کد خبر: ۴۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
یادداشت/
برای پایه گذاری تمدن نوین اسلامی نیاز به تحولات بنیادین آموزشی از مهدها و پیش دبستانی ها تا سطح دانشگاه ها داریم

پیام زینب(س)، این روزها آسیب شناسی و ارائه راه کارها توسط کارشناسان در زمینه های مختلف نهایتاً به کودکان و نحوه ی تربیت آن ها ختم می شود. حتی یک متخصص کشاورزی، ریشه بحران آبی که اکنون گرفتار آن هستیم را عدم آگاهی مردم در رابطه با استفاده صحیح از منابع و ذخایر آبی دانست و راه کار عبور از این بحران را آموزش به شهروندان از دوران کودکی عنوان کرد. البته این راه کار صحیح کارشناسان، در آموزه های دینی ما نیز آمده است؛ به طور مثال پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: مَثَل الّذی یَتَعَلَّم فی صِغره کالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ (مَثَل آن کس که در کودکی به فراگیری مطالب پردازد، همانند حکاکی بر سنگ است).

در سطح کلان نیز، ما برای پایه گذاری تمدن نوین اسلامی نیاز به تحولات بنیادین آموزشی از مهدها و پیش دبستانی ها تا سطح دانشگاه ها داریم که بدون توجه و اهتمام ویژه به آن، دست یابی به تمدن نوین اسلامی دور از تصور خواهد بود.

در مراکز آموزش عالی، با توجه به سن دانشجویان و  این که شخصیت آن ها شکل گرفته است، مقابله با آسیب های اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و ... در صورت مثمر ثمر بودن هزینه های کلانی در پی خواهد داشت و به قول امام خمینی(ره): آموزش ابتدایی را دریابید که دانشگاه دیر است.

در جامعه کنونی به دلیل تغییر سبک صحیح زندگی و همچنین نیاز جامعه به حضور بانوان در عرصه های مختلف شغلی و اجتماعی، کودکان کمتر از حضور در کنار پدر و مادر و حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ برای استفاده از تربیت و تجربه ی آن ها بهره مند می شوند و بار سنگین تربیت و پرورش آینده سازان این مرز و بوم بر دوش مراکز آموزشی از جمله مهدها، پیش دبستانی ها و ... قرار گرفته است.

در نتیجه مراکز آموزشی باید حساسیت آموزش به کودکان را مورد توجه قرار داده و متولیان مراکز آموزشی فرصتی که در بهترین سنین آموزشی در اختیار آن ها قرار گرفته است را غنیمت بدانند و با آموزش های صحیح خود نونهالان را در  زمینه هایی که در آینده به عنوان یک شهروند و یک فرد مسئول در خانواده و جامعه به آن نیاز پیدا می کنند  پرورش دهند.

 از نیازها در این زمینه می توان برنامه ریزی، سرمایه گذاری و وضع قوانین لازم در سطح آموزش عالی، برای کودکان را نام برد؛ همچنین از نیازهای بسیار ضروری به کارگیری مربیان مجرب است که توانایی تربیت پایه گذاران یک تمدن عظیم را داشته باشند، نه تنها به عنوان مراقبی باشند که در ساعاتی که والدین کودک حضور ندارند از او نگهداری کنند.

مربیان مهدها و مراکز آموزشی برای این که توان مقابله با هجمه های دقیق، کارشناسی، حساب شده و پر زرق و برق دشمنانی که قصد دارند با کمترین هزینه روح و جسم نسل آینده ی ایران اسلامی را از آن خود کنند داشته باشند، در کنار امکانات و وسایل و لوازم کمک آموزشی لازم، نیاز به آموزش های ویژه و مستمری دارند که در ادامه تعدادی از آن ها آمده است:

-       آموزش کار با کودک با توجه به توانایی های جسمانی و ویژگی ها شخصیتی و رفتاری هر کودک

-       آشنایی با روانشناسی کودک

-       آشنایی با نیازهای اساسی کودک و مهارت هایی که در آینده به آن نیاز پیدا می کند

-       آشنایی با اهداف آموزش کودک در زمینه های مختلف

-     مجهز بودن به ابزار و علم روز برای جلوگیری از آسیب های خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و ...

-      آشنایی با مفاهیم اجتماعی، اخلاقی، علمی، دینی و آموزش آن ها از طریق بازی و سرگرمی به کودک

-      آموزش زبان اشاره قرآنی( به دلیل این که کودکان زبان اشاره را بهتر فرا می گیرند) و همچنین مفاهیم و قصه های قرآنی

-      آموزش کار با گواش، خمیر بازی، عروسک گردانی، اصول صحیح ورزشی و ...

-       آموزش روش صحیح استفاده از وسایل و کتاب های کمک آموزشی

 

انتها/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: