پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۱:۴۰:۴۷
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۳۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
:اين ارقام در مناطق سردسيري و معتدل سرد استان در حال كشت مي باشد و تاكنون نزديك به 20 تن بذور ارقام پر محصول فرانسوي و آلماني به استان حمل گرديده است .
كارشناس مسئول دانه هاي روغني و كلزا سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت : درسال زراعي 94-93 به منظور افزايش ضريب خود اتكائي در توليد روغن و انتقال دانش فني و تكنولوژي روز دنيا، همكاري جهت كشت 10هزار هكتار كلزا با كشور فرانسه و با استفاده از ارقام هيبريد پر محصول براي اولين بار در كشور و استان فارس صورت گرفته است .

مهندس منصور رشيدي تصريح نمود:اين ارقام در مناطق سردسيري و معتدل سرد استان در حال كشت مي باشد و تاكنون نزديك به 20 تن بذور ارقام پر محصول فرانسوي و آلماني به استان حمل گرديده است .

وي گفت :با توجه به اهميت كشت كلزا بعنوان يك دانه روغني مهم در تناوب و تركيب و الگوي كشت استان و مزاياي اين محصول از قبيل سازگاري با كليه شرايط آ ب وهوايي استان فارس ، داراي تيپ هاي پاييزه و بهاره ، افزايش عملكرد 27تا 25 درصدي محصولات گندم و ذرت بعد از كشت كلزا، كنترل بعضي از بيماري ها از جمله پاخوره گندم وتعدادي از علفهاي هرز توسط كلزا، استفاده كامل از نزولات بدليل پائيزه بودن كشت ، داشتن هيبريد هاي با عملكرد بالا و ارقام زودرس و مقاوم به ريزش دانه و ... برنامه ريزي هاي لازم در رابطه با توسعه كشت اين محصول به منظور توليد روغن در داخل كشور و استان فارس و كاهش وابستگي به اين محصول صورت گرفته است .

رشيدي  به  مزاياي استفاده از ارقام جديد محصول كلزا اشاره كرد و افزود :باكشت اين ارقام كه هيبريد هاي پر محصول مي باشند ، علاوه بر  افزايش در آمد كشاورزان و فرآوري آن در استان ،باعث رونق كارخانجات روغن نباتي در استان و ايجاد اشتغال خواهد شد

كارشناس مسئول دانه هاي روغني و كلزا جهاد كشاورزي فارس گفت : از جمله خصوصيات اين ارقام هيبريد جديد مي توان به قدرت رشد اوليه بالا، قدرت شاخه دهي زياد، وزن هزار دانه بالا ، يكنواختي درگلدهي ، حساسيت كمتر به تاريخ كاشت ، تحمل زياد به سرما، مقاوم به ورس و ريزش دانه وغلاف ، طول دوره گلدهي طولاني و همزماني رسيدگي غلافها ، مقاوم به بيماريها ، در صد روغن بالا و عملكرد هاي بسيار خوب آن اشاره كرد .

وي  به ارقام الويس ، نپتون ، ناتالي و دانوب كه  از ارقام هيبريد هاي جديد پرمحصول فرانسوي است  اشاره كرد و گفت : همكاري جهت كشت ارقام هيبريد به مدت 5 سال صورت خواهد گرفت و درطول اين مدت كارشناسان فرانسوي در كنار كارشناسان سازمان جهادكشاورزي فارس در مزارع در كليه مراحل از كاشت تا برداشت كلزا حضور خواهند داشت .

 

 

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: