شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۵۲:۰۶
کد خبر: ۵۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
دستاورد فناوران ایرانی در خدمت کم بینایان
متخصصان یک شرکت فناور ایرانی فعال در حوزه تجهیزات الکترونیک ویژه کم بینایان، نمونه جدید دستگاه درشت نمای بهدید با قابلیت اتصال به تبلت ها و تلفن های هوشمند را تولید کردند که امکان مطالعه کتب و نشریات و نوشته ها در مکان های مختلف را به کم بینایان می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج علمی فارس، سید منصور معین زاده، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان که به عنوان طراح و تولید کننده منحصر به فرد دستگاه درشت نمای الکترونیک بهدید در کشور در زمره معدود تولید کنندگان تجهیزات الکترونیک ویژه کم بینایان در سطح جهانی است در توضیح کاربردهای درشت نما به خبرنگار فناوری ایسنا گفت: با توجه به محدودیت بزرگ نمایی عدسی‌ها و وسایل اپتیکی و اعوجاج در تصویر در بزرگ نمایی‌های بالا و نیز موقعیت نشستن و نور محیط با توجه به فاکتورهای ارگونومی به هنگام مطالعه، استفاده از تجهیزات الکترونیکی کمک بینایی (درشت نما) کمک موثری به افراد کم بینا در زمینه مطالعه و خواندن متون مختلف است. نمونه های ابتدایی این دستگاه با اتصال به تلویزیون، عینک نمایشگر یا مانیتور رایانه، متون کتابها را در معرض دید کاربر می گذاشتند اما با توجه به روند پیشرفت فناوری و لزوم استفاده از انواع رایانه‌ها و تجهیزات جانبی و وابسته و نیز استفاده روز افزون از گجت‌هایی چون تبلت و تلفن های هوشمند، ارتباط بین چنین تجهیزاتی لازم و اجتناب‌ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: اتصال به چنین تجهیزاتی خصوصا از آنجا اهمیت مضاعف دارد که خواندن و مطالعه صرفا منحصر به کتاب و روزنامه نیست بلکه شامل موارد ساده‌ای چون تکمیل فرم اطلاعات در یک بانک، خواندن قیمت یک کالا در سوپرمارکت، خواندن اطلاعات پرواز در یک فرودگاه و موارد بی‌شمار دیگردر زندگی روزمره است؛ لذا در زمینه تجهیزات کمک بینایی برای افراد کم بینا به منظور دستیابی به بزرگ‌نمایی بالا و استفاده از ویژگی‌های خاصی چون تغییر بزرگ نمایی، تغییر رنگ زمینه یا پلاریته تصویر و همچنین امکان اتصال به انواع رایج رایانه‌ها یا گجت‌هایی چون تبلت و تلفن، باید درصدد استفاده از تجهیزات نوینی بود. همچنین سهولت استفاده از دستگاه، به نحوی که کاربر با ساده‌ترین روش و کوتاه‌ترین زمان ممکن به هدف مورد نظر دست یابد از اهداف طراحی چنین تجهیزاتی است.

نمونه جدید درشت نمای بهدید با قابلیت اتصال به گجت های مختلف

معین زاده خاطرنشان کرد: متخصصان این شرکت چهار مدل جدید بهدید را با توجه به ضرورت اتصال به گجت های هوشمند طراحی کرده اند که بهدید مدل 15 با مشخصات فنی بی‌نظیر برای نخستین بار در جهان رونمایی شده است.

این نمونه از دستگاه های بهدید پایوران علاوه بر خروجی ویدئو بدون نیاز به شبکه یا روتر خارجی، قابلیت اتصال بی‌سیم از طریق WiFi اختصاصی به گجت های هوشمندی چون تبلت ها یا تلفنهای همراه با سیستمهای عامل iOs یا Android را دارد.

همچنین از طریق مرورگرهایی چون Safari یا Firefox بر روی Mac یا Windows با URL اختصاصی از طریق رایانه یا گجت‌ها قابل دسترسی است.

مجری طرح برگزیده بنیاد ملی نخبگان در جشنواره بین‌المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران که شش ثبت اختراع داخلی و یک ثبت اختراع بین المللی و نشان های متعددی از نمایشگاه ها و مسابقات بین المللی اختراعات خارجی دارد خاطرنشان کرد: تمرکز قابلیتهای اختصاصی تجهیزات درشت نمایی ویژه کم بینایان در کنار مشخصات فنی برتر و ابعاد کوچک دستگاه، ویژگی‌های بی‌رقیب این دستگاه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: