يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۲۶:۰۶
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۳۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
یک عضو شورای گفت که من احساس می‌کنم این طرح به فروپاشی تاکسیرانی و اتوبوسرانی منجر می‌شود.

به گزارش بسیج مهندسین استان فارس به نقل از  شیرازه، ادغام سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه‌های مسافربری شهرداری شیراز و تشکیل سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز و حومه که به پیشنهاد شهرداری شیراز در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا بررسی و تصویب شده بود در دستور کار پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز نیز قرار گرفت و پس از بررسی تصویب شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز درخصوص این طرح توضیح داد: بر اساس قانون مدیریت سوخت که در راستای یکسان‌سازی امر حمل و نقل عمومی شهرداری‌های شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت است این اختیار را داریم که با ادغام سازمان‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی، مدیریت جامع حمل و نقل مسافر را ایجاد کنیم.

علی زحمتکش افزود: از طرفی با وجود سازمان پایانه‌های مسافربری به عنوان یک سازمان هم‌سنخ با این دو سازمان، طرح ادغام سه سازمان توسط شهردار مطرح و در جلسات مختلف توسط کمیسیون حمل و نقل بررسی و تصویب شد.

وی ادامه داد: بر اساس اصل 44 قانون اساسی، تمرکز زدایی و ارجاع امور حمل و نقل بار و مسافر به بخش خصوصی از بحث‌های اساسی کشور است که قبلا اساسنامه شرکت‌های مسافربری بخش خصوصی را تقدیم شورا کرده بودیم و یکی از پیش نیازهای آن تاسیس سازمان مدیریت حمل مسافر بود.

قرار است جابجایی مسافر در آینده کلا به بخش خصوصی واگذار شود

زحمتکش ضمن بیان اینکه قرار است جابجایی مسافر با اتوبوس، تاکسی و مترو در آینده به بخش خصوصی واگذار شود، بر شکل‌گیری مدیریت یکپارچه در این زمینه تاکید کرد.

این طرح به فروپاشی تاکسیرانی و اتوبوسرانی منجر می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با طرح این پرشس که آیا این طرح ادغام در جایی از کشور اجرا شده و یا اینکه شیراز در اجرای آن پیشقدم است، گفت: من احساس می‌کنم این طرح به فروپاشی تاکسیرانی و اتوبوسرانی منجر می‌شود و در نهایت مانند طرح ترافیک شیراز که شورا و حیثیت شهر ضربه زد، بیت المال مسلمین هدر خواهد رفت.

طرح ترافیک سه میلیارد تومان به کشور و فارس خسارت زد

محمد رضا هاجری افزود: طرح ترافیک سه میلیارد تومان به کشور و فارس خسارت وارد کرد و لازم است سازمان بازرسی عاملین آن را شناسایی و محاکمه کند.

نگذارید با زبان روزه دهانمان را باز کنیم/ شهرداری و شورا درمورد طرح ترافیک شیراز هیچ تقصیری نداشتند

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سخنان این عضو شورا با بیان اینکه نگذارید با زبان روزه دهانمان را باز کنیم، گفت: شهرداری و شورا درمورد طرح ترافیک شیراز هیچ تقصیری نداشتند.

غلام مهدی حقدل افزود: یکی از دلایل ادغام سه سازمان شهرداری، بسترسازی برای اجرای طرح ترافیک در آینده است.

دیگر عضو شورای شهر هم در این زمینه با بیان اینکه هر طرحی که قرار است اجرایی شود باید مشکلات آن مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید دلایل انجام این کار بیان شود و آیا تاکسیرانی و اتوبوسرانی در شرایط فعلی مشکل دارند که لازم است این تغییر صورت گیرد.

علی راستگو از عدم نظارت دقیق شورا بر انجام صحیح کارها انتقاد و تصریح کرد: در همین شرایط کنونی حجم و تعداد تاکسی‌ها باعث شده مدیریت کار بسیار مشکل باشد به‌گونه‌ای که شاید در شیراز بی‌سروسامان‌تر از تاکسیرانی چیزی نباشد و از طرف دیگر رانندگان نیز دسترسی کمی به مدیریت دارند و با انجام این کار ارتباط مدیریت و کارکنان کمرنگ‌تر خواهد شد.

واگذار کردن امور به بخش خصوصی در کلام زیبا است

راستگو خاطرنشان کرد: واگذار کردن امور به بخش خصوصی در کلام زیبا است اما همین خصوصی‌سازی باعث تعطیلی 700 کارخانه در فارس شده است و اکنون 277 کارخانه نیمه تعطیل داریم بنابراین لازم است خصوصی‌سازی با برنامه‌ریزی باشد.

وی بیان کرد: اگر بحثی در شورا مطرح می‌شود باید با ادله و کارشناسی باشد چنان که در مورد طرح ترافیک بنابر آنچه اخیرا در رسانه‌ها ذکر شده فرمانده جدید نیروی انتظامی گفته اجرای آن ضرورت ندارد و به این ترتیب میلیاردها تومان هزینه که انجام شده با این وضعیت بر باد می‌رود.

مختاری هم با یادآوری اینکه یکی از اهداف شورا کوچک‌سازی شهرداری بود این ادغام را در همین راستا عنوان و خاطرنشان کرد: در راستای کوچک‌سازی شهرداری، برون‌سپاری و واگذاری اتوبوس‌ها به مردم هم در سطح کشور اقدام خوب و جامعی بوده است.

زین العابدین عرب، عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه مدیریت حمل و نقل واحد کارایی بهتری دارد، گفت: اگر این تشکیلات و هیئت‌مدیره‌هایی که در بحث حمل و نقل وجود دارد تجمیع شود، بدنه شهرداری کوچک شده و چابک‌تر می‌شود و هماهنگی‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

نرده‌های گوشه پیاده‌روها نوعی بی‌حرمتی به مردم است

بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون گردشگری شورا هم با بیان اینکه مسئله کوچک‌سازی پیشنهاد خوبی است اما مدیریت قوی می‌تواند موفقیت آن را تضمین کند، گفت: لازم است در این زمینه از تجارب موفق سایر شهرها نیز استفاده شود و مانند طرح ترافیک نباشد که اکنون نرده‌ها را در گوشه پیاده‌رو گذاشته‌اند که این اقدام به نوعی بی‌حرمتی به مردم است. 

برخی سازمان‌ها ساخته فکر و ذهن خود ما هستند

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز هم با بیان اینکه سازمان‌هایی درست کرده‌ایم که الان می‌ترسیم به آن‌ها دست بزنیم، اضافه کرد: این سازمان‌ها ساخته فکر و ذهن خود ما هستند اما باید توجه داشت که گاه گردش مالی یک پیتزافروشی در برخی نقاط شهر از برخی سازمان‌های شهرداری بیشتر است.

رضا محمدیان ضمن تصریح اینکه این سه سازمان گاه کار و هدف‌گذاری مشترک و همچنین نیروهای آن همپوشانی دارند، گفت: این که دوستان می‌گویند آیا این کار در شهرهای دیگر انجام شده یا خیر، استدلال صحیحی نیست و آیا قرار است شیراز همواره دنباله‌رو شهرهای دیگر بوده و از خود ابتکار عمل نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اساسنامه سازمان اکنون در کلیات تصویب می‌شود سپس به وزارت کشور رفته و موارد متعدد آن بازنگری و بررسی دقیق‌تر خواهد شد و به طور قطع با انجام آن، بخش خصوصی بسیار بهتر از وضع فعلی حمل و نقل را مدیریت خواهد کرد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه از جمعیت 70 میلیونی ایران نزدیک به 10 میلیون نفر کارمند شهرداری‌ها هستند اما در ژاپن با 120 میلیون جمعیت کمتر از یک میلیون نفر در شهرداری کار می‌کنند، گفت: چابک‌سازی در کشورهای پیشرفته ملاک عمل است از طرفی اگر ادغام صورت گیرد بسیاری از نیروها مانند نگهبانی و خدماتی مشترک خواهد شد و مازداد نیروها در جاهای دیگر مانند قطار شهری که اکنون نیاز به نیرو دارد به کار گرفته خواهند شد.

محمدیان همچنین عدم موفقیت طرح ترافیک را به دلیل عدم هماهنگی نیروی انتظامی و شهرداری دانست و گفت: طرح ترافیک در تهران، مشهد، کرمانشاه و بسیاری شهرهای دیگر انجام شده و مشکلی ندارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز اظهار نظر کرد: هیچ‌کس با وحدت مدیریت و کوچک‌سازی مخالف نیست اما در کاری که تبعات آن به طور مستقیم بر روی مردم است، نباید شورا در خط مقدم آن باشد.

باید از تجارب شهرهای دیگر استفاده کنیم

محمدرضا دیهیمی با بیان اینکه اگر بحث کوچک‌سازی تنها تبدیل دو مدیر به یک مدیر است هیچ سودی ندارد، تصریح کرد: در این خصوص باید از تجارب شهرهای دیگر استفاده کنیم و اجازه دهید در این مورد شیراز پیشقراول نباشد چرا که تبعات این موارد به طور مستقیم با مردم ارتباط دارد و بازتاب اجتماعی زیادی دارد که باید پاسخگوی مردم باشیم.

وی با یادآوری تاکید دولتمردان بر روی بحث اشتغال صریح کرد: شما امکان تقلیل نیروها را ندارید و مطمئن هستم با ادغام نه تنها امکانات ساختمانی کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر هم خواهد شد.

دیگر عضو شورا هم با بیان اینکه تشکیل سازمان حمل و نقل درون شهری در ظاهر خوب است اما باید به طور دقیق مشخص شود این ادغام چه جزییاتی دارد، این سوال را مطرح کرد که در این طرح تاکسیرانی و اتوبوسرانی هر کدام به طور دقیق قرار است چه کارهایی انجام دهند و چه تغییراتی داشته باشند.

غلامعلی ترابی تاکید کرد: روی این موضوع باید طمانینه بیشتری داشته باشیم و جزئیات آن به طور دقیق بررسی شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورا هم ضمن اذعان به اینکه تخصصی شدن یکی از ضروریات جامعه ما است، تصریح کرد: ادغام، تکرار تجربیات شکست خورده قبلی است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی یک مثال محسوب می‌شود و در عمل هر دو وزارتخانه و بدنه آن باقی هستند.

سید محسن معین ادامه داد: اگر منظور هماهنگی بین این سه نهاد است، در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری متولی هر دو است و اگر منظور کوچک‌سازی است باید تعداد نفرات کاهش یابد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با بیان اینکه با توجه به بخشنامه وزارت کشور پیشنهاد ادغام سه سازمان مذکور در دستور کار شهرداری و شورای شهر قرار گرفته است و مستند قانونی برای آن وجود دارد در پاسخ به انتقادات طرح شده، گفت: به جای این که ذهنیت مثبت یا منفی را مبنای اظهار نظر قرار دهیم بهتر است از کمیسیون در مورد جزئیات طرح سوال کنیم.

احمد رضا نقیب زاده در مورد طرح ترافیک هم تاکید کرد: این طرح در زمان خود به طور قطع اجرا می‌شود و نباید حاشیه ایجاد کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز هم دوباره وارد بحث شد و در پاسخ به مواردی که اعضای شورا بیان کردند، اظهار داشت: اگر دو موضوع که با هم سنخیت ندارند مقایسه شود صحیح نیست که ادغام سه سازمان نظارتی با دو یا چند وزارتخانه اجرایی قابل مقایسه نیست.

علی زحمتکش ادامه داد: درست که 12 هزار تاکسی در شهر کار می‌کنند اما تاکسی و اتوبوس در مالکیت شهرداری نیست و بنابراین بحث اجرا در کار نبوده و تنها در مورد واحد شدن نظارت شهرداری بحث می‌شود.

وی تصریح کرد: سه سازمان مذکور سه ساختار تشکیلاتی دارد، هر یک برای خود معاون، امور مالی، امور اداری و چندین عضو هیئت‌مدیره دارد، اما رئیس هیئت‌مدیره هر سه سازمان یک نفر است.

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه بسیاری از موارد بوده که ابتدا در شیراز مطرح شده اما شهرهای دیگر آن را اجرایی کرده و به نام خود ثبت کرده‌اند، گفت: اکنون اغلب کلانشهرها به دنبال ادغام هستند.

وی اضافه کرد: سازمان اتوبوسرانی کارواش و شرکت‌های تعمیراتی طرف قرار داد دارد و ادغام می‌تواند به نفع رانندگان تاکسی باشد از طرف دیگر سازمان پایانه‌ها که درآمدزا است وقتی با تاکسیرانی هزینه بر ادغام شود امکان اصلاحات در تاکسیرانی بیشتر می‌شود.

زحمتکش بیان کرد: الان مدیریت واحد نداریم و ممکن است برخی خطوط اتوبوسرانی هم مسیر با خط تاکسیرانی باشد.

جایگاه نظارتی شهرداری بر سه سازمان باقی می‌ماند

وی با بیان اینکه در برخی کشورها مانند سنگاپور وزارت حمل و نقل و ترافیک دارند یعنی برای جابه جایی مسافر بسیار ارزش قائل هستند، تصریح کرد: ادغام سه سازمان هیچ تبعات اجتماعی ندارد و این سازمان‌ها قرار نیست از شهرداری منفک شوند و جایگاه نظارتی شهرداری بر سه سازمان باقی می‌ماند.

زحمتکش اظهار داشت: هر کدام از این سازمان‌ها در حال حاضر یک ساختمان ستادی در مناطق مختلف شهر دارند و یکی از مزایای این ادغام، یکی شدن ساختمان ستادی هر سه سازمان است.

معاون شهردار شیراز یادآور شد: قرار نیست از نیروهای ذیحسابی، نگهبانی و بدنه ستادی این سه سازمان افرادی حذف شوند بلکه می‌توان نیروهای مازاد را در بخش‌های دیگر مورد نیاز مانند قطار شهری بکارگیری کرد.

شهرداری باید به سمت کوچک‌سازی پیش برود

اسدی، معاون مالی اداری شهرداری شیراز هم ضمن تاکید بر اینکه شهرداری باید به سمت کوچک‌سازی پیش برود، تصریح کرد: اینکه تصور کنیم یکی دو سال پس از ادغام به اهداف خود دست پیدا می‌کنیم تصور اشتباهی است و ممکن است بحث و درگیری در این خصوص حداقل تا سه یا چهار سال وجود داشته باشد.

سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز و حومه سازمانی غیرانتفاعی است

بنابراین گزارش پس از بحث و بررسی فراوان اعضای شورا طرح ادغام سه سازمان مورد نظر و تشکیل سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز و حومه که سازمانی غیرانتفاعی است به استناد ماده 84 قانون شهرداری و بند 15 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور به منظور سازماندهی و مدیریت پایانه‌های مسافربری با 10 رای 18 عضو حاضر در صحن علنی شورا به تصویب اعضای شورا رسید و در ادامه هم کلیات اساسنامه سازمان با 14 رأی در 34 ماده به تصویب رسید؛ اختار و شرح وظایف سازمانی باید بعد از تایید وزارت کشور بررسی و مصوب شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: