کد خبر: ۷۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: جمهوری اسلامی ایران، مردم سالاری اسلامی و خط مشی پیامبر(ص) را دنبال می‌کند و از مردم می‌خواهد تا در بطن جامعه حضور فعال داشته باشند.
بسیج مداحان فارس - حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی امیدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: قرآن کریم در باب مشورت آیات بسیاری دارد که خداوند به پیامبر و پیروان خود توصیه کرده است مشورت را جدی بگیرند و در کارها از نظرات دیگران استفاده کنند.
اسلام بر مشورت و حضور فعال مردم در جامعه تأکید دارد

وی افزود: خداوند در آیه‌ 38 سوره شورا می‌فرماید پیروان من کسانی هستند که فرمان خدا را لبیک گفته، به دستورات من عمل کرده و در حیات فردی و جمعی خود از نظرات دیگران استفاده می‌کنند. 

امیدی در رابطه با مزایای مشورت گفت: مشورت می‌تواند شخص را از فردگرایی و خودرأی بودن جدا سازد و او را به جمع پیوند دهد.

وی خاطرنشان کرد: جوامع غربی که خود را پرچمدار دموکراسی و جمع‌نگری می‌دانند در جامعه به نحوی اتمیزه شده‌ در کنار هم زندگی می‌کنند و مانند شن‌های روان در کنار هم و بدون هم به سر می برند و از نظر هم استفاده نمی‌کنند.

امیدی عنوان کرد: اسلام یک مکتب اجتماعی و سیاسی است که از پیروان خود می‌خواهد اجتماعی زندگی کنند و به فکر دیگران باشند و در مواقع لزوم برای احقاق حقوق یکدیگر ایثار کنند.

وی افزود: اسلام پیروان خود را از خودخواهی بر حذر می ‌دارد و آنها را به نوع دوستی و خیر جمعی دعوت می‌کند و حتی در سوره آل عمران از پیامبر اسلام(ص) می‌خواهد تا از آن افرادی که از گناهانشان گذشت نموده در مسائل مشورت بگیرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در خصوص نگاه جمهوری اسلامی به انتخابات و مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به نام مردم سالاری اسلامی، خط مشی پیامبر(ص) را دنبال می کند و از مردم می‌خواهد تا در بطن جامعه حضور فعال داشته باشند.

وی در زمینه نظام‌های دموکراتیک جهانی افزود: نظام های دموکراتیک دیگر نیز هستند که نظام شورایی دارند همچون پارلمان، سنا و کابینه در کشورهای اروپایی و آمریکایی اما خط مشی اسلام با آنها بسیار متقاوت است.

امیدی در پایان بیان کرد: کسانی که بخواهند در عرصه‌ فعالیت‌های حکومتی قرار گیرند باید اهل عبادت بوده و التزام عملی اسلام داشته باشند و به خاطر خدا و خیررسانی به مردم در این راه وارد شده باشند نه برای پر نمودن جیب‌های خود و بهره‌کشی از مردم وتشکیل حزب و گروه به نفع خود، لذا مردم نیز باید تمام توان خود را برای انتخاب اصلح به معنای واقعی به کار گیرند.



نام:
ایمیل:
* نظر: