گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۸۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
گزارش/کسری شادمان
... اکثر تبلیغات شهری در شیراز به معرفی کالا و خدمات می پردازد و ظرفیت های این رسانه شهری فقط در خدمت پول قرار دارد...قطعاً تابلوهای تبلیغاتی فراتر از کارکرد اقتصادی، ظرفیت های بسیار خوبی برای انتقال فرهنگ و اولویت ها و دغدغه های بهداشتی دارند؛ بنابراین می توان با تقویت نگرش فرهنگی به بیلبوردها و تلویزیون‌ های شهری، از این ابزار تبلیغاتی حتی برای اصلاح سبک زندگی مردم بهره جست.
تبلیغات شهری به عنوان یک ابزار ارتباط مؤثر و قوی حتی در شرایطی که شبکه های ماهواره ای
جای تلویزیون، اینترنت و روزنامه را هر روز تنگ و تنگ تر می کنند، مخاطبان خاص خود را دارد و این غول تبلیغات با رشدی فزاینده به پیش می رود. از همین رو، صبح که از خانه خارج می‌شوید تا به محل کار خود بروید، حتماً با انبوه تابلوها، بنرها و بیلبوردهای نصب شده در خیابان‌ها مواجه شده اید که گاه رنگ تبلیغات به خود گرفته و گاهی نکاتی آموزشی در آن گنجانده شده است؛ اما بیشتر این تابلوهای تبلیغاتی را تبلیغات خوش آب و رنگ خوراکی های آماده و فست فودها، ماشین های خارجی، موبایل ها، بانک ها و... به تسخیر خود درآورده است؛ به طوری که اکثر تبلیغات شهری در شیراز به معرفی کالا و خدمات می پردازد و ظرفیت های این رسانه شهری فقط در خدمت پول قرار دارد.
 
در حال حاضر، به جز تبلیغات یکی از شرکت های بزرگ لبنی فارس که با شعار «شیر بنوشید» سلامت مردم را مورد توجه قرار داده است، سایر بیلبوردهای تبلیغاتی شیراز زمینه ای برای ترغیب کردن مردم به توجه بیشتر درباره سلامتیشان ایجاد نکرده اند.

قطعاً تابلوهای تبلیغاتی فراتر از کارکرد اقتصادی، ظرفیت های بسیار خوبی برای انتقال فرهنگ و اولویت ها و دغدغه های بهداشتی دارند؛ بنابراین می توان با تقویت نگرش فرهنگی به بیلبوردها و تلویزیون‌ های شهری، از این ابزار تبلیغاتی حتی برای اصلاح سبک زندگی مردم بهره جست.
 
به عنوان مثال، در شهر شیراز که قطب پزشکی کشور به شمار می رود، تبلیغات شهری می تواند از بهترین روش ها برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم درخصوص موضوع سلامت و پیش گیری از بیماری ها باشد. بارها از زبان مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان متولیان سلامت در این کلانشهر، شنیده ایم که آمار مبتلایان به بیماری هایی همچون سرطان و ایدز و قند خون در استان فارس بسیار زیاد است و مردم این استان، نمک، قند و چربی بسیار استفاده می کنند؛ درحالیکه پیشگیری از این بیماری ها به عهده خود شهروند است.
 
اما آیا نمی توان با عقد تفاهم نامه ای با شهرداری، برخی تابلوهای تبلیغاتی شهر را در اختیار گرفت و با طرح های گرافیکی زیبا، درج تصاویر و جملاتی کوتاه زنگ خطر را برای مشکلاتی که سلامت شهروندان را نشانه گرفته است، به صدا درآورد؟

 چقدر خوب می شود اگر به مردم یادآوری کنیم، مصرف نمک ما ایرانی ها دو برابر استاندارد جهانی است یا اینکه بعد از تصادفات، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان دومین و سومین عامل مرگ و میر در کشور است و حتی به آن ها هشدار دهیم که آمار مبتلایان به ایدز در فارس چقدر بالاست و مسائلی از این دست...
بی‌گمان همه مردم در هر سطح سوادی که باشند، تشنه آگاهی به‌ویژه درباره مسائل بهداشتی اند. آیا این اقدام (که نمونه آن در تهران اجرا شد و اتفاقاً با استقبال گسترده ای هم روبرو شد) نمی تواند مردم را به سلامتی ‌شان حساس کرده و در نهایت به اصلاح سبک زندگی آن ها کمک کند؟

 گرچه بعضاً در گوشه و کنار شهر شیراز پیام های بهداشتی روی برخی تابلوهای تبلیغاتی نقش بسته است؛ اما قطعاً کافی نیست. ای کاش همیشه بخشی از تابلوهای شهر در خدمت فرهنگ سازی، فرهنگ عمومی و سلامت مردم قرار گیرد.
 
گزارش کسری شادمان/روزنامه نیم نگاه
نام:
ایمیل:
* نظر: