیدگاه های متفاوت درباره‌ی زندگی و عدم پذیرش نیازهای «جوان» توسط والدین می شود. در نتیجه، جوان را از خانواده دور و به گروه دوستان، بیشتر نزدیک می کند. نقش آشکار خانواده‌ی آشفته و ازهم‌گسیخته نیز در بروز مشکلات رفتاری نوجوانان و جوانان مشهود است. در این خانواده ها مناسبات والدین با یکدیگر و با فرزندان طبیعی نیست و این امر می تواند به بروز بسیاری از مشکلات، از جمله گرایش به اعتیاد در فرزندان منجر شود.

وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده، یعنی سطح سواد، نوع اشتغال، درآمد و محل سکونت، سهل‌انگاری در توجه به زنگ خطرها، مثل‌ مصرف سیگار و ایجاد تنش و درگیری بین اعضای خانواده، از دیگر عوامل‌ گرایش به مصرف موادمخدر هستند. همچنین‌ احتمال بروز اعتیاد در خانواده‌های بدسرپرست، بی‌سرپرست و تک‌سرپرست بیشتر است.

نباید فراموش کرد که جوانان به علت اینکه‌ مانند بزرگ‌سالان آمادگی پذیرفتن و یا مقابله با مشکلات زندگی را ندارند و برخی از مشکلات‌ عادی برای آنان به‏صورت شدید و جدی جلوه می‌کند، در برابر مشکلات و خطرات احتمالی، آسیب‌پذیرترند. به خصوص در دوران بلوغ که جوانان دچار مشکلات و بحران‏هایی می‌گردند. وظیفه‌ی‌ بزرگ‌ترها ایجاب می‌کند که به طور منطقی و صحیحی با جوان و مشکلش روبه‌رو گردند.

ولی متأسفانه عموماً بزرگ‌ترها، از جمله‌ والدین و مربیان، اطلاع و آگاهی کمی از تغییرات و تحولات روحی دوران بلوغ جوان‌ دارند و یا دوران جوانی خود را با تمام بحران ها و مشکلات خاصش فراموش کرده‌اند. لذا به جای برخورد منطقی و اصولی با مشکل‌ جوان، او را هدف انتقادها و ملامت‌های خود قرار می‌دهند و نمی‌توانند آن‌چنان‌که باید و شاید جوان را برای گذراندن بی‌خطر این دوره‌ کمک و یاری نمایند.

در چنین مواردی است‌ که جوان در برابر مشکلات زندگی و یا ناراحتی‏های ناشی از بحران بلوغ و یا کمبود محبت و عدم درک از طرف‌ بزرگ‌ترها، از خانواده و اجتماع فراری شده و به دنبال یک «راه‌حل معجزه‌آسا» می‌گردد که با کمک دوستان هم‌سالش، این «ماده‌‌ی معجزه‌گر» را در موادمخدر می‌یابد، زیرا جوان‌ می‌بیند که دوستانش نه‌ تنها او را ملامت‌ نمی‌کنند، بلکه وی را بیشتر و بهتر نیز درک‌ می‌کنند. از این رو، هرگونه «راه‌حلی» را که آنان برای‌ رفع مشکلش پیشنهاد کنند، بدون هیچ‌گونه تأمل‌ و تعقلی می‌پذیرد. (وجدی، ۱۳۶۵: ۲۹)[۳]

 ۴٫ عوامل فرهنگی

از مهم‏ترین نهادهای مسئول کشور در امر فرهنگ سازی، می‏توان به نظام آموزشی و رسانه‏های جمعی اشاره کرد. نبود برنامه‏های مناسب در خصوص آموزش و آگاهی پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر، یکی از نواقص عملکرد این دو مجموعه محسوب می‏شود.فقدان فعالیت‏های جایگزینی و فرهنگی مناسب برای جهت دادن به نیروی جوانان و در واقع سوق دادن آن‏ها به سمت فعالیت‏های مفید و سازنده، خصوصاً در اوقات فراغت آن ها، از دیگر کاستی‏های مهم کشور است.

اوقات فراغت مهلتی به جوانان می‏دهد که آن ها با آزادی و دور از چشم پدر و مادر به کارهای مطلوب خود بپردازند. به همین دلیل، احتمال انحراف آنان بیش از زمانی است که در کنار والدین خود به سر می‏برند.

نحوه‌ی ‌گذران اوقات فراغت: اوقات فراغت فرصتی است که می‏توان از آن برای خودسازی، شکوفایی استعداد، افزایش مهارت، کسب آگاهی و افزودن بر اطلاعات و پرورش جسم از طریق تفریح، ورزش و سرگرمی استفاده کرد. اوقات فراغت مهلتی به جوانان می‏دهد که آن ها با آزادی و دور از چشم پدر و مادر به کارهای مطلوب خود بپردازند. به همین دلیل، احتمال انحراف آنان بیش از زمانی است که در کنار والدین خود به سر می‏برند.

برهان

قربانیان تحریم غرب

گری جانسون، نفر سوم انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری آمریکا در یادداشتی اختصاصی اذعان کرد که ابزار تحریم تنها مردم کشورهای هدف را قربانی خود قرار می‌دهد.

«گری جانسون»، سیاست‌مدار و تاجر آمریکایی

«گری جانسون»، سیاست‌مدار و تاجر آمریکایی

  «گری جانسون»، سیاست‌مدار و تاجر آمریکایی در تاریخ ۱ ژوئن ۱۹۵۳ متولد شد. جانسون از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳، بیست و نهمین فرماندار ایالت نیومکزیکو بوده و همچنین به اقتصاد لیبرال معتقد است. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲، حزب آزادی‌خواه وی را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرده بود.

وی چند ماه پیش در انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه شرکت کرد، ولی بلافاصله به نفع «دکتر ران پل» انصراف داد و اعلام کرد از ماه دسامبر، کاندیدای حزب آزادی‌خواه خواهد بود. در ماه می کنوانسیون حزب آزادی‌خواه با ۴۱۹ رأی مثبت و ۱۵۲ رأی منفی، از وی حمایت کرد.وی در رشته علوم سیاسی دانشگاه نیومکزیکو در البوکرکسی تحصیل کرده و در همین دانشگاه با همسر آینده‌اش آشنا شد.

جانسون نسبت به ۴۹ فرماندار دیگر ایالات متحده، بیشتر از حق وتوی خود برای قوانین متعدد استفاده کرده است. وی بر این باور است، باید تا جائیکه امکان دارد قوانین را کاهش داد و در ۱۴ مورد مالیات را کاهش داده و هرگز به افزایش آن اقدام نکرده است. علاوه بر این جانسون به توازن بودجه فدرالی و کاهش اختیارات دولت (در خصوص امنیت اجتماعی و مسائل آموزش و پرورش) معتقد است و در همین راستا خواستار حذف وزارت آموزش و پرورش شده است.

وی به سیاست ایالات متحده امریکا در خاورمیانه، به‌خصوص جنگ افغانستان ، عراق و لیبی، نقد شدیدی دارد. همچنین در زمان فعالیت ستاد انتخاباتی خود برای کاندیداتوری حزب آزادی‌خواه اعلام کرد اگر رئیس جمهور شود، در دوره اول ریاست جمهوری خود بودجه نظامی را ۴۳ درصد کاهش داده و پایگاه‌های نظامی در خارج و سیستم‌های امنیتی و برنامه سلاح‌های هسته‌ای را متوقف می‌کند.

جانسون همچنین بیان کرده است ایران، تهدیدی نظامی به شمار نمی‌آید و متذکر شده است، در صورت موفقیتش در انتخابات ریاست جمهوری، از قدرت سیاسی خود برای منع اسرائیل از حمله به ایران استفاده خواهد کرد.در کلیپ تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ خود درباره ایران صحبت کرده و می‌گوید: « آیا ایران یک تهدید نظامی برای جهان است؟ تا آنجا که من آگاهی دارم تهدید نظامی برای جهان نیست… چه اتفاقی خواهد افتاد زمانیکه به ایران حمله کنیم؟ یک صد میلیون دشمن (برای خودمان) درست می‌کنیم که به عبارت دیگر نباید درست کنیم… به عنوان ریاست ایالات متحده من اسرائیل را از حمله به ایران منع می‌کنم.»

در سخنرانی انتخاباتی وی که به طور مستقیم از شبکه راشاتودی پخش می‌شد، می‌گوید: «کشور مشکلات عمیقی دارد. ما نباید به ایران حمله کنیم (صدای تشویق جمعیت) ما باید همین فردا جنگ را در افغانستان تمام کنیم. نیروهایمان را به خانه برگردانیم (صدای تشویق جمعیت)… من قول می‌دهم در سال ۲۰۱۳ یک بودجه متوازن به کنگره ارائه دهم که در آن ۱٫۴ تریلیون دلار کاهش هزینه‌های فدرالی وجود داشته باشد.»

 وی به دلیل فعالیتهای ورزشی خود، مانند دوچرخه‌سواری و کوه‌نوردی به عنوان یک سیاست‌مدار طرفداران زیادی در قشر جوان دارد. وی در مسابقات متعدد مردان آهنین شرکت کرده و در سال ۲۰۰۳ به قله اورست صعود کرده است. همچنین به ۴ قله از ۷ قله معروف جهان صعود کرده و به قللی در کلیمانجارو (آفریقا)، آکونکاگوا (آمریکای جنوبی)، البروس (مرتفع ترین قله اروپا)، مک کینلی (امریکای شمالی) نیز صعود کرده است.

جانسون اخیرا یادداشتی را به‌طور اختصاصی در اختیار یکی از خبرنگاران خبرگزاری فارس قرار داده که ذیلا توجه مخاطبان گرامی را به این یادداشت جلب می‌کنیم؛ با این توضیح که انتشار این مقاله با هدف نشان دادن دیدگاههای مختلف در جامعه آمریکایی است و الزاما همه محتوای آن به منزله تایید «فارس» نیست.

متأسفانه این روزها تقبیح ایران به عنوان یک تهدید نه تنها برای همسایگانش بلکه برای همه کشورهای جهان در محافل سیاسی ایالات متحده و دیگر نقاط جهان به یک مد سیاسی تبدیل شده است. برای گسترش این هجمه سیاسی ضد ایران، سیاستمداران روی هراسی از ایران تأکید می‌کنند که اصلا توجیه پذیر نیست.

البته مرحله اجتناب ناپذیر بعدی در تبدیل ایران به یک غول ترسناک در جوامع نمایش قدرت نظامی است. مقوله استفاده از زور برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در میان آمریکایی‌های به اصطلاح تندرو بسیار عادی شده و همه چیز را طوری نشان می‌دهند که گویا اگر و فقط اگر یک کشور دیگر به جمع دارندگان سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد کل جهان هستی نابود خواهد شد. اشتباه نکنید من اصلا نمی‌گویم که حتما باید کشورهای دیگر به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی پیدا کنند. من هم مانند بسیاری دیگر ترجیح می‌دهم که تعداد این سلاح‌ها تا آنجا که امکان دارد کم شود، حال دارندگان این سلاح‌های کشنده هرکه می‌خواهند باشند.

با این حال، بیایید در برخورد با ایران منطقی باشیم. ملل مختلف مانند پاکستان و روسیه سال‌هاست که به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی دارند ولی هیچ‌کس در آمریکا صحبتی از اعمال زور به این کشورها نمی‌کند تنها به این خاطر که آنها روابط خوبی با ما دارند. حتی در مورد کره شمالی، اصلا وحشتی که از ایران هسته‌ای وجود دارد حتی در مورد پیونگ یانگ وجود ندارد. به طور کلی، ما هم مانند بقیه جهان، واقعیت سلاح‌های هسته‌ای را پذیرفته‌ایم و به شکل معقول و محدودی با آن برخورد می‌کنیم. و البته، ما این را هم می‌دانیم که آمریکا زرادخانه‌های هسته‌ای خود را دارد و به راحتی می‌تواند هرآنچه که ایران در طول نسل‌های متمادی به دست آورده است را نابود کند.

 همچنین، همان‌طور که در بسیاری موارد دیده‌ایم، ملت‌های مختلف برای اعمال نفوذ و قدرت به دیگر کشورها و دولت‌ها تحریم‌های اقتصادی مختلف را بر آنها تحمیل می‌کنند. این دیدگاه به طور کلی اشتباه است، هم از نظر راهبردی و هم از نظر انسانی. اولا، قربانیان این تحریم‌ها خود رهبرانی که آنها را وضع می‌کنند نیستند بلکه مردم کشورهای هدف هستند. تحت فشار قرار دادن مردم عادی به نفع چه کسی است؟ چطور ممکن است که آمریکا و متحدانش از کاشتن تخم نفرت در میان مردم ایران سود ببرند؟ آیا این نفرت ارزش آن را دارد در حالی که تنها ممکن است کمی و برای مدت کوتاهی فشاری به دولت‌های هدف وارد آورد؟ من که این‌طور فکر نمی‌کنم.

برعکس، من موافق با بازار کسب و کار هستم. بازار کالاها، خدمات، تجارت، فرصت و ایده‌های مختلف. در واقع من معتقدم که بازارِ ایده‌های خلاقانه وسیله‌ای قدرتمند مخصوصا در عصر فن آوری و ارتباطات، لحظه‌ای است که نمی‌تواند برای همیشه از دسترس دولت‌ها دور نگه داشته شود. بر اساس این اعتقاد است که به نظر من بهترین دیدگاه در دست گرفتن قدرت بازار و جایگزین کردن روش‌های قدیمی مانند تحریم‌ها با قدرت ایده‌ها و تجارت و تعامل است تا موانعی که از جانب سیاستمداران اعمال شده کنار گذاشته شود.

در بطن این ایده «انقلابی» یک اعتراف است که انگار اغلب ما از آن فرار می‌کنیم؛ باید قبول کنیم که ملت‌ها از مردم تشکیل شده‌اند. این مردم ممکن است دین‌های مختلف داشته باشند، زیربناهای فرهنگی مختلف داشته باشند و در واقع از هم متفاوت به نظر برسند. ولی همه آنها مردم هستند و همان‌طور که تاریخ بارها نشان داده است، آشنایی و تعامل همیشه بر تعصب و ترس‌های بی‌اساس چیره شده است.

به بیانی ساده‌تر، این کار برای سیاست‌مداران آمریکا و دیگر کشورها خیلی آسان‌تر است تا اینکه ایران و یا هر ملت دیگری را تبدیل به یک تهدید کنند و مردم آنها را ناشناخته باقی بگذارند. خیلی راحت است که یک ملت را تبدیل به یک غول خطرناک کنیم وقتی که مردم آن کشور با این دید بزرگ شده‌اند که آمریکا دشمنی است که تنها ارزش‌های خود را بر آنها تحمیل می‌کند. به عبارت دیگر، چرخه ایجاد تنفر و استفاده از آن تنفر به عنوان یک ابزار تهدید یک راهبرد احمقانه است که هیچ راهی جز شکست خوردن ندارد.

اشتباه نکنید. ملت‌های مختلف مانند افراد مختلف، در نهایت به دنبال منافع خود هستند و اعتقاد آنها هم در جهت منافعشان است. غیر صادقانه خواهد بود اگر از واقعیت چشم پوشی کنیم که رهبران این ملت‌ها همیشه برخلاف منافع ملت‌های خود عمل می کنند. این موضوع همه جا صدق می‌کند و این است که نیاز به یک رویکرد همه جانبه جدید درباره روابط ملت‌هایی است که از ترس از یکدیگر عمل می‌کنند را ضروری می‌سازد.

 درهای باز کمتر از درهای بسته ترسناک هستند. از کسی که می‌شناسیم کمتر می‌ترسیم تا از کسی که نمی‌شناسیم و احترام از تمسخر ترسناک‌تر نیست. همه ترس‌ها را کنار گذارید، ترس‌های بی‌اساس را کنار گذارید، تعصب را کنار گذارید و ناگهان بازار ایده‌ها و فرصت‌ها معجزه خواهد کرد. نتیجه حتما بهتر از روش قدرت‌نمایی و سیاست‌های تنبیهی خواهد بود که امروز دیگر به جز برای سیاست‌مداران کارایی ندارند.

فیلم‌ها، مقالات، محصولات روزمره، و یا نگاهی اجمالی به زندگی‌های دیگران که اجازه دهند با دیگر ساکنان کره کوچکمان بیشتر آشنا شویم حتما موانع ساختگی ایجاد شده توسط سیاستمداران را از بین خواهد برد و حتما هم همین خواهد شد.وقتی این اتفاق بیافتد، سلاح‌های هسته‌ای، تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت‌ها دیگر به آن اندازه تهدید کننده نخواهد بود و همگی پیروز خواهیم بود.

فارس

برخورد با تروریستها و حامیانشان در صورت تجاوز به ایران

معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با اشاره به قرار داشتن اتاق فرماندهی جنگ‌های نیابتی منطقه در کاخ سفید، و نقش برخی مجریان منطقه‌ای آن از جمله عربستان، گفت که در صورت اقدام تروریستها از دور یا نزدیک برای تهدید کشورمان، قطعا با گروه‌های تروریستی و حتی حامیان آنها برخورد جدی خواهد شد.

سردار جزایری

سردار جزایری

 سردار مسعود جزایری درباره اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق گفت: بخشی از سر ریز تعدادی از گروه‌های تروریستی که از سالهای قبل در منطقه و به خصوص طی دو سه سال اخیر در سوریه سازماندهی شده بودند، امروزه به نوعی شاهد هستیم که در عراق حضور یافته اند.

 ارتباط مستقیم تروریسم با هیأت حاکمه آمریکا

وی افزود: حضور تروریستها در عراق را بایستی مبتنی بر برنامه جامعی دانست که توسط قدرتهای مطرح جهانی و وابستگان به آنها طراحی شده است، و در رأس این قدرتها آمریکا قرار دارد.سردار جزیری ادامه داد: مسأله تروریسم با هیأت حاکمه آمریکا ارتباط مستقیمی دارد، و در چارچوب سیاستها و منویات درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت رژیم صهیونیستی است.

سردار جزایری تأکید کرد: در این زمینه متأسفانه بعضی از کشورهای اروپایی و اذناب آمریکا در منطقه هرکدام به شکلی ایفای نقش می کنند، و هریک مأموریتهای جداگانه ای دارند، که طی این سالها در منطقه شاهد آن بوده ایم.وی خاطرنشان کرد: در سوریه بارها ایفای این نقش مشاهده شد، و متأسفانه امروز یکی از کشورهای مهم و دارای تمدن قدیمی، و دارای یک پیشینه ارزشی به نام عراق، دستخوش این اتفاقات ناگوار شده است.

 ادعای آمریکا درباره حمایت از دولت عراق

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص ادعاهای آمریکا مبنی حمایت از دولت عراق در مقابله با داعش، اظهار داشت: همه اسناد و مدارک و شواهد حاکی از حضور آمریکایی‌ها در رأس تروریسم منطقه است؛ این حضور را ما در لبنان دیدیم، در قضایای مربوط به غزه هم کاملا واضح بود، هم اکنون نیز در افغانستان این حضور به خوبی دیده می شود؛ در سوریه هم بدون تردید باید جنگ تروریستی در این کشور را جنگی نیابتی توسط آمریکا دانست، و در عراق هم همینطور است.

  مقابله آمریکا با اسلام ناب

وی ادامه داد: علت اصلی این است که در آرمانهای آمریکایی باید جلوی پیشرفت اسلام گرفته شود، در این آرمانها باید جلو رشد اسلامگرایی مبتنی بر آموزه های انقلاب اسلامی و اسلام ناب گرفته شود.

مهارتهای شیطانی هیأت حاکمه آمریکا

سردار جزایری اظهار داشت: آمریکایی ها در این کار تبحر دارند و گاهی به صورت وارانه و غیر مستقیم عمل می‌کنند، یعنی در همان لحظه‌ای که در حال خنجر زدن به قلب یک کشور هستند، ممکن است با دست پر از گل است وارد شوند. این کار را باید از جمله مهارتهای شیطانی هیأت حاکمه آمریکا و صهیونیستها به حساب بیاوریم.

 سیاست کلان آمریکا در منطقه

سردار جزایری در ادامه گفت: سیاست کلان آمریکایی‌ها، ایجاد خاورمیانه جدید است. آمریکا و صهیونیزم جهانی به اشکال مختلف تلاش می کند تا به اشکال مختلف نقشه خاورمیانه را عوض کند و در چارچوب اهداف خودش قرار دهد؛ بنابراین سعی کرد با یورش به لبنان و غزه و سوریه این اتفاق شکل بگیرد؛ ولی خوشبختانه با مقاومتی که صورت گرفت آمریکایی‌ها در این کار ناکام ماندند، ولی اینبار از عراق شروع کرد و مطمئنا آمریکا در آینده از مناطق دیگر هم وارد خواهد شد.

وی افزود: لذا آمریکا در راستای سیاستهای منطقه ای خودش هرچقدر که بتواند تلاش می کند. این تلاش ممکن است منجر به تخریب زیرساختهای یک یا دو کشور شود و یا منجر به قتل و خون ریزی و کشتار مردم بیگناه شود، ولی آمریکایی ها ابایی از این کار ندارند.

 ضرورت شناخت تحرکات آمریکا در منطقه

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما مردم منطقه باید دقت لازم را داشته باشیم؛ شناخت تحرکات آمریکا، ابر سرمایه داری جهانی و صهیونیزم بین الملل فوق العاده مهم است، و ما باید درک روشنی از ریشه ها و علل اصلی این گونه تحرکات را داشته باشیم، و به خوبی بفهمیم که گروه‌های تروریستی تکفیری بعثی شبیه داعش، و امثال آنها از کجا آمده اند و این پدیده ها چگونه و با چه پشتوانه ای و چه منابعی و حمایت چه کشورهایی در منطقه شکل گرفته اند، و آبشخور کشورهای حامی گروه های تروریستی در منطقه کجا است؟

  اتاق فرماندهی جنگهای نیابتی در کاخ سفید است

سردار جزایری خاطرنشان کرد: در اینگونه جنگهای نیابتی مسأله ای بنام هدایت، مدیریت عالی و اتاق فرماندهی و کنترل مرکزی وجود دارد، که ما معتقدیم این در آمریکا و کاخ سفید است.

 عربستان از مجریان منطقه‌ای این جنگها

سردار جزایری گفت: مجریان منطقه‌ای این جنگها نیز برخی عوامل منطقه‌ای مانند عربستان سعودی هستند.سردار جزایری افزود: نقش آفرینی کشورهای منطقه در جنگهای نیابتی به شکلها و تاکتیکهای مختلف صورت می گیرد، گاهی از طریق اعزام نیرو، گاهی از طریق سلاح و تجهیزات و گاهی هم از طریق اطلاعات و راه‌های مختلف، نقشها ممکن است در زمانهای مختلف تغییر کند ولی رصد این نقشها کار مشکلی نیست.

سردار جزایری در خصوص اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به عراق در مقابله با تروریسم گفت: جمهوری اسلامی ایران در درجه اول وضعیت منطقه را رصد می‌کند، و این رصد در سوریه و سایر مناطقی که اتفاقات بدی در آنجا روی داد، انجام شد .

سردار جزایری ادامه داد: با توجه به رصد و اشراف اطلاعاتی که بر اوضاع و احوال داریم، نکات استراتژیک خودمان را با مسؤولین این مناطق و کشورها در میان می گذاریم.

 توانایی دولت و مردم عراق برای مقاومت در برابر تروریسم

وی افزود: در مورد عراق معتقدیم که خوشبختانه با توجه به حضور مردم در عرصه دفاع، و توجه ویژه‌ای که دولت منتخب عراق در زمینه تاکتیکهای دفاعی پیدا کرده است؛ دولت و مردم عراق قادر هستند در برابر این هجمه‌ای که صورت گرفته مقاومت لازم را از خودشان داشته باشند.

سردار جزایری گفت: متأسفانه اتفاقات بدی در ابتدا رخ داد؛ مسأله عراق به ماه ها قبل باز می گردد و زمانی که این گروه تکفیری تروریستی از بخشهایی از سوریه به شمال عراق وارد و مستقر شد و در روزهای اخیر به ناگهان برخی مناطق و استانهای عراق را در اختیار گرفتند.سردار جزایری: دولت و مردم عراق قادر هستند در برابر این هجمه‌ای که صورت گرفته مقاومت لازم را از خودشان داشته باشند

  تأثیر نفوذ بیگانه در گسترش تروریسم در عراق

معاون ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: اگر به لحاظ نظامی مسأله را بررسی کنیم، اهمیت خاصی برای آن قائل نیستیم؛ ولی تأسف از اینجا است که بایستی اذعان داشته باشیم به نفوذی که متأسفانه صورت گرفته و این نفوذ بیگانه سبب شد که بی توجهی و یا کم توجهی‌هایی صورت بگیرد، لذا این گروه تروریستی داعش توانست بر بخشهایی از مناطق شمالی عراق مستولی شود.

سردار جزایری با اشاره به حضور دولت و مردم عراق در صحنه با توجه به فراخوان‌ها و حضور علمای شیعه و اهل سنت، گفت: مردم عراق حضور یافتند و آمادگی دارند که از کشور و شهرهای خودشان دفاع و بیگانه را بیرون کنند؛ خوشبختانه این اهتمام نزد مردم عراق وجود دارد و آنان روی دشمن شناخت دارند؛ مردم عراق می‌دانند آبشخور کسانیکه به بعضی استانها حمله می کنند و تحت اشغال در می‌آورند، کجا است.

سردار جزایری ادامه داد: این مقاومت (مردم عراق) سبب می شود که تروریستها راهی جز گریز نداشته باشند.سردار جزایری در خصوص نیاز عراق به کمکهای خارجی به ویژه کمکهای ایران، خاطرنشان کرد: بین دولت عراق و دولت جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا امروز مراودات قابل توجهی برقرار بوده است؛ و این مراودات در جنبه های مختلف بوده و ادامه خواهد داشت.

  کمک قطعی ایران به عراق در صورت اعلام نیاز

معاون ستاد کل نیروهای مسلح افزود: طبیعتا مراودات ما در عرصه های دفاعی، امنیتی و عرصه هایی که کمک می کند به حفظ امنیت و پایداری مرزها بوده و خواهد بود، و چنانچه دولت و مردم عراق در این شرایط احساس نیاز داشته باشند، حتما جمهوری اسلامی ایران به آنها کمک خواهد کرد.سردار جزایری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان بزرگ ترور و تروریسم است، اظهار داشت: قطعا ما با تروریستها و پدیده تروریسم در منطقه برخورد می کنیم.

  اجازه حاکم شدن تروریسم بر سوریه و عراق را نمی‌دهیم

سردار جزایری در خصوص خطوط قرمز ایران درباره تحرکات تروریستی در منطقه تأکید کرد: ما در مورد سوریه هم اعلام کردیم که اجازه نمی دهیم کشورهای خارجی و بیگانه ها و تروریستهای وابسته به سرویسهای خارجی بر سوریه حاکم شوند، و اجازه نمی دهیم برخلاف میل مردم دیگران بیایند برای دولت و مردم سوریه تعیین تکلیف کنند؛ قطعا در مورد عراق هم همین رویه را خواهیم داشت.

وی افزود: اینگونه نیست که کشورهای خارجی و بیگانه و کسانی که به این منطقه چشم طمع دارند و به دنبال برپایی نقشه ای جدید برای منطقه هستند بتوانند هر اتفاقی را که بخواهند رقم بزنند؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران قاطعانه اعلام می کند که مخالف هرگونه اقدامات تروریستی است و موافق برقرار حکومت مردم بر مردم و دموکراسی است.

 ضرورت احترام به رأی مردم عراق

سردار جزایری اظهار داشت: انتخاباتی که اخیرا در عراق شکل گرفت، بایستی محترم شمرده شود و آرای مردم صیانت شود؛ صیانت از آرای مردم یعنی مبارزه و مقابله با تروریستهایی است که به دنبال تجزیه عراق هستند.

سردار جزایری تأکید کرد: تجزیه عراق به نفع هیچ کس نیست، و این امر حتی به نفع کشورهایی که حامی تروریستها هستند، نیست.معاون ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در ابتدای قضایای مربوط به سوریه، ما بر اساس اسناد و مدارکی که در اختیار داشتیم صراحتا و بارها اعلام کردیم که سرریز تروریستها دامن کشورهای صادر کننده را خواهد گرفت.وی ادامه داد: تردید نداشته باشید که این اتفاق هم در اروپا و هم در آمریکا و هم در سایر کشورهای منطقه که در حال حمایت همه جانبه هستند ، رخ خواهد داد.

سردار جزایری تأکید کرد: در آینده شاهد اتفاقات ناگواری در اینگونه کشورها خواهیم بود؛ لیکن تاریخ گواهی خواهد داد؛ که جمهوری اسلامی ایران هشدار لازم را داد.معاون ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: مطمئنا تروریستهایی که به عراق و سوریه صادر کردند، و تروریستهایی که جان و مال و ناموس مردم را مورد تعرض قرار دارند، برگشت خواهند داشت، و این برگشت دولتهای حامی خودشان را حتما تحت تأثیر قرار خواهد داد.

  پیشنهاد ابهام برانگیز آمریکا برای همکاری با ایران در عراق

سردار جزایری درباره پیشنهاد آمریکا به ایران برای همکاری در مقابله با تحرکات گروه داعش گفت: این پیشنهاد برای ما خیلی مبهم است. علت ابهام این است که سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد عراق کاملا مشخص است. ما مقابله و مبارزه با تروریسم را یک اصل می دانیم. عدم دخالت بیگانه در کشور عراق را هم یک اصل می دانیم.وی افزود: ما تجاوزی را که اخیرا صورت گرفته، و دفع آن را خواستاریم.

سردار جزایری تأکید کرد: آمریکایی‌ها به دنبال چه چیزی در منطقه هستند؟ براساس کدهایی که از مقامات آمریکایی در همین قضایای اخیر داریم؛ این برداشت حاصل می شود که آمریکایی‌ها به دنبال بازگشت مجدد به صحنه تصمیم سازی و تصمیم گیری برای عراق هستند.

  آمریکا به دنبال امتیازات جدید در عراق

وی ادامه داد: برداشت ما این است که آمریکایی ها بدنبال دریافت امتیازات جدیدی در عراق هستند. مهمترین کمکی که آمریکایی ها می‌توانند به این صحنه بکنند، عدم حمایت از تروریست ها و عدم حمایت از کشورهایی است که در منطقه به تروریستها کمک می کنند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: اگر آمریکا در این گفتارش صادق است، نیازی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران ندارد. این اتفاقی را که عرض کردم، رقم بزند و شواهد آن رؤیت شود، تا در مرحله بعدی تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

سردار جزایری درپاسخ به این سوال که آیا آمریکایی ها برداشت جدید یا تلاش جدیدی برای تدوین دوباره ساختار سیاسی در عراق در راستای تامین منافع خود در منطقه هستند؟ اظهار داشت: همانطور که عرض کردم آنجه که آمریکایی‌ها در جنگ عراق بدنبال آن بودند با حضور مردم و علما از اهل سنت و شیعه و با استقرار یک دولت مردمی نقش برآب شد؛ آمریکایی ها برای عراق نقشه های دراز مدتی در سر داشته، و تلاش می کنند آن نقشه ها را پیاده سازی بکنند.

سردار جزایری ادامه داد: خوشبختانه روند قضایا و جریانات در عراق بعد از جنگ ۲۰۰۳ دچاریک تغییر اساسی شد. همه چیز حاکی از آن است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند این تغییر را که درجهت استقلال دولت و ملت عراق است، و درجهت رشد و پویایی و آزادگی جامعه عراق است، مجدد بازگردانند و در ریلی قرار دهند که خودشان می خواهند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح درپاسخ سوالی درباره تاثیر حضور تروریست های داعش در مرز سوریه و عراق و تاثیر آن بر اوضاع میدانی در سوریه و نیاز به وجود یک اتاق عملیات مشترک عراقی و سوری حتی با کمک ایران برای مقابله با این گروه تروریستی گفت: خوشبختانه روند قضایای نظامی در سوریه، همانطور که پیش بینی می شد به نفع دولت و مردم سوریه درحال رقم خوردن است؛ البته دشمن همه تمهیدات خودش را بکار می برد و سعی می کند نیروهایی را که در سوریه دارد، به نوعی به عراق وصل بکند.سردار جزایری افزود: ما قضایای نظامی سوریه را به نفع دولت و مردم سوریه و روبه جلو می بینم، و مطمئنا ترویست ها چاره ای جز فرار از منطقه و سوریه نخواهند داشت.

وی ادامه داد: به نظر می آید همین تمهیدات نظامی و یک مقابله تمام عیار توسط دولت عراق خواهد توانست نیروهای تروریستی را که از سوریه یا سایر مناطق وارد عراق شده اند؛ در یک حلقه و منگنه قرار دهد، و مطمئنا دولت عراق می تواند به تنهایی از این مشکل عبور کند.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: اطلاعات ما از عراق حاکی از آن است که چنانچه دولت به خوبی و به سرعت نیروهای مردمی را سامان دهد – همان اتفاقی که در سوریه هم روی داد- با کمک ارتش و جامعه اطلاعاتی عراق خواهد توانست انشاء الله این چالش و بحران را با موفقیت پشت سر بگذارد؛ البته بایستی این احتمال را هم داشته باشیم که عراق برای این موفقیت و عبور از بحران، چه بسا که با هزینه هایی مواجه شود. این هزینه ها، هزینه های مادی و معنوی خواهد بود. متاسفانه تروریست ها ودشمن تلاش می کند تا اقدام به (ایجاد) یک زمین سوخته بکنند.

  پیش بینی از آینده عراق

سردار جزایری در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از مدت زمان لازم برای رهایی عراق از تروریست های داعش گفت: من فکر می کنم با توجه به حمایت های خارجی که از این جنگ نیابتی تروریستی صورت می گیرد؛ نمی توانیم یک زمان کوتاه را برای دفع این بحران پیش بینی کنیم؛ لذا فکر می‌کنم که دولت و ملت عراق بایستی این آمادگی را درخودشان فراهم بیاورند که با این دشمن وابسته به بیگانه، به خوبی مبارزه کنند. تصور دیگر من این است که اگر عراق بتواند این بحران و چالش را پشت سر بگذارد؛ با یک تجربه گران سنگ از این جنگ نیابتی و این اتفاقات سوء که به عنوان مقدمه این جنگ برایش پیش آمده؛ می تواند روزهای آینده و سالهای آتی را با سرعت بهتر و با هوشیاری و هوشمندی بهتری انشاء الله طی کند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح درپاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند به عراق در زمینه چگونگی بسیج داوطلبانه مردمی برای مقابله با داعش مشورت دهد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران در مراوداتی که با مسؤولان عراقی داشته و دارد، اعلام کرده که آماده است تا همه تجریبات موفق خودش را در زمینه دفاع در برابر تهاجمات گوناگون که علیه ما صورت گرفته است؛ در اختیار دولت و ملت عراق قرار دهد.

  نسخه شفابخش مقاومت

وی افزود: اصولا ما معتقد به دفاع همه جانبه و مردمی هستیم. نسخه شفابخش مقاومت، حضور مردم در صحنه و عرصه است. زمانی که مردم در کنار نظامیان در سوریه وارد شدند؛ ناگهان اوضاع سوریه به نفع مقاومت رقم خورد. این اتفاق در عراق هم درحال شکل گیری است. ما فکر می کنیم که عراق می بایستی پیشتر از این بسیج مردمی خود را راه اندازی می کرد. این بسیج اعم از همه اقلیت ها و همه قومیت ها و همه مردم است. این بسیح مسائل شیعه، سنی، کرد، ترکمن و غیره را نمی شناسد بلکه مربوط به آحاد جامعه عراق است.

 مقاومت مردمی منطقه را بیمه می‌کند

سردار جزایری ادامه داد: حضور مردم و مقاومت مردمی قادر است هر اقدام نظامی تجاوزگرانه را دفع کند. فکر می کنم که با این پدیدهِ مردمی شدن مقاومت در منطقه، ما در سالهای آینده، منطقه را نوعی بیمه می کنیم و اجازه نمی دهیم که هر تحرک نظامی بتواند تاثیرات قابل توجهی به ناگهان از خود بجای بگذارد.

سردار جزایری تأکید کرد: اگر در عراق این مقاومت مردمی سامان داده شده بود؛ قطعا اتفاقاتی که ما بایستی بگوییم که با تاسف در عراق شاهد آن بودیم و هستیم، رخ نمی داد. و اکنون اینگونه نبود که یک گروه اندک تروریستی بتواند بیاید و یک منطقه بزرگ را به اشغال وتصرف خودش در بیاورد و به مال و جان مردم تعدی بکند.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: فکر می کنم که عراق در این روند قرار گرفته است.معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما حتما به مقاومت منطقه کمک می کنیم، و حتما به مقاومت منطقه هر مشورتی را که لازم باشد ارائه می دهیم، و هرعلم و آگاهی و شناختی را که از پدیده ها داشته باشیم؛ در اختیار دولتها و مردم منطقه قرار می دهیم.

وی تأکید کرد: قطعا کشور برادر و دوست ما عراق، مشورت های ما را خواهد داشت و ما وظیفه خود می دانیم که به مردم و دولت عراق کمک کنیم. مردم عراق اعم از شیعه و سنی مسلمان هستند. ما بایستی وحدت رویه داشته باشیم.سردار جزایری ادامه داد: ما باید فهم مشخص و روشنی از دشمنی ها داشته باشینم و همه توان خود را روی هم بگذاریم و با دشمن بیگانه و با کسانی که زیر یوغ آنها هستد، مقابله و مبارزه کنیم وانشاء الله آنها را از منطقه خارج کنیم.

 پاسخ ایران در صورت تهدید ایران از سوی تروریستها

سردار جزایری در خصوص تلاش تروریستهای داعش برای نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران، و پاسخ ایران در صورت تلاش تروریستها از دور یا نزدیک برای تعرض به کشورمان، گفت: قطعا با گروه‌های تروریستی و حتی حامیان آنها برخورد جدی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که برخورد با این تروریستها و حامیان آنان چگونه خواهد بود و اینکه آیا ممکن است این برخورد در خاک عراق صورت بگیرد ، اظهارداشت: متناسب با شرایط ما تصمیم خواهیم گرفت، ولی برخورد ما قطعی و جدی است؛ در این زمینه کمترین ابهام و تردیدی نداریم، و قطعا اجازه نمی‌دهیم که آنها به مرزهای ما نزدیک شوند، و یا ورود پیدا کنند.

 دلیل فعال شدن تروریستها در عراق

سردار جزایری خاطرنشان کرد: اتفاقی که در عراق افتاد از روی غفلت بود، و ما معتقدیم که اگر این غفلت صورت نمی گرفت این گروه تکفیری نمی توانست چنین اقدامی رادر عراق رقم بزند.سردار جزایری ادامه داد: کار این گروه تروریستی تکفیری بیش از آنکه ارزش نظامی داشته باشد، مبتنی بر پشتوانه های پروپاگاندا و تبلیغات و عملیات روانی است.

  شناختن حامیان تروریستها از طریق شبکه‌های ماهواره ای

وی ادامه داد: شما البته می دانید چه کسانی این زمینه را فراهم آورده اند. شما با رصد و بررسی شبکه های خارجی، حامیان تروریسم را از همین جا به خوبی می توانید پیدا کنید.سردار جزایری تأکید کرد: شما رسانه های آمریکایی و به خصوص انگلیسی را رصد کنید؛ شبکه بی بی سی را چه بی بی سی انگلیسی، فارسی، عربی و بعضی از شبکه های عربی مانند العربیه و الجزیره را بررسی کنید، ببینید چگونه با این مسئله برخورد کردند؛ حتی آمریکایی ها از لفظ تروریست ها درمورد این جریان وحشی خونخوار دریغ می کنند.

سردار جزایری افزود: تصرفاتی که داعش تکفیری داشت قبل از اینکه اقدام نظامی باشد اقدام مبتنی بر عملیات روانی بود. همه تلاش این بود که این گروه بسیار بزرگ، گسترده و قوی جلوه داده شود؛ و این به لحاظ روانی با رسانه‌ها اتفاق افتاد. با رسانه‌هایی که یک سرشان در آمریکا و انگلیس و یک سرشان در منطقه است.

داعش حامیان قابل توجهی دارد

معاون ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: اینگونه نیست که داعش از قدرت نظامی زیادی برخوردار بود یا باشه؛ لیکن باید اذعان داشت که حامیان قابل توجهی دارد، که سرانجام خودشان نیز گرفتار اقدامات تروریستی در سرزمین هایشان خواهند شد.

سردار جزایری ابراز امیدواری کرد با تمهیداتی که برای بغداد و برخی از مناطق عراق به لحاظ نظامی و امنیتی صورت گرفته است؛ تعدی داعش به بغداد ناکام بماند.سردار جزایری: ارتش عراق خودش را به سمت شمال سوق خواهد داد و از آن طریق تروریستها را وادار به خروج خواهد کرد

سردار جزایری ادامه داد: شواهد نظامی حاکی از آن است که خوشبختانه دولت عراق بعد از این غفلت اولیه، بر اوضاع مسلط شده است.وی گفت: امیدواریم که دولت عراق با کمک مردم، مانع هرگونه پیشروی بیشتر توسط تروریست‌ها شود.

سردار جزایری اظهار داشت: اطلاعات میدانی ما حاکی از آن است که بعد از پیشرفت اولیه اقدامات ضد تروریستی دولت عراق به مرور جواب داده است، و پیشرفت هایی به مرور از سوی دولت، ارتش و مردم عراق در حال انجام است و پیش بینی می کنیم طی روزهای آینده پیشروی ارتش عراق چشمگیر باشد.سردار جزایری ادامه داد: به مرور ارتش عراق خودش را به سمت شمال سوق خواهد داد و از آن طریق تروریستها را وادار به خروج خواهد کرد.

 عراق قادر به دفع تجاوز است

سردار جزایری درباره نحوه کمک جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: برداشت عمومی ما این است که خود عراق خود قادر به دفع تجاوز است، اما در عین حال ما برادر مردم عراق هستیم و منتظریم در صورت اعلام نیاز از سوی مقامات عراقی به آنها کمک کنیم، و قطعا از کمک کردن به مردم عراق دریغ نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بعنوان یک حرکت راهبردی، معتقدیم که مردم عراق بایستی اداره این وضعیت و بحران را با کمک دولت و ارتش عراق برعهده بگیرند، و در عین حال اگر نیازی باشد، جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی و در هر زمینه‌ای که عراق نیاز داشته باشد دریغ نخواهد کرد؛ در هر زمینه‌ای که عراق نیاز داشته باشد، حتی هواپیماهای بدون سرنشین

نام:
ایمیل:
* نظر: