شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۳۵:۰۳
آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۳۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
خطبه اول نماز جمعه جهرم
حجه الاسلام دژکام گفت: بیایم همه باهم در این ماه مبارک رمضان تصمیم بگیریم که درهای جهنم را در خانه هایمان ببندیم و از خدا ترسیدن برایمان مهم باشد.

به گزارش تنویر جهرم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر دژکام در خطبه نخست نماز اولین جمعه ماه مبارک رمضان با اشاره به آیه 6 سوره مبارکه تحریم گفت: ما باید به وظایف الهی و دینی خود در راستای دستوراتی که در قرآن کریم به همه مومنان از جانب خدا امر شده است آشنا و در زندگی خود عملی کنیم.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم، دور نگه داشتن خود و خانواده از آتش جهنم را از وظایف مومنان دانست و افزود: بر اساس آیه شریفه سوره تحریم، وظیفه ای که بر عهده مردان مومن است، دور نگه داشتن خود و زن و فرزندان از آتش جهنم است.

امام جمعه جهرم با اشاره به نقلی از علامه طبرسی در مجمع البیان ذیل آیه شریفه 6 سوره تحریم بیان نمود: کسی که می خواهد به این آیه عمل کند باید هفت کار را انجام دهد: 1-صبر بر طاعت یعنی واجبات الهی را انجام دهد مانند روزه داری در گرمای تابستان، انجام واجبات مالی مانند پرداخت خمس و زکات و ...

2- صبر بر معصیت به معنی دوری از وسوسه های شیطانی   3-  صبر بر تبعیت از شهوات یعنی هر انسانی خیلی از لذتها را دوست دارد اما انجام آنها نه به سود دنیای اوست نه به سود آخرتش، مانند استعمال دخانیات، لذتهای حرام و... 4- دعوت زن و فرزندان به سوی خداوند، یعنی رفع مسئولیت از خودمان نکنیم، مومن باید خانواده اش را بپاید و دعوت به اجرای فرمان خدا بکند  5- واجبات را به فرزندانمان بیاموزیم، تابستان که می شود برای همه نوع دروسی فرزندان را به کلاس می فرستیم اما برای واجبات الهی، قرآن آموزی و احکام الهی؛ نه، البته خانواده های بسیاری هستند که در این زمینه اقدام می کنند و موجب خشنودی است که در دو دارالقرآن جهرم چیزی نزدیک به 1500 فرزند برای آموزش قرآن توسط والدین ثبت نام شده اند. باید در این زمینه نیز انسان هزینه کند. وی با اشاره به وجود 18 هزار دانش آموز در جهرم و لزوم تلاش برای فراگیری قرآن و احکام دین به آنها، گفت: اگر می خواهیم آتش جهنم از خانواده ها دور شود آموزش قرآن و فرایض الهی را به آنها توصیه و سفارش کنید.

6- نهی از زشتیها یعنی فرزندان را از کار زشت منع کنیم، برای شهر دارالمومنین زشت است که ماه رمضان جوانها در خیابان دعوا کنند. خانواده ها فقط وسیله نقلیه آنها را فراهم نکنند، بدانند که فرزندانشان کجا می روند و چه می کنند.

7- وی تشویق خانواده ها به کارهای خوب را وظایف مردان مومن دانست و خاطرنشان کرد: از مواردی که در وظایف مردان می گنجد و یادآوری می کنم مسئله عفاف و حجاب است، مرد نسبت به زن و دختر خود مسئول است که با ظاهر نامناسب در جامعه حاضر نشود. و بی غیرتی است که مردی همراه زن و دخترش با بی حجابی در خیابان راه برود که روایت از رسول گرامی اسلام است « خداوند چنین مردی را روز قیامت با صورت به درون آتش می افکند»

حجت الاسلام دژکام با بیان این موضوع که از عوامل رواج بی مبالاتی ها در خانواده ها، ماهواره و شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک است، عنوان کرد: باید خانواده ها روی فرزندانشان حساس باشند که چه چیزی را نگاه می کنند. ولی متاسفانه گاهی مواقع خود پدران و مادران مبادرت به دیدن برنامه های مستهجن ماهواره و شبکه های اجتماعی می کنند.

وی با اشاره به فعالیت 150 شبکه ماهواره ای فارسی زبان در دنیا، بیان کرد: ایران خودش 30 تا 35 شبکه دارد اما خارجی ها 150 شبکه برای ما راه اندازی کرده اند. آنها برای این منظور هدف دارند و دلشان برای ما نسوخته است. آنها در پی صرفه خودشان هستند و سود آنها هم در بی مبالاتی و انجام کارهای ناشایست و حرام توسط ماست.

امام جمعه جهرم با اشاره به اعطای نصف قیمت دستگاه های دیجیتال در قبال کنار گذاشتن آنتن های ماهواره توسط برخی از مراکز فرهنگی در جهرم، گفت: باید خود را از آتش جهنم دور نگه داریم. وی افزود: بیایم همه باهم در این ماه مبارک تصمیم بگیریم که درهای جهنم  را در خانه هایمان ببندیم و از خدا ترسیدن برایمان مهم باشد. در این ماه تصمیم بگیریم که این وسایل خانمان سوز را از محیط خانه و خانواده هایمان دور کنیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: