شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۱:۲۸:۲۴
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۶۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
وزیر نیرو گفت: 30 سال پیش برای احداث یک سد بزرگ، نیروگاه و احداث خطوط انتقال نیازمند حضور کارشناسان خارجی بودیم، ولی اکنون به همت کارشناسان داخلی و مهندسان بسیجی و استفاده از تجربیات جهانی در 40 کشور جهان فعالیت‌های اقتصادی، و سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق داریم.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین صنعتی، مهندس حمید چیت‌چیان روز گذشته در نشست تخصصی "صنعت درون زا و برون گرا" که در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد، با بیان این مطلب که سال‌های اخیر در نتیجه اعمال سیاست‌های یارانه انرژی، توان عظیم صنعت آب و برق محدود شده است، اظهار داشت: اگر پوسته یارانه‌ها شکسته شود یک شکوفایی تحقیقاتی و صنعتی بزرگ در کشور صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه صنعت آب و برق دارای یک پیشینه پر افتخار است که باید دامنه نیازهای خود را از خارج از کشور کوتاه کند و با اتکا به صنعت داخلی حضور موفقی در بازارهای جهانی داشته باشد، گفت: 30 سال پیش برای احداث یک سد بزرگ، نیروگاه و احداث خطوط انتقال نیازمند حضور کارشناسان خارجی بودیم، ولی اکنون به همت کارشناسان داخلی و مهندسان بسیجی و استفاده از تجربیات جهانی در 40 کشور جهان فعالیت‌های اقتصادی، و سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق داریم.
چیت‌چیان رسیدن به این جایگاه را مدیون سه مرحله دانست و ادامه داد: مرحله اول، الزام حضور کارشناسان داخلی در کنار کارشناسان خارجی در پروژه‌ها، مرحله دوم، طراحی پروژه‌ها توسط متخصصان داخلی و رفع نواقص توسط کارشناسان خارجی و در مرحله سوم انجام تمامی مراحل پروژه از صفر تا صد به ‌وسیله متخصصان داخلی و کنترل نهایی توسط کارشناسان خارجی در آخرین مرحله .
وی گفت: هم‌اکنون بیش از 600 سد در کشور وجود دارد و 160 پروژه بزرگ آب و برق در کشور در حال اجراست که هم‌اکنون شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان، سریلانکا، کنیا و بسیاری از کشورهای دیگر مشغول احداث سد،‌ نیروگاه‌های برق آبی،‌ نیروگاه حرارتی و خطوط انتقال هستند و به عنوان شرکت‌های معتبر و موفق شناخته شده‌اند.
وزیر نیرو با بیان اینکه شرکت مپنا جزو 6 یا 7 تولیدکننده تجهیزات نیروگاهی دنیاست، افزود: با توجه به اینکه کشور چین دارای فناوری نیروگاهی است، اما در بسیاری از اجزایی که در داخل کشور برای نیروگاه‌های گازی تولید می‌شود، از این کشور جلوتر هستیم، حتی در زمان تحریم‌ها نیز اگر شرکت مپنا نبود با کمبود برق در کشور مواجه می‌شدیم.
چیت چیان با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاهی کشور هم‌اکنون 74 هزار مگاوات است که تماماً به دست متخصصان داخلی احداث شده است، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و صنعت درون‌زا و برونگرا، این توفیق نصیب وزارت نیرو شده است، که هم اکنون نیروگاه‌های بسیاری در کشورهای سوریه، عراق، عمان و اندونزی توسط متخصصان ایرانی، احداث و به مرحله بهره‌برداری برسد، که در تأمین برق آن کشورها نقش مهمی را ایفا کنند.
وزیر نیرو تصریح کرد: تجربه کار تحقیقاتی انجام شده در داخل کشور، توانمندی امروز و فناوری بدست آمده، نتیجه تعهد، تخصص و دانش متخصصان داخلی بوده، به‌ طوریکه در دوسال گذشته 17 مورد تکنولوژی و فناوری جدید در صنعت برق کشور به خدمت گرفته شده است.
وی با اشاره به سامانه‌ PMU که از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های دنیاست، گفت: بهره‌برداری از این سامانه‌ برای کنترل پایداری شبکه‌های برق کشورضروری است و ایران جزو 10 کشور برتر جهان است که از این فناوری در سامانه‌ دیسپاچینگ ملی استفاده می‌کند.
چیت‌چیان بهره‌برداری از رله‌های حفاظتی جریان، بهره‌برداری از پست‌های 63 کیلو ولت کامپکت، ساخت توربین‌های کوچک نیروگاه‌های برق آبی و ساخت گاورنر را از دیگر دستاوردهای مهندسان بسیجی داخل دانست و افزود: در صنعت آب و فاضلاب نیز به فناوری‌های بسیاری دست یافته‌ایم که برای رفاه جامعه و رشد و ارتقای این صنعت در کشور بسیار سودمند است.
وی با بیان اینکه برای آینده صنعت آب و برق 26 فناوری مدرن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: در زمینه تولید پیل سوختی، سامانه‌‌های فتوولتائیک، موتورهای پیشرفته الکتریکی با راندمان بالا گام‌های موثری برداشته شده است.
چیت‌چیان با اشاره به سامانه‌‌های HPDC و HPAC بیان کرد: در آینده به سوی توربین‌هایی با راندمان بالا گام بر می‌داریم و تلاش داریم راندمان نیروگاه‌ها را از 37 درصد به 60 درصد برسانیم.
وی ورود خودروهای برقی به کشور را در آینده‌ای نه چندان دور اجتناب ناپذیر دانست و افزود: صنعت برق باید خود را برای ایجاد ایستگاه‌های مخصوص شارژ این خودروها و تأمین برق مصرفی آنان آماده ‌کند.
وزیر نیرو در ادامه گفت: سامانه‌‌های سرمایشی پیشرفته و کارا و مؤلفه بار سرمایشی مهم‌ترین مؤلفه بخش پیک بار ما است و همچنین مسئله ابزاردقیق، ذخیره سازی برق، خدمات دهی به مشترکین، تولید توربین‌های بادی و استفاده از شبکه‌های هوشمند که میزان کار پژوهشی و صنعتی گسترده‌ای دارد از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
چیت‌چیان با بیان اینکه در سامانه‌‌های نوین تصفیه آب برای کاهش هزینه‌ها لازم است تصفیه در محل انجام پذیرد، گفت: باید سامانه‌ تصفیه در ساختمان‌های بزرگ یا کوچک به نوعی تعبیه شود که ضمن تصفیه آب و یا فاضلاب در محل، امکان استفاده از فرآیند استفاده مجدد از آب تصفیه شده و پساب فاضلاب برای مصارف بهداشتی و غیره از جهت‌گیری‌های اصلی فناوری است که وزارت نیرو در حال پیگیری است.
وی بیان داشت: منابع آب جمعی، اقتصاد آب، حسابداری ملی آب، مطالعات اجتماعی حقوقی آب، آب‌های فسیلی و ژرف، نمک‌زدایی از آب شور مواردی است که در حال بررسی است.
وزیر نیرودر ادامه با بیان اینکه در نتیجه اعمال سیاست‌های یارانه انرژی توان عظیم صنعت آب و برق محدود شده است، گفت: اعتقاد دارم با اصلاح اقتصاد صنعت آب و برق بسیاری از فناوری‌های جدید شکل خواهد گرفت.
وزیر نیرو گفت: برای تولید هر متر مکعب آب شرب هزار تومان هزینه می‌شود که آب شرب را در نواحی شهری با قیمت 320 تومان و در نواحی روستایی 100 تومان به ازای هر مترمکعب در اختیار هموطنان قرار می‌دهیم.
چیت‌چیان با بیان اینکه اگر پوسته یارانه‌ها شکسته شود، شکوفایی تحقیقاتی و صنعتی بزرگ در کشور صورت می‌گیرد، گفت: در برآورد بودجه‌های سال آینده و برنامه ششم در خصوص اعتبارات و تحقیقات فناوری باید تحقق جدی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در صادرات تجهیزات به خارج از کشور بایستی حضور گسترده‌تری داشته باشیم، گفت: اگر بازارهای دنیا را به روی صنعت خود باز نکنیم، استفاده از ظرفیت پیمانکاری و مشارکتی که انجام شده امکان‌پذیر نیست.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: