يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۳۷:۰۶
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۸۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
کاربرد نانو لوله‌ها به جای سیم در کابل‌های کواکسیال موجب کاهش وزن آنها و در نتیجه کاهش وزن هواپیماها و فضاپیماها می‌شود.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، کابل های کواکسیال رایج در صورتیکه از فناوری مبتنی بر نانو لوله که در دانشگاه رایس ایجاد شده بهره‌مند شوند، می‌توانند 50 درصد سبک‌تر شوند.

مایتو پاسکواله و همکارانش پوششی ساختند که می‌تواند روی سطح مس قرار گرفته و سیگنال‌ها را به خوبی انتقال دهد. این پوشش مانع از تداخل امواج الکترومغناطیسی می‌شود. در حال حاضر کابل‌های کواکسیال از بخش‌های بسیار سنگین زیر ساخت‌های انتقال اطلاعات محسوب می‌شود. از این فناوری می‌توان در ساخت هواپیماها و فضاپیماها استفاده کرد و به طوری که با کاهش وزن سیم و کابل، وزن محصول نهایی را کاهش داد.

محققان این پروژه با استفاده از ضخامت‌های مختلف نانولوله کربنی اقدام به تولید سه نسخه مختلف از کابل‌های کواکسیال شدند.

پوشش 90 میکرونی می‌توانند استانداردهای نظامی را در حفاظت در برابر امواج الکترومغناطیس برآور سازد. این کابل‌ها بعد از 10 هزار بار خمش شدن، هیچ اثر منفی از خود نشان نداده‌اند.

کابل‌های کواکسیال از جریان رشته سیم‌های بسیار ضخیم بهره‌مند هستند تا استحکام مکانیکی و هدایت بالا داشته باشند کابل‌هایی که ما ساختیم در حد استاندارهای نظامی هستند.

این گروه تحقیقاتی سیم رسانای خارجی را با ترکیب حاوی نانو لوله کربنی جایگزین کردند در مقایسه با سیم‌های قبلی که با نانولوله تقویت شده‌اند، این محصول از یکنواختی بیشتری برخوردار است. این گروه با استفاده از نانو لوله‌های کربنی موفق به کاهش 97 درصدی جرم ماده مورد استفاده شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر: