کد خبر: ۴۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
خواهر رهسپار کارشناس مشاوره و امور تربیتی
باید رفتارها در منزل بوی عشق و دوستی بدهد. وقتی رفتار های نامناسب پدر را می بینیم نباید نا امید باشیم. مانند داستان فرعون و آسیه که آسیه به خدا توکل داشت. اگر مادر آرزو دارد فرزندانش را خوب تربیت کند باید به خدا توکل داشته باشد، خدا هم به او کمک می کند.

به گزارش خبرنگار پیام زینب(س) از شهرستان داراب، همایش تربیت خانواده محور، به همت حوزه بسیج خواهران فاطمه الزهرا(س) برگزار شد.

خواهر رهسپار استاد دانشگاه و کارشناس مشاوره و امور تربیتی در این همایش با بیان این که مسئله آموزش خانواده فقط خاص کشور ما نیست بلکه در کشورهایی هم که تفکر دینی محوریت ندارد به این مسئله اهمیت می دهند افزود: در آموزش خانواده به طور عمده به تربیت فرزند پرداخته می شود که بیشترین نقش را در این مورد مادر بر عهده دارد.

وی بر انتخاب همسر مناسب تأکید کرد و گفت: انتخاب همسر مناسب باعث می شود در آینده همراه خوبی برای تربیت فرزندان داشته باشد.

این استاد دانشگاه و مشاور خانواده به مثبت اندیشی در تربیت فرزندان اشاره کرده و گفت: برای این که بتوانیم انسان های موفق در جامعه تربیت کنیم باید مواردی را در نظر داشته باشیم :

-        باید شرایطی فراهم شود که فرزندان آرامش کامل داشته باشند.

-        فرزندان اضطراب نداشته باشند که در این صورت افرادی هم که در کنار آن ها قرار می گیرند احساس آرامش می کنند.

-        وقتی فرزندان با دیگران هستند نه کسی را اذیت کنند و نه اجازه بدهند دیگری به آن ها آزار برساند؛صبر زیاد در مقابل آزار دیگران باعث می شود در دراز مدت فرد زود رنج شود، پس باید به بچه ها یاد بدهیم که چگونه در مقابل بی عدالتی رفتار کنندکه مورد ظلم قرار نگیرند.

رهسپار برای به دست آوردن این ویژگی ها چند راه حل ارائه نمود:

1.       الگوی ارتباطی مؤثر اهمیت زیادی برای موفقیت فرزندان در برقراری یک ارتباط خوب و سازنده دارد؛ وقتی فرزند در محیط جدیدی مانند دبستان یا دبیرستان قرار می گیرد در ابتدا دوستی ندارد اما می گردد و کسی را که بهتر هست انتخاب می کند، اما بر عکس بچه ای که روابط عمومی خوبی ندارد و الگوی ارتباطی موثری ندارد فردی به طرف او می آید و او را انتخاب و در واقع شکار می کند، با او دوست می شود و ایده های غلط را به او یاد می دهد؛ در سطوح بالاتر هم همین طور است، باید در ارتباط با دوستان دقت کنیم تا بچه ها هم یاد بگیرند که دوستان خوب پیدا کنند.

2.      رفتارهای زن و شوهر با یکدیگر روی رفتار بچه ها اثر می گذارد؛ وقتی اجازه بدهیم فرزندان رفتارهای اشتباه ما را تذکر دهند، به او یاد داده ایم وقتی بزرگ شد، اگر اشتباه کرد و به او تذکر داده شد، ناراحت نشود همچنین پدر و مادر باید بارها به خاطر اشتباهاتشان از بچه ها عذر خواهی کنند تا آن ها هم یاد بگیرند.

3.      باید رفتارها در منزل بوی عشق و دوستی بدهد. وقتی رفتار های نامناسب پدر را می بینیم نباید نا امید باشیم. مانند داستان فرعون و آسیه که آسیه به خدا توکل داشت. اگر مادر آرزو دارد فرزندانش را خوب تربیت کند باید به خدا توکل داشته باشد، خدا هم به او کمک می کند.

وی درمورد اهمیت ایمان به خدا و توکل به او افزود:

دین به انسان آرامش می دهد و اضطراب را از بین می برد و این نتیجه ای است که در عصر تکنولوژی و صنعت، حتی کشورهای پیشرفته هم به آن دست یافته اند؛ توکل به خدا مشکلات را به حداقل می رساند. ماهواره از آفاتی است که این توکل به خدا در حل مشکلات را تضعیف می کند و با کم کردن ایمان و توکل به خدا اعتماد دو طرف را نسبت به یکدیگر در خانواده از بین می برد و مشکلات اخلاقی و رفتاری را جایگزین ایمان و توکل به خدا می کند؛ اما بسیاری از افراد گمان می کنند ماهواره اثری روی آن ها ندارد.

این مشاور خانواده ادامه داد: اولین دروغ که به کودک گفته شود، دروغگویی به او آموزش داده می شود، برای این که کودک دروغگو نشود باید زشتی دروغگویی را به او آموخت، باید ترس را از کودک گرفت و آرامش بعد از راستگویی را به آن ها یادآور شد.

رهسپار همچنین در خصوص اهمیت صحبت کردن با فرزندان گفت: پدر و مادر باید هم محبت لفظی و هم محبت لمسی با فرزند خود داشته باشند. بعضی از پدر و مادرها گمان می کنند همین که فرزندشان بزرگ شد دیگر احتیاج به محبت ندارد در حالی که این گونه نیست فرزندان در هر سنی که باشند احتیاج دارند که مورد توجه و محبت والدین قرار گیرند .

وی با اشاره به نقش مخرب ماهواره در تغییر سبک زندگی و تأثیر منفی آن بر همه زوایایی که عنوان شد تصریح کرد: متأسفانه ماهواره مانند موریانه است که خانه ها را خراب می کند بدون آن که ساکنین متوجه باشند، ناگهان خانه  از ریشه آسیب می بیند و فرو می ریزد. ماهواره مثل موریانه روی شخصیت ها اثر می گذارد، کم کم خدا و خانواده بی ارزش می شود و اضطراب جایگزین می گردد؛ خیلی از فیلم ها روی ضمیر ناخود آگاه فرد اثر می گذارد. بسیاری از برنامه ها شخص را دچار بی هویتی می کند و نتیجه این بی هویتی این است که جوان هر چه را که مربوط به فرهنگ کشورش است بد می بیند و هر چه مربوط به فرهنگ غرب باشد برایش خوب جلوه می کند و آنقدر اعتماد به نفسش کم می شود که حتی دست به خودکشی می زند.


انتها/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: