گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۸۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
رییس اتحادیه میوه فروشان شیراز: مردم مجبور نیستند میوه های نوبرانه بی کیفیت را خریداری کنند
گویا به صورت کلی نظارت بر بازار نوبرانه ها جایگاهی ندارد و مسئولان ترجیح می دهند که بازار این میوه ها به دست عده ای اندک تنظیم شود و با هر قیمتی که خواست آن هاست، در سبد مصرف مردم قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه فارس به نقل از روزنامه نیم نگاه؛ اوایل هر فصل سر و کله میوه های نوبرانه در بازار پیدا می شود؛ اما قیمت این میوه ها به شکلی باورنکردنی بالاست و در نقاط مختلف شهر هر کیلوگرم از آن ها با قیمت های نجومی عرضه می شود.

در میان این میوه های نوبرانه برخی عمر طولانی داشته و بعد از گذشت یکی دو هفته قیمت آن ها تعدیل می شود و بعضی مصرف کنندگان قدرت خرید آن ها را پیدا می کنند؛ اما برخی نیز ماندگاری عمر کوتاهی دارند و به دلیل اینکه زود می آیند و زود هم می روند، برخی افراد ترجیح می دهند طعم آن ها را در فصل جدید عرضه تجربه کنند، حتی اگر مقداری اندک از آن را خریده و مصرف نمایند. هر چند در بسیاری موارد قیمت این میوه ها باعث می شود افراد بسیار زیادی چشم بر روی آن ها بسته و دست از خرید این نوبرانه ها
بکشند.

با بررسی قیمت این میوه های نوبرانه در بازار متوجه خواهیم شد که نظارتی بر قیمت آن ها وجود ندارد و از این رو قیمت های نامتعارف و دور از ذهن برای هر کدام از آن ها مشاهده می شود.

گویا به صورت کلی نظارت بر بازار نوبرانه ها جایگاهی ندارد و مسئولان ترجیح می دهند که بازار این میوه ها به دست عده ای اندک تنظیم شود و با هر قیمتی که خواست آن هاست، در سبد مصرف مردم قرار گیرد.

رییس اتحادیه میوه فروشان شیراز درخصوص قیمت انواع نوبرانه ها در بازار می گوید: میوه های نوبرانه در ابتدای ورود به بازار دارای نرخ مصوبی نبوده و براساس عرضه و تقاضا به بازار عرضه می شوند. جواد عدلو با عنوان اینکه اصولاً در روزهای آغاز ورود یک میوه به بازار برخی افراد و تولیدکنندگان از کمبود آن میوه سوءاستفاده کرده و به قیمت های غیرمنطقی اقدام به فروش آن می کنند، گفت: بعد از گذشت یکی دو هفته بازار از نوبرانه ها اشباع شده و با تعیین نرخ مطلوب قیمت آن ها کنترل می شود.
وی در خصوص عرضه زردآلو به قیمت های نجومی در گوشه و کنار شهر گفت: مردم مجبور نیستند میوه نوبرانه ای مثل زردآلوهای ریز بدون کیفیت را که در بازار عرضه می شود، خریداری کنند.

رییس اتحادیه میوه فروشان شیراز میوه های نوبرانه بازار این روزها را شامل ازگیل، گوجه باغی و سیب ترش مصری اعلام کرده و گفت قیمت این میوه ها در کمیسیون نرخ گذاری مشخص شده است.

عدلو قیمت هر کیلو ازگیل را بین ۶ تا ۱۱ هزار تومان، گوجه باغی ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان و سیب ترش مصری را بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان در میدان اعلام کرد و گفت: این قیمت ها براساس کیفیت میوه ها مشخص می شود.

به گفته وی نوبرانه های مذکور با احتساب سود ۳۰درصدی در میوه فروشی های سطح شهر به دست مصرف کننده می رسند.

رییس اتحادیه میوه فروشان شیراز قیمت مصرف کننده هر کیلو توت فرنگی را نیز در بازار فصلی بین ۵ تا ۱۱هزار تومان بسته به کیفیت آن اعلام کرد.

عدلو به عنوان اینکه نرخ بسیاری از میوه های موجود در بازار را میزان عرضه و تقاضای آن مشخص می کند، گفت: این گونه تعیین قیمت به نفع مصرف کننده است.

وی در مورد بازار سیب زمینی و پیاز گفت: درحال حاضر به دلیل تولید بسیار زیاد این محصولات بازار از فراوانی آن ها اشباع شده است.

رییس اتحادیه میوه فروشان شیراز قیمت هر کیلو سیب زمینی را بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ برای مصرف کننده و پیاز را نیز بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: به دلیل اشباع بازار از برخی موارد، فروشندگان با قیمتی کمتر از قیمت های مذکور نیز اقلام مذکور را عرضه می کنند.

عدلو همچنین به عرضه زیاد هندوانه در ابتدای ورود آن به بازار اشاره کرد و گفت: ورود هندوانه هایی از اطراف لار، لامرد و بندرعباس به بازار شیراز قیمت این محصول را تا حد قابل توجهی شکسته است.

به گفته وی قیمت هر کیلو هندوانه درحال حاضر در بازار شیراز بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰تومان برای مصرف کننده می باشد.

رییس اتحادیه میوه فروشان شیراز در خصوص بازار میوه های وارداتی نیز عنوان کرد: در حال حاضر تنها واردات موز و آناناس دارای مجوز بوده و فروش هر نوع میوه وارداتی دیگر ممنوع می باشد.

عدلو درخصوص فقدان وجود میوه های وارداتی مانند سیب های سبز و پرتقال های مصری در میوه فروشی های شهر گفت: این میوه ها به صورت قاچاق وارد می شوند و با فروشندگان آن ها برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی با تأیید افزایش قیمت موز در بازار گفت: از حدود یکماه قبل قیمت این میوه افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

به گفته این فعال صنفی درحال حاضر قیمت هر کیلو موز برای مصرف کننده در بازار بسته به کیفیت آن بین ۳۹۰۰ تا ۶۵۰۰تومان می باشد.

رییس اتحادیه میوه فروشان شیراز در ادامه از فروش میوه توسط وانت بارها و دوره گردها انتقاد کرد و گفت: فروش کالاهایی با کیفیت و قیمت پایین توسط این عاملین باعث تضعیف مغازه دار و بدبین شدن مردم نسبت به آن ها شده است.

عدلو با بیان اینکه فروشندگان میوه باید انصاف را رعایت کرده و مردم نیز قضاوت صحیحی از تفاوت قیمت های موجود در بازار داشته باشند، گفت: مصرف کنندگان بایستی در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را برای کنترل بهتر بازار به سازمان بازرسی اطلاع دهند تا شاهد وجود تعادل در بازار میوه و تره بار باشیم.

گزارش/زهرا مطهری - نیم نگاه
نام:
ایمیل:
* نظر: