جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۳۷:۵۶
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۴۷۸۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
شبکه های اجتماعی بزرگ مثل facebook با دارا بودن بیش از دو میلیارد کاربر عضو به یک دایره المعارف از اطلاعات مربوط به فرهنگ و اقتصاد و دیگر خصوصیات جامعه کشور ها مبدل شده است.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از کانون استهبان،


انواع شبکه های اجتماعی و تعریف آنها

مفهوم «شبکه» بر این حقیقت تاکید دارد که هر فرد گره های ارتباطی با دیگر افراد دارد، با افرادی که هر کدام از آنها به نوبه خود به عده کم، متوسط و یا زیادی از دیگران گره خورده اند.


عبارت «شبکه ی اجتماعی» به مجموعه ای از کنشگران و ارتباطات و گره های ارتباطی میان آنها اشاره دارد. گره ها  در گراف شبکه اجتماعی افراد جامعه هستند، و خطوط یا یال هایی که بین گره ها رسم شده است، ارتباطات میان افراد جامعه را مدلسازی می نماید.

رسانه های اجتماعی در اشکال و عنواین مختلف وجود دارند اما هدف اصلی همه آنها ارتباط وا تبادل اطلاعات افراد با یکدیگر است.

-(tangoo- instagram-(whatsapp- viber- beetalk- lin-  Facebook,- Twitter, MySpace واتساپ، بی تالک، وایبر، لاین، فیس بوک، تانگوو و...)
 
در این شبکه ها کاربران اجازه دارند تا لیستی از دوستان خود داشته باشند واجاز اضافه کردن یا کم کردن آنهاراداشته باشند. ارسال پیام و به اشتراک گذاری محتوا  واعلام موافق یا مخالف بودن با محتوا از طریق زدن علامت لایک از دیگر امکانات این شبکه ها می باشد. این شبکه ها بالاترین میزان رشد را نسبت به سایر رسانه های اجتماعی دارد.
 
همان طور که در بالا اشاره شد یکی از مهمترین رسانه های اجتماعی، شبکه اجتماعی ست که اخیرا بحث ارتباط آن با آموزش بسیار مورد توجه متخصصین و کارشناسان یادگیری الکترونیکی قرار گرفته است.

شبکه های اجتماعی به مثابه راههای مختلفی می مانند که مردم  درزمان عبور از آن می توانند در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کنند، و اطلاعات عمومی یا خصوصی خود را در قالب های مختلف اعم از عکس، ویدئو، واژه ها، دست نوشته، ... با فرد خاص یا گروه خاصی به نمایش  و اشتراک بگذارند. هدف شبکه های اجتماعی کمک به بهبود و تسهیل روابط ، همکاری، و تعامل بین افراد، سازمان ها و موسسات در موضوعات گوناگون از قبیل تجارت، پزشکی، مباحث آموزشی و... در راستای تغییر مثبت می باشد.

به بیانی ساده تر شبکه های اجتماعی ابزارمتنوعی است که همه به صورت آزاد و مجانی به آن دسترسی دارند. یک فرد می تواند  مطالب مورد نظر یا یک سری اطلاعات خاص رادر یک ثانیه با صدها و حتی هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. این پدیده به اشتراک گذاری اطلاعات بسیار قابل توجه است چراکه در گذشته اگر کسی قصد انتشار مطلبی را برای عموم مردم یا یک گروه بزرگ از مخاطبان داشت باید با پرداخت هزینه فراوان و وجود مشکلات بسیار زیاد از روزنامه ها ، تلوزیون و رادیو کمک کی گرفت. در حال حاضر ، با ظهورشبکه های اجتماعی ، همان اطلاعات را می توان در ظرف چند ثانیه و بدون هیچ هزینه و مشکلی منتشر کرد.
 
تاثیر شبکه اجتماعی بر اقتصاد و عقاید جوامع کشورها


تحلیلگر شبکه تلاش خواهد کرد با طراحی مدلی برای این روابط، ساختار گروه را به تصویر بکشد. در آینده فردی دیگر می تواند تاثیر این ساختار بر کارکرد گروه و یا تاثیر این ساختار بر افراد درون گروه را مطالعه کند.   

مفاهیم مهم در تحلیل شبکه های اجتماعی:

شببکه     (Network)

شبکه ی اجتماعی     (Social Network)

گراف یا نگاره     (Graph)

رابطه     (Relation)

داده های رابطه ای     (Relational Data)

نیرومندی ارتباط

پیوند     (Tie)

مولفه  (Component)

جرگه (Clique)

درجه (Degree)

انسجام اجتماعی (Social Cohesion)

چگالی (Density)

علاوه بر محاسنی که شبکه های اجتماعی می توانند در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، تبلیغاتی، علمی و مذهبی  داشته باشند، می توانند عاملی برای انحراف افراد جامعه باشند. نرم افزارهای اتصال به شبکه های اجتماعی روی گوشی های موبایل و سیستم های رایانه از جمله whatsap ، line و …  می توانند در راستای ارتقای سطح آگاهی ها و فرهنگ جامعه موثر باشند. در این گونه شبکه ها افراد در قالب گروه ها و روم های می توانند به تبادل اطلاعات و نظرات بپردازند.

شرکت های تجاری بزرگ نیز برای تبلیغات محصولات خود سعی در استفاده هرچه هوشمندانه تر از شبکه های اجتماعی در عرصه تبلیغات محصولات و برند خود دارند. با حضور شرکت های مهم در عرصه سرمایه گذاری های کلان در حوزه شبکه های اجتماعی از سال های 2006 به بعد تاکنون، کشورهای قدرتمند و رقیب در حوزه های اقتصادی، مذهبی و … برای به دست گرفتن گوی سبقت از رقیبان از سعی در خرید و استفاده از اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی همچون facebook  و دیگر شبکه های اجتماعی بزرگ دارند.


سوال در اینجا مطرح می شود که ماهیت شبکه های اجتماعی را چطور ارزیابی کنیم؟

ماهیت شبکه های اجتماعی می تواند مفید و باعث رشد و ارتقاع سطح دانش و آگاهی جامعه شود، و همچنین موجب ارتباط بین جوامع مختلف می شود و مفهوم دهکده جهانی را به طور واقعی تر فراهم می نماید. اما در کنار مزایای آن می تواند عامل نفوذ و تاثیر بر فرهنگ جامعه بر اساس تمایلات شخصی و سیاسی باشد.


چگونه می توان از طریق شبکه های اجتماعی بر اقتصاد و فرهنگ و دیگر مسائل مهم یک جامعه تاثیر گذاشت؟

 شبکه های اجتماعی بزرگ مثل facebook  با دارا بودن بیش از دو میلیارد کاربر عضو به یک دایره المعارف از اطلاعات مربوط به فرهنگ و اقتصاد و دیگر خصوصیات جامعه کشور ها مبدل شده است. پس از خرید اطلاعات مربوط به دیگر کشورها توسط کشورهای رقیب در حوزه های اقتصادی و مذهبی و … از طریق تحلیل این داده ها که همان نظرات و صحبت های کاربران آن جامعه می باشد به نتایج قابل ملاحظه ای درباره عقاید و نظرات جامعه در حوزه های ذکر شده بدست می آید و از این طریق برای تاثیر بر اقتصاد و عقاید دیگر جوامع اقدام می شود. از حدود 3 یا 4 سال گذشته ایران نیز در عرصه شبکه های اجتماعی داخلی تلاش های مورد توجهی انجام داده است که از جمله آنها می توان به شبکه اجتماعی پزشکان برا ی پیدا کردن پزشک مناسب بر اساس خصوصیات مورد نیاز بیمار  و شبکه اجتماعی گردشگری جهت معرفی هوشمند مکان ها ی زیارتی و سیاحتی بر اساس علاقه مندی فرد عضو اشاره کرد. فیس نما  و تبیان با داشتن  بیشترین اعضا، نمونه هایی از شبکه های اجتماعی پر طرفدار در بین کاربران ایرانی هستند.

عملکردهای شبکه اجتماعی

1- ارایه خدمات: مانند چت، وبلاگ‌نویسی، ای‌میل، پیام‌های فوری، ویدئو، اشتراک‌گذاری فایل

2-ساخت یک پایگاه داده از کاربران که باعث می‌شود کاربران، دوستان خود را بیابند و یا انوع گروه‌های اجتماعی با تکیه بر اشتراک سازماندهی شوند

3- آزاد و بدون هزینه

4-اضافه کردن ویژگی‌های جدید براساس نظرات کاربران

5-اجازه دادن به کاربران برای دسترسی داشتن و تنظیم قوانین و حفظ حریم خصوصی.

6-فراهم کردن زمینه‌ای برای ملاقات کردن با افراد غریبه یا کسانی که به زمینه‌های مختلف مورد نظر افراد نزدیک هستند.

7- تبلیغات هدفمند اینترنتی (مثل سایت Netbarg))

مزایای شبکه‌های اجتماعی

1-انتشار و تسریح آزادانه اخبار و اطلاعات، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی

2-امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آسیایی با افراد و جوامع و فرهنگ‌های مختلف

3-شکل‌گیری و تقویت خرد جمعی

4-امکان بیان ایده‌ها به صورت آزادانه و آشنایی با افکار و سلیقه‌های دیگران

ا5-رتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان


6- تبلیغ و توسعه ارزش‌های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی: اگرچه به علت غلبه ابعاد دیگر شبکه‌های اجتماعی بعد ارزشی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما به جرات می‌توان گفت که یکی از قابلیت‌های مهم شبکه‌های اجتماعی که تاکنون مورد غفلت واقع شده فراهم کردن فضای بین‌المللی است که جهت تبلیغ و اشاعه ارزش‌های دینی، انسانی و اخلاقی است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی افرادی هستند که در صورت تبلیغ صحیح ارزش‌های اخلاقی و انسانی از آن استقبال کرده و تحت تاثیر قرار خواهند گرفت

7- یکپارچه‌سازی بسیاری از امکانات اینترنتی و وبی (Web): یکی از مزیت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی یکپارجه‌سازی امکانات پایگاه‌های مختلف است. امکاناتی از قبیل ایجاد صفحات و پروفایل‌های شخصی، ساخت وبلاگ‌ها، جستجوی اینرنتی، فضا برای آپلود فایل‌ها که تا پیش از این کاربران برای استفاده هر کدام از آنها باید عضو سایتی می‌شدند. اما اکنون از طریق یک عضویت ساده همه این امور امکان‌پذیر است. این وب‌سایت‌ها به راحتی با پایگاه‌های اینترنتی بزرگ دنیا مانند Google، Yahoo لینک داخلی برقرار می‌کنند و از امکانات آنها در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند.


8- توسعه مشارکت‌های مفید اجتماعی

10- افزایش سرعت در فرآیند آموزش

برخی از مهمترين آسيب‌های شبکه‌های اجتماعی

1-تاثیر افکار عمومی و بسیج آنها برای اختشاش در درون کشورها

2-تضاد با ارزش‌ها و باورها

3-افزایش تعارضات ساختاری و دوگانگی هویت

4-یکسان‌سازی فرهنگی

5-اختلال در روند و وحدت ملی

6-ایجاد اختلاف و شکاف میان ملت‌ها به دلیل ملی‌گرایی افراطی (مثل جدایی قومیت‌ها ترک‌ها، کردها. مبنی بر اینکه استقلال جدا بخواهند)

7-ایجاد نخبگان سیاسی و فرهنگی وابسته (پایگاه اینترنتی جنگ نرم)

8-ایدئولوژی‌های متضاد و بروز شکاف فرهنگی

9-یکپارچگی افقی گروه‌ها و طبقات و تشدید دو قطبی بودن

10-بهره‌برداری تبلیغاتی و انتشار اخبار غیرواقعی تحریف شده
11-تضعیف پیوندهای سنتی از طریق تقویت و تبلیغ ارزش‌های بیگانه

/224224

مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 2
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
16:58 - 1395/11/03
1
0
مسخره بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
14:46 - 1396/02/09
0
2
عالی بود
نام:
ایمیل:
* نظر: