شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۱:۴۲:۱۳
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۶۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
عضو شورای شهر شیراز:
شورای تأمین شهر شیراز اجرای خط دوم زه کش وزارت نیرو را متوقف کند.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از شیرازه، عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: حدود ۱۵ سال قبل و در سال‌های پر آبی شیراز پروژه‌ای توسط وزارت نیرو به نام طرح زه کش و جمع آوری آب‌های زیر زمینی شیراز از عمق ۳۰ متری زمین تهیه و در سالیان بعدی خط یک آن به مرحله اجرا در آمده و اینک آبی با دبی یک مترمکعب در ثانیه و معادل حدود۹۰هزار مترمکعب روزانه از یک لوله با قطر ۴۰/ ۱ متر درحال تخلیه شدن می‌باشد.

سید محسن معین در صد و یازدهمین جلسه علنی شورای شهر شیراز اظهار کرد: همزمان با اجرای طرح شبکه دفع فاضلاب، آب‌های زیرزمینی شیراز از تزریق قبلی پساب فاضلاب محروم شده و معادل یک مترمکعب در ثانیه دیگر هم از خروجی تصفیه خانه فاضلاب شیراز تخلیه گردیده و صرف سبزی کاری آلوده می‌شود.

به گفته وی خشکسالی و حفرچاه‌های فراوان باغ شهرهای بالا دست شیراز همه و همه موجب شده که ارتفاع سطح آب‌های زیرزمینی در مناطق غربی شیراز از ۴۰ متر به حدود ۱۴۰ متر و در مناطق جنوبی و غربی از ۵ متر به حدود ۳۰ متر افزایش می‌یابد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار تاسف کرد که شیراز به زودی دچار فاجعه نشست زمین و فروچالگی خواهد شد و گفت: به زبان ساده زیر پای شیراز در حال خالی شدن می‌باشد و ساختمان‌های موجود نابود خواهند شد و بدیهی است در صورت بروز این فاجعه، خطرات آن به مراتب بیشتر از یک زلزله مخرب خواهد بود زیرا درصورت بروز یک زلزله مخرب امکان ساخت بناهای جدید وجود دارد ولی درصورت بروز پدیده فروچالگی امکان بازسازی شهر بر روی زمین سست فراهم نخواهد شد و کلان شهر شیراز به یک شهر سوخته و غیر قابل سکنه تبدیل می‌گردد.

نائب رئیس کمیسیون عمران شورا گفت: تأسف بار‌تر اینکه اخیراً خط دوم زه کش آب‌های زیرزمینی شیراز نیز درحال شروع شدن است که بدون شک پدیده شوم فروچالگی را تسریع خواهد کرد.

معین ضمن هشدار به تمام مراجع دولتی و قضائی و رسانه‌های شیراز پیشنهاد داد: آمار روند پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی در سنوات اخیر از وزارت نیرو و سایر مراجع مطمئن اخذ شود و ضمن اخذ نظرات کار‌شناسان زمین‌شناسی و هیدرولوژی از طریق طرح موضوع در شورای تأمین شهر و استان اجرای خط دوم زه کش وزارت نیرو متوقف شده و از انتقال آب خط فعلی زه کش وزارت نیرو جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: باید به هر طریق ممکن است کل آب‌های خروجی از تصفیه خانه فاضلاب جهت برگشت به سیکل آب‌های زیرزمینی شهر مورد استفاده فضای سبز شیراز گردد و در ‌‌نهایت مطمئن باشید چنانچه به تذکرات ناصحانه حقیر دقت نشود ظرف یک یا چند سال آینده نه از تاک نشان خواهد ماند و نه از تاک نشان.

نام:
ایمیل:
* نظر: