گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۶۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
فارس در التهاب
در حاليكه بحران بي‌آبي، صنايع روبه ورشكستگي و تعطيلي، مشكلات ناشي از اشتغال و مسائل و معضلات مختلف اجتماعي از جمله افزايش روند اعتياد و طلاق، همچنان دغدغه‌هاي اصلي مردم فارس به‌شمار مي‌رود، التهاب مديريت سياسي در صدر اولويت‌هاي فارس قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، استان فارس كه به استناد آمار و در مجموع وسعت و جمعيت، اولين استان كشور به‌شمار مي‌رود، طي هفته‌هاي اخير و در روزهاي گرم ماه مبارك رمضان، ايام پر التهابي را پشت سر گذاشته، روزهايي كه هنوز به پايان خود نرسيده است.

اين روزها نبود ثبات در عرصه مديريت سياسي، بر ساير مشكلات فارس افزوده شده، معضلي كه تمام بخش‌ها را درگير كرده و اين استان را از گردونه حركت به سمت توسعه باز داشته است.

اگرچه ريشه اين بي‌ثباتي را بايد در ماه‌ها قبل جست‌و جو كرد، در روزهايي كه بحث تقسيم مسئوليت‌ها با رسيدن به برخي كانديداها، متوقف شد! همان روزهايي كه احمدي، استاندار فارس در جلسات خصوصي اصلاح‌طلبان و گروه‌هاي حامي دولت، به واسطه اين موضوع مورد سئوال قرار گرفت.

و  البته اولين جرقه‌هاي علني شدن اين التهاب‌ها، در ماه‌هاي پاياني سال 93 زده شد، همان روزهايي كه بحث‌ها بر سر حضور سخنرانان مختلف در اين استان مطرح و حاشيه‌ساز شد.

اسفند سال 93 التهاب‌ها در فارس به اوج رسيد، همان روزهايي كه علي مطهري مورد حمله گروهي قرار گرفت و ساعت‌ها در كلانتري ورودي شيراز، در حاليكه ساختمان كلانتري توسط مهاجمان محاصره شده بود، هيچ يك از مسئولان عالي‌رتبه استان توجهي به او نكردند.

پس از آن و با آغاز سال جديد، در حاليكه پرونده باز علي مطهري همچنان در ابهام رسيدگي باقيمانده است، شروع حركت براي اعمال تغيير در سطوح مديريتي برخي دستگاه‌هاي اجرايي و سياسي و بر زمين ماندن انتظارات برخي افراد و گروه‌ها كه از ابتدا با هدف حضور در پست‌هاي مختلف، با دولت همراه شده بودند، صداي سازهاي ناكوك، آرام آرام بلند شد.

سفر هيئت دولت به استان فارس، به تلاش‌ها براي دست‌يابي به صندلي‌هاي مسئوليت در اين استان را پررنگ‌تر كرد، تلاشي كه از ايجاد ستادهاي مردمي استقبال آغاز شد و در ميانه راه ناكام ماند.

بروز درگيري در زمان سخنراني رئيس‌جمهور در شاهچراغ(ع)، طرح شعارهايي از سوي برخي از ناراضيان و همچنين گره خوردن اين فريادها با صداي معترضان نشان از روزهاي سخت آينده اين استان و مديريت آن داشت.

خرداد ماه و برگزاري مراسم بزرگداشت 24 خرداد، نقطه عطف ديگري براي پررنگ‌تر شدن اختلاف‌ها بود، اختلاف‌هايي كه از ديگر پشت درهاي بسته نماند و به بيرون درز كرد و ابتدا سر از شبكه‌هاي اجتماعي درآورد و در ادامه به رسانه‌ها كشيده شد.

منتقدان جريان دولتي در استان فارس در دو بخش كاملا متمايز، همنوا شدند اما در ادامه صداي هم‌جنس‌هاي دولت آنقدر بلند شد كه جريان اصولگرا، خود را كنار كشيد و حتي در مواجهه با تغيير يكي از مديران محوري اصولگرا در استان هم چندان اعتراضي نكردند و تمام اعتراض‌هايشان محدود شد به يكي دو مصاحبه يكي از نمايندگان مجلس و نطق قبل از دستور يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز.

اگرچه در جلسات غيررسمي و غيرعلني، اعتراض‌ها انجام و نامه‌نگاري‌هاي متعدد نيز در خفا پيگيري شده بود.

اما در روزهاي اخير و با طرح شايعاتي در خصوص افراد كانديدا براي تصدي پست استانداري فارس، براي اولين بار امام نماينده ولي فقيه در فارس، در نماز جمعه شيراز، به شكل علني موضع‌گيري كرد.

آيت‌الله اسدالله ايماني امام جمعه شیراز با انتقاد از تغییرات زیاد در سطوح مدیریت کلان استان فارس، گفت: از هیئت دولت خواهش و تقاضا دارم که فارس را بشناسند.

وي با تصريح اينكه از ابتدای انقلاب تاامروز فارس 20 استاندار و سرپرست استانداری به خود دیده، یعنی هر استاندار کمتر از دو سال عمر مدیریتی داشته است،‌ گفت: آیا یک استاندار در کمتر از 2 سال می تواند استان پهناور و مهمی همچون فارس را شناخته و مدیریت کند و در مدیریت خود موفق هم باشد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه استان فارس در این سال‏ها کمتر استانداری را تجربه کرده که طول مدیریتش به اندازه عمر یک دولت بوده باشد، خاطرنشان کرد: کلان شهر شیراز با 50 کیلومترطول و 20 کیلومتر عرض، طی 2 سال که از عمر دولت می گذرد 4 سرپرست فرمانداری تجربه کرده است! یعنی هر 6 ماه یک سرپرست، آیا با این شکل می‌توان چنین شهری را مدیریت کرد.

وی با تصریح اینکه طی هفته‏های اخیر و با هدف دامن نزدن به جو ملتهب فارس به واسطه استعفای استاندار، با هیچ رسانه ای در خصوص استاندار مصاحبه نداشته است، گفت: امروز عرض می‏کنم که قشر اول استان علما و روحانیون هستند، هر سخنی که علما و ائمه جمعه بگویند قبول دارم و می پذیرم، آنها هم لطف دارند و نظرات بنده را می پذیرند.

امام جمعه شیراز با بيان اينكه بین علما و جامعه روحانیت استان فارس هیچ اختلاف نظری در هیچ مسئله ای وجود ندارد، گفت: می گویند نمایندگان فارس در مجلس اختلاف نظر دارند و افراد مختلفی را برای تصدی پست ها معرفی می کنند، اما 18 نماینده فارس نظر داده و آن را امضا کرده اند، افرادی هم معرفی شده اند که باصطلاح اصولگرا نبوده و همه افراد معرفی شده اصلاح طلب معتدل بوده اند.

به گزارش ايسنا، نشست‌هاي غيرعلني جمعي از نمايندگان فارس مجلس خبرگان رهبري و نمايندگان فارس در مجلس شوراي اسلامي، كه با حضور برخي چهره‌هاي شاخص سياسي استان برگزار شده بود، 5 خروجي داشت، افرادي كه به‌گفته امام جمعه شيراز همگي اصلاح‌طلبان معتدل بودند.

اما در نهايت گزينه نهايي وزارت كشور كه صبح يكشنبه 21 تيرماه به هيئت دولت پيشنهاد شد، فردي بود غير از تمام گزينه‌هايي كه در ميان شبكه‌هاي اجتماعي نامشان دست به‌دست مي‌شد.

سيدمحمدعلي افشاني، با رويه اصلاح‌طلبي و داراي سوابق مسئوليتي در دوران دولت اصلاحات، گزينه‌اي بود كه موضع‌گيري تندي را در پي داشت.

استعفاي جمعي نمايندگان استان فارس

سقايي، نماينده مردم استهبان و ني‌ريز در مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص به ايسنا گفت: عضو مجمع نمايندگان استان فارس در مجلس شوراي اسلامي گفت: اميدوار بوديم وزير كشور و هيئت دولت در انتخاب استاندار به نظر علما، روحانيون و نمايندگان مردم در مجلس، توجه مي‌كرد .

وي خاطرنشان كرد: هفته گذشته نمايندگان استان فارس در مجلس در حضور آيت‌الله ايماني و آيت‌الله دستغيب، جلسه‌اي برگزار كرده و در خصوص مسائل استان بحث و تبادل نظر كردند .

سقايي با تاكيد براينكه در جلسه مورد اشاره، پنج گزينه براي تصدي استانداري فارس، مد نظر قرار گرفت، گفت: تمام گزينه‌هاي مطرح طي سال‌هاي گذشته در استان فارس داراي مسئوليت بوده و از جايگاه اجتماعي و سياسي و مقبوليت خوبي برخوردار هستند .

وي گفت: انتظار داشتيم كه وزير محترم كشور و هيئت دولت به نظر مجمع نمايندگان و علما و بزرگان استان فارس توجه كرده و به آن احترام مي‌گذاشت و به خواسته مطرح شده، عمل مي‌كرد .

سقايي تصريح كرد: اگر وزير كشور با گزينه‌هاي معرفي شده موافق نبود، حداقل در جلسه‌اي ادله مورد نظر در رد اين گزينه‌ها را با نمايندگان مردم مطرح مي‌كرد .

نماينده مردم ني‌ريز و استهبان در مجلس شوراي اسلامي گفت: استان فارس دارای جایگاهی مهم و تاریخی در کشور است که نمی‌توان با بی اعتنایی به اين تاريخ تاثيرگذار، کسانی را برای سکانداری آن معرفی کرد که حتی یک ساعت در این استان زندگی نکرده‌اند و آن را نمي‌شناسند .

سقايي با بيان اينكه صبح امروز، يكشنبه، مجمع نمايندگان استان فارس در مجلس درخواست استيضاح وزير كشور را مطرح كرده‌اند، تصريح كرد: نمايندگان استان فارس اعلام كرده‌اند كه در صورت پيگيري نشدن اين خواسته، استعفا خواهند داد .

مديركل اسبق سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: در دوره فعالیت هر 18 نماینده فارس، استان فارس شاهد استانداری غیربومی مانند احمدزاده کرمانی و صادق عابدین بود.

قاسم مرادی ادامه داد: استانداران قبلی فارس در حالی انتخاب شدند که از نظر سوابق در درجه پایین‌تر از گزینه مطرح شده فعلی برای استانداری فارس قرار داشتند اما اعتراضی هم از سوی نمایندگان فعلی دیده نشد.

وی همچنین معتقد است نمایندگان استان فارس با حرکت تهدید به استعفای خود در شرایط فعلی عدم صداقت در گفته‌هایشان را نشان دادند، چرا که چنین حرکت‌هایی موجب زیر سئوال رفتن قانون تفکیک قوا خواهد شد.

معاون اسبق سیاسی امنیتی استانداری بوشهر با مثبت ازریابی کردن حرکت دولت تدبیر و امید در طرح گزینه مطلوب برای استانداری فارس، گفت: آقای افشانی از رئیس جمهور وقت مدال لیاقت دریافت کرده و در چندین استان معاون استاندار بوده است.

به گفته مرادی، نمایندگان فارس می‌توانند تنها مصداقی از ویژگی‌هایي که یک استاندار می‌تواند داشته باشد، ارائه کنند نه اینکه گزینه‌ای را به دولت پبشنهاد دهند و خواستار تایید یکی از آنها باشند.

گاهی برخی از نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی به طیف مقابل خود خرده می‌گرفتند که با استعفا از گردونه حاکمیت خارج می‌شوند، حال استعفای خود آنها به چه معناست؟

جمیله کریمی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: براساس اصل تفکیک قوا، قوای سه گانه شرح وظایفی جداگانه دارند و دلیلی بر دخالت قوا در کار یکدیگر وجود ندارد که دخالت آنها مطابق قانون، نقض قانون اساسی محسوب می‌شود.

وی افزود: دولت به عنوان قوه مجريه در کشور اختیار تام در انتخاب استانداران و در راستای تحقق وعده‌های دولت که همان مطالبات مردمی است را دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد نمایندگان مجلس برای هر حرکتی دولت را تحت فشار قرار دهند تا با نظر آنها پیش برود، قطعا دچار مشکلات جدی در کشور خواهیم شد.

به گفته کریمی، نمایندگان فعلی استان فارس در زمان استانداران غیربومی قبلی در فارس اعتراض نداشتند و اعتراض امروز آنها جای سئوال دارد که آیا اهداف سیاسی خاصی را دنبال می‌کنند؟

وی تصریح کرد: گرچه انتخاب استاندار بومی توانمند، متعهد و... دارای مزیت‌هایی است اما استاندار غیربومی نیز که اگاهی لازم و کامل از وضعیت فارس و توانمندی و قابلیت‌های ان داشته باشد می‌تواند در پبشبرد، توسعه و اعتلای استان موفق باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: