يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۲۴:۲۷
کد خبر: ۵۲۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
توصيه‌هاي دكتر مقدمي:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: يكي از شايع‌ترين آسيب‌هاي ناشي از اصابت تركش‌هاي انفجار مواد محترقه استفاده شده در شب چهارشنبه آخر سال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج علمی فارس به نقل ازخبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، دكتر محسن مقدمي يكشنبه 24 اسفند در جمع خبرنگاران گفت: مراسم چهارشنبه آخرسال كه به چهارشنبه سوري معروف است، از جشن‌هاي باستاني ايراني‌ها است اما متاسفانه طي سال‌هاي گذشته به‌دليل انحرافي كه در آن ايجاد شده، آسيب‌هايي را متوجه سلامت مردم كرده است.

وي گفت: هر سال در اين روز شاهد بروز حوادث ناگواري هستيم، حوادثي از سوختگي‌هاي شديد گرفته تا قطع عضو حتي مرگ افراد.

اين مقام بهداشتي با تاكيد براينكه بيشتري آسيب‌هاي استفاده از مواد محترقه در شب چهارشنبه آخر سال، مربوط به ناحيه دست، سر و صورت است، گفت: آسيب‌پذيرترين عضو افراد، چشم‌ها است كه بارها شاهد بوده‌ايم به‌دليل اصابت تركش‌هاي ناشي از انفجار مواد محترقه، افراد دچار آسيب‌هاي از ناحيه چشم شده‌اند كه گاه باعث كوري و از دست‌دادن بينايي شده است.

مقدمي با بيان اينكه میزان کوری‌های ایجاد شده در این شب به حدی است که عنوان " نابینایی چهارشنبه‌سوری" را به خود اختصاص داده است، گفت: مراجعه سریع به چشم پزشک در صورت برخورد هر جسمي با چشم می‌تواند شدت ضایعه را کاهش دهد که در موارد خفیف با انجام مراقبت‌های طبی یا انجام اعمال جراحی می‌توان بینایی فرد را به او بازگرداند، ولی متاسفانه در موارد شدید چاره‌ای جز تخلیه چشم باقی نمی‌ماند.

دکتر مقدمی بیان کرد: در صورت بروز آسیب به چشم از ماليدن چشم‌ها و پلك‌ها بايد خودداري كرده و حتما در اولين فرصت به اورژانس چشم پزشكي مراجعه كرد، زيرا در بعضي مواقع آسيب‌هاي چشمي در مراحل اوليه علایم زيادي ندارند و ظاهر بدي ايجاد نمي‌كنند اما مي‌توانند حوادث ناگواري براي چشم به‌دنبال داشته باشد.

وی توصيه كرد كه در صورت بروز چنين حادثه‌اي چشم فرد آسيب ديده را با يك وسيله در دسترس مانند ليوانهاي يك بار مصرف يا مقوایي كه به شكل مخروط در آورده شده است پوشانده و به مراكز اورژانس چشم‌پزشكي مراجعه شود.

اين مقام بهداشتي تصريح كرد: براي پوشاندن چشم نيازي به گذاشتن دستمال، پنبه يا گاز روي چشم نيست و نبايد از هيچ گونه پماد يا قطره چشمي استفاده كرد، نبايد چشم‌ها را شست زيرا آب مي‌تواند آسيب وارد شده به چشم را شديد‌تر كند.

دکتر مقدمی همچنين تاكيد كرد كه به‌هيچ عنوان به مصدوم مواد خوراكي داده نشود تا در صورت نياز به‌جراحي، سريعا در مراكز پزشكي جراحي انجام شود.

اين مقام بهداشتي همچنين توصيه كرد كه اگر پس از شنيدن صداي انفجار دچار تپش قلب يا وزوز گوش شديد، در يك فضاي آرام استراحت كنيد و اگر علائم ادامه داشت، به پزشك مراجعه شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: