شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۳۵:۴۳
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۳۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
مسئول حوضه‌های آبخیز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: مردم باید در حفظ جنگل‌ها همکاری بیشتری را با این نهاد داشته باشند.
هومان خاکپور افزود: مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز مجموعه‌ای از مولفه‌های طبیعی هستند که در یک ارتباط منسجم و بسیار پیچیده یک اکوسیستم پویا و پیشرونده را تشکیل می‌دهند.
وی افزود: این مولفه‌ها بر اساس اصل انکارناشدنی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به نام اصل پروانه، تاثیرات متقابل و غیرقابل کتمانی بر هم دارند.
وی افزود: در این سیستم بایستی تمامی مولفه‌ها را با هم دید و در برنامه‌ریزی و مدیریت از تاثیرات متقابل آن‌ها غافل نشد.
خاکپور با بیان اینکه در یک حوضه آبخیز نمی‌توان برای جنگل‌ها، منابع آبی آن یا برای خاک آن به صورت مستقل و مجزا برنامه‌ریزی و فعالیت‌های اجرایی و بهره‌برداری را سازماندهی کرد، گفت: از همین رو بر مبنای اصول علمی، مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز جایگزین مدیریت‌های مستقل بخشی شده است.
مسئول حوضه‌های آبخیز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در این نگاه مدیریتی، علاوه‌ بر منابع موجود در این محدوده‌ها، انسان به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای این اکوسیستم‌ها مدنظر قرار گرفته و تمامی رفتارها و تاثیراتش بر محیط پیرامون مورد سنجش دقیق قرار گرفته تا ضمن بهره‌برداری پایدار، حداقل خسارت‌ها به سایر منابع وارد شود.
خاکپور تصریح کرد: در این سیستم مدیریتی، بهره‌برداری‌ها مسئولانه بوده و اصول آمایش سرزمین و توسعه پایدار در شمار مهم‌ترین اولویت‌های مدیریتی قرار می‌گیرد.
این مسئول با بیان اینکه در این نوع مدیریت هیچ یک از اجزای طبیعی بر دیگری ارجحیت مطلق نداشته و تمامی منابع تحت اصول علمی و پایدار مورد مدیریت و بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: در این نگاه مدیریتی جنگل‌ها صرفا مجموعه‌ای از درختان نبوده، بلکه تمامی اکوسیستم جنگل شامل آب، خاک، هوا، گونه‌های گیاهی، گونه‌های جانوری و انسان مدنظر قرار می‌گیرند.
خاکپور افزود: بر همین مبنا قرار است در هر یک از استان‌های کشور یک حوضه آبخیز که تقریبا از تمامی منابع برخوردار باشد، انتخاب شده و این مدیریت جامع به صورت پایلوت بر روی آن اعمال شود
برچسب ها: مشارکت ، مردم ، جنگل‌
نام:
ایمیل:
* نظر: