دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۲۸:۲۸
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۶۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
، دکتر محمدجواد دهقانی رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) اعلام کرد:
هر چند جمهوری اسلامی ایران رتبه کمیت تولید علم یعنی تعداد مدارک و مقالات علمی ثبت شده در پایگاههای استنادی بین المللی خود را در طی سالیان گذشته افزایش داده است، اما برای ارتقای جایگاه دیپلماسی علمی و فناوری باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل ازروابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) اعلام کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بند ششم از سیاست های ابلاغی علم و فناوری را به دیپلماسی علمی یا مواردی که به صورت کامل تحت تاثیر دیپلماسی علمی و فناوری هستند اختصاص داده اند. ردیف های مرتبط با دیپلماسی علمی و فناوری عبارتند از: 1) توسعه و تقویت شبکه های ارتباطات علمی ملی و فراملی 2) گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم با سایر کشورها 3) استفاده از ظرفیت های علمی و فنی ایرانیان مقیم خارج و جذب متخصصان برجسته سایر کشور. موارد اول و دوم دقیقا به معنی دیپلماسی علمی فناوری بوده و یکی از مهمترین راه های حصول مورد سوم نیز دیپلماسی علمی و فناوری است. اما دیپلماسی علمی و فناوری چیست و چگونه می توان از آن برای تبدیل علم به قدرت استفاده کرد؟

سرپرست  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: استفاده از قدرت علمی و فناوری به منظور توسعه و تعمیق روابط دیپلماتیک با سایر کشورها مهمترین تعریف دپیلماسی علمی و فناوری است. هر چند جایگاه پژوهشگران و عالمان علم و فناوری در جوامع مختلف متفاوت است، اما شواهد نشان می دهد که در هر جامعه ای نقش بدنه علمی به ویژه جامعه دانشگاهی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی نظامی بسیار با اهمیت است. این نقش گاه مستقیما با تصدی مشاغل مدیریتی و مشاوره ای یا به صورت غیر مستقیم با تعلیم و تربیت دانش آموختگان اثر خود را نمایان می سازد. این دانش آموختگان بعدا در مشاغل مهمی در سطح کشورها به کار گمارده می شوند. دامنه اثر جامعه دانشگاهی و    پژوهشگران در یک کشور فقط به دانشگاه ها محدود  
نمی گردد، بلکه به کل ارکان آن کشور باز می گردد.

دهقانی تصریح کرد: دیپلماسی علمی و فناوری به صورت عملیاتی در اولین سطح به تعامل دو محقق در دو کشور مختلف حول محور انجام یک پژوهش، فناوری یا نوآوری اطلاق می گردد که هر یک می توانند به صورت یک فعالیت پژوهشی مشترک یا ثبت اختراع و یا یک محصول ارائه گردند. این تعامل می تواند بین چندین محقق از چند کشور یا چندین دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی یا صنعتی صورت پذیرد. اعتماد علمی و اخلاقی مهمترین عنصری است که در طول زمان بین محققان شکل گرفته و فضا را برای               پژوهش های مشترک بعدی باز  
می کند. زمانی که این تعاملات علمی در سطح گسترده ای بین محققان دو یا چندین کشور به شکل بلند مدت صورت پذیرد تاثیر آن قابل ملاحظه خواهد بود. این تعاملات در سطحی بالاتر از محقق، تعاملات بین موسسات و دانشگاه های دو یا چند کشور را در بر می گیرد که به صورت شریک ثابت تحقیقاتی یکدیگر محسوب می شوند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) در ادامه گفت: علیرغم اینکه کشورهای پیشرفته تر به لحاظ علم و فناوری، دیپلماسی علم و فناوری را در بطن  
سیاست های علمی شان قرار داده اند و از آن به شدت پشتیبانی می کنند، اما آن ها در مهندسی دیپلماسی علمی و فناوری در ابتدای راه هستند. مهندسی دیپلماسی علمی نیازمند نظام و ابزارهای خاصی است که هدف آن توسعه هدفمند تعاملات علم و فناوری است. با این حال کشورهای بلوک غرب شبکه تعاملات علم و فناوری منسجمی را بر مبنای سیاست های علمی به ویژه در یک دهه گذشته ایجاد کرده اند. اینکه طول عمر سیاست های پشتیبان توسعه روابط بین کشورهای بلوک غرب عمدتا به یک دهه اخیر می رسد و کشور این مهم را جزء سیاست های علم و فناوری خود آورده جای تقدیر دارد که این مهم درک شده است.

دهقانی افزود: هر چند جمهوری اسلامی ایران رتبه کمیت تولید علم یعنی تعداد مدارک و مقالات علمی ثبت شده در پایگاههای استنادی بین المللی خود را در طی سالیان گذشته افزایش داده است، اما برای ارتقای جایگاه دیپلماسی علمی و فناوری باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد. اطلاعات استخراج شده از پایگاه استنادی آی.اس.آی در تاریخ ۹/۸/۱۳۹۴ نشان می دهد که اگر کل تولیدات علمی دنیا در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ را گردآوری و براساس کشورهای تولید کننده رتبه ها را تحلیل کنیم، آنگاه رتبه کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران ۲۱ است. این شامل کلیه اطلاعات مدارک منتشر شده در کنفرانس ها و مجلات علمی بین المللی معتبر می گردد. حال اگر تنها مدارک ثبت شده در مجلات معتبرعلمی در این پایگاه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، رتبه کمیت تولید علم کشور به ۲۰ ارتقا خواهد یافت، اما رتبه دیپلماسی علمی کشور وضعیت متفاوتی را نشان می دهد. متاسفانه رتبه دیپلماسی علمی کشور در بین ۵۰ کشور که بیشترین تولیدات علمی دنیا را تولید کرده اند ۴۹ است. به عبارت دیگر در حوزه دیپلماسی علمی، کشور به تلاش و برنامه ریزی جدی نیازمند است.

رتبه کمیت تولید علم و دیپلماسی علمی کشورها بر اساس مدارک منتشر شده در مجلات بین المللی (۲۰۱۲-۲۰۱۴)

رتبه کمیت تولید علم

کشور

تعداد مدارک

رتبه دیپلماسی علمی

سهم مدارک تولید شده با مشارکت سایر کشورها از کل مدارک کشور

1

آمریکا

1689162

40

35%

2

چین

707778

47

24%

3

انگلستان

411181

20

55%

4

آلمان

390709

22

53%

5

ژاپن

291151

44

29%

6

فرانسه

265527

17

56%

7

کانادا

252242

27

50%

8

ایتالیا

237358

33

47%

9

اسپانیا

209495

32

48%

10

استرالیا

208020

24

51%

11

هند

182784

48

22%

12

کره جنوبی

180819

45

29%

13

هلند

146699

11

59%

14

برزیل

139617

43

30%

15

سوئیس

103948

2

69%

16

روسیه

99043

42

34%

17

ترکیه

97364

50

21%

18

تایوان

94390

46

26%

19

سوئد

90720

7

61%

20

ایران

85195

49

22%

 

وی گفت: براساس اطلاعات مستخرج شده نزدیک به۲۲٪ ( بیست و دو درصد)  مدارکی که توسط پژوهشگران کشور در فاصله زمانی ۲۰۱۲-۲۰۱۴ در مجلات بین المللی معتبر منتشر شده اند با مشارکت سایر کشورها بوده است. کشور سوئیس با وجود اینکه رتبه ۱۵ کمیت تولید علم دنیا را در اختیار دارد، اما به دلیل اینکه ۶۹٪ ( شصت و نه درصد) از مدارکش را با مشارکت بین المللی تولید می کند، رتبه دوم دیپلماسی علم دنیا را در اختیار دارد. بعد از سوئیس کشور اتریش در جایگاه سوم دیپلماسی علمی دنیا را در اختیار دارد. کشور اتریش دارای رتبه کمیت تولید علم یا تعداد مقالات منتشر شده در مجلات معتبر ۲۴ ولی ۶۷٪ ( شصت و هفت درصد) تولید علم این کشور حاصل فعالیت مشترک این کشور با سایر کشورهای دنیا است. به طور کلی بیش از نیمی از ۵۰ کشور برتر تولید کننده علم دنیا، حداقل ۵۰٪ ( پنجاه درصد) تولید علم خود را به صورت مشارکتی تولید می کنند و ۷۶٪ ( هفتاد و شش درصد) این کشورها بیش از ۴۰٪ ( چهل درصد) تولید علم خود را با مشارکت سایر کشورهای دنیا تولید می کنند. کشور ترکیه از لحاظ کمیت تولید علم رتبه ۱۷ دنیا را کسب کرده است، اما دیپلماسی علمی در این کشور بسیار ضعیف است، به گونه ای که این کشور رتبه ۵۰ دپیلماسی علمی در بین ۵۰ کشور برتر تولید کننده علم دنیا را دارد. این واقعیت نشان می دهد که ترکیه الگوی مناسبی برای مقایسه توسعه علمی نمی باشد.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) ادامه داد: هر چند دپیلماسی علمی در بین کشورهای خاورمیانه در خلال سال های گذشته رشد کرده است، اما در مقایسه با کشورهای اروپای غربی کشورهای خاورمیانه نیازمند تلاش بیشتری برای ارتقا جایگاه دیپلماسی علمی دارند. بر اساس اطلاعات استخراج شده، رتبه دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران در سالهای  2005-2000 برابربا 24% ( بیست و چهار درصد) در 2008-2006 برابر 21% ( بیست و یک درصد) و در سالهای 2011-2009 به حداقل میزان یعنی 20% ( بیست درصد) و در 2014-2012 به میزان 22% ( بیست و دو درصد) افزایش یافته است. این در حالی  است که در سال ۲۰۰2-۲۰۰0 حدود ۲۹٪ ( بیست و نه درصد) از تولید علم کشورهای خاورمیانه با مشارکت بین المللی تولید می شد و در سال ۲۰۱4-۲۰۱2 این رقم به ۳۸٪ ( سی و هشت درصد) افزایش یافته است.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: هر چند سهم تولید علم با مشارکت بین المللی در بین کشورهای اروپای غربی بالا بوده است، اما این روند نیز سیر صعودی را نشان می دهد. در سال ۲۰۰2-۲۰۰0 حدود ۴۰٪ ( چهل درصد) کمیت تولید علم این کشورها با مشارکت بین المللی به رشته تحریر در آمده است، اما این رقم در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به حدود ۵۵٪ ( پنجاه و پنج درصد)  افزایش یافته است. بنابراین تقریبا از هر دو پژوهشی که در کشورهای اروپای غربی انجام می شود یکی با مشارکت بین المللی است.

 

کشورهای آمریکای شمالی نیز در طول ۱۵ سال گذشته در حوزه دیپلماسی علمی ۱۴٪ ( چهارده درصد) رشد داشته اند. در سال ۲۰۰2-۲۰۰0 حدود ۲۳٪ ( بیست و سه درصد) تولیدات علمی کشورهای آمریکای شمالی با مشارکت بین المللی به رشته تحریر در آمده است. این رقم در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به ۳۷٪ ( سی و هفت درصد) افزایش یافته است.

 

دهقانی گفت: علیرغم جایگاه رفیع علمی کشور در سطح بین المللی، استفاده از این پتانسیل برای توسعه دیپلماسی در بین کشورهای منطقه و جهان نیاز به تلاش فراوان و برنامه ریزی جدی دارد. جایگاه فعلی دیپلماسی علمی کشور شایسته نظام قوی علمی کشور نیست. این در حالی است که در سند سیاست های کلان علم و فناوری بر گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی بویژه جهان اسلام همراه با تحکیم استقلال کشور تاکید شده است.

دهقانی در پایان گفت: در آخرین گزارش ارائه شده توسط نظام رتبدی تایمز در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵، به طور متوسط امتیاز دانشگاه های کشور از وجهه بین المللی ۱۳ از ۱۰۰ است که تقریبا نسبت به سایر شاخص های بررسی شده در این رتبه بندی، دانشگاه های کشور در این شاخص ضعیف تر عمل کرده اند. همکاری های علمی بین المللی یکی از راه های بهبود وجهه بین المللی دانشگاه ها است. همکاری با مراکز معتبر علمی در سطح جهان، کشورهای اسلامی و منطقه باعث ارتقا هر چه بهتر دیپلماسی علمی شده و همچنین باعث شکوفائی هر چه بیشتر علمی کشور و توسعه ارتباطات با جهان بویژه کشورهای اسلامی می گردد. علیرغم این لازم است ماهیت دیپلماسی علمی درک شده و بر اساس یک نقشه راه و برنامه راهبردی معین عمل شده تا از برنامه های مقطعی و غیر آینده نگر در آن پرهیز شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: