کد خبر: ۴۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
والدین نقش مهمی در رشد و هدایت فرزندان خود دارند و در حقیقت اصلی‌ترین وظیفه پدر و مادر، تعلیم و تربیت و تامین نیازهای جسمی و روحی فرزندان است.

به گزارش پیام زینب(س) به نقل از خبرگزاری دانشجو، احساس همدلی و محبت را خداوند منان در وجود و فطرت زن و مرد نهاده است تا دو نفر بتوانند در یک پیوند مشترک سال های سال در کنار هم زندگی کنند و شریک روزهای خوش و لحظه های سخت همدیگر باشند.

 

هر یک بهترین ها را برای دیگری بخواهد و با از خود گذشتگی و ایثار تلاش کند که شرایط زیستی مناسبی در خانه فراهم شود تا در تداوم این رابطه مقدس فرزندانی متولد شوند که بتوانند رسالت این پیوند را در تکراری زیبا استمرار بخشند .

 

اما علیرغم نیاز فطری انسانها به تشکیل خانواده و رسیدن به محبت و عشق و صمیمیت به نظر می رسد که افراد در جوامع جدید (جوامعی با ارتباطات پیچیده و پیشرفته و تکنولوژی های فوق مدرن) آستانه تحمل پایینی دارند و در مقابل دشواری ها و ناکامی های کوچک و بزرگ که بخش لاینفک زندگی روزمره هستند کنترل احساسی خود را از دست داده و به پرخاشگری و ابراز خشم و عصبانیت شدید و ناسازگاری در خانه ، می پردازند .


پایین بودن آستانه تحمل و رفتارهای خشن توام با تنش و نزاع های مکرر در کانون خانواده آرامش و سلامت روانی را از اعضا سلب نموده و منجر به بروز مشکلات متعددی می شود.

 

در حالی که امروزه ابعاد خشونت در خانواده ها وسعت بیشتری یافته و موجب نگرانی محققان و دانشمندان عرصه اجتماعی شده است نکته قابل توجه این که بین رضایت نسبی از روند زندگی و خشونت های خانوادگی ، ارتباطی مستقیم ، تنگاتنگ و (معکوس) وجود دارد ، به همین سبب افراد در خانواده های متشنج و نا آرام در معرض آسیب های مختلفی قرار دارند.


آنها بیشتر از سایرین به بیماریهای جسمی و اختلالات روانی دچار می شوند. افسردگی ، اضطراب ، بی اعتمادی به دیگران ، پرخاشگری و حتی میل به خودکشی در انها بیشتر مشاهده می شود و فرزندان این خانواده ها نیز ، نسبت به سایر همسالان خود زودتر جذب گروه های بزهکار شده و به لذت های کاذب ، جرم های کوچک و بزرگ ، استفاده از مواد روانگردان و اعتیاد تمایل نشان می دهند .

 

لذا والدین توجه داشته باشند که مبادا با پرخاشگری و نزاع و درگیری های مکرر از وظایف اصلی خود که همانا (تربیت انسانهایی موفق و متعهد با هویت و اعتقاد دینی و انسانی ) می باشد ، غافل شوند که در غیر این صورت در دایره تسلسل ناکامی ها و شکست های متعدد و اشتباهات تربیتی گرفتار می شوند !

 

نجات رابطه ها، راه حل مشکلات


برای داشتن زندگی مشترکی سرشار از پویایی و امید که سلامت و امنیت خاطر را برای افراد به ارمغان می آورد قطعا باید رابطه ای توام با مهربانی، مودت و همدلی در خانه وجود داشته باشد و از ابعاد و تبعات منفی و گسترده خشونت های خانوادگی کاسته شود .

 

شایع ترین شکل بروز ناسازگاری در خانواده ها

 


آزار کلامی ، تحقیر ، خشونت های فیزیکی نظیر کتک کاری و ضرب و شتم ، تخریب شخصیت فردی و اجتماعی ، بی توجه به نیازهای ضروری کودکان و نوجوانان ، سلطه جویی و استبداد رای پدر و مادر و گاهی هم هر دو والد و .... از شایع ترین عوامل بروز ناسازگاری در خانواده ها می باشد.

 

توصیه هایی کاربردی برای رسیدن به روابطی سالم

 

تلاش کنید نیازهای مادی و اجتماعی اعضای خانواده را بر مبنای مقتضیات زمان بر طرف نمایید و کاستی ها و کمبودها را با تقویت احساس مسئولیت و همدلی توضیح دهید ، اطمینان خاطر داشته باشید که در یک رابطه گرم و پر عاطفه بچه ها و همسر شما شرایط را درک کرده با انعطاف بیشتری در کنار شما زندگی خواهند کرد .

 

آنان را مورد قدردانی قرار دهید و با کلمات و عبارات زیبا به تحکیم روابط عاطفی کمک کنید.

 

با یاد آوری موفقیت ها سپاسگزاری کنید و قدر شناس صداقت ، صمیمیت و فروتنی آنها باشید.

 

با پرخاشگری کردن های مکرر و پافشاری بر توقعات فردی ، سلطه جویی را در خانه تسری ندهید و روی اشتباهات و عیوب دیگران برای پیشبرد اهدافتان متمرکز نشوید. به رخ کشیدن نقطه ضعف ها و پرسه زدن در تجربیات ناخوشایند گذشته سبب از هم گسیختگی روحی و عاطفی افراد خانواده می شود و کینه و انتقام از کودکی همچون زنگاری قلب و روح معصوم فرزندان را آلوده می کند !

 

اصل دل سپردن به دریای بیکران لطف الهی را به عنوان باوری ایمانی و قلبی در خانه حاکم کنید ؛ توکل به خدا و تقویت اعتقادات مذهبی سبب آرامش روحی ، روانی در خانواده شما شده و بچه ها را نیز از لغزش و گناه مصون نگاه می دارد .

 

مسئولیت پذیر باشید و همواره به خود و دیگران احترام بگذارید ؛ قوانین و حد و مرز دیگران را بشناسید و با شکستن حرمتها، اعضای خانواده و به ویژه بچه ها را به مقاومت و سرکشی سوق ندهید .

 

با هم مهربان باشید و همواره این اصل را مورد نظر قرار دهید که خداوند هرگز یک خانواده پر مهر و محبت را در مسیر پر پیچ و خم زندگی تنها نخواهد گذاشت . با هم در کنار هم باشید و با خلوص نیت دل به روزهای خوش آینده بسپارید به راستی که خداوند مهربان است و مهربانان را بسیار دوست می دارد .


انتها

نام:
ایمیل:
* نظر: