کد خبر: ۴۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: «بهترين چيزى كه پدران براى فرزندان به ميراث مى گذارند، ادب است.»
بسیج مداحان فارس ، ادب در اسلام از جایگاهی ویژه برخوردار است به گونه که رعایت آن در هر حال و ببرای انجام هر کار مورد توصیه است.
پیامبر اکرم(ص) در تشریح اهمیت ادب می فرمایند: «من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى كردن فرمان داد و از بخل و سختگيرى بازَم داشت. در نزد خداوند عزّوجلّ چيزى منفورتر از بخل و بد اخلاقى نيست. بد اخلاقى ، عمل را ضايع مى ‏كند ، آن‏سان كه سركه عسل را.»
امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: «خرد آدمى مايه سامان او است، و ادبش مايه قوام او، و راستى اش پيشواى اوست، و سپاس گزارى اش كمال او.»
همان حضرت(ع) می فرمایند: «بهترين چيزى كه پدران براى فرزندان به ميراث مى گذارند، ادب است.»
امام صادق(ع) نیز درباره ادب فرموده اند: «پدرم(ع) مرا به سه چيز ادب آموخت و از سه چيز نهى ‏ام فرمود. سه نكته ادب اين بود كه فرمود: فرزندم! هر كس با دوست بد بنشيند، سالم نمى‏ ماند و هر كس گفتارش را كنترل نكند، پشيمان مى‏ شود و هر كس به جايگاه‏ هاى بد وارد شود ، مورد بدگمانى قرار مى ‏گيرد (زير سؤال مى ‏رود) و آن سه چيز كه مرا از آن نهى فرمود: دوستى با كسى كه چشم ديدن نعمت كسى را ندارد، و با كسى كه از مصيبت ديگران شاد مى‏ شود و با سخن‏ چين.»
امیرمومنان(ع) درباره جاودانگی ادب می فرمایند: «تمام شرافت ها (افتخارات خانوادگى) پايان مى پذيرد و فقط عقل و ادب مى ماند.»
امام جواد(ع) نیز فرمودند: «حقیقت ادب و تربیت عبارت است از دارا بودن خصلت های خوب، خالی بودن از صفات زشت و ناپسند. انسان به وسیله أدب - در دنیا و آخرت - به كمالات اخلاقی می رسد و نیز با رعایت أدب نیل به بهشت می یابد.»
دعبل بن على به خدمت امام رضا(ع) رسيد و امام امر فرمودند: انعامى به او بدهند. دعبل آن را گرفت، اما خدا را سپاس نگفت. امام (ع) به او فرمودند: «چرا خداوند را سپاس نگفتى؟!» دعبل گفت: پس از مدّتى بار ديگر خدمت امام رضا (ع) رسيدم و ايشان فرمودند: «انعامى به من بدهند.» من گفتم: خدا را سپاسگزارم. امام (ع) به من فرمودند: «ادب را به‏ جا آوردى.»

پی نوشت ها:
میزان الحکمه
کافی
غررالحکم
بحارالانوار
منبع:قدس
برچسب ها: ادب ، امام علی ، پدر ، میراث
نام:
ایمیل:
* نظر: