يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۲۴:۰۱
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۵۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
در گفتگو با روزنامه «هندلزبلات» آلمان؛
وزیر نفت ایران تاکید کرد این کشور قصد دارد نقشی مهم در تامین انرژی در جهان ایفا کند و بدون محدودیت نفت و گاز صادر کند.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  آلمان با اشاره به سفر «بیژن نامدار زنگنه» به این کشور و دیدار وی با قائم مقام صدراعظم و «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد، نوشت: ایران پس از قطع تحریم‌ها با ذخایر سوختی-- که اکنون در جهان مقام اول را کسب کرده است-- به یکی از نیرومند‌ترین بازیگران بازار انرژی در جهان مبدل خواهد شد.

زنگنه در مصاحبه با این روزنامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش تولید نفت و قیمت آن گفت: ما می‌خواهیم نقشی مهم در تامین مطمئن انرژی در جهان ایفا کنیم. ما در پی کسب سهمی مطابق با ذخایر نفت و گاز خود هستیم.

وی افزود: ایران-- آن طور که مجتمع «بی‌پی» هم تایید کرده است-- با داشتن ۳۳/۸ بیلیون مترمکعب گاز، بزرگ‌ترین ذخیره جهان را در اختیار دارد. تحریم‌ها گرچه ما را رنجور کردند اما ما توانستیم بر آن‌ها فائق آییم.

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره پیامدی که تحریم‌ها برای ایران در پی داشته گفت: ما حدود ۶۰ درصد از صادرات نفت خود را از دست دادیم. به ما اجازه داده نشد فناوری استخراج را از غرب وارد کنیم. اما در عوض تولید داخلی را در بسیاری موارد جایگزین کالاهای وارداتی کردیم.

وی ادامه داد: ما با پایان تحریم‌ها بیش از گذشته قدرتمند خواهیم بود. تا سه سال دیگر روزی ۵/۷ میلیون بشکه نفت تولید خواهیم کرد. تولید فعلی ما ۳/۸ میلیون بشکه در روز است.

زنگنه درباره سرعت و روش لغو تحریم‌ها اعلام کرد: ما می‌خواهیم نفت و گاز خود را بدون هیچگونه محدودیتی به فروش برسانیم و می‌خواهیم پول‌های مسدود شده ایران را پس بگیریم و با آن‌ها فناوری‌هایی را خریداری کنیم که برای صنعت نفت خود به آن‌ها نیاز داریم. اگر تحریم‌ها در بخشهای نفت و امور مالی بلافاصله لغو نشوند، پس چه نیازی داریم که در مسئله هسته‌ای سازش کنیم؟

زنگنه در بخشی دیگر از سخنانش گفت: تمام تولیدکنندگان باید روی بازگشت ایران به بازار حساب کنند و خود را با آن مطابقت دهند. کسی که در دوره کاهش صادرات ما تولید بیشتری داشته است، اکنون باید از حجم صادرات خود بکاهد. تحریم‌ها فقط برای زمان محدودی بودند و اکنون باید در‌ها دوباره به روی نفت ایران باز شوند.

وزیر نفت ایران در باره موضوع گاز نیز اعلام کرد: اولویت صنعت گاز ما تامین گاز برای اقتصاد داخلی و نیز صدور آن به همسایگان ما پاکستان، هند و عراق است. آسیا برای ما از جذابیت بیشتری برخوردار است.

- هندلزبلات پرسید: آیا ایران پس از خاتمه تحریم‌ها در بخش نفت و گاز، در‌ها را به روی سرمایه گذاران خارجی نیز گشود خواهد شد؟

زنگنه پاسخ داد: ما هم اکنون با شرکت‌های بین المللی انرژی در حال مذاکره هستیم. ما قصد داریم شرکت‌های قابل اطمینان و پیشرو در فناوری و نیز دارای احساس مسئولیت را به خود جذب کنیم.

وزیر نفت کشورمان در پاسخ این سوال که اگر تحریم‌های علیه ایران اکنون لغو نشوندچه خواهد شد گفت: در این صورت پروژه‌های خود را به تنهایی اجرا خواهیم کرد.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: