کد خبر: ۵۶۵۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
گفتگوی صمیمی بسیج مداحان فارس با حجت الاسلام اخوی؛
حجت الاسلام اخوی از جمله اساتیدی است که سال هاست بر منبر مساجد و مخصوصا هیئات حسینی معارف و فضائل اهلبیت عصمت و طهارت (ع) را در جان مشتاقان حضرات معصومین جاری می کند.

وقتی پیشنهاد مصاحبه را به ایشان دادیم با لطف پذیرا شدند و صمیمانه با «بسیج مداحان فارس» به گفتگو نشستند که در ادامه این گفتگو را با هم میخوانیم:

از اینکه وقت گرانبهایتان را در اختیار بنده و سازمان بسیج مداحان فارس قرار دادید کمال تشکر را دارم، مصاحبه پیشرو در مورد آسیب شناسی مداحی و مداحان عزیز می باشد. سوالات زیر هر چند پراکنده اما شاید بتواند برخی از مسائل پیش روی این آسیب ها را برای مخاطبان باز کند. باز هم از قبول زحمت برای انجام مصاحبه تشکر میکنم.

1- در ابتدای کلام شخصیت مداح از نظر فکری، روحی و اجتماعی چگونه باید باشد؟  

یک شخص با گرایش متعالی اخلاقی- مذهبی- فرهنگی و انقلابی

2- بحث بعدی اینجاست که اگر مداحی به یک جایگاه اجتماعی و شهرتی می رسد، ممکن است دچار آسیب هایی شود، این آسیب ها و آفت های مداحی چیست؟

1- غرور جایگاهی و شهرتی که لازمه آن کم شدن اخلاص در عمل می باشد 2- عدم توجه به توصیه ها ( به خاطر غرور کاذب) 3- عدم ارجاع به کارشناسان دین در ارائه مطالب مداحی 4-عدم استفاده از افکار و اندیشه های هم نوعان خود 5- و بعضا عدم رعایت شئون مجالس اهل بیت (ع)

3- مبحث بعدی عزاداری ها و مشخصاً عزاداری امام حسین(ع) است که چند سالی است که در بحث ها مطرح شده که بیشتر دچار شور شده اند تا شعور و می توان گفت این اصطلاح شور و شعور حداقل در این دهه اخیر وارد شده است به نظر شما در آسیب شناسی طرح این اصطلاح چه می توان گفت؟آیا عده ای هستند که می خواهند بگویند این چند سال به این شکل شده است یا نه دلایل دیگری دارد؟

در این مورد باید عرض شود که طبیعتا وقتی از حیث تاثیرات یک عمل بخواهیم متوجه شویم به بازخورد بعد آن نگاه می کنیم. در مورد هیئات مذهبی نیز همین است یعنی به خروجی این مجالس نگاه می کنیم که چه تاثیری در افراد حاضر در جلسه داشته است. خب گاهی می بینیم افرادی که چندین سال در این مجالس هستند ولی هنوز در ابتدائی ترین اخلاقیات که مثلا رفتار با والدین و یا حتی اعمال عبادی مانن نماز می باشد، مانده اند و کوتاهی می کنند.

4- چقدر شما این آسیب را وارد می دانید؟ اینکه مداحی ها بیشتر از شور بهره گرفته تا شعور؟

در این مورد درصد نمی توان مشخص کرد ولی آندسته آسیب هایی است که اگر یکی هم باشد بازم زیاد است. ما انتظار داریم که حتی یک نفر هم دست خالی از این مجالس خارج نشود. لذا هم مداحی ها و هم سخنرانی ها باید به سمت معرفت افزایی در کنار شور سوق پیدا کند.

5- به نظر شما چقدر مداحی ها را مبتلا به این ماجرا می دانید که بیشتر از شور بهره گرفته باشند؟

داشتن شور در عزاداری ها بلامانع است اما اینکه تماما شور باشد آفت است. بازهم عرض میکنم نمی توان درصد برای آن تعیین کرد ولی در کنار شور باید معرفت افزایی داشت و این قسمت دوم متاسفانه کم رنگ می باشدکه نیاز به اتاق فکر دارد.

6- شما قاطبه مداحی های جامعه امروز را به چه شکل می بینید آیا شور و شعور با تعادل پیش می رود؟

متاسفانه خیر. حقیر در تجربه 12 سال سخنرانی در مجالس حسینی، به این نتیجه رسیدم که هر هیئتی در هر برنامه ای مستقل  و با فکر و اندیشه خود کار میکند و از فکر هم نوعان استفاده نمی کند، لذا عموم این مجالس نورانی متاسفانه توام با شور غالب بر شعور است.

 

7- انتقاداتی که به مجالس مطرح است مثل اینکه در این مجالس رفتارهای حسینی وجود ندارد و یا مداحان در مجالس عزاداری آگاهی ها را بالا نمی برند و … را چطور ارزیابی می کنید؟

عرض کردم بله متاسفانه شور غالب شده و شعور و معرفت افزایی کم شده که این نیازمند یک کارشناسی دقیق به همراه روانشناسی رشد سنین مختلف می باشد. به تعبیر حضرت امام (ره) ما باید برای خود برنامه داشته باشیم والا دیگران برای ما برنامه میگذارند و این برنامه داشتن مبتنی بر هم فکری است.


8- هم اکنون نوعی سبک در عزاداری ها رواج یافته که از ملودی ها و ترانه های پاپ و یا حتی غربی استفاده می شود نظر شما چیست؟

حقیر گرایش خود مداحان و ایجاد گرایش در عزیزانی که در مجالس اهل بیت (ع) حضور دارند را به این نوع سبک ها اصلا نمی پسندم، باید کاری کرد که فکر جوان از آن فضا های غلط و غربی خارج شود نه اینکه خودمان نیز با مداحی آنها را بیاد موسیقی های غربی بیندازیم.

9- به عنوان یک کارشناس پیشنهاد شما برای برون رفت از این مساله چیست؟

مهمترین کاری که میشود انجام داد، تشکیل کارگروه علمی در آسیب شناسی این برنامه هاست که به تعبیر دقیقتر همان اتاق فکر می باشد و نیز ارائه این فکرها به کارشناسان دینی. حتی در مورد سخنرانی ها نیز عقیده دارم که باید کارگروه های فکر تشکیل شود.

10-  به نظر بنده  فقر شعر و ملودی فاخر هم باعث می شود که مداحان بیشتر به این سمت بروند، نظر شما در این باره چیست؟

به نظر می رسد اینگونه نباشد. الحمدالله شاعران خوبی داریم ولی بازهم عرض میکنم حتی شاعران نیز باید اتاق فکر داشته باشند و سروده های خود را با منابع اصیل اسلامی تطبیق دهند که مبادا دچار اشعاری شویم که هیچ منبعی ندارد و یا منبع ضعیف دارد.

11- بحث بعدی دیدار هر ساله رهبری با مداحان است، فلسفه این دیدار هر ساله رهبری با مداحان چیست؟ رهبر انقلاب در دیدار امسال به موضوعاتی اشاره داشتند که بیانگر دغدغه جامعه اسلامی نسبت به مداحان است، از جمله فرهنگ‌سازی مداحان، رعایت شئون مداحی و ...، به نظر شما کارکرد فرهنگ‌سازی مداحان رضایت بخش بوده؟ نظر شما برای فرهنگ سازی چیست ؟

در بعضی از موارد بله، ولی در کلیت کار نمود خارجی آنچنان نداشته است. یکی از کارهای مهم برای فرهنگ سازی تشکیل جلسات فرهنگی، علمی، مذهبی برای جوانان در هیئات است که توسط اساتید مجرب اداره می شود.

12- نظر جنابعالی در رابطه با ارتزاق بعضی از مداحان از راه مداحی چیست؟ آیا گرفتن قیمت های نجومی برای یک مجلس آن هم مجلس سیدالشهداء در خور مکتب امام حسین (ع) می باشد؟

در این مورد باید عرض کنم دو حالت وجود دارد. حالت اول اینکه مداح دعوت شود و هر آنچه که صاحب مجلس به او می دهد به دیده منت قبول کند و حالت دوم اینکه اول طی شود که فلان مقدار پول می گیرم تا مداحی کنم این حالت دوم جزو آفت ها است و باید اصلاح شود و در حالت اول هر چقدر بدهند بلامانع است اگر چه عدد نجومی باشد که در سیره اهل بیت (ع) هم دیده می شود.

13- در سال‌های اخیر بحث‌هایی در محافل مطرح است که معتقد است جریانی در مداحی رشد پیدا کرده که نسبت خود را با روحانیت کم کرده و حتی سعی دارد جای روحانیت را بگیرد تا خود را ترویج کند. در این مورد بفرمایید.

در بعضی از مجالس متاسفانه مشاهده شده. البته تعدادشان کم است ولی بازهم از همان دسته که یکی از آن هم زیاد است. صحبت مداح هر آنچه که باشد، کارشناسانه و عمیق نخواهد شد لذا عزیزان مداح باید توجه داشته باشند که در صحبت های خود زیاده روی نکنند و خودشان در حین سخنرانی در مجلس حضور داشته باشند.


14- به عنوان سوال آخر ، با توجه به نفوذ و اختصاص هزینه های کلان شیعه انگلیسی ( جریان بیت شیرازی ها ) برای هدایت هیئات مذهبی و مداحان در خط انحرافی شیعه انگلیسی راه کارهای جنابعالی جهت  مبارزه با این جریان چیست؟

مهمترین مسئله بصیرت افزایی در بعد اعتقادی و انقلابی و سیاسی است که اگر جوان هیئتی ما بتواند خود را با فرموده های مقام معظم رهبری مطابقت دهد و بتواند فضای سیاسی جهان را درک کند و جایگاه تشیع و اینکه دشمن چه اهدافی در مقابل مسلمانان چه شیعه و چه سنی دارد را مورد بررسی قرار دهد خیلی راحت می تواند در مقابل این جریان فکری تندرو واکنش مثبت و عاقلانه داشته باشد، لذا جا دارد مسئولین هیئات برای جوانان در این ابعاد ( سیاسی، انقلابی و ... ) جلسات معرفت افزایی داشته باشند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 1
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
20:48 - 1395/07/11
0
0
عالی بود
نام:
ایمیل:
* نظر: