سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۳۱:۱۵
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۳۷۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
در حالی که چند روزی است از ورود نسل‌های 3 و بالاتر تلفن همراه می‌گذرد، مسائل اخلاقی و فرهنگی این تکنولوژی و اظهار نگراین مسئولین دغدغه روز جامعه شده است.
به گزارش  بسیج مهندسین استان فارس به نقل از خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گاهی همه چیز در یک چشم‌به‌هم‌زدن تغییر می‌کند و تکنولوژی و ارتباطات جدید پا به عرصه جامعه می‌گذارد. 

تکنولوژی که در این روزها، ارتباطات و فناوری اطلاعات را شامل می‌شود. 

اگر از ورود نسل‌های اول تلفن همراه و سیگنال‌های آنالوگی شروع کنیم به تلفن‌هایی می رسیم که علاوه بر قابلیت ارسال صدا، قابلیت ارسال تصاویر و داده را فراهم می‌کند. 

بله امروزه همان نسل‌های اول و دوم تلفن‌همراه به نسل 3 و 4 و بالا رسیده.. 

نسلی که چند وقتی است زمزمه‌های ورودش اوج نگراین امروز مسئولین دلسوز جامعه شده است. 

چندی نمی‌گذرد که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاهم‌نامه ورود اپراتور دوم تلفن همراه به نسل بالاتر امضا شد و اینکه چرا اپراتور اول تلفن همراه زودتر از اپراتور دوم و به نوعی برای رقابت، به امضا تفاهم نامه نرسید مورد نقد و بررسی و یکی از مسائل روز شده بود اما چندی نگذشت که با اتمم انحصار اپراتور سوم و در هفته دولت اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه به طور رسمی مجوز ارتقای پروانه به نسل‌های بالاتر را دریافت کردند و زمزمه‌های علت تاخیر مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه سندهای بالاتر برای هر اپراتور آرام گرفت. 

اما درست در هفته دولت بود که مسئله دیگری و اظهار نگرانی دلسوزان و مراجع با ورود نسل سوم اینترنت اوج گرفت. 

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مخالف تکنولوژی نیستیم گفت: شتاب و عجله اجرای نسل سوم اینترنت اشتباه است چرا که این تکنولوژی خط قرمزهایی دارد که باید پالایش شود. 

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این اظهار نگرانی مراجع افزود: با اعطای مجوز به نسل های 3 و بالاتر، اپراتورها ملزم هستند که بر اساس پیوست فرهنگی کار کند و تا قبل از تصویب پیوست فرهنگی خدمات این نسل‌ها همانند اپراتور سوم تلفن همراه خواهد بود. 
اما این سوال پیش میآید که چرا شورای عالی فضای مجازی بعنوان مرکز قانونی تصویب، برای بررسی قانون تشکیل جلسه نمی‌دهد که براساس آخرین آمارها از روند پیوست فرهنگی دستور تشکیل جلسه در دستور کار قرار دارد. 

شاید اگر از موضوع تصویب پیوست فرهنگی و ارتقا پروانه‌ها بگذریم و به موضوعی می‌رسیم که سال ها مورد بررسی قرار داشته است. 

شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی را سال گذشته کلید خورد اما یه دلیل برخی مسائل فنی و غیر فنی متوقف شد که این روزها وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای آن تا پایان سال 94 خبر داد. 

شاید اگر بیشتر توجه کنیم اجرای شبکه ملی اطلاعات موجب می‌شود که از اینترنت داخلی استفاده شود و امنیت فرهنگی و اخلاقی بیشتر شود. 

این همان موضوعی است که برخی مسئولین، گسترش اینترنت داخلی را قبل از راه‌اندازی نسل 3 و بالاتر اپراتورها را عنوان می‌کنند و جای ورود اپراتورها به نسل 3 و بالاتر و اینکه باید شبکه ملی راه‌اندازی می‌شد و یا ابتدا پیوست فرهنگی به تصویب می‌رسید مسئله روز این عرصه شده است. 

و حال باید دید انتظارها برای تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی و تصمیم‌گیری درباره مسائل روز این عرصه کی به پایان می‌رسد./گزارش از هنگامه فروغی 
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: