کد خبر: ۵۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
گفتگوی بسیج مداحان فارس با مداح اهل بیت (ع) حاج خلیل نگهبان؛
حاج خلیل نگهبان ، یکی از مداحان استانی و کشوری می باشند که در اکثر مراسمات عزا و ولادت های ائمه معصومین (ع) در شهر شیراز و به خصوص حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ (ع) حضور مداوم دارند.
بسیج مداحان فارس ، حاج خلیل نگهبان ، یکی از مداحان استانی و کشوری می باشند که در اکثر مراسمات شهر شیراز به خصوص حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ (ع) حضور مداوم دارند. مجال گفت و گو با ایشان در خلال یکی از مراسمات هیئت عاشقان ثارالله شیراز پیش آمد و ایشان هم صمیمانه دعوت ما را به این مصاحبه پذیرا شدند. در ادامه می توانید متن این مصاحبه را مشاهده فرمایید :

1- در ابتدا بفرمایید مداحی را از کی شروع کردید؟ اصلا چطور شد که مداح شدید؟

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) وو سلام به روح پرفتوح امام (ره) و شهدای عزیزمان و سلام به مقام عظمای ولایت امام خامنه ای (مدظله العالی )، بنده در ابتدای کار این افتخار را داشتم که قاری قرآن باشم. بعدها و در سن حدود 14 سالگی با حمایت و تشویق پدر و برادم به امر مداحی گرایش پیدا کردم و تا کنون هم لطف و عنایات ائمه اطهار (س) شامل حال بنده می باشد.

2- آیا شما استاد مداحی هم داشتید؟

بله ، برادر بزرگترم هم مشوق بنده و هم استادم بودند.

3- اولین مداحی که کردید کی و در مدح کدام یک از ائمه معصومین بود ؟

اولین مداحی که خواندم در مدح حضرت علی اصغر علیه السلام بود و همچنین اولین روضه ای هم که خواندنم ، روضه بی بی روقیه سلام الله علیها بود . همه این اتفاقات در سن حدود 14 یا 15 سالگی رخ داد.

4- نظر جنابعالی درباره ارتزاق از راه مداحی چیست ؟


بنده با مداحان عزیزی که مداحی را به عنوان شغل انتخاب می کنند و درآمد اصلی خودشان از این امر است مخالفم، آیت الله سید احمد خاتمی ، امام جمعه موقت تهران ، در یکی از سخنرانی هایشان فرمودند: مداح نباید به مجلسی که دعوت می شود از قبل مبلغی را طی کزده باشدکه این کار نه در شان مداح است و نه کار پسندیده ای در جامعه می باشد، اما اگر بانی جلسه بعد از اتمام مجلس هدیه ای را به مداح داد ، مداح بگیرد که این هدیه پاک ترین و حلال ترین روزی است.

5- توصیه شما به جامعه مداحان ، به خصوص مداحان جوان چیست ؟

توصیه بنده به مادحین عزیز، در ابتدا اخلاص در عمل است، یک مداح باید در این حرفه که وارد شد با اخلاص وارد شود وگرنه موفقیتی را به هیچ وجه کسب نخواهد کرد. مصداق بارز اخلاص را می توان در اعمال و رفتار امام خمینی (ره) دید که با این اخلاص ایشان بود  که مردم دور ایشان جمع شدند و این انقلاب به پیروزی رسید پس اخلاص سرلوحه هر کار و به خصوص مداحی باید باشد.

6- به عنوان آخرین سوال ،  باتوجه به فرارسیدن ایام فاطمیه ، مداحان می بایست چه نکاتی را در روضه خوانی های خود رعایت کنند؟

فقط و فقط هر چه می خوانند با سند بخوانند ، مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در دیدار هر ساله خود با مداحان به این نکه اشاره دارند و می فرمایند مداحان عزیز در مجالس خود هر حرفی که می زنند با سند باشد ، مقاتلی که می خوانند با سند باشد ، اشعاری که می خوانند با سند باشد، پس ما جامعه مداحان باید به این توصیه رهبرمان گوش فرا دهیم و آن را در مراسمات و مجالس رعایت کنیم.

انتهای پیام /224224
نام:
ایمیل:
* نظر: