گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۶۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
ایسنا
پوست شهر پر است از ازدحام آدم‌هايي كه سر در لاك خود، خيابان‌ها را طي مي‌كنند، اما پوست را كه بخراشي، سكوت مبهم زير آن، حكايت ديگري از زندگي دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، پشت پرده آرام زندگي روزمره شهرنشينان، قصه‌ها جاري است، داستان‌هايي كه تنها بخشي از آنها را هر روز مي‌توان آنها را لابه‌لاي اخبار حوادث جست‌وجو كرد. قصه‌هاي تلخ، غصه‌هاي تلنبار شده و آسيب‌هايي كه هركدامش نيشتري است به‌جان اجتماع !

اينجا شيراز است، مركز كلان‌شهري كه رويه‌اش را مخمل فرهنگ و ادب و هنر، پوشانده و زير اين لايه‌ي مخملين، پر است از مخاطره، هراس و التهاب .

اینجا شيراز است، خیابان انوری، قلب يك کلانشهر، خیابانی که از ديرباز مركزي تجاري بوده و هنوز هم هست، مركزي به‌ظاهر آرام اما پر تنش !

دوسمت خيابان مغازه‌هایی است با ظاهري آراسته، پر از كالاهاي اغواكننده، از آدامس و شكلات تا نسكافه و آبنبات و ... از  داروهای مکمل‌ ورزشی تا داروهاي كمياب خارجي و.... از قرص‌هاي ناياب در داروخانه‌ها تا داروهاي مخدر و روانگردان !!

كافي است خريدار باشي، از شير مرغ تا جان آدميزاد، در راسته‌اي به‌طول كمتر از يك هزارمتر، مي‌توان يافت .

تنها پرسشي كه وجود دارد اين است: متوليان امر كه مي‌دانند، چرا به شكل قاطع برخورد نمي‌كنند؟ !!

مرد میانسالی که از مغازه‌ای در خيابان انوری دارو خريداري كرده است در خصوص علت مراجعه‌اش،  به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: تمام داروخانه‌های شهر را زیرپاگذاشته‌ام ولی نتوانستم این دارو را تهیه کنم .

خانم جوانی هم نسبت به نایاب بودن بعضی داروها گلايه دارد و مي‌گويد: با اینکه قیمت‌ داروها سرسام‌آور است اما توانستم با مکافات برای درمان بیماری سرطان، داروی مورد نظر را پیدا کنم .

یک جوان ورزشكار كه بر اثر مصرف داروهای مکمل به نارسایی‌ کبد دچار شده است، در اين خصوص گفت: در باشگاه از سوی دوستان به مصرف داروی نیروزا تشویق شدم، اما به واسطه مصرف طولاني مدت اين داروها و بي‌توجهي به عوارض آن، دچار مشكل كبدي شده‌ام .

او ادامه داد: داروهای مکمل علاوه بر باشگاه‌های بدنسازی در خیابان انوری نیز به‌راحتی یافت می‌شود، حتی مشاورانی هم در چنین مکان‌هایی حضور دارند که طرز استفاده از آنها را به شما آموزش می دهند .

احمد حسنی نیز به دلیل خوردن داروهای نیروزا مدتی دربیمارستان‌ بستری شده است .

وی گفت: برای نخستین بار از سوی مربی بدنسازی به استفاده داروی نیروزا تشویق و پس مصرف متعدد دچار عارضه کبدی و گوارشی شدم .

وی از مسئولان و متولیان بهداشت به‌ویژه ورزش و جوانان درخواست می کند که بر فعالیت باشگاه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند و با افراد متخلف برابر قانون برخورد کنند تا شاهد چنین معضلاتی نباشیم .

خبرنگار ما برای اطلاع بیشتر از نحوه فروش داروهای کمیاب و قاچاق به یکی از مغازه های خیابان انوری مراجعه و تقاضای داروی غیرقانونی کرد. فروشنده معتقد است که اگر فروش این دارو منع قانونی داشت مغازه پلمپ می‌شد که البته تاکنون این اتفاق نیفتاده است .

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص عوارض داروهای نیروزا و قاچاق نيز گفت: قاچاق دارو یکی از معضلات مهم دنیا محسوب می‌شود که در بعضی از کشورها 50 تا 60 درصد بازار دارو را در بر می‌گیرد .

حسام درستی اضافه كرد: بیشتر آمار قاچاق دارو در ایران مربوط به مواد مخدر، محرک‌های مغزی و فرآورده‌های مکمل است که در بدنسازی مورداستفاده قرارمی گیرد .

وی با اشاره به اینکه بعضی از داروها به دلیل کمبود در بازار قاچاق فروخته می شوند ادامه داد: در فارس بیشترین شکایت و کشف‌های داروهای قاچاق مربوط به متادون و ترامادول است که از داروهای مخدر محسوب می شوند. البته فرآورده‌های مورداستفاده در باشگاه‌های بدنسازی مانند مکمل‌های اسیدآمینه و هورمونی نیز بازار نگران کننده ای دارد .

درستی،به شباهت داروهای غیر مجاز و مجاز اشاره و اضافه كرد: بعضی از این داروها به آسانی و با قیمت ارزان در دسترس عموم قرار می‌گیرند .

وی افزود: داروهای تقلبی و مخدر که در شرایط مناسب نگهداری نمی‌شوند به فرآورده‌های خطرناکی تبدیل می‌شوند .

درستی با تأکید بر اینکه مردم نباید سلامتی خود را به افرادی بسپارند که هیچ ارزشی برای آنان قائل نیستند و تنها به منافع مادی و اقتصادی فکر می‌کنند، افزود: استفاده از داروهای قاچاق به‌ویژه داروهای لاغری و چاقی که از طریق ماهواره‌ تبلیغ و درفروشگاه‌های غیر رسمی فروخته می‌شوند به نوعی معامله با مرگ است .

وی ادامه داد: استفاده از داروهای غیرمجاز علاوه بر صدمات جبران‌ناپذیری مانند مشکلات کبدی، گوارشی، روحی و روانی بر روابط اجتماعی و فردی نیز تأثیر منفی می‌گذارد .

درستی اضافه كرد: به دنبال استفاده از داروهای سقط‌جنین گزارش‌های بسیاری از مرگ خانم‌هایی که از چنین داروهایی استفاده کرده‌اند را داشته‌ایم و به دلیل مصرف ترامادول نیز که در ورزش بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد شاهد از بین رفتن افراد بوده‌ایم .

وی تاکید كرد: جوانانی که قصد تقویت بدنی و ماهیچه‌ دارند باید از روش‌های علمی زیر نظر مربیان نخبه استفاده کنند .

درستی به فعالیت مربی نماها در باشگاه‌های ورزشی اشاره و اضافه كرد: داروهای غیررسمی و غیرمجاز به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌دهند،  بی آنکه احساس مسئولیتی در قبال عوارض ناشی از آن داشته باشند .

وی افزود: داروهای نیروزا حاوی هورمون‌های غیراستاندارد و ناباروری است و ازکارافتادن سیروز کبدی و تخریب ماهیچه‌ها را به دنبال دارد .

درستی در پاسخ به این سؤال که چرا این‌گونه داروها در بازار به‌وفور یافت می‌شود؟ گفت: به دلیل ارزش اقتصادی قاچاق دارو که شاید سومین صنعت پول‌ساز دنیا باشد، عده‌ای به چنین اقدامی ترغیب می‌شوند .

وی ادامه داد: شاید بهترین روش مبارزه با پدیده قاچاق دارو، کنترل و کاهش میزان تقاضا از طریق اطلاع‌رسانی و تامین دارو باشد .

درستی اضافه كرد: متخصصان رشته‌های پزشکی و تغذیه تنها مراجع مشورتی و داروخانه‌ها نیز مرجع تأمین داروی سالم در جامعه به‌شمار مي‌روند، لذا شهروندان بايد با هدف حفظ سلامت خود به اين نكته مهم توجه جدي داشته باشند.

به گزارش ايسنا، اخبار منتشر شده از سوي منابع رسمي، نشان‌دهنده كشف و معدوم‌سازي مقادير قابل توجهي داروهاي قاچاق در طول سال در استان فارس است.

از طرفي، طي سال‌ اخبار متعددي در خصوص برخورد با قاچاقچيان و توزيع كنندگان دارو در اين استان پهناور خصوصا شيراز، منتشر مي‌شود و همگان از وجود بازار مكاره در مركزي‌ترين نقطه اين كلان‌شهر مطلع‌ هستند، شايد برخوردهاي جدي‌تر با تهيه و توزيع‌كنندگان اين قبيل داروها و كانال‌هاي ورود داروهاي مخدر توليد شده داخل كشور به بازارهاي غيررسمي، عاملي موثر در كاهش اين روند رو به افزايش باشد.

اگرچه بايد متوجه باشيم كه امروز توزيع داروهاي غيرمجاز و قاچاق تنها محدود به يك خيابان در شيراز نيست و گستره توزيع آن بسيار فراتر رفته است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: