دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۳۱:۵۵
کد خبر: ۵۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
عبور از بحران آب با کمک نی ها!
محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی با ابداع شیرآلات نی دار برای نخستین بار در دنیا که نیاز به مصرف لیوان در آبسردکن ها را برطرف می کند ضمن کاهش 80 درصدی اتلاف آب و 70 درصدی انرژی مصرفی، زمینه میلیاردها تومان صرفه جویی سالانه از محل حذف لیوان های پلاستیکی را فراهم کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج علمی فارس به نقل از  خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد دهقان دهنوی، مخترع شیرآلات آبسردکن نی‌دار در توضیح اختراع خود که به مرحله تجاری سازی رسیده و با تاکید مسوولان استان یزد قرار است در مرحله اول در ادارات استان جایگزین شیرآلات معمولی شود در توضیح اختراع خود گفت: در حال حاضر برای فراهم کردن آب خنک در مکان های مختلف از آب سردکن استفاده می شود که دارای لیوان یکبار مصرف یا دائمی هستند که هر یک مشکلات خاصی از لحاظ اقتصادی، اسراف آب و انرژی و مخاطرات بهداشتی، زیست محیطی دارد. با اختراع شیرآلات نی دار تمام این مشکلات رفع شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از شیرآلات نی دار برای خوردن آب، نی یکبار مصرف را از جعبه نی کنار آبسردکن برداشته و در محل مشخص در شیر آب قرار می دهیم. با فشار شاسی شیر آب و قرار دادن نی در دهان، آب با مقدار مورد نیاز و با فشار از پیش تنظیم شده نوشیده می شود. پس از اشامیدن آب، نی استفاده شده را در مقابل شاسی جعبه تخلیه نی قرار داده و به سمت جلو فشار می دهیم تا نی و چند قطره آب درون نی به داخل جعبه، انتقال یابد.

دهقان تصریح کرد: شاسی استفاده شده در این نوع شیرها قابلیت تنظیم فشار آب را دارد به طوری که میزان دبی آب خروجی با میزان فشار وارده به شاسی نسبت مستقیم دارد. همچنین در داخل شیرآلات آبسردکن نی‌دار نوعی فشارشکن قابل تنظیم تعبیه شده که به وسیله آن می‌توان فشار آب را طوری تنظیم کرد که برای آشامیدن مناسب ولی برای شست و شو مناسب نباشد.

وی گفت: مهمترین مزیت این شیرآلات استفاده از نی به جای لیوان ثابت و یک بار مصرف یا دست برای نوشیدن آب است که ضمن صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آب و برق به کاهش 80 درصدی هزینه‌های لیوان یکبار مصرف و صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف مواد پلیمری آ‌لاینده محیط زیست و کاهش 80 تا 85 درصدی حجم زباله منجر می‌شود و همچنین استفاده از آن برای کودکان و معلولان ساده‌تر است.

به گفته مدیرعامل تعاونی دانش بنیان نوآوران بهینه کار یزد، طبق یک برآورد اقتصادی با توجه به وجود 22 هزار و 800 شعبه بانک در کشور که اغلب دارای آب سرد کن هستند اگر در هر شعبه روزانه فقط 100 لیوان یکبار مصرف استفاده شود سالانه 661 میلیون و 200 هزار عدد لیوان تنها در شعب بانک‌های کشور مصرف می‌شود که با احتساب هزینه هر عدد لیوان 16 تومان، حدود 10 میلیارد و 580 میلیون تومان هزینه این لیوان‌ها خواهد بود که با جایگزینی نی های کوچک سه تومانی به جای لیوان‌ها هزینه لازم به یک میلیارد و 983 میلیون تومان کاهش می باید که به معنای 81.5 درصد کاهش هزینه است. البته این صرفه جویی در هزینه ها در مقابل صرفه جویی حاصل از عدم هدررفت حتی یک قطره آب در لیوان ها در مقابل آب زیادی که معمولا در هنگام استفاده از لیوانهای یکبار مصرف هدر می رود رقم ناچیزی است.

وی با تاکید بر این که با توجه به سیستم طراحی شده در شیرآلات ابداعی که مبتنی بر فشار است، احتمال بازگشت یک قطره آب از دهان فرد به داخل شیر صفر است خاطرنشان کرد: شیرآلات طراحی شده با هزینه ای حدود 200 هزار تومان در همه انواع آبسردکن های موجود و حتی یخچالهای خانگی قابل نصب است.

دهقان در پایان با تشکر از حمایتهای صندوق مهر امام رضا (ع) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مساعدت دستگاه های ذی ربط در حمایت از طرح های کاربردی در حوزه کاهش اتلاف آب را خواستار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: