شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۴۰:۳۳
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۶۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰
پژوهشگران کشورمان مطالعه بهینه سازی ساختاری و عملیاتی عملکرد پیل سوختی پلیمری (PEM) نانوساختاری در مقیاس میکرو برای استفاده در تجهیزات قابل حمل را انجام دادند.
به گزارش  بسیج مهندسین فارس به نقل از حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خببرنگاران جوان   از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مهدی مهرپویا استاد و محقق دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران درباره این طرح گفت: میکروپیل های سوختی به عنوان منبع توان در تجهیزات الکتریکی قابل حمل به دلیل ایمنی، بازدهی بالا، سوخت تجدیدپذیر و مزیت های زیست محیطی شناخته شده اند. 

وی افزود: به دلیل کوچک بودن قطعات میکروپیل، برای ساخت آن لازم است تا از مواد و تکنولوژی های پیشرفته ای استفاده شود که این امر هزینه محصول تولید شده را افزایش می دهد.

این محقق گفت: هدف از انجام این طرح ساخت یک نمونه میکروپیل سوختی پلیمری است که عملکرد بهینه و قابلیت تجاری سازی شدن داشته باشد. ابتدا عملکرد مجتمع الکترود غشاء پیل به وسیله مراحل ساخت کاتالیست نانو ساختار بهینه شد. 

پس از طراحی اولیه و بهینه سازی قسمت های دیگر پیل، سطح مقطع مستطیلی با ابعاد 3/0×3/0میلیمتر و چیدمان مارپیچ دو کاناله برای ساخت کانال های توزیع جریان سوخت انتخاب شد.
مهر پویا همچنین افزود: سرانجام تمام قطعات مونتاژ شده و نمونه نهایی تست شد. 

در تست های انجام شده حداکثر توان تولیدی در دبی sccm 45 مقدار mW/cm2 67/148 به دست آمد و مشخص گردید که دبی انتخاب شده بهینه ترین دبی برای تزریق به کانالهای توزیع جریان است. همچنین توان تولیدی در مقایسه با مقادیر گزارش شده در مقالات دیگر تفاوت قابل توجهی دارد.

از این طرح، یک ثبت اختراع داخلی دارای تایید علمی از مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران با عنوان quotation mark کانال های تزریق سوخت در ابعاد میکرو quotation mark به ثبت رسیده است.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: