کد خبر: ۵۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
یادداشت/

پیام زینب(س)، سلام بر توکه آیت چشمانت نوید آسمان دیگریست و پرنده ی کوچک کلامت مرغ هیچ دام ودانه ای نیست.

آنجا که امتداد نگاه به انتها می رسد، او در افق های دور دست با آسمان در می آمیزد و به این خاطر است که تا کنون هیچ یک از ساحل نشینان این دریای ژرف نتوانسته اند تصور درستی از حدود عظمتش داشته باشند. تنها، وقتی به قدر کافی از زمین فاصله گرفته باشیم از فراز آسمان ها می توانیم اقلیم روح بلندش را تا حدودی درک کنیم؛ و ما، در این مختصر، نگاهی هر چند گذرا خواهیم داشت به حضرت زینب(س) در فرازهای آسمانی سخن.

یکی از زنان اسلام که مایه افتخار جهان است زینب کبری(س) است. عظمتی که این زن در چشم ملت های اسلامی دارد از چیست؟ نمی شود گفت به خاطر این است که دختر علی بن ابیطالب(ع) است، یا خواهر حسین بن علی(ع) است. نسبت ها هرگز نمی توانند چنین عظمتی را خلق کنند. همه ائمه ما، دختران و مادران و خواهرانی داشتند، اما کجاست یک نفر مثل زینب کبری(س) ؟

ارزش و عظمت زینب کبری(س)، به خاطر موضع و حرکت انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است؛ کار او ، نوع حرکت او، به او این طور عظمت بخشید. هرکس چنین کاری بکند، حتی اگر دختر امیر المؤمنین(ع) هم نباشد، عظمت پیدا می کند. بخش عمده این عظمت از  اینجاست که  اولاً حضرت زینب(س)، موقعیت را شناخت: هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین(ع) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث بعد از امام حسین(ع) را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد و این انتخاب ها بود که زینب(س) را ساخت.

قبل از حرکت امام حسین(ع) به کربلا، بزرگان و نامدار صدر اسلام، که ادعای فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگی  داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چه کار باید بکنند؛ ولی زینب(س) گیج نشد و فهمید که باید این راه را برود و امام خود را تنها نگذارد، و رفت؛ نه این که نفهمید راه سختی است، او بهتر از دیگران حس می کرد. او یک زن بود، زنی که برای مأموریتی الهی، در آن ساعت های بحرانی امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت حسین بن علی(ع) هم که دنیا ظلمانی شد و دل ها  وآفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ نوری شد و درخشید.

همان اندازه که فداکاری سید الشهداء(ع) نزد خداوند تبارک و تعالی ارزشمند است، خطبه های حضرت زینب(س) هم در پیشبرد اهداف نهضت عاشورا تأثیر داشته است. حضرت زینب(س) در مقابل یزید ایستاد و او را چنان تحقیر کرد که بنی امیه در عمرشان چنین تحقیری نشده بودند.

نویسنده: زمان صلح جو 

انتها/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: