شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۴۵:۳۵
کد خبر: ۴۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: طرح ملی شهاب برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر کشور به مدت سه هفته در کشور اجرا می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی پژوهشی فارس  به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، سعید سهراب‌پور، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، بعد از ظهر امروز در آئین تودیع و معارفه رئیس بنیاد نخبگان استان فارس، اظهار کرد: بنیاد نخبگان استان فارس نخستین بنیاد استانی در کشور است و آقای خلفی‌نژاد از قدیمی‌ترین رؤسای بنیاد نخبگان در استان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اجرا شده در بنیاد نخبگان فارس در سال‌های گذشته به الگویی برای دیگر استان‌های کشور تبدیل شده، افزود: در بسیاری از موارد، استان‌های دیگر از استان فارس ایده گرفتند و می‌توان گفت استان فارس در سال‌های گذشته بهترین بنیاد استانی را داشته است.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه آقای حبیب شریف که به عنوان رئیس جدید بنیاد نخبگان استان فارس معرفی شدند از اساتید باتجربه دانشگاه شیراز هستند، خاطرنشان کرد: ایشان سال‌ها معاون دانشگاه بوده و در استان فارس و در شهر شیراز چهره‌ای شناخته شده‌اند.

سهراب‌پور با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه بنیاد نخبگان استان فارس در سال‌های آینده نیز در کشور برتر باشد، تصریح کرد: تا به امروز قوانین مربوط به اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها برای ارتقای آنها در رده‌بندی‌های بین‌المللی عملیاتی نشده که باید در این راستا اقدامات لازم انجام شود.

مجید ارشاد، رئیس دانشگاه شیراز، نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر قرار است در جامعه‌ای تحول ایجاد شود و کشوری در دنیا به مرجعیت علمی تبدیل شود، تحقق این هدف از مسیر نخبگان می‌گذرد.

وی با بیان اینکه آقای خلفی‌نژاد مدیری لایق و ارزشمند و با روحیه بسیجی بودند، افزود: ایشان معتقد به کار زیاد و توقع کم بوده و آثار ماندگاری از خود برجای گذاشتند و آقای شریف نیز از اساتید برجسته دانشگاه شیراز هستند که تاکنون منشأ آثار علمی برجسته بودند.

احد جمالی، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری فارس، نیز در این مراسم با بیان اینکه گرفتن مسئولیت‌ها نعمت و پس دادن آن رحمت است، اظهار کرد: دانشگاه شیراز از دانشگاه‌های مطرح کشور و در عرصه بین‌الملل است و باید در راستای ایجاد حلقه اتصال بین دانشگاه و صنعت گام برداشت و ما با تمام توان در خدمت بنیاد نخبگان استان هستیم.

علی خلفی‌نژاد، رئیس بنیاد ملی نخبگان استان فارس، با اشاره به تشکیل این بنیاد پس از سفر مقام معظم رهبری به استان فارس، اظهار کرد: مسئولیت این بنیاد پس از تشکیل بر عهده بنده نهاده شد و این بنیاد با انگیزه مهم مدیریت تحولات کشور که باید در دست نخبگان باشد راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه معاون این بنیاد با بررسی رزومه استادان بسیار از دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز و صنعتی شیراز و با هدف جذب نخبگان انتخاب شد، گفت: تا امروز این بنیاد به طور شایسته در 6 سال به فعالیت خود ادامه داده و بنیاد نخبگان فارس جذب و شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر را در دستور کار خود قرار داده به طوری که پس از تهران استان فارس جایگاه نخست را دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان فارس با اشاره به برخی موارد مهم و پیگیری شده توسط این بنیاد، خاطرنشان کرد: تثبیت جایگاه نخبگان، اجرای کامل آئین‌نامه‌های بنیادی و استانی، واگذاری امور نخبگان به نخبگان، جلوگیری از موازی‌کاری، حضور مستمر در عالی‌ترین سطوح نمایشگاهی، همکاری با نهادهای خیریه در برنامه‌های مختلف، توجه به ابعاد مختلف برنامه‌های بنیاد، انتقال تجربیات به دیگر استان‌های کشور، برگزاری برنامه‌های مشترک با دیگر بنیادهای استانی، ایجاد فضای اعتماد و افزایش رضایت‌ عمومی جامعه نخبگان، عقد قرارداد همکاری برای بهره‌مندی از توانایی نخبگان و نهادینه کردن این فرهنگ که جامعه به نخبگان نیاز دارد از مهم‌ترین امور انجام شده این بنیاد است.

خلفی‌نژاد با بیان اینکه اصلاح آئین‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی بنیاد نخبگان در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: برگزاری جشنواره منطقه‌ای، تشکیل کارگروه تخصصی، راه‌اندازی واحد توانمندسازی نخبگان، تشکیل اتاق فکر در حوزه فرهنگی و مدیریت شهری امور نخبگان، راه‌اندازی مرکز حمایت از نخبه‌پروری و برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری استان از دیگر فعالیت‌های این بنیاد بوده است.

وی با ارائه چند پیشنهاد بیان کرد: نخبگان جوان و پرشورند و با توجه به توانایی بیش از حد معمول مشتاق انجام امورند و باید برای جذب سریع نخبگان کاری کرد که سیستم دچار بروکراسی اداری نشود و بر رفع موانع اداری تأکید شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان فارس با اشاره به اینکه بهتر است نسبت سرانه نخبگان هر استان، میزان و محدوده اختیارت ایشان مشخص شود، عنوان کرد: ارتباط رؤسای بنیادهای نخبگان استانی با ریاست بنیاد و یا قائم مقام ایشان تسهیل، تسریع و مستمر باشد تا نتایج سودمند حاصل شود.

خلفی‌نژاد با بیان اینکه بهتر است در تنظیم سند راهبردی برنامه ششم توسعه کشور محوریت اصلی با نخبگان باشد، گفت: شعار اصلی کشور که همان سپردن امور به نخبگان است باید جدی گرفته شود و در مصاحبت با برخی نخبگان بنیاد فارس بیشتر آنها از بالابودن نرخ تعیین آئین‌نامه تسهیلات حمایتی گلایه داشتند و اگر این روند ادامه یابد سبب سرخوردگی این افراد می‌شود و در این راستا تجدیدنظر لازم است.

وی با پیشنهاد اینکه بهتر است تصمیمات کلان بنیاد نخبگان پیش از تصویب به مشورت رؤسای بنیاد نخبگان دیگر استان‌ها و کشور برسد، اظهار کرد: دنیا به سمت تمرکززدایی در حرکت است و باید ضمن اهتمام به نخبگان این سیاست از طریق نخبگان دنبال شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان فارس تأکید کرد: نظام به کارگیری، مزایا و حقوق نخبگان و نخبگان شاغل و کارکنان نیاز به اصلاح دارد.

حبیب شریف، رئیس جدید بنیاد نخبگان استان فارس، نیز در این مراسم با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگان، اظهار کرد: مهاجرت نخبگان امری مذموم است زیرا این افراد به کشور مدیون هستند و این موضوع باید آسیب‌شناسی شود.

وی با بیان اینکه نخبگان دغدغه‌های معیشتی، مالی و امنیتی را دلیل مهاجرت خود عنوان می‌کنند، افزود: عدم بستر مناسب برای به ظهور رساندن توانایی‌های نخبگان مهم‌ترین عامل مهاجرت این افراد بوده و باید افکار این عزیزان در راستای کارآفرینی و تولید انبوه هدایت شود.

شریف از اجرای طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای برتر خبر داد و گفت: شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در قالب طرح شهاب به مدت سه هفته در کشور آغاز شده و در این طرح بنیاد نخبگان کارفرما و آموزش و پرورش مجری طرح هستند و بنیاد نخبگان هزینه‌های این طرح را پرداخت می‌کند.

به گزارش تسنیم، با حکم معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، علی خلفی‌نژاد تودیع و حبیب شریف به عنوان رئیس بنیاد نخبگان استان فارس معرفی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: