دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۵:۵۸:۰۸
کد خبر: ۵۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
جمعی از پژوهشگران دانشگاه شهرکرد موفق به تولید غیرشیمیایی نانونقره از عصاره‌ بدن کرم‌ خاکی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج علمی فارس به نقل از سرویس علمی ایسنا، دکتر مهران عربی، عضو هیأت علمی گروه زیست‌ شناسی، دکتر اسماعیل شهریاری عضو هیأت علمی گروه فیزیک و جمعی از دانشجویان پژوهشگر دانشگاه شهرکرد، با استفاده از عصاره‌ی بدن کرم خاکی موفق به تولید غیرشیمیایی نانوسیلور یا نانوذرات نقره از بدن کرم‌ خاکی شدند.

به گفته‌ دکتر عربی، نانو ذرات نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال می‌باشند و به عنوان ضدعفونی‌کننده‌های غیرسمی در سطوح درمانی کاربرد فراوان دارد. تولید نانونقره با استفاده از روش سنتز سبز و عصاره‌ بدن کرم خاکی، علاوه‌ بر کاهش هزینه‌ها‌ی تولید منجر به حذف آثار شیمیایی و مضر و پیامدهای نامطلوب زیست‌ محیطی بهره‌گیری از مواد شیمیایی می‌شود.

گفتنی است، این پژوهش که در قالب پایان‌نامه‌ بین‌ رشته‌ای کارشناسی ارشد با همکاری گروه‌های ‌زیست‌شناسی و فیزیک دانشگاه شهرکرد انجام شد، موفقیتی در عرصه‌ تولید غیرشیمیایی نانونقره است که به ادعای مجریان طرح تاکنون در کشور سابقه نداشته است.

عربی ابراز امیدواری کرد تولید انبوه این ماده گامی موثر در زمینه‌ کاهش هزینه‌ها در سطح ملی و پیشرفت بیش‌ از پیش صنعت و اقتصاد کشور باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: