کد خبر: ۵۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
بیانات مهم و منتشر نشده مقام معظم رهبری در دیدار امروز با مداحان
نعمتی که خدا به شما داده است. این صدای خوش نعمت است، این توانایی اداره مجلس نعمت است، این‌ها چیزهایی است که خدا به همه نداده...
 به گزارش بسیج مداحان فارس ، مقام معظم رهبری در دیدار امروزشان با جامعه مداحان کشور، ابتدا توصیه هایی درباره مداحی و مداحان فرمودند که در ادامه متن کامل فرمایشات ایشان درابن باره به نقل از دعبل می آید.

رهبر معظم انقلاب ابتدا درباره مرحوم حاج علی آهی گفتند: بنده مرحوم آهی را از اوایل دهه چهل می شناسم. ایشان به معنای حقیقی کلمه متعهد، پایبند، خیرخواه و پرتلاش بودند که به خصوص نسبت به جامعه مداح دارای احساس تعهد و مسئولیت بودند. خدا انشاء الله درجاتشان را عالی کند.

ایشان سپس درباره مداحی و مداحان سخنان مهمی ایراد نمودند:

حرفه مداحی حرفه بسیار باشرافتی است. در طول تاریخ کسانی بودند که مدح می‌گفتند و مدح می‌کردند ستم گران را. امروز هم هستند.

امروز هم در دنیا کسانی هستند که زبان می‌گشایند به مدح پلیدترین انسان‌های عالم یا قلم‌هایشان را با مزدی کثیف در این راه به کار می‌اندازند. شما برعکس.

زبانتان، نفستان، حنجره‌تان، قدرت هنری‌تان در جهت مدح فضیلت است. خاندان پیغمبر(ص) خاندان فضیلت است سرتاپا فضیلت. مادح خورشید مداح خود است

شما درواقع با مدح فضیلت خاندان پیغمبر(ص)، مدح خودتان راهم می‌کنید و شرافت این شغل را نشان می‌دهید.

من چند سال پیش در همین جلسه مربوط به حضرت زهرا (س) این شعر را از مرحوم صغیر اصفهانی خواندم:

در حدیث آمد که اندر لیله الاسرا پیمبر اشترانی دید

من خود اشتری زان کاروانم

گر نداری باور و حجت همی‌خواهی نظر کن

بر کتاب مدح او در دست من کین هست بارم

شما کتاب مدح فضیلت را در دست دارید. این شرافت بزرگی است. خوش به حال شما. قدر بدانید این حرفه را و این خصوصیات را و این فرصت را مغتنم بشمارید.

امروز جامعه مداح کشور فرصت بسیار بزرگی را در اختیار دارد.

شما مجالسی تشکیل می‌دهید جمعیت‌های بزرگ. گاهی جمعیت‌های هزاران نفری جمع می‌شوند پای منبر شما، پای خواندن و مدیحه‌سرایی شما، غالباً هم جوان.از این فرصت بهتر؟

این‌همه مخاطب، این‌همه دل آماده شنیدن و نیوشیدن. این‌همه نفوس آماده تربیت شدن، این‌ها در اختیار شماست. این فرصت است.

اغتنم الفرص. الفرصة تمر مرّ السحاب. این فرصت را مغتنم بشمارید.از این فرصت بهترین استفاده را بکنید.بهترین استفاده از این فرصت چیست؟ تبلیغ معارف دین.

تبلیغ همان چیزی که این بزرگواران - این نشانه‌های عظمت و فضیلت - برای خاطر آن جانشان را کف دست گرفتند. این‌همه رنج بردند، این‌همه مصیبت کشیدند، حادثه عاشورا به وجود آمد، حوادث گریه‌آور صدر اسلام به وجود آمد، برای چه بود؟ برای ترویج معارف دین بود.

از این فرصت برای ترویج معارف دین برای سوق دادن نسل جوان به عمل به دین، به عمل به شریعت، به عمل مسئولیت‌های بزرگ این دوران، استفاده کنید. امروز کشور ما ملت ما و دنیای اسلام محتاج درست فهمیدن، درست عمل کردن، ایستادگی کردن است.

ملت ایران الگوست. در میان ملت، جوانان موتور حرکت‌اند، این جوان‌ها در اختیار شما هستند؛ یعنی شما با یک نگاه ملاحظه خواهید کرد که موتور حرکت دنیای اسلام به یک معنا زیر کلید شماست. معارف دین را تبلیغ کنید.

آنچه را که این مردم و جوان‌ها احتیاج دارند، برای پاک بودن، برای پاک زیستن، برای سبک زندگی اسلامی، برای مسلمان شدن به معنای واقعی کلمه، برای عاقبت‌به‌خیری، یاد بدهید. این در اختیار شماست.

کجا ما در طول تاریخ این همه جلسه داشتیم که در آن‌ها این‌ همه جوان جمع بشوند و دل‌هایشان را در اختیار شما قرار بدهند؟

این‌همه مجلس، این‌همه گوینده، این‌همه هنر، این‌همه صدای خوش.شعرا هم به کار می‌افتند آن‌ها هم شعر می‌گویند.از این فرصت استفاده کنید. و نکته بعدی: پرهیز از انحراف، پرهیز از خرافه گرایی، پرهیز از مشکل تراشی در عقاید جوان‌ها.

گاهی ما کلمه‌ای می‌گوییم یک گره ای در ذهن مخاطب ما به وجود می‌آید این گره را چه کسی می‌خواهد باز کند؟ این گره ای که ما با بیان ناقص خودمان، یا بیان غلط خودمان، یا بی‌توجهی خودمان، بی‌مسئولیتی خودمان در ذهن این جوان به وجود می‌آوریم، عقیده او را دچار مشکل می‌کنیم، این گره چگونه باز خواهد شد؟ این‌ها مسئولیت است.

این‌که ما مجلس عزاداری و مدح سیدالشهدا(ع) را - که عظمت او به خاطر شهادت است عظمت او به خاطر فداکاری در راه خداست، عظمت او به خاطر گذشت است، گذشت از همه چیز، از همه خواست‌ها از همه مطلوب‌ها - در یک چنین مجلسی ما مجلس را تبدیل کنیم به نقطه سبک، به یک جایی که یک تعدادی جوان لخت شوند، بپرند هوا بپرند پایین، ندانند چه می‌گویند، این درست است؟ این شکر این نعمت است؟

نعمتی که خدا به شما داده است. این صدای خوش نعمت است، این توانایی اداره مجلس نعمت است، این‌ها چیزهایی است که خدا به همه نداده به شما داده باید این نعمت هارا شکر بگذارید.

بنابراین من جامعه مداح را از ته دل دوست می‌دارم برای شما دعا می‌کنم خداوند ان شاء الله به شما توفیق بدهد، به شما کمک کند، اما این را هم عرض کنم انتظارات از جامعه مداح امروز در جامعه ایرانی و در نگاه منطقه‌ای انتظار بالایی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: