گزارش
نشست روشنگری و بصیرتی
نشست
boletنشست روشنگری و بصیرتی
حوزه امام جواد(ع)سرچهان
یادداشت و گفتگو
همیشه پایِ «امام رضا» در میان است!
دل نوشت مسئول سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس؛
boletهمیشه پایِ «امام رضا» در میان است!
سالهاست در فضای شهدا هستم و آرزویم شهادت است
مصاحبه با همسر اولین طلبه شهید مدافع حرم محمد مسرور
boletسالهاست در فضای شهدا هستم و آرزویم شهادت است
کد خبر: ۶۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
به مناسبت هفته بسیج دانش آموزی منتشر شد؛
از حجم انبوه برنامه های اجراشده در بسیج دانش آموزی فارس، رئوس مهم ترین برنامه ها در چهار سرفصل فرهنگی تربیتی، آموزشی، فضای مجازی و علمی در این خبر آمده است.

در آغازین روز هفته بسیج دانش آموزی بر آن شدیم تا گوشه ای از فعالیت های انجام شده توسط سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس را منعکس نماییم. از حجم انبوه برنامه های اجراشده در بسیج دانش آموزی فارس، رئوس مهم ترین برنامه ها در چهار سرفصل فرهنگی تربیتی، آموزشی، فضای مجازی و علمی به این شرح است:

الف) فرهنگی تربیتی

1- طرح یاوران ولایت

به منظور توانمندسازی فرماندهان و اعضای شورای واحدهای مقاومت، هرساله طرح یاوران ولایت با برگزاری دوره ها و برنامه های مختلف برگزار می گردد که برگزاری باکیفیت آن به تقویت راهبرد دانش آموز محوری خواهد انجامید. آموزش بیش از چهار هزار نفر در سال جاری در قالب این طرح و با نام و یاد شهید جهاد مغنیه از نقاط درخشان در کارنامه بسیج دانش آموزی فارس می باشد. تهیه متون مناسب فرمانده و شوراهای واحد از نقاط روشن دیگری است که در سرفصل آموزشی بدان اشاره شده است.

فعالیت ها

2- نوشت افزار امین و مینا

نوشت افزار امین و مینا یکی از شانزده تولید کننده نوشت افزار اسلامی ایرانی در کشور و تنها تولیدکننده نوشت افزار اسلامی ایرانی در کشور با عنایت به محتوای داخلی نوشت افزار می باشد. طرح جلد زیبا، محتوای داخلی متناسب با نیاز دانش آموز و قیمت مناسب از جمله ویژگی های این نوشت افزار می باشد.

فعالیت ها

3- سررسید دانش آموزی کوله پشتی

تقویم از مهر تا مهر به علاوه پنجاه مهارت مورد نیاز دانش آموز، جدول محاسبه اعمال و معرفی نویسندگان انقلاب اسلامی از مهم ترین محتوای این سررسید می باشد.

فعالیت ها

4- کتاب حمیم

این کتاب با رویکرد آموزش سبک زندگی اسلامی و به منظور تامین محتوای مورد نیاز حلقه های نوجوان تالیف و منتشر شده است که هر درس این کتاب شامل یک آیه قرآن، یک یا دو حدیث و یک یا دو داستان مرتبط با موضوع می باشد.

فعالیت ها

5- مجموعه کلیپ 5 دقیقه ای سبک زندگی دانش آموزی

در این مجموعه، دانش آموزان با سبک زندگی اسلامی در قالب کلیپ های 5 دقیقه ای آشنا می شوند که پخش این کلیپ ها در ابتدای حلقات صالحین، ابتدای کلاس های پرورشی، کلاس های آمادگی دفاعی و بین الصلاتین ظهر و عصر در مدارس با استقبال دانش آموزان مواجه شده است.

فعالیت ها

6- طرح همکلاسی آسمانی

به منظور آشنایی دانش آموزان با فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش آموز، هر کلاس از واحدهای مقاومت بسیج دانش آموزی به نام یک شهید دانش آموز نامگذاری شده و تلاش دانش آموزان و اولیای مدرسه بر آن خواهد بود که انس و الفتی با شهدای دانش آموز برقرار نمایند. هر کلاس از مدرسه به نام "سنگر" آن شهید نامگذاری می گردد.

فعالیت ها

7- دوره تربیت مدیران تراز انقلاب اسلامی

با هدف جذب، شناسایی و تداوم ارتباط با دانش آموزان مستعد و نخبه مدارس خاص، این طرح شکل گرفته است که دانش آموزان شناسایی شده پس از فراگیری آموزش های لازم در حلقه های صالحین سازماندهی شده و مهارت های مورد نیاز به آنان آموزش داده می شود.

فعالیت ها

8- مسجد دانش آموزی

با هدف ارتباط سه میم، منزل، مسجد و مدرسه شکل گرفته است که هیئت مذهبی منتظران ظهور، حلقات صالحین، جلسات مستمر با والدین دانش آموزان، کلاس های علمی، کلاس های رایانه در مکتب خانه دیجیتالی، کلاس های آموزش مداحی و مجری گری و آموزش هایی از این قبیل در آن برگزار می گردد. هدف اصلی مسجد، تلاش در جهت تحقق مسجد تراز اسلامی، مسجد تربیت محور و جریان ساز می باشد.

فعالیت ها

9- یک فنجان کتاب

نمایشگاه های کوچک کتاب در تمام دبیرستان های استان فارس با عنوان هزار و دویست نمایشگاه در هزار و دویست دبیرستان و تهیه پوستر، بروشور، پادکست، ویدئوکست و مسابقه کتابخوانی از جمله فعالیت های جانبی در این حوزه می باشد.

فعالیت ها

10- جوانه های امید

دیدار فرماندهان واحدهای مقاومت پیشگام با فرماندهان نواحی، مدیران آموزش و پرورش، ائمه جمعه و روسای شورای آموزش و پرورش(فرمانداران) با هدف تقویت راهبرد دانش آموز محوری و شخصیت دادن به فرماندهان واحد

فعالیت ها

11- سراج

انتقال یک پیام مشترک تا آخرین رده سازمان یعنی کلاس درس به عنوان تمرین یک کار تشکیلاتی منظم

گوشه ای از فعالیت های بسیج دانش آموزی فارس

12- پیمان جوانمردی

مشارکت دانش آموزان و خانواده ها در امر محرومیت زدایی با پرداخت ماهیانه هزار تومان

فعالیت ها

13- اردوهای جهادی و هجرت

در لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب، ورود دانش آموزان به عرصه سازندگی کشور بسیار پررنگ شده و در استان فارس بحمدلله ثمرات بسیار نیکویی داشته است. رنگ آمیزی بیش از یکصد مدرسه در تابستان گذشته، راه اندازی بیش از شصت گروه جهادی دانش آموزی در استان، برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم و کمک به رفع محرومیت از مهم ترین فعالیت هایی بوده که به همت دست توانمند دانش آموزان بسیجی انجام شده است. درآمد حاصل از کمک های دانش آموزان در قالب طرح پیمان جوانمردی نیز برای امور خانواده های بی بضاعت هزینه می گردد.

فعالیت ها

ب) آموزشی

1- تولید درس آموزش خبرنگاری و خبرنویسی

انعکاس فعالیت ها و تلاش های دانش آموزان در مدارس امری مهم و ضروری است که به دلیل عدم آشنایی دانش آموزان با تکنیک ها و فنون خبرنویسی مغفول واقع شده بود. درس آموزش خبرنگاری و خبرنویسی به صورت تصویری و با آموزش ساده و روان مخصوص دانش آموزان توانسته است تا حد زیادی به این نیاز پاسخ دهد. این درس ها با جای گذاری در مدرسه مجازی و انتشار و تولید بیش از هزار نسخه در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

فعالیت ها

2- کتاب اسوه های تشکیلاتی

مجموعه ای از رفتار و منش سرداران شهید با محوریت کار تشکیلاتی در این کتاب گرد آمده و تاکنون طی دو نوبت چاپ به تیراژ دوازده هزار نسخه رسیده است.

گوشه ای از فعالیت های بسیج دانش آموزی فارس

3- کتاب یک قلپ مدیریت

آموزش جامع کار تشکیلاتی ویژه فرماندهان و اعضای شورای واحدهای مقاومت بسیج دانش آموزی که در دوره طرح شهید جهاد مغنیه(آموزش فرماندهان و اعضای شورای واحدهای مقاومت) مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون پنج هزار نسخه منتشر گردیده است.

4- کتاب خاطرات تشکیلاتی

این کتاب حاوی خاطرات دانش آموزان فرمانده واحد مقاومت بسیج دانش آموزی در سال های گذشته می باشد که تاکنون به تیراژ پنج هزار نسخه رسیده است.

5- دو کلام حرف حساب

جزوه آموزشی جهت تقویت تمرکز حواس و تمرین برای هماهنگ نمودن نقش های مختلف فرمانده واحد که در آن مهم ترین نکات مشاوره ای گردآوری شده است. از این جزوه تاکنون بیش از هزار و دویست نسخه منتشر گردیده و در اختیار فرماندهان واحدها قرار گرفته است.

گوشه ای از فعالیت های بسیج دانش آموزی فارس

6- چراغ

جزوه آموزشی جهت توانمندسازی مسئولین فرهنگی واحدهای مقاومت با تیراژ بیش از دو هزار و پانصد نسخه.

7- سنگر من

جزوه آموزشی جهت توانمندسازی مسئولین رسانه واحدهای مقاومت با تیراژ بیش از دو هزار و پانصد نسخه.

8- مضمار

دفترچه آموزشِ کارگاهیِ کارِ تشکیلاتی ویژه فرماندهان واحدها که در کارگاه های طرح یاوران ولایت و تحت نظر مربیان کار تشکیلاتی، توسط فرماندهان واحد تکمیل می گردد و طی دوسال که از تالیف آن می گذرد دو هزار و پانصد نسخه از آن منتشر گردیده است.

فعالیت ها

9- تولید درس مشاوره تحصیلی

یکی از نیازهای دانش آموزان، خصوصا دانش آموزان دوره متوسطه نیاز به مشاوره تحصیلی است که تولید درس مشاوره تحصیلی در پاسخ به این نیاز انجام شده و با جای گذاری در مدرسه مجازی و انتشار و تولید بیش از هزار نسخه در دسترس دانش آموزان قرار گرفته است.

ج) فضای مجازی

1- مرکز تولید محتوای مدرسه

این مرکز با هدف تامین محتوای مورد نیاز واحدهای مقاومت اعم از تابلوی اعلانات، صبحگاه مدارس، حلقات صالحین واحدهای مقاومت و توانمندسازی فرماندهان واحدها و اعضای شورای واحد تاسیس گردیده است و به نشانی www.tmfars.ir در دسترس می باشد.

فعالیت ها

2- سامانه ارتباطی شهاب

این سامانه ارتباطی، امکانات مختلف جهت کار شبکه ای و تشکیلاتی اعم از چت آنلاین، ارسال پیام عمومی و خصوصی دوطرفه، اتاق گفت و گو، تالار گفت و گو، امکان به اشتراک گذاشتن عکس و متن و امکان نظرسنجی را با ویژگی مهم تفکیک جنسیتی فراهم آورده است و با نشانی www.afsarejavan.com در دسترس می باشد.

فعالیت ها

د) علمی

1- مسابقه علمی

با هدف تلاش در جهت تقویت بنیه علمی دانش آموزان برگزار گردیده است که در طی دو سال برگزاری، بیش از ششصد هزار نفر در آزمون آن شرکت کرده اند. فرآیند سومین دوره مسابقه علمی نیز در سراسر کشور به همت سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس در حال انجام می باشد. جامعه آماری زیاد و جوایز مناسب و ویژه از مهم ترین ویژگی های مسابقه علمی می باشد.

فعالیت ها

2- شهرآورد علمی نخبگان

آزمون علمی با رویکرد جدید، نو و بی سابقه در سراسر کشور بدین صورت که آزمون مرحله اول به صورت کتبی و مرحله دوم به صورت حضوری برگزار می گردد و راه یافتگان به مرحله دوم در سالنی گرد هم آمده و به قید قرعه به سوالی پاسخ داده و مبحثی از آزمون را در حضور حاضران تدریس می کنند.

فعالیت ها

3- رباتیک

فعالیت های سازمان بسیج دانش آموزی فارس در زمینه رباتیک عبارتند از:

1- تربیت مربی رباتیک از سراسر استان و استان های دیگر

2- تولید اولین بازی فکری رباتیک با نام روبو بُرد

3- تولید بسته آموزشی رباتیک با نام بیست روبو برای مقاطع متوسطه دوره اول و دوم

4- تولید بسته آموزشی رباتیک با نام بیست روبو مدل سحاب برای مقطع ابتدایی

فعالیت ها

4-آیه های تمدن

طرح آیه های تمدن با هدف ارتقای سطح علمی دانش آموزان در حال برگزاری می باشد. در استان فارس و طی این طرح در سال جاری تعداد 7250 نفر مورد حمایت خدمات این طرح قرار گرفته اند. برگزاری آزمون ها، تحویل کتاب های کمک آموزشی، مشاوره، پشتیبانی و دوره آموزشی شبانه روزی برای منتخبین از جمله خدمات این طرح می باشد که توسط بسیج دانش آموزی فارس اجرا می گردد.

فعالیت ها

****************************

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس به نشانی www.bdfars.ir منعکس کننده اخبار، فعالیت ها و برنامه های این سازمان می باشد. با ما همراه باشید...


انتهای پیام/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: