دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۵:۱۳:۲۰
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۵۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۹
بیش از 400 هکتار از اراضی کشاورزی سپیدان دارای آبیاری قطره ای ،بیش از 100 هکتار در دست اقدام و بیش از 200 هکتار در دست جهت اجرای این طرح ،در دست مطالعه می باشد
به گزارش بسیج مهندسین فارس  به نقل از شهرستان سپیدان این شهرستان هندسین فارس  در سال آینده با بحران کم  آبی روبرو است و توجه ویژه به استفاده از آبیاری قطره ای در دستور کار قرار گرفته است.

  

مهندس علی ضامن راحمی، رئیس جهاد کشاورزی سپیدان در گفتگو با کانون بسیج مهندسین شهرستان سپیدان با اشاره به بارش های سال 93 عنوان کرد :

شهرستان سپیدان از نظر اقلیمی همواره یکی از پربارش ترین شهرستان های استان فارس بوده است .متاسفانه سطح بارش در سال 93 در شهرستان در مقایسه با سال 92 کاهش چشمگیری داشته است به طوری که متوسط میزان بارندگی در بخش مرکزی از 661.5 میلیمتر در سال 92 به 277 میلیمتر ،در بخش همایجان از 396 میلیمتر در سال 92 به 250 میلیمتر و در بخش بیضاء از 378 میلیمتر در سال 92 به 189 میلیمتر در سال 93 کاهش یافته است .

 راحمی افزود :

با توجه به آمارها تهیه شده مبنی بر بحران کم آبی در سال آینده ،از همین رو جهاد کشاورزی سپیدان جهت مدیریت منابع آب کشاورزی اقداماتی نظیر آموزش و ترغیب کشاورزان به استفاده از روش های نوین آبیاری همچون آبیاری قطره ای با برپایی 30 کارگاه آموزشی در روستاهای شهرستان سپیدان نموده است .

 وی در خصوص اجرای طرح آبیاری قطره ای خاطر نشان کرد :

تاکنون بیش از 400 هکتار از اراضی کشاورزی سپیدان دارای آبیاری قطره ای ،بیش از 100 هکتار در دست اقدام و بیش از 200 هکتار در دست جهت اجرای این طرح ،در دست مطالعه می باشد .

دولت نیز جهت اجرای این طرح اعتبارات مناسبی را در نظر گرفته است به گونه ای که صندوق توسعه کشاورزی شهرستان مبلغ 65 میلیون ریال بلاعوض جهت باغات شهرستان و 55 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض جهت آبیاری نواری به زارعین واگذار می نماید .

 راحمی همچنین افزود :

البته استفاده از روش آبیاری قطره ای به صورت جمعی یا گروهی که از یک منبع آبی نظیر چشمه ،چاه ،قنات و غیره استحصال می گردد مورد استقبال زارعین شهرستان قرار گرفته است .اما اجرای این کار مستلزم تعیین میزان حق آبه زارعین از سوی اداره آبیاری شهرستان می باشد ولی تاکنون اداره آبیاری اقدامی جهت تعیین این امر ننموده است که البته در اعطای تسهیلات به کشاورزان گروهی و جمعی خلل وارد شده است .

 وی در پایان از کشاورزان و دامداران سپیدانی خواست نسبت به سیستم آبیاری واحد کشاورزی یا دامداری خود برنامه ریزی های لازم را جهت مبارزه با بحران کم آبی انجام دهند تا در طول سال دچار این مشکل نشوند .

/224224

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: