متن این دستور العمل بدین شرح است:
بسمه تعالی
دستورالعمل برنامه های 10 گانه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دستگاه های اجرایی و استان های سراسر کشور (ویژه کارکنان، خانواده ها و مراجعین)
کلیات
برنامه های درون سازمانی ترویج عفاف و حجاب مجموعه ای از برنامه ها و اقدامات است که تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات و نهادها برای ترویج، تبلیغ، معرفت افزایی و نهادینه سازی فرهنگ اصل و متعالی ایرانی و اسلامی در حوزه ی حجاب و عفاف، نسبت به تحقق آن برنامه ریزی و اقدام می کنند.
همه دستگاه های ذیربط در تهیه، اصلاح و تکمیل این مجموعه مشارکت کرده و خود را ملزم به رعایت مفاد آن می دانند.
اصول حاکم بر کلیت برنامه های این دستورالعمل که تحقق اهداف مورد نظر منوط به رعایت و التزام به آنهاست به شرح زیر می باشد.
- اطلاع رسانی و تبلیغات، متناسب با فضای عمومی و اقتضائات ویژه هر دستگاه.
- الزام بر استفاده از تجربیات موفق و استقبال از ابتکار، خلاقیت و نوآوری برای افزایش کارآمدی و روزآمد ساختن شیوه های اجرایی کردن این دستورالعمل.
- تعیین ردیف و تخصیص بودجه و اعتبارات لازم و کافی برای پیگیری و اجرای برنامه ها
- تأکید بر اطلاع، اشراف و حمایت بالاترین سطح مدیریتی هر دستگاه از این دستورالعمل و لزوم ورود و حضور سایر سطوح مدیریتی برای تحقق آن.
- تأکید و توصیه به مطابقت کامل هر نوع تدبیر، برنامه و اقدام با مفاد و چارچوب های این دستورالعمل و پرهیز از رویکردها و اقدامات سلیقه ای و شخصی
- تبیین علمی «برتر و کامل بودن چادر به عنوان حجاب» و ویژگیهای شغلی و حرفه ای مخاطب و اقتضائات سازمانی در تبلیغ و ترویج «چادر به عنوان حجاب برتر»
- برنامه ریزی و اقدام به منظور ارتقای موضوع عفاف و حجاب از سطح موضوعی با طبقه بندی اداری و تکلیفی ظاهری به تراز باوری عمیق و انتخابی آگاهانه
- تأکید و توجه توامان به تعمیم موضوع عفاف و حجاب به زنان/مردان
- اعمال دقت در اجرا و اظهار علنی حساسیت توسط مدیران نسبت به مواجهه و استفاده ی ابزاری و ناقض اهداف این دستورالعمل
- استفاده علمی و متناسب با اقتضائات سازمانی، از آیات و روایات، مضامین دینی و معنوی، فرمایشات، رهنمودها و توصیه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، در برنامه های آموزشی، ترویجی و تبلیغی
- ترجیح و تقدم بخشیدن به مواجهه ملایم، مبتنی بر حسن خلق و معطوف به جذب حداکثری و احاله ی برخوردهای انضباطی به آخرین مرحله از مراحل تصمیم گیری
- تأکید بر جذب مشارکت همدلانه ی کارکنان هر دستگاه در اجرای برنامه ها
- توجه و تأکید بر اهمیت واگذاری هرگونه مسئولیت، در هر سطحی، به افرادی دارای حسن سابقه، واجد محبوبیت و آشنا و عامل به اصول اخلاقی و رفتار متعادل انسانی
- استفاده از اعتبار جاری در تهیه لباس متحدالشکل با همکاری کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متناسب با شئونات اسلامی
برنامه اول: پایش و بررسی وضعیت عفاف و حجاب
اقدامات:
- برگزاری منظم جلسه کمیته عفاف و حجاب و گروه های تخصصی در امور هنری، تبلیغی، آموزشی، پژوهشی، نظارتی و ...
- پایش و بررسی وضع موجود عفاف و حجاب در دستگاه و اتخاذ راهکارهای بهبود آن
- ارائه گزارشات فصلی یا موردی با مسئولین عالی درخصوص آخرین وضعیت عفاف و حجاب در سازمان
- تنظیم صورتجلسه و تهیه گزارش برای رؤیت دبیر ستاد صیانت دستگاه یا استان
- پیگیری مصوبات و ارائه گزارش در نشست ستاد، صیانت دستگاه با استان
برنامه دوم: تدوین و ترویج منشور عفاف و حجاب
اقدامات
- تعیین حدود پوشش کارکنان زن برابر دستورالعمل های مربوطه شامل: چادر یا مانتوی غیرچسبان با آستین بلند تا زیر زانو و بدون علایم، شلوار پارچه ای، مقنعه بلند (به طوری که تمام سر، موها و نواحی گردن پوشیده شود) با رنگهای متعارف بدون زینت و زیورآلات و عدم استفاده از هرگونه لوازم آرایشی
- تعیین حدود پوشش کارکنان مرد شامل: رعایت آراستگی و متانت ظاهری، اجتناب از پوشیدن تیشرت، پیراهن تنگ با آستین کوتاه و شلوار تنگ یا جین و نیز پوشیدن لباسهای دارای نشانههای غربی یا زیورآلات غیرمتعارف و کمربندهای پهن با سگک غیر متعارف و پیرایش نامناسب موی سر و صورت
- ایجاد فضای امن و آرام با اتخاذ تدبیر مناسب برای جداسازی محیط بانوان ازجمله: محل کار، سرویس ایاب و ذهاب و غذاخوری، در را ستای کاهش اختلاط و سالم سازی روابط بین کارکنان زن و مرد به استناد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
- خودداری از به کارگیری بانوان در پست و محل های سازمانی پرازدحام ویژه آقایان و حتی المقدور در نوبت کاری شبانه
- ترجیحا به کارگیری منشی و یا مسئول دفتر مرد برای مدیران و زن برای مدیران خانم
- تدوین منشور عفاف و حجاب سازمان مبتنی بر شریعت اسلام، رهنمودهای امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، قوانین و مقررات جاری و ماهیت سازمان
- اطلاع رسانی و آگاه سازی کارکنان و مراجعین نسبت به مؤلفه ها، شاخص ها و معیارهای منشور عفاف و حجاب.
- فرهنگ سازی منشور عفاف و حجاب در سا زمان مبتنی بر قوانین و مقررات، جاری کشور و ماهیت سازمانی
- تهیه دستورالعمل و پیوست فرهنگی برای رعایت شئونات اسلامی و ترویج عفاف و حجاب در برپایی جشنواره ها، نمایشگاه ها، همایش ها، اماکن تفریحی، شهرک های سازمانی، فروشگاه های تابعه و نحوه حضور کارکنان در اجلاس ها و سفرهای بین المللی
برنامه سوم: آموزش و اقناع سازی
تبصره (1): اجرای 6 جلسه 2 ساعته برنامه های آموزشی و تربیتی در سال برای حداقل 50 درصد کارکنان و مدیران و 25 درصد خانواده ها متناسب با امکانات و مقدورات سازمانی
تبصره (2): اجرای حداقل یک همایش یا گردهمایی با عناوین زیر در سال:
- همایش کارکنان (زن و مرد)
- همایش ویژه بانوان (کارکنان زن و همسران کارکان مرد)
- همایش ویژه آقایان (کارکنان مرد و همسران کارکان زن)
- همایش ویژه دانشجویان (فرزندان دانشجوی کارکنان)
- گردهمایی ویژه فرزندان دبیرستانی کارکنان
- گردهمایی ویژه فرزندان دبستانی و کودک کارکنان
- گردهمایی خانواده محور شامل همه اعضای خانواده کارکنان
تبصره (3): خودداری از برگزاری کارگاههای آموزشی، گردهمایی ها و همایش های برازدحام، شلوغ، غیرقابل کنترل و فاقد اثربخشی
اقدامات:
1-برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی و جلسات هم اندیشی با رویکرد عفاف و حجاب برای کارکنان و خانواده های آنان
2- استفاده روش های نو و ابتکاری پرمحتوی و با نشاط در برگزاری همایش ها و نشست های آموزشی با رویکرد عفاف و حجاب
3- استفاده از فرصت مناسبت ها، اوقات فراغت تابستان و سایر تعطیلات (درقالب دورهی یک روزه) حتی المقدور به تفکیک برنامه های مذکور در تبصره (2)
4- استفاده از اساتید و شخصیت های مجرب، فاضل و خوش بیان حوزوی و دانشگاهی مورد تأیید دستگاه های ذیربط و پاسخ به سوالات و شبهات مربوط به عفاف و حجاب
5-معرفی الگوی جامع و مناسب عفاف و حجاب و پوشش اسلامی و ایجاد زمینه های دسترسی به آن
6-حضور مدیران عالی و خانواده ی آنان با رعایت آداب و ظواهر دینی در همایش های خانوادگی و تأکید بر الگو بودن آن برای دیگران
7-الزام به حضور کارکنان در برنامه های آموزشی و احتساب آن در آموزش های حین خدمت و دوره های مصوب سازمان
8-حتی المقدور تهیه و توزیع ویژه نامه های علمی آموزشی برای تبیین و تشریه اهمیت و ضرورت عفاف و حجاب در جامعه
برنامه چهارم: خدمات فرهنگی و هنری و تبلیغی عفاف و حجاب
تبصره (1): فعالیتهای فرهنگی، هنری و تبلیغی شامل: اجرای
مسابقات، تئاتر، نمایش فیلم، برگزاری نمایشگاه، اردوهای فرهنگی، زیارتی و
سیاحتی و عرضه بسته های فرهنگی
تبصره(2): اجرای 4 عنوان از برنامه
های فوق در طول سال برای حداقل 50% کارکنان و خانواده آنان و نیز اعزام 10
درصد آنان به اردوی متناسب با امکانات و توانمندیهای سازمان
اقدامات:
- اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و تبلیغی ویژه بانوان شاغل و خانواده های کارکنان و مراجعین با موضوع عفاف و حجاب
- ارائه تسهیلات مناسب برای بهره مندی کارکنان و خانواده های آنان از پوشش (مد و لباس) اسلامی و متناسب با الگوهای مطلوب اسلامی – ایرانی با هماهنگی دستگاه های ذیربط
- عرضه بسته های فرهنگی با تخفیف ویژه همراه با برگزاری مسابقات فرهنگی در نمایشگاه ها، مراسم و مناسبت ها
- دعوت از بانوان محجبه و موفق در عرصه های اجتماعی فرهنگی، هنری و کارآفرین با هدف الگوسازی برای ترویج عفاف و حجاب
- ارسال پیامک در مناسبت های خاص، تبریک تولد، ازدواج، ارتقای تحصیلی و ... به کارکنان همراه با پیام اخلاقی با موضوع خانواده و عفاف و حجاب
- غنی سازی اوقات فراغت خانواده های کارکنان و تقدیر از خانواده های موفق با رویکرد عفاف و حجاب نظیر اردوهای زیارتی و سیاحتی
- استفاده از فرصت مراسم و مناسبت های مذهبی و ملی برای ترویج عفاف و حجاب و تجلیل از خانواده های شهدا و ایثارگران
- اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی در اردوها و ایجاد فضای معنوی مناسب برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
- ترغیب و اعزام کارکنان و خانواده آنان به اردوهای راهیان نور با تأکید بر استفاده از راویان رزمنده و مجرب دفاع مقدس و ارائه هدایای فرهنگی با مضامین خاطرات و منتخب وصیتنامه های شهدا در خصوص رعایت عفاف و حجاب
- تأمین شرایط و زمینه های مناسب ورزشی، تفریحات مفرح، سالم، هیجان آور و با نشاط برای خانم های شاغل و خانواده های کارکنان متناسب با مقدورات و شرایط سازمان
برنامه پنجم: خدمات مشاورهای
تبصره: پیش بینی نیم ساعت مشاوره در ماه برای حداقل 5 درصد از کارکنان و خانواده ها
اقدامات:
- دعوت از مشاورین متاهل، مجرب و آشنا به آموزه های دینی
- انتخاب مکانی مناسب و در دسترس برای ارائه خدمات مشاورهای به کارکنان و خانواده های آنان
- ارائه مشاوره های اعتقادی، اخلاقی و خانوادگی با رویکرد استحکام بنیان خانواده و ترویج عفاف و حجاب مبتنی بر آموزه های اسلامی
- استفاده از فرصت محافل و اردوهای خانوادگی برای مشاوره
- اطلاع رسانی و بهره گیری از فرصت و ظرفیت های فضای مجازی در امر مشاوره
برنامه ششم: فضاسازی و تبلیغات محیطی
اقدامات:
- فضاسازی و تبلیغات محیطی با استفاده از شیوه های اثربخش و ابزارهای نوین تبلیغی و رسانه ای
- تهیه و نصب تابلوها، نمادها و .. به صورت هنرمندانه، اثربخش، غیرمستقیم، کوتاه، جذاب و برگرفته از آموزه های دینی و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) متناسب با محیط و ماهیت سازمانی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
- بروزرسانی و تغییر نوبه ای تابلوها و تعویض نمادها و ... حداقل 4 مرحله در طی سال
- انجام تبلیغات محیطی در مسیرهای پررفت و آمد، ورودی ها و سالن های انتظار
برنامه هفتم: حمایت از آثار و تولیدات فرهنگی و هنری عفاف و حجاب
اقدامات:
1 . حمایت از آثار علمی، هنری و فرهنگی با موضوع عفاف و حجاب دربخش: فیلم، انیمیشن، تئاتر، برنامه مستند، نشریه و کتاب، پژوهش، فضای مجازی، سرود، نقاشی، کاریکاتور و ... (حداقل دو اثر)
2. استفاده از ظرفیتهای علمی و فرهنگی دستگاه مربوطه، متناسب با نیازهای سازمانی و یا از طریق مؤسسات تخصصی مردم نهاد
3. استفاده از هنرمندان و نویسندگان متعهد و متخصصین فعال در عرصه عفاف و حجاب و نیز دستگاه های فرهنگی از قبیل، سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان اوقاف و ... در تأمین و تولیدات فرهنگی و هنری عفاف و حجاب
4. تأکید به اثربخشی و جذابیت آثار علمی و فرهنگی، فیلم های کوتاه، بلوتوث، پیامک، با سوژه های خانواده موفق، دختر نمونه، زنان الگو و ...
5. انجام پژوهش های کاربردی و بررسی علل و عوامل بدپوششی کارکنان و خانواده ها همراه با راهکارهای مؤثر در رفع آنها
6. ایجاد زمینه اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در سازمان با موضوع عفاف و حجاب
برنامه هشتم: تشویق و ترغیب
اقدامات:
- اعمال تشویقات سازمانی برای کارکنان محجبه و فعال در امور ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ازجمله: اعطای لوح، هدایا و ترفیعات اداری، اعزام به اردوها و سفرهای زیارتی، سیاحتی و ارائه تسهیلات رفاهی و ورزشی مناسب
- تشویق، ترغیب و تسهیل ازدواج کارکنان مجرد توسط مدیران و دیگر کارکنان سازمان
- ترغیب بانوان شاغل به انتخاب حجاب برتر و تمجید از افراد متحول شده با تأکید بر پرهیز از اقدامات زمینه ساز رفتارهای متظاهرانه
- ایجاد ساز و کار مناسب برای حفظ و رعایت عزت و کرامت مراجعین محجبه و اعمال مشوق های فردی و موردی
برنامه نهم: ارشاد و راهنمایی متخلفین و متمردین
اقدامات:
- تذکر، راهنمایی و ارشاد کارکنان و مراجعین نسبت به رعایت حدود پوشش و شئونات اسلامی مبتنی بر اصول امر به معروف و نهی از منکر
- اطلاعرسانی و نصب تابلو، بنر و تیزر در ورودی ها و منظر مراجعین با محتوای رعایت عفاف و حجاب اسلامی
- اجرای مفاد دستورالعمل ابلاغی شماره 12/م/3/7501 مورخ 9/8/1391 سازمان حراست کل کشور به کلیه دفاتر حراست دستگاه های اجرایی
- تذکر شفاهی و کتبی و معرفی به هیات های تخلفات اداری درصورت "عدم رعایت حجاب اسلامی" براساس بند 20 از قانون تخلفات اداری، مصوبه 7/9/1372 مجلس شورای اسلامی و ا بلاغ رییس جمهور وقت در تاریخ 22/9/1372
- پرهیز از برخوردهای سلیقه ای و غیرمنطقی با افراد بدپوشش و برخورد انضباطی به عنوان آخرین اقدام
- تفکیک مختلف ناآگاه و غافل از متمردین و مفروضین در مواجه با افراد بدپوشش
برنامه دهم: نظارت و ارزیابی رعایت عفاف و حجاب
اقدامات:
- برقراری نظام هوشمند و منطقی رصد و نظارت بررعایت عفاف و حجاب در دستگاه ذیربط
- ایجاد ضمانت های اجرایی مناسب و بازدارنده متناسب با ماهیت سازمان
- برگزاری مستمر نشست های ارزیابی عملکرد رده های تابعه و ارزشیابی انجام وظایف مربوطه در حوزه عفاف و حجاب
- سرکشی برنامه ای و موردی از واحدها و رده های تابعه با تأکید بر اجرای برنامه ها و رعایت ضوابط و مقررات در حوزه عفاف و حجاب
- اختصاص صندوق انتقادات وپیشنهادات درهر دستگاه به منظور بهره گیری از نظرات کارکنان و مراجعین
عناوین برنامه های درون سازمانی ده گانه ترویج وگسترش فرهنگ عفاف وحجاب در دستگاه های اجرایی
ابلاغی ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی وحقوق شهروندی وزارت کشور
ردیف |
عنوان برنامه |
حجم ابلاغی سال |
میزان شرکت کنندگان |
مخاطبان |
امتیاز(از1000 امتیاز)
|
1 |
پایش وبررسی وضعیت عفاف وحجاب |
حداقل(6جلسه)نشست تخصصی(2جلسه)شرکت در ستاد مرکزی صیانت |
100٪ |
اعضای ستادصیانت دانشگاه |
120 |
2 |
تدوین وترویج منشور عفاف وحجاب |
|
10٪ |
مدیران وکارکنان |
120 |
3 |
آموزش و اقناع سازی |
-برگزاری برنامه آموزشی وتربیتی حداقل 6جلسه(2ساعته) -برگزاری حداقل یک گردهمایی وهمایش |
50٪کارکنان ومدیران 25٪خانواده ها |
کارکنان ،مدیران وخانواده های آنان |
130 |
4 |
خدمات فرهنگی، هنری وتبلیغی عفاف وحجاب |
-اجرای4برنامه فرهنگی هنری -عرضه بسته های فرهنگی |
50٪ |
کارکنان وخانواده های آنان ومراجعین |
130 |
5 |
خدمات مشاوره ای |
نیم ساعت درماه |
به ازای 5درصدکارکنان |
کارکنان وخانواده های آنان |
80 |
6 |
فضاسازی وتبلیغات محیطی |
-یک اثر(هر200متر) -تغییرنوبه ای تابلوهاو4000مرحلهدرسال |
- |
کارکنان ومراجعین |
70 |
7 |
حمایت از آثار وتولیدات فرهنگی وهنری عفاف وحجاب |
3 اثر در طی سال |
بنابه ضرورت |
کارکنان وخانواده های آنان |
70 |
8 |
تشویق وترغیب |
حداقل یک مرحله |
1٪ |
کارکنان ،خانواده ها ومراجعین |
70 |
9 |
ارشاد وراهنمایی متخلفین و متمردین |
|
- |
کارکنان ومراجعین بدپوشش |
80 |
10 |
نظارت و ارزیابی بررعایت عفاف وحجاب |
|
100٪ |
اعضای ستاد صیانت دستگاه |
130 |