کد خبر: ۴۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
رئیس سازمان حج و زیارت طی نشستی خبری ضمن اعلام شرایط عمره مفرده سال جاری، به تشریح تمامی مباحثی پرداخت که زائران اربعین حسینی باید از آنها مطلع باشند.
بسیج مداحان فارس ، شست خبری سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با هدف تشریح برنامه‌های ستاد دائمی اربعین، امروز یک‌شنبه دوم آذر ماه برگزار شد.در ابتدای این نشست خبری، رئیس سازمان حج و زیارت به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص ثبت‌نام عمره مفرده سال جاری پرداخت و اعلام کرد: در سال جاری برای نخستین بار سامانه «فاخر» سازمان حج و زیارت راه‌اندازی شد که ثبت‌نام در این سامانه صف‌های طولانی مقابل دفاتر خدمات زیارتی را از بین برد.
وی مراجعه زائران از منزل و ارتباط دو سویه با زائران را از قابلیت‌های این سامانه برشمرد و گفت: تاکنون بیش از 600 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که این سامانه به صورت هوشمند وضعیت اولویت‌ها تا 350 را سفید اعلام و امکان ثبت‌نام در کاروان‌ها را برای مردم فراهم کرده است.
کاروان‌های عمره ظرفیت خالی دارند
اوحدی از ظرفیت خالی کاروان‌های عمره نیز خبر داد و گفت: چون در کاروان‌ها ظرفیت خالی وجود دارد فقط برای آذر ماه امکان ثبت‌نام تا اولویت 600 فراهم است.
هر چهار روز 50 اولویت جدید اعلام می‌شود
وی ادامه داد: از آذر ماه به بعد هر چهار روز 50 اولویت جدید اعلام می‌شود و قطعاً تمامی متقاضیانی که اولویت آنها تا 450 است فراخوان شده و در صورت ثبت‌نام اعزام خواهند شد.
رئیس سازمان حج و زیارت از هشت گروه قیمت عمره مفرده نیز خبر داد و گفت: حداقل قیمت عمره یک میلیون و 800 هزار تومان و حداکثر آن دو میلیون و 600 هزار تومان است و افزایشی بالغ بر شش و نیم تا هفت درصد (100 هزار تومان در مجموع) در قیمت‌های عمره سال جاری وجود دارد که به دلیل افزایش کیفیت هتل‌ها به ویژه در شهر مدینه رخ داده است.
13 آذر؛ آغاز پروازهای عمره
وی از آغاز پروازهای عمره از 13 آذر ماه خبر داد و گفت: مرحله اول اعزام‌ها تا 20 اسفند ادامه دارد و اوایل اسفند ماه نیز ثبت‌نام مرحله دوم آغاز خواهد شد.
حفظ جایگاه مردمی سفر اربعین اولین مصوبه ستاد دائمی اربعین
اوحدی ادامه سخنان خود را به بحث زیارت اربعین اختصاص داد و گفت: با آسیب‌شناسی مراسم اربعین سال گذشته، ستاد دائمی اربعین با حضور 26 دستگاه تشکیل شد که اولین مصوبه این ستاد، حفظ جایگاه مردمی این سفر زیارتی بود.
وی تصریح کرد: ما تلاش داریم سفر اربعین را ساماندهی کنیم نه سازماندهی یعنی تلاش داریم سفر زائران را تسهیل کنیم. که بر همین اساس سامانه ثبت‌نام زیارت اربعین در هزار و 800 دفتر زیارتی نصب و گروه‌های 40 نفره برای اعزام تشکیل  می‌شود که تاکنون 75 هزار در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.
اسکان رایگان زائران اربعین در قرارگاه‌های راهیان نور
رئیس سازمان حج و زیارت از اسکان رایگان زائران اربعین در قرارگاه‌های راهیان نور در شهرهای خرمشهر و مهران خبر داد و گفت: افرادی که در سامانه حج و زیارت ثبت‌نام کرده‌اند در این قرارگاه‌ها به صورت رایگان اسکان داده شده و در همین محل‌ها نیز پاسپورت آنها مهر خروج از کشور می‌خورد تا کمترین معطلی در مرزها وجود داشته باشد.
وی یکی دیگر از عواملی که موجب ایستایی در پشت‌ مرزها می‌شد را دریافت هزینه‌های بیمه و خدمات درمانی از زائران اعلامکرد و گفت: امسال تمامی زائران اربعین به صورت رایگان تحت پوشش بیمه ایران قرار می‌گیرند.
150 اتوبوس شهرداری تهران وارد عراق می‌شود/ تعداد اتوبوس‌ها بیشتر شود
اوحدی از همکاری شهرداری تهران برای خدمت رسانی به زائران اربعین خبر داد و اعلام کرد: 150 دستگاه اتوبوس از سوی شهردار تهران در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گرفته است که مجوز ورود این اتوبوس‌ها به داخل عراق نیز گرفته شده و قرار است انتقال زائران تا نجف را بر عهده داشته و در بازگشت نیز زائران را به مرزهای ایران برسانند.
وی ادامه داد: 150 دستگاه اتوبوس نیز توسط قرارگاه کربلا در اختیار ما قرار گرفته است اما تقاضا داریم تعداد این اتوبوس‌ها بیشتر شود.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین اعلام کرد: هلال احمر ایران در فاصله دو شهر نجف تا کربلا که 80 کیلومتر است، 25 دستگاه آمبولانس و تعداد زیادی چادر امدادی مستقر می‌کند، سه بالگرد نیز در مرزها حضور خواهند داشت که در صورت دریافت مجوز اجازه ورود به کشور عراق را نیز خواهند داشت. در کربلا نیز تعداد زیادی مدرسه و چادر در اختیار گرفته‌ایم تا زائران را در آنها مستقر کنیم. هشت موکب نیز توسط ایران در مسیر راهپیمایی ایجاد می‌شود.
جنگ‌زدگان عراقی در موکب‌های مسیر نجف به کربلا مستقر هستند
وی به استقرار جنگ‌زدگان عراقی در موکب‌های مسیر نجف به کربلا نیز سخن گفت و عنوان کرد: دولت عراق از این جنگ‌زدگان خواسته است که موکب‌ها را برای زائران اربعین خالی کنند، اما هلال احمر در کنار موکب‌های ایران چادرهایی را برای سکونت جنگ‌زدگان طی این چند روز مستقر کرده و از آنها خواسته است در ارائه خدمات به زائران کمک کنند که همین مسئله موجب استقبال و رضایت آنها شده است.
اوحدی از بازسازی و تجهیز این موکب‌ها برای اربعین نیز خبر داد و گفت: پس از مراسم اربعین نیز موکب‌هایی بهسازی شده در اختیار جنگ‌زدگان قرار داده می‌شود.
وی ادامه داد: آسفالت جاده بستان به چزابه نیز در حال انجام است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم در مرز چزابه است. سال گذشته یکی از معضلات جدی کمبود شدید سرویس‌های بهداشتی و آب در مرزها بود که امسال 100 چشمه سرویس بهداشتی(60 چشمه توسط سپاه و 40 چشمه توسط سازمان حج و زیارت) در مرزهای ایران و 20 چشمه نیز در داخل خاک عراق ایجاد می‌شود.


توصیه‌های مهم: حتماً در داخل کشور ویزا بگیرید
اوحدی به زائران توصیه اکید کرد که حتماً به توصیه‌های سازمان حج و زیارت و نیروی انتظامی توجه و ویزا را در داخل کشور تهیه کنند و افزود: دریافت ویزا در داخل کشور 40 دلار و قیمت تهیه ویزا در لب مرز 82 دلار است و معطلی و امکان سوء‌ استفاده، گم شدن ویزا و یا دریافت ویزای جعلی وجود دارد.
وی تصریح کرد: قطعاً باید زائران آمادگی مشکلات طبیعی این سفر را داشته باشند؛ در ستاد اربعین آنچه در توان ما بود انجام داده‌ایم اما در بحث اسکان حتی دولت عراق نیز توان اسکان 18 میلیون نفر زائر را ندارد.
افراد سالمند، کودک و ناتوان را همراه خود به این سفر نبرید
رئیس سازمان حج و زیارت از مردم درخواست کرد تا افراد سالمند، کودک و ناتوان را همراه خود به این سفر نبرند و ادامه داد: کفش راحتی، پتو و داروهای خاص را همراه خود ببرید اما از نظر اقلام غذایی هیچ مشکلی در این مسیر وجود ندارد.
وی به سوء استفاده تعدادی از گروه‌هایی که اقدام به تشکیل کاروان‌ پیاده‌روی اربعین کرده بودند نیز اشاره کرد و گفت: از سه هزار و 500 زائر یک میلیون و 600 هزار تومان برای هر فرد دریافت شد اما در کربلا آنها را در محلی بدون سقف اسکان دادند.
نمی‌توانیم قیمتی برای سفر اربعین در نظر بگیریم اما مراقب سوء استفاده‌ها باشید
اوحدی ادامه داد: ما نمی‌توانیم قیمت مشخصی را برای این سفر اعلام کنیم اما زائران مراقب سوء استفاده برخی از افراد باشند و اطلاع داشته باشند که تنها مبلغی که سازمان حج و زیارت دریافت می‌کند 40 دلار بابت ویزا و 15 هزار تومان بابت خدمات دفتری است و اقامت در داخل ایران نیز رایگان و در کربلا نیز اسکان در چادرها، مدارس، موکب‌ها و ... صورت می‌گیرد.
وی از امنیت بالای سفر عاشورا و امید به تکرار همین امنیت در اربعین سخن گفت و اظهار کرد: البته بخشی از امنیت بر عهده خود زائران است و نباید زائران از مسیر اصلی منحرف شوند.
6 ماه زندان برای افرادی که بدون ویزا وارد عراق می‌شوند
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه پیش بینی ما حضور بیش از 700 هزار زائر در مراسم اربعین سال جاری است، عنوان کرد: سال گذشته تعدادی از زائران بدون ویزا وارد عراق شده بودند که متحمل سه ماه زندان شدند و با رایزنی صورت گرفته توانستیم آنها را آزاد و به کشور بازگردانیم چرا که شش ماه زندان در انتظار افرادی است که بدون ویزا وارد عراق می‌شوند.
وی از تغییر فضای فرهنگی کشور عراق طی شش ماه گذشته و با پیروزی‌هایی که در مقابل تروریست‌ها به دست آمده است، سخن گفت و افزود: به دلیل جنگی هشت ساله کاهش تبعات این جنگ به مدت‌ها کار فرهنگی نیاز داشت که به برکت امام حسین(ع) فضای فرهنگی عراق کاملاً تغییر کرده است و نگاه به زائر ایرانی عوض شده است.
درخواست عاجزانه: شهرداری مهران عوارض را لغو کند
وی در پایان سخنانش از شهرداری مهران عاجزانه درخواست کرد 10 هزار تومان عوارض خروج از مهران را از زائران اربعین دریافت نکند.

پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در این نشست اعلام کرد: محل درمانگاه‌های صحرایی هلال احمر در بروشورهای این جمعیت مشخص و در اختیار زائران قرار داده می‌شود. تلفن پزشکان و نشانی درمانگاه‌ها در نجف و کربلا نیز در بروشورها اعلام شده است.
سرهنگ ابراهیم رضایی‌نژاد، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز در این نشست خبری اعلام کرد: تمام تلاش‌ها برای صدور سریع گذرنامه‌ها صورت گرفته و حتی رکورد صدور گذرنامه در یک روز با صدور 38 هزار گذرنامه به دست آمده است.

منبع: ایکنا

برچسب ها: حج ، اربعین
نام:
ایمیل:
* نظر: