دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۳۶:۰۶
کد خبر: ۴۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با یک برنامه پنج ساله به سمت اقتصاد دانش بنیان و کاهش وابستگی اقتصاد نفتی و توسعه فناوری‌هایی که منجر به تولید محصولات طبیعی و تجدید پذیر می‌شود گام برمی‌دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج علمی فارس به نقل از سرویس علمی ایسنا، دکتر اکبری، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوه‌های علمی و صنعتی با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه نگاه جهانی از اقتصاد وابسته به منابع فسیلی به تولید محصولات وابسته به منابع طبیعی و تجدیدپذیر معطوف شده‌ است و هر روز سیاست‌های اقتصادی به سمت کاهش وابستگی به انرژی‌های فسیلی و استفاده از منابع تجدیدپذیر برنامه‌ریزی می‌شود، لازم است در کشور ما نیز این حرکت با شتاب بیشتری صورت پذیرد.

وی بیان داشت: در راستای ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران طی یک برنامه پنج ساله به سمت اقتصاد دانش‌ بنیان و توسعه فناوری‌هایی که منجر به تولید محصولات طبیعی و تجدیدپذیر و قابل عرضه در بازار جهانی می‌شود گام برمی‌دارد.

معاون وزیر علوم، هدف از اجرای این برنامه را کاهش وابستگی اقتصاد کشور به صادرات منابع نفتی و برنامه‌ریزی در ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌ بنیان ذکر کرد و افزود: این امر می‌تواند به‌ صورت الگویی از توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان در کشور مطرح و با استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان تخصصی و آموزش دیده می‌توان امید داشت که در آینده‌ای نه چندان دور بخشی از درآمد سرانه کشور از طریق تولید و فروش دانش فنی و پتنت‌های بین‌المللی و محصولات قابل رقابت در بازار جهانی تامین شود.

دکتر اکبری خاطرنشان کرد: این برنامه به سازمان‌ها و نهاد‌های تخصصی امکان می‌دهد که قطب تولید پایدار محصولات مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان (BioEconomy) باشند. اجرای اقتصاد بیواکونومی طی دهه 2000 در اغلب کشورهای جهان برنامه‌ریزی شده و پیش‌بینی می‌شود دوران ‌گذار از اقتصاد وابسته به منابع فسیلی از سال 2015 شروع و در سال 2030 تحقق یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: