يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۱:۴۲:۳۰
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۵۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
وزیر نفت از احتمال تخصیص خوراک به پتروشیمی مشابه مدل پالایشگاه‌های سیراف و از طریق فراخوان خبر داد و گفت: توسعه پالایشگاه‌های نفتی را در جاسک ادامه خواهیم داد.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از فارس،بیژن زنگنه در مراسم کلنگ زنی طرح زیرساخت پالایشی فراگیر سیراف با بیان این‌که طرح احداث پالایشگاه‌های سیراف نخستین تجربه صنعت نفت در این زمینه است، افزود: این نخستین بار است که برای تخصیص خوراک به پالایشگاه‌ها فراخوان گذاشته شده و بهترین‌ها از نظر مدیریتی و مالی انتخاب شده‌اند و تلاش می‌شود تخصیص خوراک از طریق فراخوان در پتروشیمی‌ها نیز اجرا شود. 

وزیر نفت با بیان این‌که اواخر امسال کار عملیاتی ساخت هشت پالایشگاه سیراف اجرا می‌شود، تصریح کرد: انجام کار عملیاتی، بیشتر از دوسال زمان نمی‌برد و اگر وضع کشور بهتر شود در انجام عملیات تسریع می‌شود. 

زنگنه با بیان این‌که سیاست دولت و همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی است، خاطرنشان کرد: با احداث این پالایشگاهها، دیگر میعانات گازی را که با تکمیل فازهای پارس جنوبی تولید آن به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد، صادر نخواهیم کرد.

وزیر نفت با اشاره به این که شرکت‌های منتخب برای ساخت هشت پالایشگاه سیراف پس از بررسی‌های فنی، مدیریتی و مالی برنده شدند، افزود: این شرکتها مطابق آنچه در فراخوان شرط شده بود باید ٣٠ درصد از سهام خود را به صورت عمومی عرضه کنند؛ از این تعداد شرکت، پنج شرکت خصوصی و سه شرکت هم خصولتی هستند.

زنگنه با بیان این‌که اجرای این طرح‌ها بدون این که از تسهیلات مالی بانکی استفاده کنند نیز اقتصادی خواهد بود، افزود: انتخاب مکان احداث این پالایشگاهها و استفاده از زیرساختهای موجود تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری داشته است.

وزیر نفت با بیان این‌که بررسی‌های بازار نشان می‌دهد ما مشکلی برای فروش فراورده‌های نفتی این پالایشگاه‌ها بعد از بهره برداری کامل در سال ٩٧-٩٦ نداریم تصریح کرد: تولید روزانه این پالایشگاهها طبق الگوی پیشنهادی وزارت نفت  ٢٥ هزار بشکه گاز مایع، ١٢٨ هزار بشکه نفتای سبک، ١٤٧ هزار و ٦٠٠ بشکه نفتای سنگین، ٢٩ هزار و ٦٠٠ بشکه سوخت جت و ١٤٩ هزار و ٦٠٠ بشکه نفت گاز خواهد بود.

وی با بیان اینکه حتی اگر این طرح‌ها با سرمایه‌های بانکی اجرا شود اقتصادی است چرا که ارزش بازگشت ارزی سرمایه‌ای آن 26 درصد است، تصریح کرد: برای تولید این پالایشگاه‌ها الگوی پالایشی در نظرگرفته شده اما اجباری در اجرای آن وجود ندارد.

کارشناسان انتقادات متعددی درباره الگوی پالایشی پالایشگاه‌های سیراف که فرآورده‌های نهایی تولید نمی‌کنند مطرح کرده و معتقدند این طرح‌ها هم در تامین خوراک و هم در فروش محصولات اصلی خود یعنی نفتا و گازوئیل ترش با مشکلات جدی مواجه خواهند بود.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: