کد خبر: ۷۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
به مناسبت سالروز تولد بانوی کربلا
حضرت زینب (س) بانوی بزرگ اسلام و همراز حماسه حسینی است؛ انسانی والامقام که با ایثار و شجاعت خویش حماسه ی کربلا را ماندگار ساخت و با سلاح صبر ، آموزگار مکتب بردباری و رشادت لقب گرفت.
بسیج مداحان فارس - پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری در شهر مدینه انسانی دیده به جهان گشود، او را زینب به معنای زینت پدر نام نهادند، نامی برگزیده از طرف پروردگار جهانیان برای بزرگ بانویی که در سال های بعد با انجام دادن رسالت خویش، زینت بخش تاریخ اسلام و جاودان شدن رخداد کربلا شد.


حضرت زینب(س)؛ مقاومت با سلاح صبر


آن بانوی بی همتا سومین فرزند بزرگوار امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بود. لقب های آن حضرت؛ زینب کبری، صدیقه صغری، عقیله بنی هاشم، موثقه عارفه، عالمه غیرمعلمه، عابده آل علی، فاضله و کامله است.
حضرت زینب(س) شاهد نیایش ها و مناجات های رسول اکرم(ص)، عبادت های حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، از خودگذشتگی های امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) بود که هر یک از این موارد برای آن بزرگوار درس و الگویی سازنده بود.
ایشان در دوره امامت نخستین پیشوای شیعیان جهان یار و یاور پدر والامقام خویش بود و در کنار حضرت علی(ع) به گسترش اسلام ناب محمدی می پرداخت. با شهادت این امام بزرگوار، حضرت زینب(س) همراه همیشگی امام حسن(ع) در مسیر هدایت جامعه اسلامی شد.
هنگامی که امام حسین(ع) پیشوایی شیعیان را برعهده گرفت و به رویارویی با ظلم و ستم حکومت وقت پرداخت، زینب کبری(س) از یاران ایشان در این مسیر سخت و دشوار بود. زمانی که کاروان اسلام پس از بیعت نکردن با یزید، از شهر مدینه خارج شد و به طرف مکه حرکت کرد، ایشان نیز با آنان همراه شد.
حضرت زینب(س) در رخداد کربلا نقشی سازنده و اساسی ایفا کرد، تاریخ این واقعه سرشار از فداکاری ها و جانفشانی های صدیقه صغری(س) است. حضرت زینب(س)، پرستار سربازان اسلام در صحرای کربلا و افشاگر ستمگری ‏های حاکمان اموی در سخنرانی شجاعانه خویش در برابر یزیدیان بود و به راستی رمز ماندگاری حماسه کربلا و بیداری مردم شد. ایشان در طول این نبرد نابرابر به پرستاری از بیماران و جانبازان به ویژه امام ‏زین العابدین‏ (ع) پرداخت؛ به همین دلیل سالروز میلاد این بانوی بزرگ را روز پرستار نام نهادند تا ایشان الگوی تمامی پرستاران سخت کوش این دیار کهن باشند و آنان به تاسی از ایشان، مرهم دردها و رنج های انسان هایی شوند که چشم امیدشان را به آن دوخته اند.
سرانجام حضرت زینب(س) در 15 رجب 63 هجری قمری دیده از جهان فرو بست و به دیار حق شتافت. پیکر مطهر آن بانوی بزرگوار را در دمشق به خاک سپردند که اینک آرامگاه ایشان، زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.
«حجت الاسلام عباس رضوانی نسب» معاون آموزشی «بنیاد مطهری» به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب(س) در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا، با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) فرزند امام بر حق بود و حق پروری را باور داشت، گفت: آن بانوی کریمه در پشتیبانی از امام بر حق خود، نقش امام شناسی را ایفا کرد، ایشان می دانست که رضایت پروردگار در انجام دادن امرها و نهی ها است و در مقاومت با دشمن آنچه در توان داشت، به ظهور رسانید و رسوایی و بدبختی دشمن را آشکار کرد و به جهانیان آموخت که صبر راه پیروزی است.
وی شخصیت و ویژگی های منحصر به فرد آن بانوی کریمه را ممتاز دانست و اظهار داشت: حضرت زینب کبری(س) دارای شخصیت منحصر به فردی است که اگر الگوی بانوان قرار بگیرد، جامعه بشری به کمال و سعادت خواهد رسید. ایشان ﺑﺎﻧﻮﯾﯽ بی بدیل و ﻧﻤﻮﻧﻪ در اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ، ﺻﺒﺮ و رﺷﺎدت بود و بصیرت و صبر از مهمترین ویژگی های حضرت زینب(س) به شمار می رفت، همچنین شکیبایی در راه پاسداری از حریم دین و کرامت انسانیت، از بارزترین خصیصه های آن بزرگوار محسوب می شد که این عوامل تحمل در سختی ها و ناملایمت ها را در ایشان افزایش می داد.
معاون آموزشی بنیاد شهید مطهری یادآور شد: این والامقام پس از واقعه عاشورا در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین کارها را به عهده گرفت و با رساندن پیام و نهضت سیدالشهدا(ع) با موفقیت کامل آن را به انجام رساند. در واقع ﺷﺠﺎﻋﺖ و ﺻﺒﺮﺣﻀﺮت زﯾﻨﺐ(س) ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری ﻗﯿﺎم کربلا را رﻗﻢ زد، پس از این رویداد تلخ ایشان در کنار سرپرستی اسیران و حفظ جان امام سجاد(ع) از خطرها، توانست این نهضت بزرگ را با تحمل و زحمت فراوان به پیروزی نهایی برساند و اینگونه آرمان های نهضت حسینی را جهانی ساخت. صبر حضرت زینب(س)، صبری خداپسندانه و اندیشمند بود که با ایمان وی ارتباط تنگاتنگی داشت؛ به راستی تا انسانی صبور نباشد نمی تواند در برابر بندگی خدا ایستادگی کند. صبر و بردباری حیرت انگیز این بانوی بزرگوار در خطبه های روشنگر در برابر یزیدیان و توجه خاص به انجام دادن عبادت های مستحب و نمازهای نافله در ایام قیام عاشورا، بیانگر شخصیت معنوی و عرفانی ایشان است.
این کارشناس مسایل دینی فصاحت و بلاغت زینب کبری(س) در گفتار را یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد آن حضرت دانست و گفت: فصاحت، زبان آوری، گفتار نیک و بلاغت و رسایی سخن مختص آن بانوی کریمه است که مانند و شبیه آن حضرت تاریخ اسلام به خود ندیده است. ایشان با قدرت و تسلط بی نظیر به مبانی دینی و قرآنی، چنان حکیمانه سخن می گفت که همگان را حیرت زده می ساخت. به همین دلیل ارائه یک الگو و روش زندگی از سیره حضرت زینب(س) به زنان مسلمان از جمله برنامه هایی است که باید در اولویت کاری مجموعه های فرهنگی کشور قرار بگیرد.
حجت الاسلام عباس رضوانی نسب، پیام رسانی آن بانوی بزرگ اسلام بعد از قیام عاشورا را رمز جاودانگی اسلام و عاشورا دانست و تصریح کرد: حضرت زینب(س) به واسطه حضور در کربلا و مشاهده آن واقعه عظیم، ﻧﻘﺶ مهم و ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری در ﺣﻔﻆ و ﺣﺮاﺳﺖ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻗﯿﺎم و ﺣﻘیقت های آن ﺑﺮعهده داﺷﺖ، حضرت زینب(س) ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺻﺤﯿﺢ واﻗﻌﻪ ﻋﻈﯿﻢ ﻋﺎﺷﻮرا ﺳﺒﺐ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری آن نهضت در جهان ﺷﺪ. اگر روشنگری ها، درایت، صبر و پیام رسانی به موقع این بزرگوار نبود، خون سالار شهیدان و یاران با وفای امام حسین(ع) پایمال می شد و اکنون چیزی از عاشورا و قیام آن والامقامان باقی نمی ماند. حضرت زینب(س) در راه انجام دادن وظیفه با ایمان عمیق و عقیده استوار خویش، نقش بسزایی در مسیر دین داشته است.
وی در ادامه افزود: بحث ویژگی ها و مسئولیت پذیری زینب کبری(س) در عصر جاهلیت یک معجزه بوده است که با وجود خفقان در زمان بنی امیه، ایشان یک الگو برای تمامی زنان و حتی مردان به شمار می رفت. پرستار کربلاییان یکی از محدثان و راویان حدیث محسوب می شود؛ ایشان در کودکی در حالی که بیش از پنج یا شش سال از عمرش نمی گذشت، خطبه مادر خویش حضرت زهرا(س) را با آن مضامین بسیار بلند و عالی می شنید و پس از آن برای دیگران نقل می کرد. از جمله مهمترین و معروف ترین خطبه ها، خطبه غصب فدک بود که همگان را به شگفتی وا داشت. زنده ماندن حادثه عاشورا به برکت همین خطبه هایی بود که بعد از عاشورا، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) برای زنده نگه داشتن مکتب اسلام بیان کردند.
این کارشناس مسائل دینی، «عقیله بنی هاشم» را یکی از لقب های مهم حضرت زینب(س) دانست و بیان کرد: عقیله بنی هاشم یعنی بانویی که در قومش از کرامت و ارجمندی ویژه ایی برخوردار و در خانه اش عزت و محبت زیادی داشته باشد و این مختص آن بانوی بزرگ اسلام بود.
حجت الاسلام عباس رضوانی نسب، با اشاره به الگوگیری و تاثیر پذیری زنان ایرانی از حضرت زینب(س) در طول هشت سال دفاع مقدس، گفت: نمی توانیم نقش زنان در دوران انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی را نادیده بگیریم، بانوان والامقام این دیار چه در پشت جبهه های حق علیه باطل و چه در زندان های دوران رژیم پهلوی همیشه رهرو آن حضرت بوده اند و با پیروی از آن بانوی بزرگوار حماسه آفرینی کرده اند. اگر بانوان جامعه های اسلامی سیره عملی و ویژگی های اخلاقی حضرت زینب(س) را الگوی خود قرار بدهند، همیشه به ارزش‏ های باطنی آنها افزوده می شود و باعث رشد و عزت مندی آنان خواهد شد.
معاون آموزشی بنیاد شهید مطهری در پایان درباره نام گذاری سالروز میلاد حضرت زینب به عنوان روز پرستار در کشور اظهار داشت: حرفه پرستاری یک وظیفه سنگین و ارزشمند در جامعه است و پرستاری هنری تخصصی و بی همتا است. حضرت زینب(س) تنها؛ پرستار بیماران و اطفال نبود، بلکه وظیفه اصلی ایشان حفاظت از نهضت خونین کربلا بود و چه به جاست که در کشور عزیزمان این روز را با میلاد آن بانوی کریمه نام گذاری کرده اند. تقویت روحیه زینب گونه در میان پرستاران و قدردانی از آنها باعث می شود تا راه ایشان همیشه جاویدان بماند.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: