گزارش
نشست روشنگری و بصیرتی
نشست
boletنشست روشنگری و بصیرتی
حوزه امام جواد(ع)سرچهان
یادداشت و گفتگو
همیشه پایِ «امام رضا» در میان است!
دل نوشت مسئول سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس؛
boletهمیشه پایِ «امام رضا» در میان است!
سالهاست در فضای شهدا هستم و آرزویم شهادت است
مصاحبه با همسر اولین طلبه شهید مدافع حرم محمد مسرور
boletسالهاست در فضای شهدا هستم و آرزویم شهادت است
کد خبر: ۴۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
دوازدهمین شماره؛
سلام به شما که یک هفته منتطرتون بودم. خدا رو شکر می کنم که توفیق داد باز هم در کنار شما باشم. تقدیم به شما نکته های این هفته.

سلام. سلام به شما که یک هفته منتطرتون بودم. خدا رو شکر می کنم که توفیق داد باز هم در کنار شما باشم. تقدیم به شما نکته های این هفته:

میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع)

روز هفده ربیع از بزرگترین اعیاد مسلمینه. چه مناسبتی بزرگتر از میلاد پیامبر ما که آخرین پیامبره و قراره نسخه نهایی و شفا بخش درد بشریت رو بیاره؟ پیامبری که رحمت للعالمینه. حتما شنیدید که چه اتفاقات عجیبی تو این روز رخ داده و چه نشانه هایی برای مردم دنیا ظاهر شده. کسی که قراره مردم دنیا رو از جهل و گمراهی نجات بده و به سوی حقیقت هستی راهنمایی کنه. کسی که تمام هستی به خاطر اون آفریده شده و بالاتر از اون هیچ مخلوقی وجود نداره. به زمین پا گذاشت و همنشین ما شد تا درست زندگی کردن رو به ما یاد بده. به ما یاد بده ارزش های انسانی در چیه خودشون فرمودند: «اِنی بُعِثتُ لِاُتَمِمَ مکارمَ الاخلاق» من مبعوث شدم تا اخلاق و رفتارهای شایسته را تمام کنم. یعنی قله اخلاق رو تو رفتار حضرت میشه دید. اون کسی که خدا تو قرآن دربارش فرموده: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه». بهترین الگوی رفتاری بشر پیامبر گرامی اسلام (ص) هست. خدا رو شکر می کنم که من رو به دینی به دنیا آورد که دین نجات بخشه و من رو از پیروان پیامبری قرار داد که عالم و آدم به خاطر اون به وجود اومدن.

در همین روز میلاد امام صادق (ع) هم واقع شده. جالبه بدونید بیشترین اقبال مردم و جامعه اسلامی به اهل بیت در دوران امام باقر و امام صادق (ع) بوده. به این خاطر که دو حکومت اموی و عباسی به جون هم افتاده بودن و فشار بر اهل بیت کم بود. تو دوره امامت امام صادق (ع) چهار هزار شاگرد پای درس حضرت نشستن و از محضر حضرت استفاده کردن. بیش از سیصد نفر از این شاگردان هم مجتهد بودن. یکی از برکات این که مردم به اهل بیت رو آوردن و دستورات اهل بیت پیاده شد، این بود که جامعه اسلامی تو این دوره بسیار پیشرفت کرده بود و رفاه نسبی به زندگی مردم وارد شده بود. حضرت رو شیخ الائمه هم میگن به این خاطر که عمر شریفشون از همه ائمه بیشتر بود. بیشتر روایات ما از امام صادق (ع) هست و به همین خاطر به ما شیعه جعفری هم گفته میشه. قبلا مشابه این روایت رو براتون آورده بودم:

لَوْ أُتِيتُ بِشَابٍ‏ مِنْ شِيعَتِنَا لَمْ يَتَفَقَّهْ لَأَحْسَنْتَ أَدَبَهُ.[1] اگر جوانی از جوانان شیعه ما رو نزد من بیاورند که اهل تفقه[در دین] نیست، او را به خوبی ادب می کردم. خدا همه ما رو از شیعیان راستین حضرت قرار بده.

روحانی مچکریم

اقتدار کشور ما نه به موشکه و نه به کشاورزی. اقتدار ما به ایمان و باورمون به خدا و پیروی کردن از دستورات رهبره. که تو همه زمینه ها باید بهترین باشیم. حاج حسن! می دونم منظورت این بود که کشور باید تو همه زمینه ها به طور مساوی پیشرفت کنه ولی این جمله ای که شما گفتی یه ذره برای افراد مغرض و فرصت طلب زمینه ایجاد می کنه تا سوء استفاده کنن. تو شرایطی که نیروهای نظامی ما دارن رزمایش بزرگی رو پشت سر می ذارن و اقتدار نظامی کشور رو به رخ دشمنا می کشن و تو شرایطی که آمریکایی ها گفتن می خوایم راجع به برد موشک های ایران هم مذاکره کنیم، شما باید یه ذره دقیق تر صحبت کنی. تازه علاوه بر اینا، بخش کشاورزی بر عهده ی کیه؟ وزیر شما! اما بخش نظامی خیلی زیر نظر دولت نیست. وقتی تو بخش کشاورزی پیشرفت نداشتیم و تو بخش نظامی پیشرفت داشتیم، باید متولی بخش کشاورزی رو بازخواست کنید نه این که پیشرفت های نظامی رو کوچیک و کم ارزش جلوه بدید. مگه دستور خدا رو فراموش کردید تو زمینه نظامی باید تا می تونیم خودمون رو تقویت کنیم و دشمنان خدا و دشمنان خودمون رو بترسونیم؟

کشف حجاب

17 دی سالروز اعلام رسمی قانون کشف حجاب توسط رضاخان قلدره. چیزی که نشونه روشن غرب زدگی و خودباختگی رضا خانه. کسی که با یک سفر به ترکیه و دیدن اینکه زنان میتونن بدون حجاب باشن، به سرش زد تا در ایران حجاب رو ممنوع کنه. چیزی که هیچ پادشاه زورگویی تاحالا قانون براش تعیین نکرده بود و حتی تا قبل از اون زنان دربار پادشاه هم حجاب کامل داشتن. حالا هر چی بود اون دوران تموم شد و رفت اما درسای زیادی برای ما داره. این که به اسم روشن فکری و تجدد طلبی همه فرهنگ های کثیف غربی رو به ما قالب کردن. به اسم این که حجاب محدودیت میاره گوهر زنان رو از صدف بیرون کشیدن. به اسم این که زن باید پا به پای مرد تو جامعه فعالیت و تلاش کنه، ما رو از بعضی دستورات اسلام درباره زنان دور کردن و جامعه افتاده به این روزی که می بینید. ما که از کشف حجاب بانوان غیر از بدی چیز دیگه ای ندیدیم. این بحث خیلی مفصل تر از اونه که بشه توی چند خط دربارش حرف زد اما اسلام بهترین الگو رو برای بانوان به ما معرفی کرده و اون هم وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) هست. بانویی که مادر یازده نور پاکه. حضرت توی یک خانه محقر فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و حضرت زینب تربیت کردن. بالاترین تاثیر رو هم در جامعه گذاشتن و از امام زمانشون هم حمایت کردن اما نه این طور که امروز غربی ها و غربگراهای داخلی میگن. بلکه با حجاب و عفاف کامل. خدا همه جاهل ها رو هدایت کنه.

19 دی

نوزده دی روز مهم و سرنوشت سازی در تاریخ کشوره. تا قبل از سال 56 حرکت انقلاب کند و یکنواخت بود. اما بعد از توهین روزنامه اطلاعات به امام که تو تاریخ 17 دی 57 رخ داد، مردم قم یک پارچه خشم شدن و روز 18 و 19 دی رو به تظاهرات علیه حکومت پرداختن. بازار و حوزه ها تعطیل شد و خیابونا شلوغ. اما ماموران رژیم شروع کردن و مجروح کردن و کشتار مردم. و تو اون روز شهدای زیادی به انقلاب تقدیم شد. بعد از این روز حرکت انقلاب خیلی سریعتر و پرشور تر شد و کم کم همه ی شهر ها شروع به اعتراض کردن و بالاخره 13 ماه بعد از اون واقعه حکومت پهلوی سقوط کرد و کشور به دست مردم افتاد. نوزده دی اولین قیام پر شور و همگانی مردم بعد از 15 خرداد 42 بود و یک ضربه کاری به نظام شاهنشاهی بود.

امیر بزرگ

یکی از اسطوره های خدمت به مردم و کشور امیر کبیره. خدمات اون تا ابد در دل ما ایرانی ها می مونه. تو مدت صدراعظمی خدمات زیادی به مملکت کرد اون هم در شرایطی که فکر و ذکر پادشاهان و درباریان قاجار چپاول و خوش گذرونی و عیاشی بود. تاسیس مدرسه دارالفنون برای این که مملکت نیروی علمی و متخصص داشته باشه، حذف عناوین و القاب اضافی درباری ها، کنترل دریافت درباری ها از بیت المال حتی شخص ناصر الدین شاه و مبارزه با فساد اقتصادی، توقف واردات از فرنگ و احداث کارخونه های متعدد، تقویت نیروی نظامی کشور، اعدام محمد علی باب، مبارزه با شورش سالار، والی خراسان، مبارزه با فرهنگ منحط غربی و تکیه بر فرهنگ ایرانی اسلامی و... بخشی از اقدامات امیرکبیر در مدت مسئولیت بود. کسی که پدرش آشپزی بیش نبود و درد مردم رو به خوبی درک کرده بود. و بالاخره به دست ماموران ناصرالدین شاه تو حمام فین کاشان به قتل رسید. بدنش رو بعد از یه سری اتفاقات، به کربلا بردن و در آستانه صحن سید الشهدا دفن کردن.

جا داره ما هم درس بگیریم و اگه فردا پی فردا تو این مملکت پست و مقامی و میزی گرفتیم (هر چند تو یه اداره خلوت تو یه شهر کوچیک) به مردم و مملکتمون خدمت کنیم و دلمون برای کشور بسوزه. نه این که خیانت کنیم و برای خودمون نردبون بسازیم و به فکر دنیای خودمون باشیم.

و بالاخره این هم از شنبه ها ونکته های این هفته. امیدوارم زندگی به کامتون باشه و پیروز و سربلند باشید. برای بار صدم میگم که منتظر نظرات و صحبت های شما هستم.

امضاء: علی نکته چی



[1] ابن حيون، نعمان بن محمد مغربى، دعائم الإسلام - قم، چاپ: دوم، 1385ق.

نام:
ایمیل:
* نظر: