جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۳۱:۵۶
آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۷۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
به مناسبت دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
به دلیل توزیع اعتبار بیمار در سیستم کشور و مخالفت علنی با وزیر مانع از دریافت امکانات برای شهر می شود و گرنه بنده در استیضاح آقای آخوندی و آقای فانی صراحتاً اعلام نظر کردم .

سخنان محمدرضا رضایی در پاتوق مطالبه‌گری بسیج دانشجویی جهرم

به گزارش تنویر جهرم، زمان انتخاب است. مثل همیشه نگاه ها به چشم های تیز بین دانشجوی جامعه است تا همه را به نگاه دقیق بسنجد و به معیار های اصیل انقلابی بیازماید. اکنون "عیار" صداقت است. راستی آزمایی برای یک انتخاب از سر تکلیف. انتخابی که هر رای اش میتواند آینده را روشن و یا تیره کند. پس بر آن شدیم تا با نگاهی به دور از تعلقات جناحی ،به نشاط انتخاباتی،فضایی عقلانی ببخشیم. این بار، بر دوش دانشجویان این جامعه بود تا نتیجه تحقیقاتش را به مردم منتقل کند. سوالاتی که از تیغ نگاه دانشجویان گذر کرده است و با رعایت امانت و عدالت از تمامی کاندیداهایی که حاضر به حضور در پاتوق مطالبات دانشجویان شده اند سوال شده و اکنون در اختیار شما قرار میگیرد.

 

متن گفت‌وگوی محمدرضا رضایی نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه جهرم به قرار زیر است:
 

 

در چه کمیسیون قصد ورود دارید؟ قصد ورود به کمیسیون صنایع دارم.

چه ارتباطی با رشته شما، پزشکی، دارد؟

اولین ورود به مجلس با اتکا به رشته تحصیلی بود و بر همین اساس به کمسیون بهداشت و درمان رفتم. پس از 4 سال تجربه در مجلس و شهرداری، به کمیسیون عمران رفتم تا بیمارستان‌ها و دیگر پروژه های عمرانی حوزه انتخابیه ام را پیگیری کنم. از آنجا که برپایی پروژه های بیمارستانی، نیاز به پیگیری های عمران دارد نه کمیسیون بهداشت، بر همین اساس به کمیسیون عمران رفتم.

 

مدتی که در کمیسیون بهداشت بودم مجوز 4 بیمارستان را گرفتم. 240 تخت‌خوابی، سیمکان، خفر، قطب آباد. 240 تخت خوابی 60 درصد پیشرفت  داشته. سیمکان در مرحله تکمیل تجهیزات است و تا بعد از عید افتتاح می‌شود.
 

مرکز درمان ناباروری که فقط در 8 یا 9 مرکز استان وجود دارد. سی تی اسکن و MRI گرفتیم. البته اکنون نیز نائب رئیس فراکسیون بهداشت و درمان نیز هستم.

 

اکنون مصوبه یک دستگاه (سیتی، آنژیو) از وزارت بهداشت گرفته شده که 5 میلیارد تومان برآورد هزینه شده است و تاکنون قرار بر تامین 50درصد از وزارت و 50درصد از دانشگاه شده است. ما این تقسیم سهم را قبول نکردیم و 80 درصد وزارت و 20 درصد دانشگاه را پیشنهاد کردیم و در همین راستا میخواهیم وزیر را متقاعد کنیم.

 

از نظر بنده، جهرم قطب پزشکی جنوب استان فارس است. چرا که ما 205هزار جمعیت داریماما 700 هزار نفر را پوشش می دهیم. یکی از معدود شهرهای ارزان درمانی کشوریم.

 

در تبلیغات یکی دیگر از نماینده ها، مجوز بیمارستان هایی که شما میگویید ادعا شده است؟

پروژه های عمرانی در زمان ما شروع شده ولی دوستان به نام خودشان میزنند. آقای مهندس خواجه پور که اهدا کننده زمین بیمارستان 240 تختخوابی است بارها اعلام کرده که پس از 30 سال اهدای این زمین هیچ کاری انجام نشده است. ایشان در حال باز پس گیری زمین بود که بنده تقاضای فرصت کردم، موافقت کرد و نهایتا پس از پیگیری ها کلنگ بیمارستان با موافقت دکتر لنکرانی و تصویب این پروژه زمین خورد.

 

پروژه برای اجرا شدن باید در دولت و مجلس و شورای نگهبان تصویب شود تا بر ای آن ردیف بودجه مشخص گردد.اگر نماینده نامه ای بنویسد و حتی رئیس جمهور موافقت خود را اعلام کند فایده ای ندارد .مگر اینکه به تصویب برسد برای آن ردیف بودجه مشخص گردد و شورای نگهبان تایید کند.پروژه هایی که دوستان از دریافت مجوز آن می گویند در حد نامه نگاری است مصوبه مجلس و شورای نگهبان نیستند.

 

آیا بخش سیمکان دارای بیمارستان شده یا مرکز بهداشت؟

دولت قبل پروژه های بیمارستانی ده تخت خوابه ایرا بعنوان درمان بستر معرفی کرد که دولت فعلی این اسم را قبول ندارد و هنوز مشخص نیست تکلیف ا ین اسمها چه میشود که به نظر سیاسی است.

 

20 سال گذشته چند سال در جهرم بودید؟

44سال سن دارم و محل تولدم بین روستای موسویه و علویه در چادر بوده است. پس از دوران دانش آموزی در جهرم در دانشگاه شیراز به رشته پزشکی مشغول شدم سپس 5 سال به عنوان شهردار جهرم  و یک سال در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمت کردم و نهایتا 8 سال گذشته نماینده مردم در مجلس هست.

گرایش سیاسی شما چیست؟ اصولگرا هستم.

 

چرا در ستاد شما مخالفین اصولگرایی هستند، کسانی که از افراد فعال فتنه برای سخنرانی ها دعوت می کنند در ستاد شما هستند؟  این افراد تا چند ماه پیش مخالف سرسخت بنده بودند اما الان به دلیل اختلافی که بین خودشان است برخی به طرف بنده آمده اند و بر اثر اختلاف با هم حزبی هایشان در ستاد ما رفت و آمد دارد اما هیچگاه اثر بر روی مواضع بنده نداشته و ندارند اگر بود تا کنون مشخص شده بود. من رابطه خوبی با همگان دارم. برای حضور در ستاد از هیچ کسی با طیف سیاسی متفاوت دعوت نکردم. اگر نماینده اعتقادی روی اصولش ایستاد آن ملاک است. خیلی گروه‌های هم طیف با دولت به جهت اینکه احتمال رای آوردنم هست فشار می‌اورند برای اینکه حمایتشان را داشته باشم ولی من قبول نکردم. 

 

چرا عضو فراکسیون رهروان ولایت(علی لاریجانی) شدید و در فراکسیون اصولگرایان(حدادعادل)  نبودید ؟

آقای لاریجانی آن زمان مثل امروز زاویه نگرفته بود تفاوت زیادی با آقای حداد نداشت اما از لحاظ مدیریت مجلس ایشان را لایق تر می دانستم.  اکنون نیزآقای لاریجانی در مجلس بی رقیب است طوری که حداد عادل برای ریاست مجلس دیگر کاندیدا هم نشد.

 

بنده در استیضاح آقای آخوندی که از اعضای ستاد سران فتنه بود علی رغم میل فراکسیون رهروان برای استیضاحش مسر بودم منتهی هیئت رییسه و آقای ابوترابی و باهنر  مانع استیضاح ها میشوند.

 

چرا رای شما به وزرا مخفی بود؟ قانون این مورد را اجازه داده است. البته متاسفانه فقط نماینده های تهران می توانند صراحتاً بعد نظارتی خود را دنبال کنند چرا که دغدغه اعتبار برای تهران وجود ندارد. به دلیل توزیع اعتبار بیمار در سیستم کشور مخالفت علنی با وزیر مانع از دریافت امکانات برای شهر می شود و گرنه بنده در استیضاح آقای آخوندی و آقای فانی صراحتاً اعلام نظر کردم و یا در انتخابات ریاست جمهوری علی رغم اینکه کاندیدای مورد نظرم رای نیاورد و این را میدانستم، در امامزاده حسین نظر خود را اعلام کردم.

 

زنگنه یک انسان فوق العاده سیاسی است و فوق العاده لابی گراست و در مسیر انقلاب و رهبری نیست به نظر من نسبت به او خراب است عید دو سال پیش زنگنه در جلسه دولت که اغلب وزیران بودند به من گفت تا وقتی پتروشیمی جهرم در دست سپاه است برایش خوراک نمی دهیم بلافاصله با برخی خبرگزاری های همسو مصاحبه کردم و بحث جنجالی شد  که آقای لاریجانی وساطت کرد و زنگنه تحت فشار مجبور به پذیرش تامین خوراک از پارس جنوبی شد و همچنین پروژه در دست خاتم الانبیاء ماند.

 

چرا زنگنه استیضاح نمی شود؟

خیلی دنبال کردیم به اتفاق آقای زاکانی، آقای نادران. . . اما متاسفانه مجلس فوق العاده لابی هایش بالاست. استیضاحی که باید ده روزه جواب بدهد در هیئت رییسه قفل می شود الان برای چندمین بار درخواست استیضاح فانی دادیم آقایان این قدر طول دادند که به انتخابات رسیدیم .

 

آیا شما باعث دعوت از ابوترابی به جهرم بودید چرا؟

در دعوت از آقای ابوترابی دوستان پیگیری کرده بودند و با آقای شب زنده دار هم هماهنگ کرده بودند منتها بنده فقط واسطه شدم. در دعوت از حامیان فتنه به جهرم هیچ کس با من مشورتی نکرده و نظر نخواسته است و بنده مخالفم.

من افتخار می کنم که در فتنه 88 کفن پوش شدم و اگر خدای نکرده 100 بار دیگر آن اتفاق بیافتد وارد صحنه می شوم.

 

اولویت های کاری شما چیست؟

ابتدا قصد دارم پروژه های نیمه تمام را تمام کنم.

 

مگر این 8 سال زمان برای تکمیل پروژه ها نبود؟

برخی پروژه ها مثل راه آهن شیراز به اصفهان 35 سال طول می کشید حال که یک پروژه طولانی است نباید شروعش کرد؟ برخی پروژه ها کوچک اند مثلاً دستگاه سی تی آنژیو یا گمرک یا برق گرمسیری سریع انجام می شود.یا مثلا جاده بالاخره تمام می شود. اما برخی پروژه ها را که حتما نبایددر دوره خودم تمام کنم. پروژه های کلان کشوری مثلا پروژه راه آهن که چند هزار میلیارد پول نیاز دارد، متکی به اعتبار عمرانی کشور است. که متاسفانه در حال کاهش است.

 

گفته می‌شود راه آهن فسا در حال پیشرفت است اما راه آهن جهرم لغو شده است؟

 اصلا اینطور نیست. این خط فقط سمت گل گهر سیرجان توسط خود مجموعه گل گهر در حال انجام است. الان راه آهن شیراز به عسلویه مهمترین بندر کشور تعطیل است. راه آهن شیراز به خوزستان تعطیل است.

 

یک جاده از جهرم به سروستان و خرامه و ارسنجان در حال احداث است. که 110 کیلومتر مسیر به اصفهان را کاهش می دهد که طی این مدت فقط در حوزه استحفاظی جهرم کشیده شد اما در حوزه فسا تمام نشده است.چرا در قیاس با فسا این موارد گفته نمیشود؟

هدف بعدی اتصال فارس به دریاست که در دولت قبل تایید یه گرفت و شورای امنیت ملی هم تایید کردند 5 کیلومتر از عرض دریای جنوب را به استان فارس می دهند.

رونق صادرات از طریق گمرک پیشنهاد بعدی مورد نظر بنده است.

فرودگاه جهرم دستور بازسازی داده شده است. و چند هفته  پیش یک هواپیما جهت آزمایش در باند فرودگاه نشست. توافقی شد و منابع طبیعی به دانشگاه آزاد زمین هایی داده تا زمین های اطراف فرودگاه آزاد شوند و به فرودگاه تعلق گیرد.

 

آیا شما تیم مشورتی دارید؟

من در مجلس 5 مشاور دارم که آقای راشدی معاون آقای چمران و معاون شورای عالی استان ها یکی از آنهاست.

 

در خود جهرم از جهرمی ها تیم مشاوره نداشتید؟

آقای رازقی که چند سال رییس نظام مهندسی بودند در پروژه های عمرانی و در مسائل فرهنگی همسر خودم که در تهران و جهرم مشغول تحصیل دروس حوزوی هستند. اما در دوره جدید گروهی قوی از مشاوران تشیل خواهم داد.

 

چرا شما بیش از 20 مورد از کارهای عمرانی شهر را در گزارش تبلیغاتی آورده اید؟

 اصلا برای همین کارها به کمیسیون عمرانی رفتم اصلا نخوانده ام ولی به هر صورت بچه های ستاد تبلیغات هستند. هر چند که خیلی کم نوشتند.

 

مطرح شده که تثبیت آب شرب جهرم از سد سلمان فارسی کار نماینده دیگر است و شما هم پیگیری مجوز احداث و شروع عملیات اجرایی از سد سلمان فارسی را ادعا میکنید چطوری این امکان وجود دارد؟

اگر مجوز این باشد که من نامه ای به وزیر بزنم و وزیر بگوید که من  موافق هستم برای آبرسانی از سد سلمان فارسی این یک مجوز نیست از دید من.  مجوز یعنی اینه  که شما طرح توجیه اقتصادفنی را بنویسید و ببری در سازمان برنامه و بودجه آنجا تصویب کنند و توی لایحه دولت بیاید و توی مجلس تصویب بشود و شورای نگهبان تایید بکندتبدیل به قانون بشود بعد پروژه را شروع کنی از نظر من پروژه یعنی این.

 

در صورتی که یک نماینده بعد از  چهار سال مجوز گرفته توی این چهار سال اینقدر وقت نداشته کلنگ این پروژه را بزند؟ چطور هست که یک نماینده مجوز میگیردو ابتدایی ترین کار برای شروع پروژه که کلنگ زنی هست را انجام نمی‌دهد؟

 

دوستان میگویند راه آهن جهرم رفت فسا شما قانون بودجه سال 94 را ببینید. ببینید راه آهن به اسم جهرم هست یا نیست. اگر هست باقی حرفها هم مثل همین است.

 

در این 8 سال  نماینده بودن راه ارتباطی شما با مردم چطور بود؟

من بیشترین مراودات با مردم را بر اساس نظر دفتر مجلس داشتم. یعنی من بعد از دکتر کامران و همسرش بیشترین مراجعات مردمی را داشتم و تقریبا هر از دو هفته یکبار در شهر جهرم بودم.

 

چرا به  سه نامه ای که از طرف دانشجویان راجع به برجام،  دست دادن آقای ظریف و  غیره فرستادیم جواب ندادید؟ به هر حال نامه توی سیستم دفتر هست  و ما نیز هزاران نامه جواب دادیم. این نامه را ندیدم. حجم کار بسیار بالاست.

 

البته اگر نظر خدا بود و وارد مجلس شدم یک برنامه ای دارم اول می خواهم یک تیم مشاوره درست بکنم که در حال گزینش اعضای آن هستم، با رویکردهای سیاسی اجتماعی فرهنگی برای شهرستان یک تیم تا 30 نفره. هر ماه هم یک برنامه ای دارم که یک جلسه هیئت مردمی را داشته باشم.

 

تک کلمه ای ها:

مهدی هاشمی: با انقلاب و با نظام نیستند و در فتنه 88 حضورشان پر رنگ بود بر علیه نظام.

 محمد جواد ظریف: تلاش زیادی داشت که بتواند رابطه با امریکا را بر قرار کند. ولی من اعتقادم این است که امریکا دوست واقعی ما نیست شیطان هست و باید بسیار مواظبت بکنیم که رابطه با امریکا خطرناک است.

دکتر احمدی نژاد: شب و روز زحمت کشید و تلاش کرد ولی پیوندش با مشایی و  مباحثی که دور دوم پیش آمد به نظرم زحمات چهار ساله را خدشه دار کرد ولی از نظر کار و تلاش دوندگی و خدمت صادقانه عالی بود.

محمدعلی بشارتی: ما هرچه تلاش کردیم از ایشان کمک بگیریم برای شهرستان هیچ کمکی نداد.

محمد رضا رحیمی: وضعش خراب به لحاظ اقتصادی و مالی.

علی لاریجانی: اولش خوب بود ولی الان که رفته با اصلاح طلبها.

در دولت جدید موضع شما با ایشان چه خواهد بود؟ باید دید رقیبش چه کسی است  بین عارف و ایشان من دوباره به ایشان رای می دهم.

ابوترابی: آدم عزیزی هست ولی توی موضع گیری هاش زیادی هوای دولت را دارد.

اکبر هاشمی رفسنجانی: با امام و مقام معظم رهبری زاویه دارد.

حسن روحانی: به نظرم اختیار دست خودش نیست یعنی دست کسانی دیگر هست کسانی دیگر تصمیم می گیرند برایش. مثل اصلاح طلب ها

میر حسین موسوی: فتنه هست و تکلیفش مشخص هست.

به نظر شما عاقبتش چه چیزی باید باشد؟

 اولا که دست حضرت آقاست. ولی به نظر من الان هم با رأفت اسلامی با او رفتار شده.

آیت الله مصباح: به نظرم به آقا هم نظرش مثبت هست و به حضرت آقا هم نزدیک هست .

 برجام: اگر خوب مدیریتش کنیم فرصت هست و اگر بد مدیریتش کنیم تهدید هست.

باید از این ارتباط هایی که بر قرار می کنیم کشور ما از لحاظ ارزشی مورد تخریب واقع نشودو به لحاظ اقتصادی دروازه هابرای کالای خارجی باز نشودو ما اگر بتوانیم تکنولوژی را وارد بکنیم و سرمایه را وارد بکنیم برای تکمیل پروژه های نیمه تمام این میشود یک فرصت.

 

چند نمونه از مصادیق اقتصاد مقاوتی در حوزه جهرم را بیان می کنید؟

گمرک به جای فروش میوه به تهران و شیراز میوه را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

 

برنامه های شما برای چاه های غیر مجاز چیست در حالی که بحران آب برای جهرم از سال 57 اعلام شده؟ اجازه حفر چاه نباید داد.

 

برنامه شما در این چهار سال برای کشاورزی چیه؟

 باید به سمت الگوی کشت و تقویت مرکز تحقیقات کشاورزی.بهره وری درکشاورزی پایین هست باید طرح الگوی کشت اجرا کنیم.

 

برجام و رای شما؟

 من کلیاتش نبودم ولی به جزئیاتش رای مثبت دادم. موافق برجام بودید؟ من به جزئیاتش رای مثبت دادم.

 

مخارج انتخاباتی شما چقدر است از کجا تامین می‌شود ؟

روی 100 میلیون برنامه ریزی کردیم. هم خودم و هم دوستان و هم اقوام که می دانیم چشم داشتی ندارن.

شما در دولت نماینده بودید کدام دولت را همسو با خودتون میدونستید؟ دولت اول

نقطه قوت جهرم: نیروی انسانی – سابقه انقلابی – اقتصادی.

نقطه ضعف جهرم: عدم یک دلی و همدلی.

 کارخانه آرد جهرم چه مشکلی دارد؟ کارخانه آرد مال یک شخصی هست که متاسفانه رفته اینقدر وام گرفته است.  تا حالا  ایشان اصلا جزء ستاد من نبوده است و حمایتی هم نکردیم.

نقطه قوت شما؟ سماجت و جسارت و ولایت مداری

خودتان، خودتان را نقد کنید؟

نتوانستم از گروه های مشاور خوب استفاده کنم در بحث مدیریت شهری نقد به من وارد هست.

 

شما سال85 که شهردار بودید نوشته بودید که جهرم شهر روان الان بعد از 9 سال جهرم شهر روان شد؟

ما برنامه داشتیم برای خودمان. من توی دوره چهار ساله باغ ملی را سر و سامان دادم جابجایی آتش نشانی چهار راه پارکینگ،ساختمان ملا زاهدی را عوض کردیم پارک درست کردم ورودی شهر را درست کردم خیابان فرصت شمالی راکشیدم خیابان عصر عاشورا را کشیدم خیابان معدل را کشیدم .

 

چقدر شما در زمینه اصلاح مدیریت شهری اختیارات دارید؟

وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت هست.بعد از به قدرت رسیدن می خواهم یک تیم مشاوره تشکیل دهم تا تیم مدیریت شهری را قوی تر چینش کنم.

 

شما تصمیم دارید رییس دانشگاه را عوض کنید یا فقط پیشنهاد بدهید؟

وقتی ببینم تیم مشورتی به این نتیجه برسند که رییس یک دانشگاه ضعیف هست حتما فشار می آورم به وزیر تا عوض بشود.

 

انتخاب تیم مشورتی شما بر چه اساس هست؟

وقتی شما به من رای می دهید پس باید یک اعتمادی هم به من بکنید ولی حتما آدمهایی که کار بلد باشند و شایستگی داشته باشند کم حاشیه باشند، مسائل شهرستان را بشناسند، سابقه اجرایی داشته باشند.

 

رابطه ما و امریکا را چطور می بینید؟

امریکا فوق العاده خطرناک هست شیطان هست. و نمی توان با او دوستی برقرار کرد اگرامریکا پای میز مذاکره نشست از روی گرفتاری های خودش بوده و نه روی حسن نیتش. گرفتاری که توی سوریه، توی بحرین و توی لبنان داشت.

رابطه ما چطوری باید باشد؟ بر اساس نظر حضرت آقا مطرح کردند فعلا در بحث هسته ای اجازه هست. تشخیص این مسائل در حوزه رهبری است اگر ایشان تشخیص بدهد ما باید در مسیری که ایشان می فرمایند عمل کنیم.


telegram.me/enghelabiam

نام:
ایمیل:
* نظر: