اول ذیحجه، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است
به
گزارش بسیج مهندسین فارس ،حضرت علی علیه السلام، پیشوای
پارسایان با حضرت فاطمه سلام الله علیها، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا،
والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت این ازدواج، عمری به
گستردگی آفتاب دارد، همچنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار شد.
اول ذیحجه، سالروز ازدواج فرخنده
حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است و روزی
مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی
علیهاالسلام دادهاند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند. .
ازدواج
حضرت علی علیه السلام با حضرت فاطمه سلام الله علیها به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که
رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم بر آن مباهات میکردند. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان
در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند. حضرت فاطمه زهرا
سلام الله علیها دختر پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم و از دوشیزگان ممتاز
عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیلترین و شریفترین خانوادههای قریش بودند. از
حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث میبرد و به
عالیترین کمالات انسانی آراسته بود. پیش از حضرت علی علیه السلام افرادی مانند
ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با دختر پیامبرصل الله علیه و آله و سلم
اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبرصل الله علیه و آله و سلم یک پاسخ شنیده بودند و
آن این که درباره ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها منتظر وحی الهی است. هنگامی که
حضرت علی علیه السلام برای خواستگاری فاطمه علیهاالسلام رفت، پیامبر در خانه ام
سلمه بود. حضرت علی علیه السلام در زد. ام سلمه پرسید: کیست؟ قبل از پاسخ خواستگار،
پیامبر دستور داد: «در را باز کن و بگو داخل شود. کسی پشت در است که محبوب خدا و
رسول است». حضرت علی علیه السلام وارد شد، سلام کرد و در حضور رسول خدا صلی الله
علیه و آله نشست. چشمان خود را بر زمین دوخت. شرم از پیامبر صل الله علیه و آله و
سلم مانع گفتن خواستهاش میشد. پیامبرصل الله علیه و آله و سلم که خود حضرت علی
علیه السلام را بزرگ کرده و از روحیات او باخبر است، سکوت را شکست و فرمود:
«میبینم برای حاجتی اینجا آمدهای. خواستهات را بر زبان آور و آنچه در دل داری
بازگو که خواستهات پیش من پذیرفته است». حضرت علی علیه السلام با سخنانی شیرین
خواستهاش را چنین بازگو کرد: «پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از
عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم
کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و
هدایتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم
میباشید. ای رسول خدا! اکنون که بزرگ شدهام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم
تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمدهام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری
کنم. آیا مرا میپذیرید؟» چهره پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را
میکشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده حضرت فاطمه سلام الله علیها گذاشت. پس
از انجام خواستگاری و مراسم عقد وقت آن رسید که حضرت علی علیه السلام برای همسر
گرامی خود اثاثی تهیه کند و زندگی مشترک خود را با دختر پیامبرصل الله علیه و آله و
سلم آغاز کند. در آن زمان تمام دارایی حضرت علی علیه السلام منحصر به شمشیر و زرهی
بود که میتوانست به وسیله آنها در راه خدا جهاد کند و شتری نیز داشت که با آن در
باغستانهای مدینه کار میکرد و خود را از میهمانی انصار بی نیاز میساخت. پیامبر
اکرم صلی الله علیه و آله پذیرفت که حضرت علی علیه السلام زره خود را بفروشد و به
عنوان جزئی از مهریه فاطمه سلام الله علیها در اختیار پیامبر بگذارد. زره به چهارصد
درهم به فروش رفت. پیامبر قدری از آن را در اختیار بلال گذاشت تا برای حضرت
زهراسلام الله علیها عطر بخرد و باقیمانده را به عمار یاسر و گروهی از یاران خود
داد تا برای فاطمه سلام الله علیها و علی علیه السلام لوازم منزل تهیه کنند. از
صورت جهیزیه حضرت زهرا سلام الله علیها میتوان به وضع زندگی بانوی بزرگوار اسلام
به خوبی پی برد. پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم ازدواج دخترش را به
سادهترین و راحتترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی
مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه 500 درهمی برای فاطمه علیهاالسلام
مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت. در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی
و مالی دارد، مهریههای معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است. در
روایتی میخوانیم که حضرت زهرا علیهاالسلام از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا
بخواهند تا مهریهاش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت
مستجاب شد و فاطمه علیهاالسلام شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت. سورههایی
که بر ازدواج حضرت امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها دلالت دارد،
کدام است؟ در قرآن آیهای وجود ندارد که به صورت مستقیم به ازدواج امام علی علیه
السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره کرده باشد. ولی آیاتی وجود دارد که به
گونهای مرتبط و مناسب با این رویداد است. آیه انتهایی سوره «کوثر»، دشمن پیامبرصل
الله علیه و آله و سلم را مقطوع النسل میداند و عنوان میکند که خدا به پیامبر
اکرم صل الله علیه و آله و سلم خیر کثیر عطا کرده است و میدانیم که با ازدواج امام
علی علیه السلام و حضرت زهراسلام الله علیها بود که نسل حضرت پیامبرصل الله علیه و
آله و سلم ادامه پیدا کرده و گسترش مییابد. آیهای از سوره «رحمن»: در این سوره
چنین آمده: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ... یخَرُجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ
وَ الْمَرْجَان»؛ دو دریا را روان کرد تا با یکدیگر تماس پیدا کردند... از آن دو
مروارید و مرجان بیرون میآید. در تفسیر این دو آیه، در روایات آمده که منظور از دو
دریا حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها و منظور از مروارید، امام
حسن علیه السلام و مرجان، امام حسین علیه السلام است. از ماجرای ازدواج حضرت
علیعلیهالسلام و حضرت فاطمهعلیهماالسلام نکات بسیار جالبی را میآموزیم که اگر
خواهان سعادتیم و پیروی راستین اسلام، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول
ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد، و دوم آنکه ساده زیستی در تمام شئون زندگی جامعه
و بخصوص ازدواج راه یابد و گرنه قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت
گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساخته و پرداخته ذهنهای کوتاه مادی و اشرافی است
چون غل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آنها میافتد و هر روز این غل و زنجیر
بزرگتر و سنگینتر میشود، تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را میگیرد و حیات
جامعه را به سوی نابودی میکشاند و بر فساد و نابسامانیهای روانی و مشکلات اخلاقی
میافزاید. در جریان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسولصل الله علیه و
آله و سلم خداوند فاطمه را به ازدواج علی در آورد نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی
وجود دارد که از آن جمله میتوان به کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت،
دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قراردادن معیارها و
خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق
واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و... اشاره کرد. به این خاطر است که یک پیوند با این
ویژگیها پیوند آسمانی لقب میگیرد که رضایت خدا و رسول خدا صل الله علیه و آله و
سلم در آن وجود دارد.
مهندس زینب زراعت
پیشه- کانون بسیج مهندسین کازرون
/224224