دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۰۷:۱۴
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۶۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹
معاون وزیر نفت خبر داد
معاون وزیر نفت گفت: از زمانی که نظام جامع پژوهش و فناوری در صنعت نفت ایجاد شده است، ۱۵۰۰میلیارد تومان پروژه تعریف شده است.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از فارس، حمیدرضا مقدم‌ معاون امور پژوهشی وزارت نفت در همایش بین المللی فرصت‌های فناورانه صنعت نفت و گاز با بیان این مطلب افزود: از زمانی که نظام جامع پژوهش و فناوری در صنعت نفت ایجاد شده، یک هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان پروژه تعریف شده است، در حالی که باید بررسی شود از این میزان پروژه، چه تعداد به تولید فناوری انجامیدند، چه تعداد قابلیت جذب سرمایه گذار و کارآفرین پیدا کردند و در نهایت چه تعداد توانستند اعتماد سیاستگذاران بازار را به خود جلب کنند.

وی بر لزوم برنامه ریزی مدون در حوزه خلق و انتشار فناوری تاکید کرد و گفت: جذب کارآفرینان، خلق فناوری، انتشار فناوری، سیستم دهی و نظام بخشیدن به فناوری، تامین منابع مالی و اثربخشی از جمله کارکردهای نظام نوآوری فناورانه است که باید در صنعت نفت کشور مدنظر قرار گیرد.

به گفته مقدم واقعیت این است که حوزه های پژوهش و فناوری و مهندسی کارکرد جدا از هم ندارند و عملکرد یکپارچه این حوزه ها می تواند به افزایش کارآمدی و خلق و توسعه فناوری بینجامد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه پژوهش و فناوری ملزم به خلق فناوری و ساماندهی آن است و حوزه مهندسی نیز باید سازوکار لازم را برای کاربردی کردن دانش فنی و ورود آن به عرصه کسب و کار فراهم کند.

مقدم افزایش هزینه‌ها و طولانی شدن پروژه‌ها را به عنوان عاملی در جهت کاهش ارزش اقتصادی طرح‌ها در کشورمان مورد اشاره قرار داد و گفت: این در حالی است که در دنیا، ارزش اقتصادی پروژه در انتها نسبت به ابتدای کار چندبرابر شده است.

وی بازنگری نظام فنی اجرایی صنعت نفت و تغییر رویکرد این نظام را به سمت بالادست بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: در نظام فعلی فنی اجرایی این صنعت، توجهی به بخش بالادست نشده است؛ در حالی که نظام مهندسی صرفا معطوف به فعالیتهای پایین دست کاربردی ندارد.

معاون وزیر نفت همچنین بر لزوم کالبدشکافی پروژه های موجود و آسیب شناسی فرصتهای از دست رفته تاکید کرد و افزود: با ابلاغ قانون جدید وزارت نفت، امکانات قانونی لازم برای رسیدن به اهداف دانش بنیان صنعت نفت فراهم شده است و با توجه به این که دانش بنیان کردن اقتصاد کشور از دانش بنیان کردن صنعت نفت و گاز سرچشمه می گیرد، این پتانسیل می تواند تاحدود زیادی راهگشا باشد.

وی  انرژی را مهمترین مبحث توسعه در دنیای امروز معرفی کرد و با اشاره به رتبه نخست ایران در برخورداری از منابع نفت و گاز عنوان کرد: مزیت نسبی اقتصاد ایران، برخورداری از این مواهب است و مطالعات نشان می دهد در آینده فرصتهای زیادی برای اکتشاف بخصوص در حوزه گاز در اختیار داریم.

معاون وزیر نفت به بند ١٧ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، ابلاغی از سوی رهبرمعظم انقلاب مبنی بر دانش بنیان کردن بخش بالادست و پایین دست صنعت نفت اشاره کرد و افزود: این بند، نقشه راه صنعت نفت برای تبدیل به صنعتی دانش بنیان و افزایش خودکفایی خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که دوران پساتحریم، فرصتهای مناسبی را برای انتقال فناوری و استفاده از راهبرد بازار در مقابل فناوری، در اختیار صنعت نفت کشورمان قرار دهد.

مقدم در پایان با اشاره به قدردانی وزیر نفت از برگزار کنندگان این همایش، قابلیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: این پژوهشگاه باید محور و مرکز تجمیع دانش همه فعالیت‌های پژوهشی صنعت نفت در سراسر کشور باشد.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: