گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۸۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
سخنی با نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی
تکلیف نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مشخص شدن کمیسیون های تخصصی هریک از نمایندگان روشن شد و از این پس وکلای ملت با عضویت در یکی از کمیسیون های 14 گانه مجلس، فعالیت 4 ساله خود را در خانه ملت آغاز می کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه فارس به نقل از روزنامه سبحان؛ تکلیف نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مشخص شدن کمیسیون های تخصصی هریک از نمایندگان روشن شد و از این پس وکلای ملت با عضویت در یکی از کمیسیون های 14 گانه مجلس، فعالیت 4 ساله خود را در خانه ملت آغاز می کنند.

کمیسیون های مجلس شورای اسلامی که نمایندگان می توانند به عضویت آنها درآیند عبارتند از کمیسیون های: اقتصادی، فرهنگی، بهداشت و درمان، اجتماعی، صنایع و معادن، آموزش، سیاست خارجی و امنیت ملی، سیاست داخلی و شوراها، انرژی، عمران، کشاورزی، برنامه و بودجه، حقوقی و قضائی و نیز کمیسیون اصل نود.

با این حساب استان پهناور فارس با جمعیت 5 میلیونی خود، به 18 نماینده برگزیده این استان چشم دوخته است. مردم در انتظار بودند تا ببینند آیا نمایندگان آنها در انتخاب کمیسیون های تخصصی خود، نیم نگاهی به ظرفیتها، کاستی ها، مطالبات و کمبودهای فارس هم دارند یا خیر؟  

استان فارس همواره در سراسر کشور به عنوان استانی شناخته شده است که در وهله نخست دارای ظرفیتهای چشمگیر گردشگری و فرهنگی، قطب دانشگاهی و پزشکی و نیز استعدادهای کشاورزی است. همچنین موضوع اقتصاد و اشتغال در صدر مطالبات و درخواستهای چهارمین استان بزرگ کشور قرار دارد. اما آیا 18 نماینده استان فارس در مجلس دهم که به تازگی بر صندلی های سبز بهارستان تکیه زده اند، در انتخاب کمیسیون های خود به این ظرفیتها توجهی داشتند؟!

پاسخ این سوال را در ذیل با هم مرور می کنیم:

 

آسمان پر؛ زمین پر؛ زیر زمین هم پر!

از میان 18 نماینده راه یافته از استان فارس به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هیچ یک –بار دیگر تاکید می شود هیچ یک!- از وکلای ملت، تقاضای خود را جهت عضویت در کمیسیون کشاورزی ارائه نداده است!

این در حالی است که طی سالیان متمادی که سر فارس از صنایع پویا و مُدرن بی کلاه مانده بود، همواره مسئولین این استان تلاش داشتند تا با رونق بخشیدن به محصولات کشاورزی، جایگاه این استان را نه با صنعت، بلکه با کشاورزی تثبیت کنند.

حوزه جهاد کشاورزی را نه باید تنها در چهار کیلو گندم و جو خلاصه کرد. هرآنچه در آسمان است و زمین و حتی زیر زمین، در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و بالطبع کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خلاصه می شود. از پرندگان هوا گرفته تا آبزیان دریا و از تولیدات زراعی گرفته تا محصولات باغی.

کشاورزان صبور و پرتلاش فارس در راستای سیاست گذاری مسئولین خود، سالهای سال عرق جبین ریختند و فارس را به جایگاه قطب کشاورزی در کشور رساندند، تا آنکه سایه شوم خشکسالی بر سر این استان پهناور سایه افکند و بی آبی، حال و روز این زحمت کشان را روز به روز بدتر کرد. کشاورزان پینه در دست، رمق از دست دادند؛ یکی یکی از کار بیکار شدند و آنهایی که با تحمل مشقت فراوان موفق به تولید می شدند هم از تولید خود پشیمان! صدها تن سیب زمینی بخاطر عدم مدیریت ها دفن می شود و مزارع هندوانه هم نصیب گله های خوشحال گوسفند!

نتیجه این قصه دردناک فرزندانی هستند که چشم به جیب پدران زحمتکش خود دارند تا شاید بتوانند از دسترنج آنان کاری برای خود دست و پا کنند، اما حالا مجبور هستند طعم تلخ بیکاری را بکشند؛ در کنار آه پدران و افسوس مادران خود.

و اما امروز که کشاورزان، باغداران، دامداران، مرغداریها، گاوداریها، و سایر مردان این کارزار سخت، سخت در انتظار یاری مسئولین و نمایندگان خود هستند، نه تنها صدای "هل من ناصر" آنها گوش شنوایی نداشته است، بلکه فارس در حالی باید 4 سال آینده خود را سپری کند که هیچ یک از 18 نماینده این استان تمایلی برای حضور در کمیسیون کشاورزی نداشته است!

 

 

گاوصندوق خالی از پول!

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی را باید به مثابه یک گاوصندوق پر از پول با هزاران میلیارد ریال اعتبار دانست. هرآنچه پول و اعتبار به هریک از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور در قالب بودجه های سالیانه اختصاص می یابد، لاجرم باید ابتدا مُهر تایید نمایندگان این کمیسیون را دریافت کند. از همین روست که تمامی وزرا و روسای سازمان های دولتی، معمولا سعی می کنند با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارتباطات حسنه ای برقرار کنند تا بتوانند اعتبارات ببشتری را برای دستگاه متبوع خود جذب نمایند؛ از سوی دیگر این معامله پایاپای است و نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم معمولا در قبال افزایش اعتبارات یک وزارتخانه، سهم ویژه ای را برای حوزه انتخابیه و استان خود می گیرند.

مجموعه این مسائل سبب شده است کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به یکی از مهمترین، حساس ترین و  تاثیرگذارترین کمیسیون های مجلس شورای اسلامی تبدیل شود که که نه تنها در کشور بلکه در رفع محرومیت استانها نیز نقشی بسزا ایفا می نماید.

در این سو، استان پهناور و پردرد فارس با کمبود شدید منابع اعتباری و بودجه ای روبروست و با کمبود اعتبارات که به مثابه رگ حیاتی برای عمران، صنعت و اشتغال فارس به شمار می رود، هر روز شاهد تعطیلی یا کند شدن روند ساخت پروژه های عمرانی در سراسر استان هستیم.

با همه این توصیفات از میان 18 نماینده استان فارس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هیچ یک –بار دیگر تاکید می شود هیچ یک!- از وکلای مردم، تقاضای خود را جهت عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه ارائه نداده است!

این درحالی است که استان فارس در ادوار مختلف مجلس همواره در کمیسیون برنامه و بودجه حداقل یک تا 3 نماینده داشته است. اینکه هیچ یک از 18 نماینده استان فارس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تمایلی به حضور در این کمیسیون مهم نشان نداده اند، سبب شده است آینده اعتبارات عمرانی فارس در 4 سال آینده بیش از پیش با هاله ای از ابهام مواجه شود.

 

 

"دارالعلم در دارالعلم" بی دارالعلم!

و اما، کمیسیون بهداشت و درمان و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات هم به سرنوشتی مشابه کمیسیون کشاورزی و کمیسیون برنامه و بودجه دچار شده است!

 

از میان 18 نماینده راه یافته از استان فارس به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هیچ یک –بار دیگر تاکید می شود هیچ یک!- از وکلای ملت، تقاضای خود را جهت عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان و یا کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه نداده است!

"دانشگاه در شیراز؛ یعنی دارالعلم در دارالعلم!"؛ این شاه بیت فرمایشات مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه 87 و در دیدار با هزاران نفر از دانشجویان فارس در دانشگاه شیراز بود. رهبر حکیم انقلاب در این دیدار با اشاره به سوابق درخشان و تاریخی شیرازیها و استان فارسی ها در پرچمداری علم آموزی، بر ظرفیتهای چشمگیر و خیره کننده این خطه برای درنوردیدن قله های علمی تاکید کرده و خطاب به اساتید، فضلا و دانشجویان استان فارس یادآور شدند: "شیراز خودش در طول تاریخ تا امروز دارالعلم بوده است، پایگاهی در قلب یک پایگاه؛ دانشگاه در شیراز یعنی دارالعلم در دارالعلم."

اما حالا هیچ کدام از نمایندگان این مردم علم دوست و فرهنگ دوست، دوست نداشته اند که به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بروند و دست نوازشی بر سر صدها مدرسه و ده ها دانشگاه استان فارس بکشند؛ دانشگاه هایی که به مثابه بیماران اورژانسی، روز به روز حال و روزشان بدتر شده و رو به تعطیلی می گذارند.

از آن سو استان فارس همواره به عنوان قطب پزشکی کشور شناخته شده و حالا دیگر با تصویب احداث شهرک سلامت، در تلاش است تا به سمت توریسم درمانی بویژه جذب بیمارانی با کیسه های پر از پول از کشورهای حوزه خلیج فارس گام های جدی بردارد؛ همچنین مقوله بهداشت، درمان و سلامت مردم، یکی از مهمترین موضوعاتی است که مردم فارس همواره نسبت به آن توجه داشته و از نزدیک با کمبودها و کاستی های آن دست و پنجه نرم کرده اند.

با همه این توصیفات و در حالی که حضور حداقل یکی از نمایندگان فارس در این کمیسیون، می توانست در جذب بودجه و امکانات و تخصیص اعتبارات و تجهیزات به بیمارستان های 29 شهرستان فارس که حالا دیگر اغلب فرسوده شده اند، کمک شایانی توجهی کند، در کمال تعجب هیچ یک از نمایندگان فارس عضویت در این کمیسیون کلیدی را باب میل خود نداستند که این خود جای سوال دارد.

 

 

بی سرپرستان فارس، حتی در مجلس هم بی سرپرست ماندند!

سرنوشت کمیسیون اجتماعی هم چیزی جز سرنوشت پیشینیان این کمیسیون نیست؛ فاعتبروا یا اولی الابصار!

استان پهناور فارس با قریب به 5 میلیون نفر جمعیت و با وسعتی بسیار زیاد که سبب شده است فارس به عنوان چهارمین استان بزرگ کشور شناخته شود، سرشار از معضلات اجتماعی است؛ از ترانزیت مواد مخدر و قتل و غارت و دزدی گرفته تا موضوع کودکان کار و زنان بی سرپرست و اعتیاد و طلاق.

همین دیروز بود که رئیس سازمان زندان های کشور در مراسم جشن گلریزان ستاد دیه کشور اعلام کرد استان های فارس و تهران متاسفانه بیشترین تعداد زندانیان غیر عمد را دارند. این در حالی است که استان تهران چندین برابر فارس جمعیت دارد.

با این همه، از میان 18 نماینده استان فارس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هیچ یک –بار دیگر تاکید می شود هیچ یک!- از وکلای مردم، تقاضای خود را جهت عضویت در کمیسیون اجتماعی ارائه نداده است!

 

 

اقتصاد در صدر یا ذیل؟!

در آن سو، از میان 18 نماینده جدیدالورود استان فارس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تنها یک نفر! –رحیم زارع نماینده مردم شهرستانهای آباده، بوانات و خرم بید که در مجلس نهم نیز در همین کمیسیون مشغول به فعالیت بود- تقاضای خود را جهت عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه داده است.

این در حالی است که بی شک موضوع اقتصاد در صدر اولویت های کشور به شمار می رود و نامگذاری سال 95 به نام "سال اقتصاد مقاوتی، اقدام و عمل"، نشانگر اولویت داشتن این مهم و اهمیت ویژه آن برای تک تک مردم شریف و فرهیخته استان فارس است.

 

قصه پرغُصه فرهنگ

داستان فرهنگ و هنر و گردشگری و صنایع دستی در فارس هنوز هم سری دراز دارد؛ از میان 18 نماینده جدیدالورود استان فارس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، باز هم تنها یک نفر! -جمشید جعفرپور نماینده مردم شهرستانهای لار، خنج و گراش که در مجلس نهم نیز در همین کمیسیون مشغول به فعالیت بود- تقاضای مجدد خود را جهت عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه داده است! 

این در حالی است که ده ها مجموعه زیارتی و گردشگری در کلان شهر شیراز همچون حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و سایر امامزادگان جلیل القدر، حافظیه، سعدیه، خواجوی کرمانی، ارگ کریم خانی، حمام، بازار و مسجد وکیل، مسجد نصیر الملک، نارنجستان قوام، مسجد عتیق، باغ عفیف آباد، باغ ارم، باغ دلگشا، دروازه قرآن، عمارت کلاه فرنگی و ... در کنار ظرفیتهای خیره کننده سایر شهرستانهای فارس همچون مجموعه گران سنگ و تاریخی تخت جمشید و نقش رستم در شهرستان مرودشت، آرامگاه کوروش در شهرستان پاسارگاد، مجموعه باستانی بیشاپور در کازرون، غار سنگ تراشان جهرم، بازار قیصیریه لار، قلعه بهرام گور نی ریز، کاخ ساسان سروستان، کاخ اردشیر و آتشکده فیروزآباد، نقش شاپور داراب، و ده ها نقطه دیدنی و باستانی دیگر در سراسر استان فارس، سبب شده است این استان پهناور به عنوان پایتخت فرهنگی کشور نامیده شود.

به این لیست بلندبالا می بایست جاذبه های مذهبی استان فارس و بویژه مناظر طبیعی فوق العاده آن همچون بهشت گمشده، آبشار مارگون، دریاچه پریشان، نرگس زارهای کازرون، دریاچه مهارلو و ... را نیز اضافه کرد.

این مجموعه های بی نظیر که برخی از آنها با آوازه جهانی زبانزد خاص و عام هستند، در کنار توجه به هویت باستانی، تاریخی، فرهنگی، گردشگری و مذهبی این استان که در زمانی عنوان مرکزیت حکومت آل بویه و زندیه با پادشاهی کریمخان زند را یدک می کشیده است و نقش آفرینی بزرگانی همچون ملاصدرا، سیبویه، وصال، قاآنی، صورتگر و ...، سبب شده است نام کلان شهر شیراز و استان فارس به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن کشور نامیده شود.

حال سوال اینجاست: آیا سهم  فرهنگ و داشته های فارس تنها یک نفر از میان 18 نماینده فارس است؟

 

پس نمایندگان فارس به کدام کمیسیون رفته اند؟!

نمایندگان فارس کدام یک از کمیسیون های تخصصی مجلس را جهت عضویت انتخاب کرده اند؟ با نگاهی به لیست منتشر شده از سوی خانه ملت، پاسخ این سوال به راحتی قابل جستجو است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در صدر انتخاب های وکلای فارس در خانه ملت قرار داشته است. به طوری که 4 نفر از نمایندگان این استان تقاضای خود را جهت عضویت در این کمیسیون پرطرفدار ارائه داده اند.

کمیسیون عمران و کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم هرکدام با 4 متقاضی از استان فارس همراه بوده است.

بعد از آن کمیسیون انرژی مجلس با 3 متقاضی و کمیسیون های فرهنگی، اقتصادی و اصل نود هم هرکدام با یک متقاضی در جایگاه آخر قرار گرفته اند تا در مجموع تکلیف 18 نماینده فارس روشن شود.

این موضوع به خوبی حاکی از عدم تصمیم جمعی و حرکت وحدت بخش مجمع نمایندگان فارس است.

 

و اما نمایندگان شیراز!

اتفاق نامطلوب دیگری که روز گذشته رقم خورد، عدم پذیرش نمایندگان شیراز در کمیسیون های انتخابی خود بود.

توضیح بیشتر آنکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هر کمیسیون باید بین 19 تا 23 عضو داشته باشد. نمایندگان راه یافته به مجلس، در ابتدای ورود به خانه ملت تقاضای خود را جهت عضویت در یکی از کمیسیون های 14 گانه مجلس ارائه می دهند. اگر تعداد افراد متقاضی جهت عضویت در یک کمیسیون، تا سقف مورد نظر بود، آن نماینده می تواند به عضویت کمیسیون متبوع خود در آید. اما چنانچه تعداد نمایندگان متقاضی عضویت در یک کمیسیون بیش از سقف تعیین شده باشد، در جلسه‏اى با شرکت نائب رئیس مجلس، با رعایت اولویت‌هایى مانند تخصص، تجربه و سابقه نمایندگان متقاضی عضویت در آن کمیسیون، با استفاده از رأى مخفى اعضای نهایی کمیسیون تعیین خواهند شد.

در مجلس جدید، کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون صنایع و معادن، کمیسیون انرژِی و برخی کمیسیون های دیگر با تعدادی بیش از سقف مجاز مواجه شده اند. دلیل این موضوع نیز بسته به کمیسیون، متفاوت است. به طور نمونه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بی شک محبوبترین کمیسیون مجلس است. کمیسیونی که بنا به وظیفه و ماهیت کاری‌اش با جذابیتی به نام «اخبار محرمانه» و نیز «سفرهای خارجی» همراه است که می‌تواند انگیزه قابل توجهی برای عضویت نمایندگان در این کمیسیون باشد. از همین روست که 38 نماینده مجلس دهم برای عضویت در آن اعلام آمادگی کرده‌ بودند.

 

لذا روز گذشته پس از تشکیل جلسه و با استفاده از رای مخفی، تعدادی از افراد متقاضی در این کمیسیون ها به ناچار خط خوردند تا کمیسیون های 14 گانه مجلس رسما بتوانند آغاز به کار کنند.

 

متاسفانه در این میان نام سه نفر از نمایندگان شیراز هم به چشم می خورد و این افراد از راهیابی به کمیسیون مطلوب خود بازماندند تا سر شیراز بی کلاه بماند!

البته این امر مسبوق به سابقه است و در مجلس نهم نیز برخی نمایندگان فارس که بدون در نظر گرفتن تخصص، تجربه و سابقه خود، تقاضایی را برای عضویت در کمیسیون های تخصصی مجلس ارائه داده بودند، نه تنها موفق به عضویت در کمیسیون متبوع خود نشدند، بلکه به ناچار و با انتخاب هیئت رئیسه مجلس به عضویت کمیسیون های کم طرفدار در آمدند تا این کمیسیون های کم رونق هم با حداقل اعضای ممکن، تشکیل شود.

هم خوشحال، هم ناراحت!

اینکه نمایندگان شیراز که در واقع تابلو و ویترین مردم فارس در مجلس شورای اسلامی به شمار می روند، در گام نخست فعالیت هایشان نتواسته اند عضو کمیسیون های انتخابی خود شوند، قطعا خبری نامطلوب و ناراحت کننده به شمار می رود. اما اگر از منظری دیگر به این رویداد بنگریم، این اتفاق ناگوار خود می تواند فرصتی باشد برای جبران کاستی ها؛ "وَ عَسی اَن تَکرَهوا شَیئا وَ هُوَ خَیر لَکُم"

اکنون این سه نماینده کلان شهر شیراز می توانند با استفاده از فرصت پیش آمده به عضویت کمیسیون هایی درآیند که در عین ایفای نقش بسزا برای استان فارس، جای خالی فارسی ها در آن به شدت احساس می شود.

همچنین به نظر بسیار ضروری می رسد 18 نماینده راه یافته از استان فارس به مجلس دهم باید در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف ساختار مجمع نمایندگان فارس اقدام کرده و پس از آن با تشکیل جلسات منظم و تقسیم کار، با حرکتی جمعی در راستای رفع مشکلات فارس اقدام نمایند. بدیهی است در صورتی که این اقدام پیش از این صورت گرفته بود، اکنون شاهد تمرکز غیرقابل توجیه نمایندگان در برخی کمیسیون ها (12 نفر تنها در 3 کمیسیون) و صندلی خالی استان فارس در بسیاری از کمیسیون های دیگر مجلس نبودیم.

فراموش نکنیم استان فارس با دارا بودن 18 نماینده از قابلیت بسیار بالایی در مجلس شورای اسلامی برخوردار است، به طوری که برای استیضاح یک وزیر امضای تنها 15 نماینده کافی است. بدیهی است لازمه نخست استفاده از این ظرفیت بسیار عظیم، وحدت رویه، تصمیم جمعی و تقسیم کار است که متاسفانه هم اکنون در مجمع نمایندگان فارس به چشم نمی خورد.

 محمد حسین رئیسی

نام:
ایمیل:
* نظر: