از مسائل حساس در صدر اسلام، فدک فاطمه زهرا (علیها السلام) است. فدک هدیه ای از طرف پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به فاطمه زهرا (علیها السلام) بود که بعد از پیامبر (صلی الله علیه وآله) توسط غاصبان خلافت وولایت مصادره شد وتحت تسلط آنان در آمد ولی فاطمه (سلام الله علیها) در برابر غاصبانش با منطق قرآن وعقائد وکلام پیامبر به احتجاج بر میخیزد ودر پی آن میراث گرانبهای از دست رفته خویش را میطلبد. وباز گرداندن فدک به اموالش نه برای زمین پر بار وآب ونخل بی شمار فدک، بلکه برای استقرار نظام ولایتی بر قاعده اقتصاد فدک بود که در این مقاله مورد تحلیل وبررسی قرار گرفته است.
بسیج مداحان فارس - از آن زمانی که فدک به فاطمه (علیها السلام) مرتبط شد ارزش الهی واعتقادی
به خود گرفت و فدک به امر خاص خداوند به فاطمه (علیها السلام) اعطاءشد تا
دوست ودشمن فاطمه (علیها السلام) معرفی شوند، آری غصب فدک مسأله ای عظیم شد
که تا ابد کسی نمیتواند آنرا کوچک تلقی نماید، غصب فدک در تاریخ شاخص
گردید ویکی از علل آن به خاطر این است که در جریان بارز پس گیری فدک چهره
های نفاق تا نسلهای آینده به مردم شناسانده شد تا چراغ روشنی در پیش رو
داشته باشند که راه سوءاستفاده دزدان عقیده را مسدود نماید ورا ه آل محمد
(علیهم السلام) خوب شناخته شود.
جنگ خیبر
جلگه وسیع حاصلخیزی را که در شمال مدینه به فاصله سی ودو فرسنگی آن قرار
دارد «وادی خیبر» مینامند وپیش از بعثت پیامبر (صلی الله علیه واله) ملت
یهود برای سکونت وحفاظت خویش در آن نقطه، دژهای هفتگانه محکمی ساخته بودند
از آنجا که آب وخاک این منطقه برای کشاورزی آمادگی کامل داشت تا ساکنان
آنجا در امور زراعت وجمع ثروت وتهیه سلاح وطرز دفاع، مهارت کاملی پیدا کرده
بودند وآمار جمعیت آنها بالغ بر بیست هزار نفر بود ومیان آنها مردان
جنگاور ودلیر فراوان به چشم میخورد.
جرم بزرگی که یهودیان خیبر داشتند، این بود که تمام قبائل عرب را برای
کوبیدن حکومت اسلام تشویق کردند وسپاه شرک با کمک مالی یهودیا ن خیبر در یک
روز از نقاط مختلف عربستان حرکت کرده خود را به پشت مدینه رساندند. در
نتیجه جنگ احزاب رخ داد وسپاه مهاجم با تدابیر پیامبر (صلی الله علیه وآله)
وجانفشانی یاران او پس از یک ماه توقف در پشت خندق متفرق شدند وبه وطن خود
ازآن جمله یهودیان خیبر به خیبر بازگشتند ومرکز اسلام آرامش خود را باز
یافت. ناجوانمردی یهودیان خیبر، پیامبر را بر آن داشت که این کانون خطر را
بر چیند وهمه آنها را خلع سلاح کنند. زیرا بیم آن میرفت که این ملت لجوج
وماجراجو بار دیگر صرف هزینه های سنگین، بت پرستان عرب را بر ضد مسلمانان
بر انگیزند وصحنه نبرد احزاب بار دیگر تکرار شود. به خصوص تعصب یهود نسبت
به آیین خود؛ بیش از علاقه مردم قریش به بت پرستی بود وبرای همین تعصب کور
بود که هزار مشرک اسلام میآورد، ولی یک یهودی حاضر نبود دست از کیش خود
بردارد، خلاصه پیامبر (صلی الله علیه واله) فرمان دادکه مسلمانان برای
تسخیر آخرین مراکز یهود در سرزمین عربستان آماده شوند وپرچم سفیدی به دست
حضرت علی (علیه السلام) داد و فرمان حرکت را صادرنمودورهبر بزرگ اسلام
باهزاروششصد سرباز که دویست سواره نظام در میان آنها بود به سوی خیبر
پیشروی کرد.
اشغال شبانه نقاط حساس
دژهای هفتگانه خیبر، هرکدام نام مخصوصی داشتند ونامهای آنها به قرار زیر
بود :ناعم قموص، کتیبه، نسطاه، شق، وطیح، سلالم، ..برخی از این دژها گاهی
به یکی از سرداران آن دژ منسوب می شدمثلا میگفتند دژ مرحب، همچنین برای
حفاظت وکنترل اخبار دژ، در کنار هر دژی، برج مراقبت ساخته شده بود تا
نگهبانان برجها، جریان خارج قلعه را به داخل گذارش دهند وطرز ساختمان برج
ودژطوری بود که ساکنان آنها بر بیرون قلعه کاملا مسلط بودند وبا منجنیق
وغیره میتوانستند دشمن را سنگباران کنند. در میان جمعیت بیست هزار نفری،
دو هزار مرد جنگی ودلاور به چشم میخورد که فکرآنها از نظر آب وذخائر غذایی
کاملاآسوده بود، ودر انبارها، ذخائر زیادی داشتند. نخستین کاری که برای
تسخیر این دژهای محکم صورت گرفت این بود که تمام نقاط حساس وراهها بوسیله
سربازان اسلام به صورت مخفیانه وشبانه اشغال گردید که نگهبانان برجها نیز
از این کار آگاهی نیافتند وصبح گاهان که کشاورزان خیبر با لوازم کشاورزی از
قلعهها بیرون آمدند چشمهای آنها به سربازان دلیر ومجاهد اسلام افتاد
وآنها با دیدن این منظره با ترس و وحشت پا به فرار گذاردند وبه دژها پناه
بردند ودر داخل دژها شورای جنگی تشکیل گردید؛ و نتیجه شورا این بود که زنان
وکودکان را در یکی از دژها، وذخائر غذایی را در دژ دیگر جای دهند. دلیران
وجنگاوران هر قلعه با سنگ وتیر از بالا دفاع کنند وقهرمانان هر دژ در موقع
خاص از دژبیرون آیند و در بیرون دژ با دلیران اسلام بجنگند. دلاوران یهودی
با این نقشه توانستند مدت یک ماه در برابر ارتش نیرومند اسلام مقاومت کنند
بطوریکه گاهی برای تسخیر یک دژ ده روز تلاش انجام میگرفت ونتیجه ای بدست
نمیآمد. درباره جزئیات نبرد خیبر نمیتوان نظر قاطع ابراز کرد، ولی از
مجموع کتابهای تاریخ وسیره نویسان چنین استفاده میشود که سربازان اسلام
دژها را یک به یک محاصره میکردند وکوشش مینمودند که ارتباط دژ محاصره شده
را از دژهای دیگر قطع نمایند، وپس از گشودن آن دژ، به محاصره دژدیگر
میپرداختند. دژهایی که با یکدیگر ارتباط زیرزمینی داشتند ویا رزمندگان
ودلاوران آنها به دفاع سر سختانه بر میخواستند گشودن آنها سختتر صورت
میگرفت به عقیده گروهی از تاریخ نویسان، نخستین دژی که از خیبر پس از
رنجهای فراوان به دست ارتش اسلام افتاد دژ «ناعم» بود گشودن این دژبه قیمت
کشته شدن یکی از سرداران بزرگ اسلام به نام «محمود بن مسلمه انصاری» وزخمی
گشتن پنجاه تن از سربازان اسلام تمام شد. تصویب نمود که بعد از فتح دژ
ناعم، سربازان متوجه قلعه «قموص» شوند. ریاست این دژ با فرزندان «ابی
الحقیق» بود. این دژنیز با فداکاریهای سربازان اسلام گشوده شد و «صفیه»
دختر «حی بن اخطب» که بعدها در ردیف زنان پیامبر (صلی الله علیه واله) قرار
گرفت، اسیر گردید. این پیروزی بزرگ روحیه سربازان اسلام را تقویت کرد ورعب
ووحشت بر قلوب یهودیان مستولی گشت ولی مسلمانان از نظر مواد غذایی در
مضیقه عجیبی بودند به طوری که برای رفع گرسنگی، از از گوشت برخی از حیوانات
که خوردن گوشت آنها مکروه است استفاده مینمودند؛ و دژی که مواد غذایی
فراوانی درآنجا بود هنوز بدست مسلمانان نیفتاده بود. (1)
کرار غیر فرار
پس از فتح قلعه های مزبور سپاهیان اسلام به طرف دژهای «وطیح» و «سلالم»
یورش بردند. ولی مسلمانان در طی ده روز جنگ ودادن تلفات سنگین نتوانستند
نتیجه ای بگیرند. در یکی از روزها «ابوبکر» مأمور فتح گردید وبا پرچم سفید
تا لب دژآمد ولی بعد از مدتی مسلمانان بدون نتیجه بازگشتند وفرمانده وسپاه
هر کدام گناه را بر گردن یکدیگر انداختند وهمدیگر را به فرار متهم
مینمودند. روز دیگر فرماندهی لشکر به عهده عمر واگذار شده او نیز داستان
دوست خود را تکرار کرد.
وبه نقل طبری، عمر، پس از بازگشت از صحنه نبرد، با توصیف دلاوری وشجاعت فوق
العاده فرمانده دژمرحب، یاران پیامبر را مرعوب میساخت. این وصضع پیامبر
ویاران او را سخت ناراحت کرده بود. در این لحظات افسران ودلاوران وبه نقل
طیبری، عمر، بعد از بازگشت از صحنه نبرد، با توصیف دلاوری وشجاعت فوق
العاده فرمانده دژمرحب، یاران پیامبر (صلی الله علیه واله) را مرعوب
میساخت. این وضع، پیامبر ویاران اورا سخت ناراحت کرده بود. در این لحظات
پیامبر افسران ودلاوران ارتش را گرد اورد وجمله ارزنده زیر را که در صفحات
تاریخ ضببط است فرمودند: «لَأُعْطِیَنَّ الرَّایَةَ رَجُلًا یُحِبُّ
اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ یُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ یَفْتَحُ اللَّهُ
لَهُ لَیْسَ به فرار» (2)
؛ این پرچم را فردا بدست کسی میدهم که خدا وپیامبر را دوست دارد وخدا
وپیامبر (صلی الله علیه واله) هم اورا دوست دارند وخداوند این دژرا بدست او
میگشاید او مردی است که هرگز پشت به دشمن نکرده واز صحنه نبرد فرار
نمیکند؛ و بنابر نقل طبری وحلبی، پیامبر چنین فرمودند :کرار غیرفرار. یعنی
به سوی دشمن حمله کرده وهرگز فرار نمیکند بالاخره فردابی آنروز سکوت پر
انتظار مردم با جمله پیامبر (صلی الله علیه وآله) که فرمودند : «علی
کجاست؟»در هم شکسته شد. آری پیامبر (صلی الله علیه واله) پرچم را به دست
علی (علیه السلام) دادند وچنین جمله ای را برای او بیان فرمودند : «هرگاه
خداوند یک فردرا بوسیله تئو هدایت کند بهتر از این است که مالک چهار پایان
(شتران) سرخ موی باشی.» آری پیامبر عالی قدر اسلام (صلی الله علیه واله
وسلم) در بحبوحه جنگ، باز در فکر راهنمایی مردم بود وهمین میرساند که تمام
این نبردها برای هدایت مردم بوده است. در این میان امیر المومنین (علیه
السلام) به دژخیبر رسید وبا جنگاورانی چون حارث ومرحب جنگید وآنهارا کشت که
این ضربات آنچنان سهمگین بود که برخی از دلاوران یهود که پشت سر آنها
بودند پا به فرار گذاردند وعلی (علیه السلام) یهودیان فراری را تا در حصار
تعقیب نمود در این کشمکش یک نفر از جنگجویان یهود با شمشیر بر سپر حضرت علی
(علیه السلام) زد وسپر از دست ایشان افتاد. امیر المومنین (علیه السلام)
فورا متوجه در قلعه خیبر گردید وآنرا با قدرت الهی از جای کند وبجای سپر
استفاده نمود. در نتیجه قلعه ای که مسلمانان ده روز پشت آن معطل شده بودند
در مدت کوتاهی به دست توانای حضرت علی (علیه السلام) گشوده شد.
فتح خیبر مقدمه صلح فدک
آری پس از پیرروزی لشکر اسلام در جنگ خیبر وفتح قلعه های خیبر با شجاعتها
ورشادتهای حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) اهالی یهودی فدک برای حفظ
جان خود برای صلح ومصالحه با پیامیر وارد شدند. معجم البلدان از کتب مشهور
اهل سنت در این زمینه چنین مینویسد : «فدک قریه بالحجاز بینها وبین
المدینه یومان وقیل ثلاثه، افاء الله ورسوله فی سنه سبع صلحا ...»(3)
فدک دهکده ای است در حجاز که فاصلهاش تا مدینه دو یا سه روز است وخداوند
متعال آنرا در سال هفتم هجری به صورت صلح بر پیامبرش بخشید. وداستان از این
قرار بود که رسول خدا بعد از ورود به خیبر وفتح قلعهها ودژهای محکم آن،
سه روز در آنجا مانده وحلقه محاصره را بر یهودیان سخت گرفت. انان
نمایندگانی نزد حضرت فرستاده، درخواست کردند که به آنان اجازه دهد تا از آن
سرزمین کوچ کنند رسول خدا چین اجازه ای را به آنان داد این خبر به اهل فدک
رسید نماینده ای نزد حضرت فرستاده در خواست کردند که حضرت با آنان بر نصف
میوهها واموالشان مصالحه کند، حضرت با تقاضای آنان موافقت فرمود بنابراین
«فدک» از جمله آبادیها واملاکی است که به صورت جنگ وتاخت وتاز فتح نشده
است واز این رو به صورت خالص ملک آنحضرت شد. تاریخ نویس مشهور اهل تسنن
محمد بن جریر طبری در تاریخ الامم والملوک مینویسد :...رسول خدا اهالی
خیبر را در قلعه های خودشان به نامهای «وطیح وسلالم» محصور کرد تا جایی که
یقین به هلاکت ونابودی خود کرده، از حضرت در خواست کردند که آنان را از
آنجا کوچ دهد تا بدین وسیله خون خود را حفظ کنند. حضرت با درخواست آنان
موافقت کرد سپس پیامبر بر تمام اموال آنان دست گذاشته ونواحی «شق ونطاه
وکتیبه» وتمامی دژها وقلعه ها را غیر از قلعه «وطیح وسلالم» تصرف کرد.
اهالی فدک که از این ماجرا با خبر شدند نماینده ای نزد حضرت فرستاده ودر
خواست کردند همین رفتار را با آنان نیز داشته باشد، وبدین وسیله خون
وجانشان را حفظ کرده، ودست از اموال خویش برداشتند. حضرت با پیشنها د آنان
موافقت کرد. فردی که بین آنان وحضرت رسول وساطت میکرد «محیضه بن مسعود» هم
پیمان قبیله بنی حارثه بود هنگامی که کار اهالی خیبر به انجام رسید از
حضرت خواستند که با انان با نصف اموالشان مصالحه کند وگفتند ما نسبت به این
سرزمین از شما آشناتریم وبهتر میتوانیم انجا را آباد کنیم. حضرت بر
مبنابی نصف با آنان مصالحه کرده، قرار گذاشت که این اختیار را داشته باشد
که هر گاه خواست آنان را از این سرزمین بیرون کند وحق اخراج آنها را داشته
باشد. اهالی فدک نیز به همین گونه با آن حضرت مصالحه کردند خیبر «فیء»
ومتعلق به مسلمانان بود، ولی فدک از آن رسول خدا بود زیرا آنان تاخت وتازی
نسبت به آنجا نداشتند.
موقعیت جغرافیایی فدک
فدک سرزمینی از حجاز که فاصلهاش تا مدینه دو یا سه روز بود وبا خیبر یک
منزل فاصله داشت. دارای نخلهای زیاد وچشمه ای بود که فوران داشت وچشمه
سارهای مختلف، آنرا در بر گرفته بودند.
ارزش فدک
فدک از دوجهت دارای ارزش والای است. یکی از جهت مالی ودیگر سیاسی. از جهت
مالی فدک بر اساس شواهد تاریخی منبع اقتصادی مهمی بوده است واینگونه نبوده
است که محلی باشد؛ با چند درخت خرما، وتوجهی به آن نشود، بلکه به اندازه ای
وسیع وپر درآمد بوده که مورد طمع قرار میگرفته است. در اینجا به طور
خلاصه به شواهدی میپردازیم؛ الف – ابوبکر در جواب حضرت فاطمه (علیها
السلام) میگوید : «پیامبر آن را در جهاد مصرف میکرد» ومالی که برای تجهیز
قوا باشد مال اندکی نخواهد بود. ب- آنگاه که ابوبکر رد فدک را نوشت عمر
گفت : «با خرجها چه خواهی کرد» واین دلالت میکند که فدک حداقل گوشه ای از
بودجه حکومت را تأمین میکرده است. ج- معاویه فدک را بین یزید ومروان
وعمربتن عثمان تقسیم کرد. معلوم میشود مال زیادی بوده است که بیتن سه نفر
تقسیم شد. د-در زمان حکومت منصور، فرزندان امام حسن مجتبی (علیه السلام)،
قیام کردند منصور برای سخت گیری بر آنها دستور مصادره فدک را داد. روشن
میشود که فدک مال زیادی بوده که به عنوان محاصره اقتصادی آن را از فرزندان
حضرت میگیرند. فدک از نظر سیاسی نیز جایگاهی رفیعی داشته است که در مباحث
آینده روشن خواهد شد.
فدک ملک خاص رسول الله (صلی الله علیه و آله)
ما بحث را با طرح این سؤال که آیا «فدک» جزء بیت المال مسلمین بود یا ملک
خاص رسول الله صلی الله علیه و آله ادامه میدهیم و آن را در کتب تاریخ و
فریقین ثابت می نمائیم که «فدک» جز اموال شخصی پیامبر صلی الله علیه و آله
بود.
دلائل مالکیت رسول الله صلی الله علیه و آله
1.قرآن
قرآن کریم میفرماید: «وَمَا أَفَاء اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ مِنْهُمْ
فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَلَا رِکَابٍ وَلَکِنَّ اللَّهَ
یُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَی مَن یَشَاء وَاللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ
قَدِیرٌ*مَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی
فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینِ
وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء
مِنکُمْ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ
فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَاب» (4)
خداوند هر غنیمی از آنان (یهودیان بنی النضیر) به رسول خود برگردانید. بدون
جنگ شما بود؛ و شما بر اموال آنان هیچ اسب و شتری نتاختید، لکن خداوند
رسولان خود را بر هر کس که بخواهد مسلّط میگرداند و او قادر بر هر چیزی
میباشد. آنچه خدا از اموال اهل قری به رسول خود برگردانید از آنِ خدا و
رسول او و از آنِ خویشان رسول و فقیران و مساکین و درماندگان در راه است تا
اموال بین توان گران دست به دست نچرخد و هر دستوری که رسول به شما داد
بگیرید و از هر گناهی نهیتان کرد آن را ترک کنید و از خدا بترسید که خدا
عقابی سخت دارد.
«فی» مصدر فاء، یفیء و در لغت به معنای «رجوع و بازگشت» میباشد و چون
پیامبر و امام علیه السلام مالک حقیقی تمام اموال میباشند زمانی که صاحبان
اراضی و املاک بدون جنگ و خونریزی تسلیم شوند این اموال دوباره به آن
بزرگواران برمی گردد و ملک خاص آنها میشود که در اصطلاح به آن «وفی»
میگویند و آیه شریفه «وَمَا أَفَاء اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ» تصدیق بر این
مطلب دارد که «فیء» سرزمینی است که «بلا خَیلٍ وَ لارِکابٍ» بدون جنگ و
خونریزی به دست پیامبر صلی الله علیه و آله رسیده و مالک آن، ایشان
میباشند.
سپس فرمود: «فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ» یعنی قسمتی از فَیء مخصوص خدا و
قسمتی از آن خصوص رسول خداست. منظور از اینکه گفتیم مخصوص خداست این است که
باید زیر نظر رسول خدا صلی الله علیه و آله در راه ارضای خدا صرف شود و
آنچه سهم رسول خدا است در مصارف شخصی آن جناب مصرف شود.
سپس فرمود: «وَلِذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ
السَّبِیلِ» منظور از ذی القربی خویشانِ رسول خدا و دودمان آن جناب است.
معنا ندارد که ما آن را به قرابت عموم مؤمنین حمل کنیم و مراد از یتامی و
مساکین و ابن سبیل هم، یتمیمان و مساکین و ابن السبیل اهل بیت میباشند و
از اهل بیت نیز در این زمینه روایت رسیده است. (5) قال علی بنِ الحُسَینِ
علیه السلام: «هُم قُرَبائُنا وَ مَساکینُنا و أبناءُ سَبیلِنا» (6) امام
چهارم حضرت زین العابدین (علیه السلام) فرمودند: منظور این آیه قربای ما و
مسکینان ما و ابن السبیل ما میباشد.
2.روایات
از ابن عباس روایت شده است که آیه شریفه: «مَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَی
رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی» دربارهی اموال کفار «اهل قری» نازل شد؛ و
اهل قری عبارت بودند از بنی النظیر و بنی قریظه (که در مدینه بودند) و اهل
«فدک» و اهل خیبر و روستاهای عرینه و ینبع که خدای تعالی اختیار اموال
اینان را به رسول خدا صلی الله علیه و آله سپرد، تا به هر نحوی که خواست در
آن حکم کند و خبر داد که تمامی این اموال ملک شخصی اوست و لذا وقتی عده ای
اعتراض کردند که چرا پیامبر صلی الله علیه و آله این اموال را تقسیم
نمیکند در پاسخشان آیه مذکور نازل شد. (7)
ابن ابی الحدید روایت کرده که ابوبکر گفت: ابوزید عمر بن شبه از حیان بن
بشر از یحیی بن آدم از ابن ابی زائده از محمّد بن اسحاق از زهری روایت کرده
که گوید: تعدادی از اهالی خیبردرحصار خود باقی مانده وازرسول خدا درخواست
کردندکه خونشان را نریزدوبه آنان اجازه دهد تا از آن سرزمین کوچ کنند. حضرت
با درخواست آنان موافقت فرمود؛ و فخر رازی نیز گفته است: خداوند این آیات
را در جواب اصحاب فرستاد و بیان نمود که غنیمت با «فَیء» فرق میکند زیرا
در مورد تحصیل غنیمت شما مسلمین سختی و مشقت تحمل کردهاید و با جنگ و
لشکرکشی بر آن مسلط شدهاید، بر خلاف «فَیء» که دشمن خود تسلیم شده است، پس
امر آن به رسول خدا واگذار گردیده و درهر مصرفی که وی مصلحت بداند آن را
خرج میکند. (8)
پس در اینکه فدک مخصوص پیامبر بود، اشکال و شکّی وجود نداشته و ندارد؛ و هر
چیزی که مال پیامبر است به موجب «الناس مسلّطون علی اموالهم» حضرت
میتواند در آن هر تصرّفی بفرماید ملکیت آن را به کسی واگذار کند، یا عوائد
آن را به کسی ببخشد یا در منافع عمومی مصرف نماید.
فدک هدیه به حضرت فاطمه علیهاالسّلام
به روایات زیادی ثابت شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله فدک را به
حضرت زهرا علیهاالسّلام هدیه کرد. درکتب تفسیر و حدیث اهل سنّت، روایات
مختلفی در این باره نقل شده است و تصریح میکنند که پیامبر صلی الله علیه و
آله فدک را به حضرت زهرا (علیهاالسلام) داد. اما به چگونگی آن اشاره ای
نمیکنند. از جمله کتب تفسیرِ از اهل سنِّت که به بررسی آیاتِ نازل شده
درمورد اهل بیت پرداخته است، شواهدالتنزیل میباشد، (9) که در ذیل آیهی
شریفه: «وَآتِ ذی القربی حقّه» به طور یقینی، به هفت نقل و طریق، ثابت کرده
است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله فدک را به حضرت زهرا علیهاالسّلام
عطاء کردهاند. سند این روایات را به ابی سعید خدری منتهی میکند؛ به جز یک
مورد که از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرده است. (11)
اما متن روایتی که به هفت طریق نقل کرده این است: «لما نزلت و آتِ ذی
القربی حَقّه» (12) در دعا رسول الله (صلی الله علیه و آله) فاطمة
(علیهاالسّلام) فاعطاها فدکا (13) و حافظ ابی بکر هیثمی ذیل همین آیه
مینویسد: دعا رسول الله فاطمة فاعطاها فدکا. (14) سیوطی در درالمنثور سند
روایت را به دو نفر منتهی میکند، یکی به ابی سعید و دیگری به ابن عباس
(15) از ابن نقل میکند: «آنگاه که این آیه نازل شد پیامبر (صلی الله علیه و
آله) فاطمه (علیهاالسلام) را خواست و فدک را برای او جدا کرد.» (16)
اما در نزد علماء شیعه بدیهی و ضروری است که حضرت رسول الله صلی الله علیه و
آله فدک را به حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) به دستور الهی عطا فرمود. (17)
ما به یک روایت که در کتب مختلف نقل شده اکتفا میکنیم: «فأنزل الله علی
نبیه صلی الله علیه و آله: »و آت ذی القربی حقّه فلم یدر رسول الله صلی
الله علیه و آله من هم، فراجع فی ذلک جبرئیل، و راجع جبرئیل علیه السلام
ربّه فَأوحی الله إلیه ان ادفع فدک إلی فاطمة علیهاالسلام، فدعاها رسول
الله صلی الله علیه و آله فقال لها: یا فاطمة! إن الله امرنی ان ادفع إلیک
فدک، فقالت: قد قبلت یا رسول الله من الله و منک، فلم یزل و کلاؤهما فیها
حیوة رسول الله صلی الله علیه و آله. (18)
آنگاه که آیة : «و آتِ ذی القربی حقّه» نازل شد، پیامبر از جبرئیل سؤال
کرد: ذا القربی کیست؟ جبرئیل از طرف پروردگار وحی نازل کرد: فدک را به حضرت
زهرا علیهاالسلام هدیه کن. حضرت رسول صلی الله علیه و آله فاطمه
علیهاالسّلام را خواست و فرمود: خدا به من امر کرده که فدک را به تو بدهم.
حضرت زهراعلیهاالسّلام هدیه را قبول کرد و تا زمانی که پیامبر صلی الله
علیه و آله در قید حیات بود، کارگزاران حضرت زهرا علیهاالسلام در آن مشغول
کار بودند. بعضی از مورخین نوشتهاند: (19)
حضرت زهرا (علیهاالسلام) ابتداءً عرضه داشت: «شما أولی به من میباشید. تا
زمانی که شما هستید، من در آن تصرف نخواهم کرد». پیامبر فرمودند: «دوست
ندارم بعد از من برای شما مشکل ایجاد کنند و آن را از شما بگیرند» حضرت
فاطمه (علیهاالسّلام) عرضه داشت: «هرچه شما دستور می فرمائید.» حضرت رسول
(صلی الله علیه و آله) مردم را درخ انه دخترش جمع نموده و به آنها اعلام
فرمود که فدک مال فاطمه علیهاالسلام است و هر سال نیز به آنها اعلام
میکرد. اینجا بود که فاطمه (علیهاالسّلام) اهالی فدک را به عنوان
کارگزاران خود باقی گذاشت، ولی تمام امورات آن را به پیامبر (صلی الله علیه
و آله) واگذار کرد. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) به بیست و چهار هزار
دینار با اهالی فدک مقاطعه کرد که هر سال تقدیم حضرت مینمودند. (20)
سند کتبی رسول الله (صلی الله علیه و آله)
«ففی الخرائج و الجرائح روی عن ابی عبدالله علیه السلام: ... فَدَعا
بِأدیمٍ وَ دَعا عَلَیَّ بنَ ابیطالب علیه السلام فَقَالَ: اُکتُب
لٍفاطٍمُةَ علیهاالسلام به فدک نِحلَةً مِن رَسولِ الله صلی الله علیه و
آله فَشَهِدَ عَلی ذلک بنَ ابیطالب وَ مَولَی رَسُولَ الله وَ اُمُّ أیمَن»
(21)
امام صادق علیه السلام فرمودند: ... پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پوستی
طلب کرد و به حضرت علی علیه السلام فرمود: بنویس فدک هدیه ای از رسول خدا
برای فاطمه است و بعد حضرت علی و غلام خود (رباح) و ام أیمن را بر این
مسئله شاهد گرفت.
وَ قالَ العلامَّةُ المَجلِسی: فَدَعا رَسُولُ الله فاطمة وَ کَتَبَ لَها
کِتاباً جاءَت بِهِ بَعدَ وَفاةٍ أبیها إلی ابی بَکر و قالَت: هذا کِتابُ
رَسُولِ الله لِی و لِابنِی. (22) علامه مجلسی میگوید: پیامبر صلی الله
علیه و آله حضرت فاطمة (علیهاالسلام) را خواست و برای او (فدک) را نوشت و
ایشان بعد از رحلت رسول الله آن کتابت را پیش ابابکر آورد و گفت: این نوشته
رسول خدا برای من و فرزندان من است.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی نیز در سفینه البحار این مسئله را ذکر نمودهاند. (23)
فدک بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله)
در بررسی منابع اسلامی اولین کلمی که دربارهی فدک بعد از پیامبر (صلی الله
علیه و آله) به چشم میخورد این است: عمر میگوید: آنگاه که پیامبر از
دنیا رفت نزد امیرالمؤمنین (علیه السلام) رفتیم حتماً بعد از تمام کردن امر
خلافت برای ابوبکر و از ایشان دربارهی ما ترک (اموال) پیامبر سؤال کردیم.
حضرت فرمود: اموال پیامبر برای ما خواهد بود. گفتیم: خیبر چطور؟ فرمود:
برای ماست. گفتیم: فدک چگونه؟ فرمود: برای ما خواهد بود. گفتیم: این امور
متحقّق نخواهد شد مگر اینکه با قیچی گردنهای ما را جدا کنی. (24)
این روایت را فقط اهل سنت نقل کردهاند و درکتب شیعه ندیدهایم، اما از
آنجائی که به لحاظ سیر طبیعی، این گفتگو قریب به ذهن است آن را ذکر نمودیم.
معمول کار هر سیاستمداری این است که منوّیات و مقاصد خود را بدون درگیری
به دست آورد، اینجا نیز شاید به امید اینکه بتوانند نظر امیرالمؤمنین (علیه
السلام) را جلب کنند به این گفتگو نشستهاند، اما از این طریق نتوانستند
به مراد خود برسند و ناچار برنامه های دیگری را طرح کردند که عبارت بود از
مصادره فدک. (25)
فقراء مصرف کنندگان درآمد فدک
حضرت زهرا (سلام الله علیها) درسرزمین فدک نماینده ای قرار داد و کارمندانی
را تحت فرمانش سپرد که پس از محاسبات لازم و پرداخت مخارج، خالص سود
سالیانه راخدمت حضرت زهرا (سلام الله علیها) تقدیم مینمود. درآمد فدک را
سالیانه از هفتادهزار سکهی طلا تا صد و بیست هزار سکه نوشتهاند. (26) هر
ساله حضرت به اندازهی قوت خود برمی داشت و بقیه را بین فقرا تقسیم میکرد و
تا هنگام رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله این شیوه ادامه داشت، (27) و
چشمان بسیاری از نیازمندان منتظر سررسید درآمد فدک بود تا از بخشش فاطمه
(علیهاالسّلام) زندگی خود را سامانی بخشند.
ده روز پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله مأموران ابوبکر به دستور خاص
او به فدک رفتند و نمایندهی حضرت زهرا (علیهاالسلام) را از آنجا اخراج
کردند و ملک آن را غصب نمودند و درآمد آن را به طور کامل برای مخارج حکومت
غاصبانهی خود صرف کردند، و کوچکترین توجهی به سابقهی مفصل امر الهی و
عمل پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مورد فدک و سندی که تنظیم شده بود و
شاهدانی که گواهی دادند و آنچه پیامبر (صلی الله علیه و آله) در حضور مردم
فرموده بود نکردند.
این تصویری بود از مراحل فتح فدک و اخراج آن از دست یهودیان و انتقال آن به
پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اعطای فدک توسط آن حضرت به فاطمه
(علیهاالسلام) و آنچه طی چهار سال مالکیت و تصرف حضرت زهرا (علیهاالسلام)
به عنوان دوران شیرین فدک طی شد تا آنگاه که دوران غصب آن فرار رسید و
شیرینی گذشته را به کام فاطمه (علیهاالسّلام) و شیعیانش تلخ کردند.
از غصب فدک تا ریشه های اعتقادی آن
غصب سرزمینی به نام فدک از این مسئله حقوقی به یک مسئله اعتقادی تبدیل شد
که امیرالمؤمنین (علیه السلام) و حضرت زهرا (علیهاالسّلام) در آن به بیدار
کردن مردم پرداختند و بسیاری از آنچه باید در روزهای غصب خلافت میفرمودند
در سایهی غصب فدک بیان کردند. فرصتها چنان یکی پس از دیگری سر میرسید که
دشمن غفلت زده کاملاً خود راگم کرده بود و دست به کارهای ناشیانه ای میزد
و هر بار یک پرده از باطل خود را بروز میداد.
ضربه های امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (علیهاالسلام) هم کاری بود و هر بار که
بر سر آن فرود میآمد دیگر نمیتوانستند از جای خویش برخیزند. در یک کلمه
میتوان گفت: میدان پیکاری تشکیل شده بود که هر دو سوی جبهه هر سلاحی
داشتند به میدان آورده بودند و یک جنگ تمام عیار درگفته بود که آتش آن را
خود غاصبین برافروختند. نتیجهی این جنگ بیداری نسلهای حاضر و اینده و
اتمام حجت کامل عیار دربارهی اهل بیت (علیهم السّلام) بود. (28)
عکس العمل حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام)
وقتی ابوبکر اموال حضرت، مخصوصاً فدک را مصادره کرد؛ حضرت (علیهاالسلام)
برای مطالبه حق خود قیام کرد. حضرت برای پس گرفتن اموال از سه طریق استفاده
کرد:
1.برای ابوبکر پیغام فرستاد. 2. خودش را برای بیان دعوی در جمع کوچک، اقدام کرد. 3.حضرت در مسجد دادگاه علنی برگزار نمود.
در بعضی روایات کملهی «أرسَلت» دارد یعنی: حضرت کسی را فرستاد؛ این کلمه
دلالت میکند که خود حضرت نرفت، بلکه کسی را برای مطالبه فدک فرستاد.
در بعضی روایات کلمهی «جائَت» وجود داردبه قرینه اینکه منتهی میشود به رد
فدک، معلوم میشود حضرت قبل از آنکه قیام علنی بنماید برای احقاق حق به
مسجد آمدهاند.
و در بعضی روایات «أَتَت فاطمة علیهاالسلام» دارد که منتهی به احضار شهود
میشود و فدک را به حضرت نمیدهند و ایشان ایراد خطبه نمیکنند. از این
روایت نیز برمی آید که حضرت قبل از قیام علنی به مسجد آمدند و اقامهی حجت
کردند. از جمع این دو روایت معلوم میشود که حضرت قبل از قیام علنی، چند
بار به مسجد آمدهاند. دستهی دیگر روایاتی هستند که خطبه حضرت را درمسجد
نقل میکنند. (29) در اینجا برای روشن شدن چگونگی اقدام حضرت برای گرفتن
فدک چند رایت را مطرح می نمائیم.
روایت اول: عایشه میگوید: «همانا زهراعلیهاالسلام دختر پیامبر، کسی را
فرستاد نزد ابوبکر و چیزهائی را مطالبه کرد: حوائط مدینه، فدک، و
باقیماندهی خمس خیبر. ابوبکر گفت: همانا پیامبر فرمود: اموالی که باقی
میگذاریم کسی از ما ارث نمیبرد و آل پیامبر از این مال استفاده میکنند.
به خدا قسم چیزی را که پیامبر انجام میداد تغییر نمیدهم، و مثل پیامبر در
اموال پیامبر عمل میکنم؛ و بالاخره ابوبکر چیزی را به فاطمه علیهاالسّلام
نداد.» (30)
روایت دوم: «فاطمه علیهاالسلام به ابوبکر فرمود: »أم ایمن شاهد است که رسول
الله (صلی الله علیه و آله) فدک را به من هدیه کرد. ابوبکر در جواب گفت:
ای دختر پیامبر، خدا هیچ مخلوقی خلق نکرده است که از پدرت پیامبر، نزد من
محبوبتر باشد، و دوست داشتم آن روز که پدرت از دنیا رفت آسمان بر سرم فرو
میریخت. به خدا اگر عایشه فقیر شود، ولی دربارهی حق تو که دختر پیامبری
ظلم میکنم؟ این مال برای پیامبر نبود، این مال برای مسلمانان بود و به
واسطه آن پیامبر تجهیز قوای نظامی، میکرد و چون پیامبر از دنیارفت، من در
آن تصرف کردم، آنگونه که پیامبر تصرف میکرد. (31)
روایت سوم: «ابوبکر سند فدک را برای فاطمه علیهاالسّلام نوشت، عمر وارد شد و
گفت: چه چیزی نوشتید. ابوبکر گفت: سندی برای فاطمه علیهاالسّلام دربارهی
ارشاد او از پدرش نوشتهام. عمر گفت: چه مالی به مسلمانان خواهی داد، در
حالی که عربها با تو به جنگ برخواسته اند!؟ پس نوشته را گرفت و پاره کرد»
(32)
دلائل غصب فدک
1.رشوه به مخالفان حکومت
همانگونه که میدانید و در تاریخ ذکر شده بعد از رحلت رسول گرامی اسلام
(صلی الله علیه و آله)، عدهای خاص در سقیفه تصمیم گرفتند بر خلاف سفارشات
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خلافت را به ابوبکر واگذار کنند و هرچند
از تصمیم نابخردانه مورد تأئید عده ای در جامعه قرار گرفت، ولی این پیروزی
نسبی برای ادامه خلافت کافی نبود، چون این تصمیم مخالفان زیادی داشت، از
جمله بنی امیه که در رأس آنها ابوسفیان قرار گرفته بود، و خلاف خلیفه را
به رسمیت نمیشناختند. در چنین شرایطی باید با دادن بعضی از پستها به سران
مخالف و رشوه مالی به عده ای دیگر مخالفان راهمراه و همیار حکومت نمود یا
از سکوت آنها به نفع حکومت استفاده کرد. مثلاً خلیفه برای ساکت کردن
ابوسفیان فرزند وی معاویه را برای حکومت شام انتخاب کرد، که ابوسفیان با
شنیدن این خبر گفت: ابوبکر صلهی رحم کرده است. (33)
همچنین خلیفه باید برای ساکت کردن مهاجر و انصار به ویژه خزرجیان، که از
روز نخست با او بیعت نکردند و با دلی پر از خشم از سقیفه بیرون آمدند،
اموالی را بین آنها تقسیم کند. هرچند کسانی متوجه این نکته بوده و این پول
را رشوه میدانستند و از گرفتن آن سرباز میزدند در تاریخ آمده است: «زید
بن ثابت» سهمیه یکی از زنان «بنی عدی» را به در خانه او آورد، آن بانوی
گرامی پرسید: این چیست؟ زید گفت: سهمیه ای است که خلیفه میان زنان انصار
تقسیم کرده است. آن بانو در جواب گفت: برای خرید نیم رشوه میدهید، سوگند
به خدا چیزی از او نمیپذیریم. (34) شاهد این رشوه دادن به مخالفان حکومت
تصریح خود عمر است، آنجا که ابوبکر سند فدک را ناچاراً برای فاطمه
(علیهاالسلام) مینویسد. عمر میگوید: چگونه میخواهی امورات مردم را با
خزانه خالی اداره کنی، در حالی که عرب با تو سر جنگ دارد!؟ (35)
2.تضعیف خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله
آن دو در مقابل گروه های مختلفی از مسلمانان قرار گرفتهاند و میدانند در
بین آنها، آن کسی که صاحب حق میباشد، حضرت علی علیه السّلام است، آن کسی
که پیامبر صلی الله علیه و آله او را معین کرده امیرالمؤمنین علیه السلام
است، و آن کسی که همه به معنویت او معترف هستند علی علیه السلام است. اگر
محبوب دلها دارای مال کثیری در این اوضاع آشفته باشد، کار حکومت آن دو
دشوار خواهد بود. اینجاست که اموال پیامبر (صلی الله علیه و آله) را
میگیرند، تا مردم از اطراف امیرالمؤمنین (علیه السلام) پراکنده شوند و
صحابهی راستین پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز، وقتی تنهایی
امیرالمؤمنین (علیه السلام) را ببینند راهی جز سکوت نخواهند داشت. ابن ابی
الحدید مینویسد: از علی بن تقی، عالم شیعه پرسیدم، آیا فدک غیر از چند
درخت خرما و زمینی که ارزشی نداشت، چیز دیگری بود؟ گفت: این گونه نیست که
فکر میکنی، بلکه بسیار با ارزش بود و درختان خرمای آن با نخلهای موجود
درکوفه (قرن هفتم) برابری میکرد و قصد ابوبکر و عمر از گرفتن فدک این بود
که علی علیه السلام از عوائد آن برای نزاعِ درخلافت استفاده نکنند و به
همین جهت بعد ازغصب فدک، سهم فاطمه و علی علیه السلام و سائر خاندان پیامبر
را، از خمس نیز نداد (36)
3. کینهها
مرحوم آیة الله محمّدباقر صدر میگوید: اگر بخواهیم تحقیقاتی حقیقی و دقیق داشته باشیم، باید در جهانِ
واقعی انسانها مطالعه کنیم، انسانهایی که روزی روی همین کره خاکی
میزیستهاند و جزئی از کل بشریّت بودهاند و احساسات گوناگونی، آنان رابه
اختلاف میکشانده و انگیزه های مختلف خیر و شر در دل آنها رسوخ میکرده
است. (37) اگر با این دیدگاه بخواهیم به غصب فدک نگاه کنیم، ریشههای
گوناگونی را برای این عمل میتوان ارائه کرد: امیرالمؤمنین علیه السلام
همان کسی است که از دیگران زودتر ایمان آورد. (38) امیرالمؤمنین (علیه
السلام) : همان شخصیتی است که درعلم از همه برتر میباشد. (39)
امیرالمؤمنین (علیه السلام) همان کسی است که در جهاد از همه بالاتر
میباشد. (40) و حضرت زهرا (علیه السلام) دختر خدیجه است که هرگاه نامش پیش
عایشه دختر خلیفه وقت برده میشود، بر خود میپیچد. (41) حضرت فاطمه زهرا
(علیها السلام) کسی است که ابوبکر از او خواستگاری کرد و جواب رد شنید.
(42) حال حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) میخواهد مال زیادی در اختیار
داشته باشد؛ آیا این گونه مسائل در تصمیم گیری خلیفه و وزیرش در امر فدک،
جایی داشته یا نه؟ در تاریخ تصریحی ندارد.
امابه هر حال انسان دارای عواطف و احساست و حب و بغض و انتقام و... میباشد. (43)
تاکنون ثابت شد که «فدک» ملک خاص رسول اکرم صلی الله علیه و آله بوده آن را
در زمان حیاتش به حضرت فاطمه علیهاالسلام بخشیده است. اما بعداز رحلت رسول
اکرم ابابکر غاصبانه به جای پیامبر (صلی الله علیه و آله) نشست و دستور
داد وکیل حضرت زهرا (علیهاالسلام) از «فدک» خارج شود و بدین طریق «فدک» را
نیز غصب کرد. به دنبال غصب فدک حضرت علی و فاطمه (علیهماالسلام) برای بازپس
گرفتن حق خود پیش خلیفه غاصب آمده و به غصب «فدک» اعتراض نمودند. ابابکر
گفت: فدک ملک رسول (صلی الله علیه و آله) بوده و الآن من جانشین رسول الله
هستم و «فدک» بایددردست من باشد. واگر شما مالک «فدک» هستیدبایدبراین مطلب
شاهدبیاورید. سؤالی که اینجامطرح میشود این است که آیا طبق قوانین شرع
مقدس اسلام شاهد خواستن از حضرت زهرا (علیهماالسلام) امری صحیح بود یا نه؟
به یقین این کار ابابکر صحیح نبوده و مخالف با قوانین شرع اسلام میباشد، برای اثبات این مطلب به دلایل زیر توجه فرمائید:
1.قانون ذوالید: از نظر اسلام اگر ملکی در دستان شخصی باشد (ذوالید) مالک
آن شناخته میشود، و اگر غیر از این باشد لازمه آن هرج و مرج در نظام جامعه
است. حال اگر شخصی دیگری که ذوالید نیست، ادعای مالکیت داشته باشد، باید
بر این ادعای خود دلیل بیاورد، و شارع مقدس در مقام قضاوت در این مسئله
فرمود: «البنیةُ عَلَی المُدّعی» مدعی برای اثبات ادعای خود باید شاهد
بیاورد. اما در مسئله فدک ثابت شد که «فدک» در اختیار حضرت زهرا
علیهاالسالم بود، حال اگر مسلمانان با ابوبکر ادعا دارند که آنها مالک
«فدک» میباشند باید بر این ادعا و شاهد بیاورند ولی اینجا ابوبکر برخلاف
حکم اسلام، از حضرت زهرا (علیهاالسلام) که ذوالید و مالک میباشند طلب شاهد
نموده است. اکنون به روایت اشاره میکنیم که امیرالمؤمنین علی (علیه
السلام) چگونه ابوبکر را بر اشتباه خود آگاه نمود. در علل الشرایع: امام
صادق (علیه السلام) فرمودند: چون ابوبکر «فدک» را از حضرت زهرا
(علیهاالسلام) گرفت و وکیل حضرت را از «فدک» خارج کرد. امیرالمؤمنین علی
علیه السلام به مسجد آمدند و ابوبکر را در مسجد نشسته بود و مهاجرین و
انصار در اطراف او قرار گرفته بودند، حضرت رو به ابوبکر کرده و فرمودند:
«ای ابوبکر چرا فاطمه را از فدک منع کردی در حالی که پیامبر صلی الله علیه و
آله فدک را برای او قرار داده بود و وکیل او چندین سال در فدک بود. ابوبکر
جواب داد: فدک ملک مسلمین است اگر فاطمه شاهد عادلی بر اثبات ملکیت خود
بیاورد، پس» فدک از آن اوست وگرنه هیچ حقی در «فدک» ندارد. حضرت علی (علیه
السلام) فرمودند: ای ابوبکر! آیا برای ما به خلاف حکم خدا بر مسلمانان حکم
میکنی؟ ابوبکر گفت: «نه. حضرت فرمود: به من بگو اگر در دست مسلمانان چیزی
باشد و من ادعا کنم آن چیز از آن من است از چه کسی تقاضای شاهد میکنی.
ابابکر گفت: از شما، دوباره حضرت فرمودند و اگر در دست من چیزی باشد و
مسلمانان در آن ادعای ملکیت کنند، باز از من تقاضای بینه و شاهد میکنی؟ پس
ابابکر خاموش شد. (44)»
2. عصمت حضرت زهرا علیهاالسّلام
دلیل دیگر بر اینکه ابوبکر نمیبایست از حضرت زهرا (علیهاالسّلام) شاهد
بخواهد «عصمت» حضرت میباشد، که معصوم بودن حضرت زهرا (علیهاالسلام) ازهر
گناه، احتمالِ ادعای دروغین را، در ایشان به طور کلی منتفی میسازد و این
عصمت توسط آیه تطهیر ثابت شده و مورد قبول تمام علمای شیعه و سنیّی
میباشد. بهترین سخن در اینجا کلام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در
احتجاج با ابوبکر است که میفرماید:
«انما یرد الله لیذهب عنکم الرِّجسَ أهلَ البیت و یُطَهِّرَکُم تَطهیراً»؛
(همانا خداوند اراده کرده تا رجس و پلیدی را از شما اهل بیت دورکند و شما
را پاک گرداند) دربارهی چه کسانی نازل شده است، دربارهی ما یا غیرما؟
ابوبکر گفت: دربارهی شما ... حال ای ابوبکر بگو چه کر خواهی کرد اگر شهودی
شهادت بدهند که فاطمه (علیهاالسلام) دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
کار خلافی انجام داده است. ابوبکر گفت بدهند که فاطمه (علیهاالسلام) دختر
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) کار خلافی انجام داده است. ابوبکر گفت حد
بر او جاری میکنم، همانگونه که بر زنان مسلمان چنین میکنم. علی (علیه
السلام) فرمود: در این صورت تو درنزد خدا کافر به شمار میروی. ابوبکر گفت:
به چه علت؟ حضرت فرمود: چون تو شهادت خداوندبه طهارت و پاک بوده حضرت
فاطمه (علیها السلام) از هر گناهی را رد کردهای و شهادت مردم را بر علیه
او پذیرفته ای... پس مردم با کلماتی آمیخته از غصب، ابوبکر را انکار کرده و
در حالی که همدیگر را نگاه میکردند میگفتند: به خدا قسم علی بن ابیطالب
(علیهاالسلام) راست میگوید. (45)
3. علم قاضی
دلیل دیگر بر اینکه ابوبکر نباید شاهد مطالبه کند، این است که او باید به
علم خود عمل میکرد، چون حاکم میتواند در مواردی که علم به وقوع چیزی
دارد، بدون اینکه کسی شهادت بدهد حکم کند، زیرا علم او از گواهی شاهدان
قویتر است؛ و دلیل بر درستی گفتار ما روایت زیر میباشد: مرد اعرابی در
مورد ناقه ای با رسول خدا به نزاع برخاست. حضرت به او فرمود: این ناقه مال
من است و من پولش را به تو دادهام. اعرابی گفت: من بر این مطلب شهادت
میدهم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) از او پرسیدند: تو از کجا علم پیدا
کردی؟
آیا در آنجا که من این شتر راخریدم حاضر بودی؟ گفت: نه، و لکن من از آنجا
که یقین به رسالت شما دارم به این مطلب نیز یقین دارم. حضرت فرمود: من
شهادت تو رانافذ و قابل اجرا میدانم؛ و آن را به منزله دو شهادت قرار
میدهم. بدین جهت او را ذوالشهادتین نامیدند. (46)
این داستان همانند داستان حضرت زهرا (علیها السلام) است، از آن جهت که
«خدیجه» ندیده بودکه پیامبر پول شتر را دادهاند ولی چون میدانست او رسول
خداست و معصوم از هر گناهی میباشد و جز به حق و راستی سخن نمیگوید، علم
به صدقِ ادعای پیامبر (صلی الله علیه و آله) پیدا کرد و به نفع او شهادت
داد.
پیامبر هم نه تنها کار او را امضاء کرده و شهادت او را قبول کرد، بلکه او
را نیز مورد تشویق قرار دادند، در مسئله «فدک» هم چون ابوبکر میدانست حضرت
زهرا (علیها السلام) طبق آیه تطهیر معصوم بوده و از هر گناه پاک میباشد و
در آنچه ادعا میکند صادق است، پس باید از این علم خود استفاده میکرد و
به نفع حضرت زهرا (علیها السّلام) حکم به رد «فدک» میداد، و دیگر احتیاج
به طلب بنیّه نبود.
فاطمه (علیها السلام) دو شاهد اقامه میکند
شاهدهای فاطمه (علیها السلام) دو فرد معمولی از صحابه نیستند، یکی
امیرالمؤمنین (علیه السلام) است و دیگری أم أیمن است، آنان مقام مشخص نزد
همهی صحابه دارندکه اگر برای هر چیزی شهادت میدادند، به یقین پذیرفته
میشود. شاید علت اینکه فاطمه (علیها السلام) این دو نفر را انتخاب میکند
نیز همین باشد، و الاّ افراد زیادی از پیامبر (صلی الله علیه و آله)
شنیدهاند که فدک مال فاطمه (علیها السلام) است. بعید است در سرزمین کوچک
اسلام آن روز، کسی این خبر را نشنیده باشد، تا چه رسد به کسانی که با
پیامبر صلی الله علیه و آله مصاحبتهای طولانی و مستمر داشتند. ام ایمن کسی
است که پیامبر به او بشارت بهشت داده است. (47) و امیرالمؤمنین (علیه
السلام) هم احتیاج به معرفی ندراد لذا امتیازات این دو شاهد آنچنان است که
خدشهای در آنها وارد نیست.
در اینجا نکته ای در کلام ام ایمن در شهادت دادن او وجود داردکه متذکر آن
میشویم او میگوید: از پیامبر شنیدم که «فاطمة سیدة نساء اهل الجنه» پس
سؤالی طرح کرد: آیا کسی که بزرگ زنان اهل بهشت است ادعای به غیر حق میکند؟
لذا این کلام معلوم میشود، در آن زمان برای صحابهی پیامبر (صلی الله
علیه و آله) نیز جای سؤال بود که چگونه کلام دختر پیامبر قبول نمیشود و
ازحضرت مطالبه شاهد میگردد. اینجاست که خلیفه ثانی اجازهی سخن نمیدهد، و
میگوید این حرفها را کنار بگذار و شهادت بده. چرا اجازه سخن نمیدهند؟
آیا احتمالی غیر از این است که دوست ندارند حقائق کاملاً آشکار شود و به سر
زبانها بیافتد!؟
شاید از این میترسیدند کهام ایمن آن قدر بگوید که مردم از خواب بیدار
شوند و به خلیفه اعتراض کنند. وقتیام ایمن شهادت را آغاز میکند و
میگوید: در خانه فاطمه (علیها السلام) بودیم که پیامبر صلی الله علیه و
آله امیرالمؤمنین و مرا به عنوان شاهد بر این هدیه قرار داد. خلیفه ثانی
میگوید: ام أیمن تو یک زنی، شهادت یک زن چیزی را ثابت نمیکند. درمورد
کیفیت شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) شاید بعد از آنکه کلمات ام ایمن را
شنیدند، دانستند که اگر امیرالمؤمنین شهادت بدهد، کار را یکسره و حجت را
تمام خواهد کرد، بدین مناسبت بهانه کردند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در
این شهادت ذینفع است، و شهادت او قبول نیست و قبل از آنکه امام علیه
السلام کلامی بفرماید مجلس را خاتمه دادند. (48)
نتیجه
غصب فدک از مسائل مهم صدر اسلام است که از طریق ابوبکر وعمر دنبال شد
وبه دودلیل آنها دست به چنین عمل زشت وناپسندی زدند-با اینکه اوصاف وفضائل
فاطمه زهراء (علیها السلام) وعلی (علیه السلام) را از زبان پیامبر (صلی
الله علیه وآله وسلم) شنیده بودند –یکی اینکه از نظر درآمد اقتصادی فدک
بسیار جایگاه خاصی داشت ومی توانستند حکومت خود را با آن محکمتر قرار دهند
ودیگر اینکه از طریق غصب فدک ضربه ای بر علی (علیه السلام) ودوستدارانش
زده وآنها را ذلیل وخوار نگه دارند تا شاید دست از طرفداری از علی (علیه
السلام) بردارند که البته هیچ گاه موفق نشدند.
پي نوشت ها :
1. فدک از غصب تا تخریب ص 7
2. المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب علیه السلام ‘ص : 279
3. ، ص 109 2-بحار الانوار ج 29
4. سوره مبارکه حشر، آیه 6 و 7.
5. تفسیر المیزان، ج 19، ص 353.
6. تفسیر المیزان، ج 19، ص 362، مجمع البیان، ج 9، ص 261.
7. فدک مجلسی، به نقل از مجمع البیان، ج 9، ص 260.
8. فدک، مجلسی، ص 50؛ به نقل از پاورقی کتاب «فدک» آیت الله سیدمحمدحسن قزوینی، ص 70.
9. مؤلف آن حاکم حسکانی از بزرگان اهل سنت، در قرن پنجم هجری بوده است.
10. شواهدالتنزیل، ج 1، ص 339.
11. و حق نزدیکان را بپرداز.
12. چون آیه «آت ذی القربی حقه» نازل شد پیامبر فاطمه را خواست و فدک را به او عطا کرد.
13. مجمع الزوائد، ج 7، ص 49.
14. درالمنثور، ج 4، ص 177.
15. کنزل العمال، ج 3، ص 767.
16. تبیان، ج 8، ص 253، البرهان، ج 3، ص 264، المیزان، ج 16، ص 189.
17. کافی: ج 1، ص 622، وسائل الشیعه، ج 6، ص 366.
18. مناقب ابن شهرآشوب، ج 1، ص 142.
19. فدک ذوالفقار فاطمة علیهاالسلام، ص 28؛ به نقل از مجمع البلدان ماده فدک، بحار، ج 29، ص 166.
20. فدک، غلامحسین مجلسی، ص 57؛ به نقل از الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 112.
21. فدک و العوالی، ص 278.
22. سفینه البحار، ج 2، ص 350.
23. فدک ذوالفقار علی علیه السلام، ص 28؛ به نقل از مجمع الزوائد، ج 9، ص 40.
24. همان، ص 29.
25. بحارالأنوار، ج 29، ص 118.
26. بحارالأنوار، ج 29، ص 123، ح 25.
27. اسرار فدک، محمدباقر انصاری، سیدحسین رجائی، ص 27.
28. فدک ذوالفقار علی علیه السلام، ص 32.
29. صحیح مسلم، ج 5، ص 1535، باب الجهاد، صحیح بخاری، ج 5، ص 82، باب فتح خیبر. بحارالأنوار، ج 29، ص 11.
30. بحارالأنوار، ج 29، ص 228 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 214.
31. سیره حلبی، ج 3، ص 488، البرهان، ج 3، ص 263، شرح نهج البلاغه، ابن أبی الحدید، ج 16، ص 274.
32. فدک از غصب تا تخریب، مجلسی، غلامحسین، ص 68؛ به نقل از تاریخ طبرسی، ج 3، ص 202.
33. همان.
34. مجمع الزوائد، ج 9، ص 40، بحارالانوار، ج 29، ص 129. البرهان، ج 3، ص 263.
35. شرح ابن ابی الحدید، ج 16، ص 236.
36. فدک در تاریخ، ص 42.
37. مستدرک حاکم، ج 3، ص 136، مسند احمد، ج 4، ص 368.
38. مستدرک حاکم، ج 3، ص 126، مناقب خوارزمی، ص 82.
39. تاریخ ابن عساکر، ج 2، ص 229.
40. البدایه، ج 3، ص 157.
41. اسدالغابه، ج 7، ص 221.
42. خلاصه، فدک ذوالفقار فاطمه، سیدمحمدواحدی، ص 45 و 46.
43. علل الشرایع، ج 1، ص 190، بحارالانوار، ج 29، ص 124.
44. احتجاج، ص 92، بحارالأنوار، ج 29، ص 127، ح 27.
45. فدک، مجلسی، ص 78؛ به نقل از شرح ابن ابی الحدید، ج 16، ص 101.
46. فدک ذوالفقار فاطمه علیها السلام، ص 60؛ به نقل از طبقات الکبری، ج 8، ص 224.
47. فدک ذوالفقار فاطمه، ص 66.
48. همان. ص 67 .
منابع ومأخذ
1-قرآن کریم
2-نهج البلاغه
3-تفسیر المیزان، طیاطبایی محمد حسین، ترجمه همدانی موسوی، محمد باقر نشر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چاپ 1374 ش
4-تفسیر البرهان، بحرانی سید هاشم، نشر بعثت، سال 1416 ق
5-معجم البلدان، الحموی یاقوت بن عبد الله، نشر دار صادر، بیروت، چاپ دوم،1995 م
6-کنز العمال، متقی هندی، نشر الرساله، بیروت 1409 ق
7-صحیح مسلم، نیشابوری مسلم بن حجاج، نشر دار الفکر، بیروت، مجمع الزوائد،
هیثمی نور الدین ابوبکر، نشر دار الکتب العلمیه چاپ بیروت 1408 ق
8-صحیح بخاری، بخاری ابو عبد الله محمد بن اسماعیل، نشر دار الجیل، چاپ بیروت 1409 ق.
9- تاریخ طبری، محمد بن جریر طبری، تحقیق محمد بن ابو الفضل ابراهیم، نشر دار التراث، بیروت چاپ دوم 1387 ق
10 تاریخ یعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، نشر دار صادر، چاپ بیروت
11-البدایه والنهایه دمشقی ابن کثیر، نشر دار الفکر، بیروت 1407
12-اسد الغابه، عز الدین بن الاثیر الجزری؟، نشر دار الفکر، بیروت 1409 ق
13-بحار الانوار، مجلسی محمد باقر، نشر الوفاء، بیروت
14-الدر المنثور سیوطی جلال الدین، نشر دار الفکر، چاپ بیروت 1423 ق
15-شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید معتزلی، تحقیق محمد ابولفضل ابراهیم، دار احیاءالکتب العربیه، بی تا
16-فدک ذولفقار فاطمه؛ واحدی سید محمد؛ نشر مسجد مقدس جمکران؛ چاپ 1379 ش
17- فدک، مجله کوثر، شماره 8 محمد قاسمی ص 91 بی تا
18-اسرار فدک انصاری محمد باقر؛ رجائی سید حسین نشر دلیل ما؛ چاپ 1380 ش
19-سوگنامه فدک نقوی محمد تقی نشر الهادی چاپ 1379
20-بانوی نمونه اسلام فاطمه زهراء؛ امینی ابراهیم نشر شفق چاپ 1376 ش