کد خبر: ۶۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
                          * مهدویت در ادیان و ملل دیگر * 

همانطور كه در مباحث دیگر ذكر شد، اعتقاد به منجی از سرشت الهی انسانها نشأت مى‌گیرد و همین اعتقاد است كه امید را در قلبها زنده مى‌كند. ولی بصورت عام این اعتقاد در كتب اقوام باستان انعكاس پیدا كرده است, با اینكه روایت منجى, روایتی است اختلاف برانگیز, ولی جلوه آن در تمامی ملل خود نمائی مى‌كند، كه البته زائیده این اعتقاد بسیاری از مذاهب است. ولی پیشگوئى‌های كه در میان ملل مرسوم بود، صد البته ارتباطی انكار ناپذیر با منبعى فرا مادی (وحی) دارد زیرا كه در تمامی ملل، از شرق تا غرب عالم، خداوند پیامبری را فرستاده است كه این نوید را تبیین نموده یا ثبت در كتابهایشان بوده است و این اختلافاتی كه بعضاً در ابعاد وجود منجی به چشم مى‌خورد, سرچشمه از تجربیات و گرد و غبار تاریخ دارد و قبل از بیان این عقاید در اقوام و ادیان گذشته, یادآوری مى‌شود كه شیعه مطمئناً با همه این عقاید موافق نیست ولی اشاره به آنها تذكری است برای اثبات وجود منجى.

پس در این بخش به بشارات كتب آسمانی گذشته و عقاید موجود در ملل گذشته نسبت به منجی مى‌پردازیم: 



مهدی (علیه السلام) در عهد عتیق:
در 35 بخش از مزامیر 150 گانه نیز ظهور منجی موجود است (زبور وداوود): زیرا كه شـریران مـنقطع خواهنـد شد، و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند شد. هان بعد از اندك زمانی شریر نخواهد بود و ...(كتاب فرامیر, فرمور, بعد 37, 90, 12) در كـتاب اشعیا, نبى: و نهالی از تنه لیی بیرون آمده, شاخه‌ای از ریشه‌هایش خواهند شگفت و روح خدا بر او قرار خواهند گرفت و ... مسكینان را به عدالت داوری خواهد كرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حكم خواهد كرد. (فصل 11- بندهای 1- 10). و در این كتاب شرح مختصری است بر احولات ظهور: گرگ با بره سكونت خواهد كرد و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر پرواری با هم و طفل كوچك آنها را خواهد راند... و در تمام كوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهند كرد، زیرا كه جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد و بر این انتظار الهی تاكید مى‌كند: اثر چه تاخیر نماید برایش منتظر باش، زیرا كه البته خواهند آمد و درنگ نخواهد كرد (كتاب مقوی نبى فصل 2 بندهای 1-10). 



مهدی (علیه السلام) در عهد جدید (اناجیل و ملحقات):

در اناجیل مختلف سخن درباره او آمده است: همچنانكه برق از شرق ساطع شده تا مغرب ظاهر مى‌شود، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد ... و آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد. و در آن وقت جمیع طوائف زمین سینه زنی كنند و پسر انسان را ببنید كه بر ابرهای آسمان با قوت و جلال می آید... (انجیل متی فصل 24 بندهای 27 و 30).

و همین انجیل درباره انتظار سخن مى‌راند: لهذا شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی كه گمان نبرید، پسر انسان مى‌آید (فصل 24 بند 37 و 45).

و انجیل مرقس درباره وظایف منتظران مى‌گوید: ولی آن روز و ساعت را غیر از پدر، هیچكس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس برخود و بیدار شده، دعا كنید، زیرا نمی ‌دانید كه آن وقت كى‌ مى‌ شود (انجیل مرقس, فصل 14 بندهای 26, 27، 31 و 33).

نكته جالب درباره اناجیل: كلمه پسر انسان مطابق نوشته‌ ماكس آمریكائی در كتاب قاموس كتاب مقدس، 80 بار در انجیل و ملحقات آن (عهد جدید) تكرار شده كه فقط 30 مورد آن با عیسی (علیه السلام) مسیح قابل تطبیق است و 50 مورد دیگر توضیحاتی درباره منجی است كه در آخر الزمان ظهور خواهد كرد و عیسی (علیه السلام) با او خواهد آمد و او را جلال خواهد داد و از ساعات و روز ظهور او جز حضرت پروردگار كسی اطلاعی ندارد. 



مهدی (علیه السلام) در كتب مقدسه هندیان:
تذكر نكته‌ای ضروری به نظر مى‌رسد: از منظر تشیع این كتب، كتابهای آسمانی به حساب نمى‌آیند بلكه اقتباساتی از كتب آسمانی گذشته, هستند و بر پا خواسته از سرشت انسانهای پاك مى‌باشند و این پیشگوئیها باید منحصراً از منابع وحی باشند.

در كتاب باسك از كتب مقدسه هندیان چنین آمده: دو دنیا تمام شود به پادشاهی عادلی در آخر زمان كه پیشوای ملائك و پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آنچه در دریاها و زمین‌ها و از آسمانها پنهان باشد همه را بدست آورد و...

در كتاب شاكمونی از كتب معتبر و مقدس چینیان آمده است: پادشاهی و دولت دنیا به فرزند سید خلائق و در دو جهان كشن (در لغت هندی اسم پیامبر اسلام است) تمام شود و كسی باشد كه بركوههای مشرق و مغرب عالم حكم براند و فرمان كند و بر ابرها سوار شود و...

در كتاب وشن حوك درباره عاقبت جهان مى‌خوانیم: سرانجام دنیا به كسی برگردد كه خدا را دوست دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد. در كتب دیگر هندیان از جمله دارتك دیده با تكیل شابو سرگان جلوهایی از این موعود جهانی را مى‌بینیم. 



مهدی (علیه السلام) در منابع زردشتیان:

در كتاب زند از كتب مقدسه زردشتیان درباره عاقبت جهان به این صورت بحث شده است: آنگاه از طرف اهورا افراد به ایزدان یارى‌ مى‌رسد, پیروزی بزرگ از آن ایزدان مى‌شود و اهریمنان را منقرض مى‌سازند. بعد از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم كیهان, به سعادت اصلی خود رسیده، بنی آدم بر تخت نیكبختی خواهند نشست...

در كتاب جاماسب نامه از تحریرات جاماست (از بزرگان دین زردشت) این چنین خصوصیات را شرح مى‌دهد: مردی بیرون آید از زمین تا زمان، از فرزندان هاشم, مردی بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق و بر دین جد خویش باشد، با سپاه بسیار روی به ایران مهد آبادنی و زمین را پر از عدل و داد كند.

و جای دیگر گوید: از فرزندان پیامبر (آخرین) شخصی در مكه پدیدار خواهد شد كه جانشین آن پیامبر است و پیرو دین جد خود مى‌ باشد از عدل او گرگ با مىش آب مى‌خورد و همه جهان به آئین مهرآزمای (محمد) خواهند گروید. قسمتهای دیگری از پیشگوئیهای زردشت از بهمن پشت به تفصیل آمده است.

در كتاب زند و هوهومن لیسن از ظهور سوشیانس (نجات دهنده بزرگ جهان) خبر داده است: نشانه‌های شگفت انگیزی در آسمان پدید آید كه به ظهور منجی دلالت مى‌كند و فرشتگان از شرق و غرب به فرمان او فرستاده مى‌شوند و به همه دنیا پیام مى‌فرستد.

اعتقاد به ظهور سوشیانس در مىان ملت ایران، باستان آن قدر ریشه‌دار است كه در جنگ قادسیه پس از شكست‌های پی ‌درپی ایرنیان یزدگرد سوم, رو به كاخ پرشكوه مدائن مى‌كند و مى‌گوید: درود بر تو باد من اكنون از تو روی بر مى‌تابم تا آنگاه كه با یكی از فرزندان خود كه هنوز زمان ظهور آن فرا نرسیده است بسوی تو باز گردم (جاماسب نامه صفحه 121 و 122) كه البته در عقیده تشیع مهدی (علیه السلام) موعود فرزند دختری یزگرد سوم هم به حساب مى‌آید. زیرا كه دختر یزدگرد سوم همسر امام سوم شیعیان (امام حسین(علیه السلام)) و حسین (علیه السلام) نیز جد نهم مهدی(علیه السلام) موعود است. 



مهدی (علیه السلام) در ملل مختلف:
در این بخش سعی بر آن رفته است كه با مختصر‌ترین عبارات گوشه‌ای از این اعتقادات در ملت‌های مختلف را بیان كنیم. 

1- ایرانیان باستان معتقد بودند كه گرزا سپه قهرمان تاریخی آنان زنده است و صد هزار فرشته او را پاسبانی مى‌كنند تا روزی قیام كند و جهان را اصلاح كند.

2- نژاد اسلام بر این عقیده است كه از مشرق زمین یك نفر برخیزد و تمام قبائل اسلام را متحد سازد و آنها را بر دنیا مسلط سازد.

3- نژاد ژرمن معتقد بود كه یك نفر فاتح از طرف آنان قیام نماید و ژرمن را بر دنیا حاكم كند.

4- اهالی سربستان انتظار ظهور ماركوكرالیویچ را داشتند. 5- یهودیان معتقدند كه در آخر الزمان ماشیع (مهدی بزرگ) ظهور مى‌كند و ابد الابد در جهان حكومت مى‌كند ولی او را از اولاد اسحاق مى‌دانند در صورتیكه به وضوح بیان مى‌دارد كه او از اولاد اسماعیل است.

6- مردم اسكاندیناوی معتقدند كه برای مردم بلاهائی مى‌رسد. جنگهای جهانی اقوام را نابود مى‌سازند. آنگاه اودین یا نیروی الهی ظهور كرده و بر همه چیره مى‌شود.

7- یونانیان گویند كایوبرگ نجات دهنده بزرگ ظهور كرده و جهان را نجات خواهد داد.

8- اقوام آمریكای مركزی معتقدند كه كوتزلكومل نجات بخش جهان پس از بروز حوادثی در جهان پیروز خواهد شد.

9- چینى‌ها نجات جهان را بدست فردی به نام كرشنا مى‌دانند.

10- اقوام اروپای مركزی در انتظار ظهور بوخس مى‌باشند.


*معرفی کتاب*


                         لواء الانصار : شیوه‌های یاری قائم آل محمد (ص)


نویسندۀ این كتاب آیت الله مهدی فقیه ایمانی می باشد و توسط انتشارات عطر عترت منتشر گردیده است. 


باب اوّل: در بیان كیفیّت حصول نصرت الهی كه بنده مؤمن باید در امر دین نسبت به وجود مبارك حضرت صاحب الأمر (علیه السلام) نصرت و یاری نماید.


باب اوّل: مشتمل بر سه فصل است:


فصل اوّل: در بیان احادیث وارده در فضل نصرت و یاری ائمّه أطهار (علیهم السلام).
فصل دوّم: دربیان روشهای نصرت و یاری امام زمان (علیه السلام) در امر دین.
فصل سوّم: در بیان طریقه های نصرت و یاری حضرت صاحب الأمر(علیه السلام)، در آن جهت كه راجع به خود ایشان است، گر چه در واقع برگشت آنهم به یاری در امر دین می شود.


باب دوّم مشتمل بر دو فصل است:


فصل اوّل: در بیان روایات وارده در تفسیر آیه شریفه: (قُلْ لا اَسئَلُكُم عَلَیهِ اَجراً اِلاّ المَوَدَّةَ فِی الْقُربی) از فضل محبّت و مودّت با ذوی القربى، و در بیان مصداق و مراد از ذوی القربى.
فصل دوّم: در بیان انواع و چگونگی مودّت با ذوی القربی و علی الخصوص به وجود مبارك آنحضرت (علیه السلام) و در بیان اسباب و وسائل تحقیق و تكمیل مودّت
.

نام:
ایمیل:
* نظر: