دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۱۵:۴۸
کد خبر: ۴۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
یک پژوهشگر برتر بر حذف آلودگی محیط زیست با تولید بیوگاز تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج علمی فارس سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، گفت: آغاز پژوهش‎های ما به پنج سال پیش برمی‎گردد که در دوره سربازی خود به فعالیت در کارگاهی پرداختم که هنگام کار در این کارگاه با مشکل بزرگی مواجه شدم.

وی افزود: در طی کار در این کارگاه متوجه شدم در فضای استان علاوه بر سرب و روی، آلاینده‎هایی در هوا و محیط زیست وجود داشت که کارگران نیز به شدت آلوده و مسموم شده بودند، لذا به فکر ارائه راه‌کارهایی برای حذف این آلاینده‎ها افتادیم.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: مطالعات خود را برای حذف آلاینده‎های سولفات مس آغاز کردیم، چرا که در این زمینه در ایران مطالعات کمی بود و روش‎های سنتی ادامه داشت و روش‎ها به گونه‎ای بود که ترکیبات NOX که تخریب‌کننده و اکسیدکننده است تولید می‌شد، لذا دندان‎ها و ریه کارگران دچار پوسیدگی شده بود.

وی اظهار کرد: در جریان مطالعات پژوهشگران نیز به این مواد مسموم شدند، ولی طی سه سال کار طاقت‌فرسا در کارگاهی در منطقه دیزج‎آباد تحقیقات نتیجه داد. گازهای مضر حذف و وارد فیلد جدیدی از کار شدیم تا برای افزایش سرعت واکنش‎‏ها مطالعات جدیدی انجام شود که نتیجه کار ثبت پنج اختراع بود.

وی یادآور شد: در فرآیند جدید به دست آمده محصولاتی مانند اکسیدمس 1، اکسیدمس 2، کلریدمس و ... نیز تولید می‌شود و دمای بالا و اسیدنیتریک در آن حذف شده است و محیطی ایمن و به دور از آلودگی تامین می‌شود.

به گزارش ایسنا، این پژوهشگر در هفته پژوهش به عنوان پژوهشگر برتر معرفی شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: