گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۸۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
آیت‌الله کلانتری در دیدار اصحاب بسیج رسانه فارس:
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری گفت: اگرچه به مجموعه خبرگان دوره پنجم افراد جدیدی ملحق شده‌اند اما در مجموع همان روحیه انقلابی و ولایتمداری و ارزش‌مداری بر این مجموعه حاکم است.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه فارس؛ آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری در دیدار با جمعی از اعضای بسیج رسانه فارس با اشاره به اهمیت مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مجلس خبرگان چون به انتخاب و تعیین رکن رکین انقلاب اسلامی باز می‌گردد دارای اهمیت دو چندانی است.

وی افزود: اگر اعضای آن افراد انقلابی، متدین، عالم، فقیه و آگاه به مسائل زمان باشند، قطعاً در تداوم این انقلاب نقش مؤثری ایفا می‌کنند و هر مقدار این اعضا با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی همراه باشند می‌توانند در روند کار نظام جمهوری اسلامی نیز مؤثر باشند.

اگر نگوییم روند کلی خبرگان برای حفظ و حراست انقلاب اسلامی بیشتر نشده، کمتر هم نشده است

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری گفت: اگرچه به مجموعه خبرگان دوره پنجم افراد جدیدی ملحق شده‌اند اما در مجموع همان روحیه انقلابی و ولایتمداری و ارزش‌مداری بر این مجموعه حاکم است و اگر نگوییم روند کلی خبرگان برای حفظ و حراست انقلاب اسلامی بیشتر نشده، کمتر هم نشده است لذا امیدواریم که مجلس خبرگان همچنان در راه حفظ انقلاب، کمک حال رهبری باشد و یک مجلس خوب و پربار و انقلابی داشته باشیم.

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: یکی از وظایف مجلس خبرگان رهبری تعیین رهبر و دیگری نظارت بر بقای رهبری است که بسیار قابل توجه و مهم است اما این مجلس یک وظیفه غیرمدون نیز دارد و آن این است که رابط میان مردم و رهبری باشند البته مقام معظم رهبری خود دارای مجراهای ارتباط با مردم هستند، اما چه بهتر که این کار از طریق علمای عالم قابل اعتماد آن دیار باشد.


بی‌تردید حضور پرشور مردم در انتخابات، تبلور مردم سالاری دینی است

آیت‌الله کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود به به جریان انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت: استقبال ملت ایران در این انتخابات بیشتر از ۶۰ درصد بود که این  رقم در دنیا کم‌نظیر است آن هم در شرایطی که تبلیغات منفی و تحریم‌های شدید و کارشکنی‌های دشمنان بر کشور ما حاکم بود لذا این حضور گسترده مردم در انتخابات جای تأمل دارد.

منتخب مردم فارس در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینکه مردم‌سالاری دینی تعبیر بلندی است، گفت: بی‌تردید حضور پرشور مردم در انتخابات، تبلور مردم سالاری دینی است؛ مردم‌سالاری یعنی نظر مردم واقعاً در اداره حکومت اثرگذار است و جنبه تشریفاتی ندارد بلکه واقعی است که این مسئله در بسیاری از کشورهای جهان یا نداریم یا اگر داریم غیردینی است به‌عنوان مثال در کشورهای منطقه به خصوص کشورهای مرتجع عرب اصلاً چیزی به نام مردم‌سالاری وجود ندارد و تنها یک خانواده و طایفه بر مردم حکومت می کنند.


وی ادامه داد: در برخی از کشورها هم مردم‌سالاری به این معنا وجود دارد اما چون دینی نیست حکومت آن‌ها ضعف دارند ولی بحمد الهی در کشور جمهوری اسلامی ایران به برکت رهبری‌های پیامبرگونه امام راحل و رهبری شجاعانه امام خامنه‌ای و به برکت خون شهدا مردم سالاری دینی حاکم است.


ضعف در تقوا از مهم‌ترین آسیب‌های عرصه خبرنگاری و اطلاع‌رسانی است 

آیت‌الله کلانتری در ادامه به تقوای رسانه‌ای اشاره و بیان کرد: از مهم‌ترین آسیب‌های عرصه خبرنگاری و اطلاع‌رسانی ضعف در تقواست که در برخی موارد وجود داشته است که این مسئله می‌تواند دارای آثار و تبعات زیادی باشد لذا اگر در عرصه رسانه تقوا به معنی تمام کلمه حاکم باشد، ما شاهد رشد در عرصه فرهنگ خواهیم بود.

وی گفت: معمولاً ما تصور می‌کنیم که عمل غیر از سخن است در حالی که از نگاه حضرت علی(ع) سخن بخشی از عمل ماست و اگر بدانیم که ما باید برای این گفتار قطعاً در پیشگاه خداوند پاسخ‌گو باشیم، مسلماً سخنان ما هم با درایت بیشتری صورت خواهد گرفت.


آیت‌الله کلانتری با بیان اینکه انتشار دقیق اخبار همراه با تقوا آثار فراوانی دارد و جو جامعه را دگرگون خواهد کرد و مردم نیز به حکومت خود اعتماد می‌کند، تصریح کرد: اگر اصحاب رسانه بر روی این نکته تأکید داشته باشند، مسلماً فرهنگ دیگری در جامعه حاکم خواهد شد.

وی گفت: اصحاب رسانه، چشم‌های بیدار جامعه هستند و هر مقدار که در جامعه‌ اطلاع‌رسانی و تحلیل اخبار بیشتر باشد، به همان میزان جامعه نیز از رشد و بالندگی بیشتری برخوردار خواهد بود.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر قرار باشد تمام گزارش فعالیت‌ها محرمانه باشد، جامعه رشد نمی‌کند البته مسلماً یکسری مطالب هستند که باید محرمان باشند تا دشمن نتواند از آن‌ها سوءاستفاده کند ولی در کل هر چقدر اطلاع‌رسانی در جامعه بیشتر شود، هم جو همدلی میان مردم و مسئولان و هم میزان اعتماد مردم به آنان بیشتر می‌شود به شرطی که این اطلاع‌رسانی، صحیح باشد و بر مبنای باید و نبایدهای اخلاقی صورت گیرد.

اهمیت ورود حوزه‌های علمیه جهت پاسخ‌گویی به شبهات دینی در رسانه‌های جمعی

وی با اشاره به فعالیت اهمیت ورود حوزه‌های علمیه جهت پاسخ‌گویی به شبهات دینی در رسانه‌های جمعی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه به‌عنوان یک نهاد مادر در جامعه ما محسوب می‌شوند و تجربه نشان داده است که هر گاه در منطقه و یا شهری از یک حوزه علمیه قوی و کارآمد برخوردار باشند، آن شهر و منطقه قطعاً به لحاظ فرهنگی نیز رشد بالنده‌ای داشته است و شهری که علمای متدین و بصیر داشته باشد، به لحاظ فرهنگی نیز آباد و پر از ارزش‌های الهی خواهد بود.

آیت‌الله کلانتری با تصریح اینکه هم‌اکنون ۱۵۰ هزار طلبه در نقاط مختلف کشورمان مشغول به تحصیل هستند، گفت: این آمار برای اینکه بخواهیم مبانی دینی را در کشور خود و یا حتی کشورهای همجوار تبلیغ و ترویج دهیم، بسیار کم است و ما برای این مسئله حداقل به یک میلیون روحانی نیاز داریم به شرطی که بپذیریم همان‌طور که جامعه ما به پزشک، مهندس، کارگر و غیره نیاز دارد، قطعاً به کارشناسان دین هم نیاز دارد.


اگر بخواهیم استانی به لحاظ فرهنگ دینی قوی داشته باشیم، نیاز به رقم بالای طلاب تحصیل‌کرده داریم

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه این استان دارای پنج میلیون نفر جمعیت است، در حالی که در آن چهار هزار طلبه مشغول به فعالیت هستند، گفت: اگر بخواهیم استانی به لحاظ فرهنگ دینی قوی داشته باشیم، نیاز به رقم بالای طلاب تحصیل‌کرده داریم لذا از رسانه‌ها درخواست می‌شود که توجه بیشتری نسبت به حوزه‌ها داشته باشند.

وی اضافه کرد: در استان فارس ۵۰ مدرسه علمیه وجود دارد که گرچه این تعداد کم نیست و طلاب و روحانیان ما هم زحمات زیادی می‌کشند، اما باز هم این تعداد روحانی و طلبه کم است چرا که استان فارس دارای جمعیت فراوان و نهادها و روستاهای نیازمند حضور روحانی باسواد است یعنی تقاضا زیاد اما عرضه کم است.

آیت‌الله کلانتری، راهکار این مسئله را افزایش کمی و کیفی حوزه‌های علمیه دانست و گفت: اگر بتوانیم تعدادی از اساتید حوزه علمیه قم را به استان فارس دعوت کنیم راهکار خوبی است البته درست است که ما اساتیدی خوبی در استان فارس داریم اما این تعداد استاد کفاف جمعیت استان را نمی‌دهد.

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس اظهار کرد: اکنون قریب دو هزار نفر در دانشگاه‌های شیراز عضو هیئت علمی هستند در حالی که مجموعه اساتید رسمی حوزه‌های علمیه قریب ۲۰۰ نفر است یعنی ما در این بخش بسیار کمبود داریم و اگر می‌خواهیم شهر و استانی بالنده داشته باشیم نیاز داریم که حوزه‌های علمیه خود را تقویت کنیم.

لزوم حفظ وحدت حوزه و دانشگاه 

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری در ادامه همچنین بر لزوم حفظ وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد و گفت: اکنون قریب ۳۷ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و در طی این مدت همیشه این مسئله وحدت حوزه و دانشگاه مطرح می‌شود و نشست‌ها و جلسات فراوانی برای این مسئله برگزار شده است اما هنوز از حیطه شعار خارج نشده است.

آیت‌‌الله کلانتری با تأکید بر اینکه برای این مسئله ما نیاز به انجام کارهای بنیادین داریم، گفت: اگر بخواهیم وحدت واقعی میان حوزه و دانشگاه حاصل شود، راهکارش این است که علوم انسانی ما تبدیل به علوم انسانی اسلامی و بومی شود یعنی بر مبنای آموزه‌های قرآن و عترت باشد در حالی که هم‌اکنون علوم انسانی ما ترجمه غرب است.

نام:
ایمیل:
* نظر: