يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۲:۵۲:۱۳
کد خبر: ۴۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
از دانشگاه اصرار و از صنعت سکوت ...
پیوند دانشگاه‌ و صنعت امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های قشر دانشگاهی، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری محسوب می‌شود؛ پیوندی که در آن بر خلاف اصرار دانشگاه،‌ صنایع در سکوت و بی‌تفاوتی به سر می‌برند و این در حالی است که دولت تدبیر و امید رویکرد خود را اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوین اعلام می‌کند.

به گزارش سازمان بسیج علمی پژوهشی فارس به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، نمایشگاه محصولات دانش بنیان و صنایع ‌های‌تک برای نخستین بار در استان قزوین به بهانه برقراری پیوند بیشتر میان صنعت و دانشگاه، شناسایی ظرفیت‌های خاص استان، جلب توجه صاحبان صنایع به نقش مهم موضوعات دانش بنیان در اقتصاد امروز، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین برگزار شد.

علی آشوری، مسؤول مالی مرکز رشد کارآفرینی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره)‌ با اشاره به رابطه ضعیف صنعت با دانشگاه‌ها می‌گوید: دانشگاه بین‌المللی طرح‌ها و ایده‌های نوین و مختلفی دارد که نمونه کوچکی از قبیل ماشین برقی هیبریدی، اجاق برقی القایی، موتور دو پیستونه و ربات هوشمند جاروبرقی در این نمایشگاه،‌ به نمایش گذاشته شد.

وی می‌افزاید: استان قزوین پتانسیل و ظرفیت بالایی در پرورش و حضور دانشجویان ارشد در رشته‌های تحصیلی مختلف مانند برق، الکترونیک، کامپیوتر دارد که صنایع باید از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنند.

آشوری خاطرنشان می‌کند: قزوین با دارا بودن سه شهرصنعتی، ‌شهری صنعتی محسوب می‌شود که صنایع می‌توانند با امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها مشکلات خود را به صورت تخصصی از طریق دانشگاه‌ها و دانشجویان ارشد به صورت پروژه‌ای حل کنند.

وی در ادامه رقابت جهانی صنعت را مستلزم همکاری با دانشگاه‌ها می‌داند و می‌گوید: پروژه‌های دانشگاهی می‌توانند صنایع را به سمت حذف انرژی اضافی، روند اصلاح امور ضایعات و کوچک کردن خط تولید هدایت کنند که این امر به نفع صنعت است، چرا که اگر این موارد عملیاتی نشود، مشکلات در صنعت باقی می‌مانند.

آمادگی عرضه خودروی دو نفره و موتورسیکلت برقی به بازار را داریم

مرتضی موسی خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که در آن آثار مختلفی از قبیل خودروهای برقی، خورشیدی، موتورسیکلت برقی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش گذاشته شده بود، خاطرنشان می‌کند: شرکت‌های دانش بنیان در کشور در مرحله نوپایی هستند که باید مورد حمایت دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گیرند تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کرده و در مسیر تولید محصول به کار گیرند.

وی تصریح می‌کند: در صددیم با همت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین موتورسیکلت برقی را که در گروه مکانیک دانشگاه طراحی شده به بازار عرضه کنیم، همچنین در صورت حمایت مسؤولان قادریم خودروی دو نفره برقی دانشگاه و جاروبرقی اتوماتیک را نیز وارد بازار کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین یادآورمی‌شود: خودروی خورشیدی هاوین در مسابقات جهانی در رده سوم قرار گرفت و رکورد جهان را شکست و در رباتیک نیز دوم جهان شدیم و امروز با این استعداد قادریم صنایع بحرانی استان را از رکود خارج کنیم، به شرط آن که مسؤولان صنعتی به ما اعتماد کنند و شرکت‌های دانش بنیان را در کار مشارکت دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: دولت شروع خوبی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان داشته و اگر حمایت لازم در حوزه‌های اعتباری نیز انجام شود و ما را باور کنند، قادریم با ورود به تجاری‌سازی کارهای بزرگی را برای رونق اقتصادی انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، اگر چه نمایشگاه محصولات دانش بنیان و صنایع ‌های‌تک استان قزوین برخلاف نمایشگاه‌های فروش پاییزه و نمایشگاه‌های بهاره بازدیدکنندگان کمی به همراه داشت، اما حضور مدیران استانی و مدیران مرتبط با امر صنعت استان در این نمایشگاه خبرهای خوبی از پیوند دانشگاه و صنعت برای مراکز رشد دانشگاهی استان دربرداشت.

علی پر زحمت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزاری این نمایشگاه را برای نخستین بار در قزوین مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: برگزاری این نمایشگاه قطعا سبب ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاه می‌شود و در آینده شاهد اجرایی شدن طرح‌های موجود نمایشگاه در قالب صنعتی خواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: دانشگاه و صنعت اگر چه تاکنون در استان قزوین ارتباط موثری نداشته‌اند، اما امروز با حضور در این نمایشگاه و آشنایی با فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها، شاهد برقراری ارتباط وسیع و کاربردی میان دانشگاه‌ها و صنعت خواهیم بود.

پرزحمت تصریح می‌کند:‌ طرح‌های موجود در نمایشگاه قابلیت صنعتی شدن را دارند و ما سعی می‌کنیم این طرح‌ها را از حالت طراحی و آزمایشگاهی خارج و به طرح‌های صنعتی تبدیل کنیم،‌ در این میان پارک‌های علم و فناوری و مراکز دانشگاهی اگر مجوزی برای حضور در صنعت می‌خواهند، سازمان صنعت و معدن پروانه بهره برداری ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات و انتقال به شهرک‌های صنعتی برای طرح‌های دانش‌بنیان به راحت‌ترین صورت انجام می‌شود، تاکید می‌کند: افرادی که متقاضی حضور در شهرک‌های صنعتی هستند، باید زمین و سالن خریداری کنند اما در خصوص افراد دانشگاهی مجوز برای اجاره زمین صادر می‌شود.

پرزحمت خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه دارندگان این طرح‌ها عموماً دانشگاهی و در حال اجرای پژوهش هستند، هزینه کافی برای خرید سالن و زمین ندارند، همچنین مراکز فناوری دانشگاهی برای ورود به شهرک‌های صنعتی امتیاز ویژه دریافت می‌کنند و مجوز به سهولت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی اظهار می‌کند: با توجه به وضعیت فعلی کشور، ارتباط مراکز فناوری با صنعت ضروری است و در آینده شاهد برقراری ارتباط صمیمانه بین این دو خواهیم بود که به طبع آن پیشرفت صنعت استان رقم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، وجود غرفه‌ کانون معلولین توانا در نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان و صنایع های‌تک خودنمایی می‌کرد؛ معلولینی که علیرغم محدودیت‌های ظاهری خود توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته بودند.

موسوی، مسؤول غرفه کانون معلولین توانا در خصوص حضور در این نمایشگاه تاکید می‌کند: مهم‌ترین دلیل حضور در این نمایشگاه تغییر نگرش جامعه به معلولین و احقاق حقوق آن‌ها است، چرا که معلولان توانایی انجام کارهای زیادی دارند که در جامعه مغفول واقع شده است.

وی تصریح می‌کند: سه شرکت در استان قزوین از نیروهای انسانی با معلولیت ناشنوایی، نابینایی و معلولیت‌های جسمانی بهره‌مند هستند و در این نمایشگاه آثار تولیدی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

رئیس سازمان صنعت و معدن استان قزوین در ادامه با اشاره به حضور معلولین در صنایع می‌گوید: حدود 400 معلول در سه واحد صنعتی استان فعالیت می‌کنند و این نشان از توانمندی آن‌ها دارد، در حالی که عموم مردم تصور می‌کنند افراد معلول قابلیت کار در واحدهای صنعتی را ندارند.

وی یادآور می‌شود: معلولان نیاز به حمایت مادی و کمک‌های بلاعوض ندارند، بکارگیری آن‌ها در واحدهای صنعتی علاوه بر ایجاد درآمد،‌ اعتماد به نفس و احساس توانمندی را در بین معلولین تقویت می‌کنند.

پر زحمت خاطرنشان می‌کند: معلولین قابلیت کار در بخش‌های مختلف تزریق و ‌بسته بندی را دارند، بنابراین در صنایع علاوه بر بکارگیری نیروهای سالم، باید نیروهای با معلولیت جسمانی نیز به کار گرفته شوند که در این زمینه از واحدهای صنعتی که بیشترین پرسنل معلول را دارند، حمایت می‌شود.

به گزارش ایسنا، با اقتصاد دانش بنیان و استفاده از طرح‌های نوآورانه مراکز دانشگاهی در صنایع مختلف شاهد پیشرفت در صنایع خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: