کد خبر: ۶۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
حسینیه عاشقان ثارالله شیراز در تابستان امسال متولی برگزاری کلاس های مداحی خواهران است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مداحان فارس، در این روزهای داغ تابستان که در پایگاه ها، موسسات و هیئات مذهبی گوناگون کلاس های مختلف عقیدتی سیاسی فرهنگی و هنری در حال برگزاری است، مجموعه فرهنگی ثارالله نیز چند سالی است که از این موهبت بی نصیب نمانده و از پتانسیل موجود برای تشکیل کلاس های فرهنگی در حوزه مــداحــی به خوبی استفاده کرده است.

برگزاری این کلاس ها تحت نظارت سازمان بسیج مداحان فارس با مدیریت محسن متقی پیشه، مسئول حسینیه عاشقان ثارالله، از آغاز تابستان امسال در حال انجام است. کلاس های مداحی با تدریس اساتید زبردست این فنون خواهران سرکوبی، شاملو و کاشانی هر هفته در روزهای یکشنبه و دوشنبه در این مجموعه تشکیل می شود.

گزارش پیش رو از کلاس های فرهنگی عقیدتی در حوزه مداحی واحد خواهران مداح تهیه شده است :

در مصاحبه ی کوتاهی که با استاد محترم خواهر سرکوبی به عمل آمد از نحوه فرآیند تدریس وی پرسیده شد، سرکوبی که از سالیان دور در امر تبلیغ دین فعالیت می کند و یکی از مبلغان مذهبی و چیره دست این عرصه به شمار می رود در این سری کلاس ها عهده دار آموزش مباحث اخلاقی و معرفتی از حیث اینکه «شایسته است یک مداح از منظر قرآن و تعبّد وتخلّق به اخلاق الهی چگونه باشد» با مجموعه همکاری میکند.

وی فراگیری اصول دین و احکام و همچنین داشتن دانش کافی درباره فلسفه تعبد و رابطه ی آن با تعقل ، آگاهی نسبت به احکام هیئات مذهبی و نکاتی چون نحوه هروله در عزاداری، غلو در عزاداری،نوع پوشش مداحان، استفاده از آلات موسیقی در مراسم منتسب به اهل بیت، خودزنی و آسیب های جسمی و همچنین مساله خودسازی مداحان بعنوان مبلغان مذهبی آینده را از ضروریات مفاد کلاس های مذکور مطرح کرده که بایستی حتما مورد توجه قرار گرفته و در سطح عالی آموزش داده شود.

در ادامه در گفتگویی با استاد خواهر کاشانی که در زمینه فن بیان مداحان مشغول تدریس هستند از شیوه تدریس و محتوای کلاسشان پرسیدیم.   

وی که چند سالی است در این عرصه فعالیت مستمر داشته معتقد است که فن مداحی صرفا فن آوازه خوانی و صدا نیست و ملاک و تمرکز یک مداح نباید به تنهایی بر روی صدا باشد بلکه رسالتی که بر دوش یک مداح است بسیار بالاتر بوده و مداح باید در کنار موهبت و استعدادی که حضرت حق به او عطا کرده شأن و قداست مجلس اهل بیت را حفظ کند ، و صرف یادگیری نغمه ها و نواها برای کسب شهرت و امرار معاش بدون معرفت کافی و تزکیه نفس  را از آسیب های این حوزه عنوان کرد.

کاشانی در ادامه مسائل مورد آموزش در کلاس را اینگونه معرفی کرد: توصیه های اخلاقی فنون مجلس داری ، طرز مدیریت زمانبندی مجلس توسط مداح ، فنون نفس گیری،  آموزش نغمه ها نوا ها ، معرفی انواع مجالس ، شیوه ای مختلف سخنرانی و از این قبیل.

 و در پایان در صحبتی کوتاه که با استاد خواهر شاملو صورت گرفت او پایه و بن مایه ی آموزش مداحی را دانش نسبت به فلسفه ی عزاداری میداند زیرا از آنجایی که بر پایی مجالس مدح و مرثیه و سوگواری برای اهل بیت خصوصا امام حسین(علیه السلام) توسط خود ایشان به ما رسیده است پس باید آن را با درک مقتضیاتش حفظ کرد و برای انجام این رسالت در کنار کسب توانایی های فنی  هنر مداحی توسط مداح  بایسته است فلسفه و ریشه این هنر والا را که مایه ی حفظ مکتب و شریعت و وحدت است مورد توجه خاص قرار گیرد.

لازم به ذکر است که این مجموعه کلاسها بصورت دوره های سه ماهه در فصل های آینده هم پذیرای علاقمندان خواهد بود.


حسینیه عاشقان ثارالله میزبان برگزاری کلاس های مداحی خواهران


حسینیه عاشقان ثارالله میزبان برگزاری کلاس های مداحی خواهران


حسینیه عاشقان ثارالله میزبان برگزاری کلاس های مداحی خواهران




حسینیه عاشقان ثارالله میزبان برگزاری کلاس های مداحی خواهرانحسینیه عاشقان ثارالله میزبان برگزاری کلاس های مداحی خواهران
نام:
ایمیل:
* نظر: